راهنمای نقاشی روی پرده‌ اتاق

0

تصاویر دکوراسیون مجلات یا صفحات شبکه اجتماعی را ورق می‌زنید و ناگهان این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که کاش طرح کوسن و رومیزی یا پرده‌های منزل شما نیز با هم هماهنگ بود. این کار به سادگی با نقاشی روی پرده‌ها ممکن است. نقاشی روی پرده یکی از زیرشاخه‌های نقاشی روی پارچه است که با آن می‌توانید حال و هوای هنری به منزل خود بدهید و هر ترکیب رنگی که به فضای دکوراسیون‌تان می‌آید را اعمال کنید. خصوصا اگر رنگ مبلمان، فرش یا دیوارهای خود را عوض کرده‌اید و دیگر نمی‌خواهید برای تعویض پرده‌ها هزینه کنید، این روش قطعا به‌کارتان خواهد آمد.

اصول نقاشی روی پرده

نقاشی روی پرده را می‌توانید روی پارچه‌های مختلف انجام دهید. اما بهترین و مناسب‌ترین پارچه‌ای که برای این کار می‌توان در نظر گرفت، پارچه‌های پنبه‌ای و یا ترکیب پنبه و پلی‌استر است. پس اگر پارچه پرده شما طرح‌دار است، بهتر است پرده‌ای با این جنس پارچه و رنگ زمینه دلخواه ساده انتخاب کنید.

لازم به یادآوری است که نیاز نیست کل پارچه را نقاشی کنید یا شابلون بزنید. می‌توانید تنها حاشیه پایین آن را طرح بزنید. اما برای پرده اتاق کودک‌تان می‌توانید از طرح‌های ریز روی کل پارچه پرده هم استفاده کنید. در نهایت طرح‌های بی‌شماری برای نقاشی روی پرده وجود دارند، کافی‌ست اصول آن را یاد بگیرید، تا بتوانید هر طرحی که مورد پسندتان هست را روی پرده‌ها پیاده کنید.

روشی که در ادامه برای نقاشی روی پرده می‌آید را می‌توانید برای روبالشی، کوسن و دیگر اقلام پارچه‌دار مانند آباژور هم انجام دهید. حتی بسیاری روی کفش‌های پارچه‌ای خود نیز طرح می‌زنند. مطلب خلاقیت در دکوراسیون داخلی منزل با ایده های ساده و ارزان را هم بخوانید.

نکات مهم پیش از نقاشی روی پرده

  • ابتدا بهتر است پارچه یا پرده مدنظر خود را بشویید تا آلودگی‌ها کاملا از روی آن پاک شود. به این ترتیب دیگر مانعی برای نفوذ رنگ به پرده و ترکیب شدن آن وجود ندارد. بهتر است در شستن پرده از نرم‌کننده نیز استفاده نکنید.
  • پرده را پیش از رنگ‌آمیزی حتما اتو کنید تا چروک‌ها مانع نقاشی درست نشود. برای این کار از خدمات خشکشویی و اتوشویی استادکار نیز می‌توانید استفاده کنید.
    خدمات خشکشویی و اتوشویی پرده

    خشکشویی و اتوشویی پرده

    • خدمات پرده شویی و خشکشویی انواع پرده
    • خشکشویی تخصصی پرده‌های خاص
    • شستشوی پرده همراه با جمع آوری و نصب پرده
    • شستشو و اتوشویی پرده های اداری و خانگی
    دریافت این خدمت از استادکار
  • انتخاب قلم‌مویی نسبتا ظریف یا شابلون مناسب برای این کار ضروری است تا به پرده آسیب نرسد.
  • در زمان تغییر رنگ، حتما قلم‌مو را بشویید تا رنگ‌ها با هم قاطی نشود.
  • حتما زیر پارچه یا پرده خود مقوا یا یک مانع مانند کاغذ مومی، حوله و … قرار دهید تا پارچه زیری یا میزتان رنگ نگیرد.

لوازم مورد نیاز برای نقاشی روی پرده

برای انجام رنگ‌آمیزی روی پرده به این لوازم نیاز دارید:

  • پنل پرده‌ای پنبه‌ای سفید یا رنگ روشن
  • مقوا
  • مداد
  • شابلون
  • اسپری چسب
  • سنجاق یا کارگاه
  • رنگ‌ آکریلیک
  • تکه پارچه کوچک یا پنبه برای پاک کردن فوری بیرون‌زدگی رنگ از خطوط

نقاشی روی پرده را می‌توانید با ابزارهای مختلف مانند قلم‌مو یا شابلون انجام دهید:

نقاشی روی پرده با قلم‌مو

  1. برای نقاشی با قلم‌مو لازم است پس از اتوکشی، پرده را روی جسم محکمی مانند مقوا سنجاق کنید یا برای پارچه‌های دیگر مانند کوسن‌ها از کارگاه برای محکم نگهداشتن استفاده کنید تا پارچه تکان نخورد. اگر پارچه پرده شما تور یا حریر است بهتر است ابتدا زیرسازی کنید تا مواد به پارچه یا سطح زیرین نفوذ نکند.
  2. سپس طرح مدنظر خود را با مداد روی پارچه بکشید. اگر رنگ پرده شما رنگی است، بهتر است طرح زمینه را با رنگ سفید پر کنید و سپس با قلم‌موی ظریف، رنگ نهایی آن را اعمال کنید. مثلا برای کشیدن گل روی پارچه بهتر است ابتدا گل را سفید کنید و سپس رنگ صورتی یا قرمز را با سایه زدن روی طرح بکشید. اما اگر رنگ زمینه پرده سفید یا روشن است نیازی به این کار نیست.
  3. رنگ‌آمیزی با قلم‌مو را از گوشه‌های طرح شروع کنید. به صورت چرخشی قلم‌مو را حرکت دهید تا رنگ‌ها با هم ترکیب و روی سطح پارچه یکنواخت شوند.
  4. پس از اتمام رنگ‌آمیزی پرده با رنگ آکریلیک دست به پارچه نزنید تا کامل خشک شود. سپس پرده را نصب کنید.

نقاشی روی پرده با شابلون

اگر نقاشی‌تان خوب نیست اما در عین حال می‌خواهید پارچه پرده خود را طرح‌دار کنید، برای شما پیشنهاد راحت‌تری داریم. می‌توانید این کار را به شابلون‌های آماده در بازار بسپارید یا خودتان با اسفنج شابلون درست کنید.

شاید یادتان نیاید اما این کار را احتمالا در دوران مدرسه با سیب زمینی و پاک‌کن نیز انجام داده و قالب شابلون درست کرده‌اید. پس از اینکه شابلون طرح ستاره، قلب یا … را درست کردید، آن را به آرامی داخل رنگ فرو کرده یا با قلم‌مو روی آن را رنگ بزنید. سپس طرح را روی پارچه فشار دهید و مطمئن شوید که طرح شما روی پارچه منتقل شده است.

شابلون‌های آماده شبیه به قالب شیرینی اما تخت‌تر نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را روی پارچه گذاشته و جاهای خالی‌شان را رنگ‌آمیزی کنید و سپس شابلون را بردارید تا تصویر نهایی را تحویل بگیرید. از این روش رنگ‌آمیزی برای روسری و شال نیز می‌توانید استفاده کنید.

اگر از اسپری چسب بیندر در رنگ اعمال شده روی پرده استفاده کنید، پس از خشک شدن نیاز به اتوکشی نخواهید داشت. چسب بیندر نوعی چسب است که در کارهای هنری به عنوان حلال و تقویت‌کننده ثبات رنگ در رنگ‌های اکریلیک و همچنین به عنوان محلول در نقاشی روی پارچه استفاده می‌شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

اگر به نقاشی با شابلون علاقه‌مند شدید، پیشنهاد می‌کنم مطلب آموزش نقاشی با شابلون روی دیوار منزل را هم از دست ندهید.

در انتها لازم به یادآوری است که پس از نقاشی پرده، بهتر است با توجه به جنس پارچه مدتی به آن دست نزنید تا خشک شود. اگر پرده حریر و نازک است زودتر خشک می‌شود، اما پرده‌های ضخیم‌تر را حداقل ۱ روز به حال خود بگذارید و جابجا نکنید تا به طور کامل خشک شود.

ایده‌هایی برای نقاشی روی پرده

در ادامه ایده‌هایی برای نقاشی روی پرده به همراه تصاویر آنها برایتان گردآوری کرده‌ایم. می‌توانید از این تصاویر الهام بگیرید و طرح‌هایشان را یا با قلم‌مو یا با شابلون روی پرده اتاق‌تان بکشید.

خطوط با قلم‌مو

ایده‌های کاربردی برای طراحی روی پرده
اگر دوست دارید دست‌تان در طراحی باز باشد، می‌توانید خطوطی ناهمگون و بدون نظم و تقارن روی پارچه پرده خود به این شکل ایجاد کنید.

طرح شطرنجی

رنگ‌آمیزی پرده با شابلون شطرنجی
اجرای طرح شطرنجی کار ساده‌ای است. کافی است رنگ‌آمیزی را با قرار دادن شابلون مربعی در فواصل مختلف روی پارچه پرده با پس‌زمینه سفید انجام دهید تا این طرح زیبا به دست آید.

نقوش هندسی ساده با مهر

ترفندهای ساده تغییر دکوراسیون منزل
یکی دیگر از طرح‌های بسیار زیبا که می‌توانید آن را با مهر و شابلون اجرا کنید، همین طرح است که تنها برای حاشیه پرده به کار رفته است.

طرح خال‌خالی یا نقطه‌نقطه با مهر یا قالب

ایده‌های ساده برای رنگ کردن پارچه
این پرده با چنین طرح شاد و رنگی برای اتاق کودک یا آشپزخانه ایده‌آل است؛ زیرا خال‌خال‌های قرمز می‌توانند انرژی و اشتهای شما را تحریک کنند. اجرای این طرح روند پیچیده‌ای ندارد؛ می‌توانید پرده را تنها با رنگ زدن سطح یک جسم گرد، مانند سکه، این گونه رنگ‌آمیزی کنید.

طرح نواری با قلم‌مو

ایده‌های خلاقانه رنگ کردن پرده حمام
از رنگ کردن پرده‌های حمام غافل نشوید. طرح نواری برای این پرده‌ها عالی جواب داده و محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. برای این کار کافی است اطراف یک نوار چسب پهن یا حتی پارچه‌ را با قیچی به حالت نامنظم ببرید و سپس آن را روی پرده محکم کنید. بعد روی قسمت مدنظر اسپری با رنگ‌های مختلف بپاشید یا با قلم‌مو رنگ کنید. اگر نواری که نصب می‌کنید ساده و بدون برش است، می‌توانید پس از رنگ کردن، اندکی از قلم‌مو را به شکل نامنظم روی پارچه مانند تصویر بکشید تا انحنای خطوط جلوه بهتری داشته باشد. در آخر نوارچسب یا پارچه را برداشته و کار نهایی را به این شکل تحویل بگیرید.

طرح راه راه

نقاشی روی پرده با قلم‌مو
نقاشی روی پرده به شکل تصویر بالا نیز با کمک قلم‌مو و نوارچسب پهن قابل اجرا است. به هارمونی رنگ پرده‌ها و گلدان‌های روی میز توجه کنید.

نقوش هندسی ساده با قلم‌مو

ایده‌های جذاب رنگ کردن پارچه مبلمان
می‌توانید طرح‌های ساده هندسی را به کمک قلم‌مو روی پرده، کوسن و حتی رومیزی نقاشی کنید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله یاد گرفتیم نقاشی روی پرده کار سختی نیست و می‌توانیم تنها با چند رنگ مختلف و شابلون و یا قلم‌مو به راحتی فضای اطراف‌مان را حال و هوای جدید بدهیم. شما کدامیک از طرح‌های بالا را می‌پسندید؟

دوخت و نصب پرده

دوخت و نصب پرده

  • طراحی و دوخت پرده حریر، پارچه‌ای و توری
  • دوخت پرده ساده، پیله‌دار و والان پرده
  • تعمیر و نصب ملزومات پرده، چوب پرده‌، کتیبه، تاج پرده و غیره
  • تعمیر و نصب پرده لوردراپه، کرکره‌ای، شید، زبرا و غیره
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 3 =