بهترین روش‌های نظم دهی کابینت کدام است؟

0

نظم دهی کابینت یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نظافت هر خانم خانه‌دار خصوصا در ایام خانه‌تکانی و بازه نزدیک به عید است. آنها ساعات زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنند و برای آشپزی، غذا خوردن و  … نیاز به استفاده از وسایل داخل کابینت دارند. پس طبیعی است که بخواهند فضای کابینت را به دور از هرگونه شلوغی و هرج و مرج حفظ کنند. امروزه بیشتر خانم‌ها به دلیل مشغله، این کار را به روزهای پایانی هفته یا پایان سال موکول می‌کنند. اگر شما نیز کارمند یا خانه‌دار هستید و اکنون می‌خواهید در مورد شیوه نظم‌دهی کابینت‌ بیشتر بدانید، خواندن این مقاله استادکار را از دست ندهید.

دلایل نظم دهی کابینت

برای فردی که ساعات زیادی را در آشپزخانه می‌گذراند، نظم دهی کشو و کابینت‌های خانه اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. درست است که کسی از پشت درب‌های بسته کابینت، شلوغی آن را متوجه نمی‌شود، اما مرتب بودن همین فضاها موجب می‌شود که دسترسی شما به وسایل داخل آن راحت‌تر شود و  بیشترین پتانسیل را از استفاده از کابینت‌ها داشته باشید. پس با بهترین چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی سعی کنید که بهترین استفاده را از این فضا داشته باشید.

لازم است وسایلی که هر روز صبح، ظهر و عصر برای خوردن غذا یا درست کردن آن استفاده می‌کنید، دم دست باشند. کشوهای بزرگ کابینت را برای این ظروف انتخاب کنید. با ترفندهای نظم دهی زیر می‌توانید این کار را به نحو احسن انجام دهید، اما پیش از آن بهتر است تمیز کردن کابینت را اولویت قرار دهید.

تمیز کردن کابینت

پس از بیرون آوردن وسایل داخل کابینت‌ و قبل از مرتب کردنشان بهتر است داخل کابینت را تمیز کنید تا اگر گرد و خاک و کثیفی وجود دارد، تمیز شود. روش‌های مختلفی برای انجام این مرحله پیشنهاد شده است، اما اگر از جنس کابینت‌ خود مطمئن نیستید، بهترین روش تمیز کردن چربی‌ها استفاده از دستمال نرم و پاک‌کننده شیشه یا اندکی مایع ظرفشویی است.

برخی دیگر ترکیب موثر سرکه و جوش شیرین را امتحان می‌کنند و برخی حتی استفاده از شامپو فرش برای برق انداختن کابینت را نیز توصیه کرده‌اند. پس از دستمال کشیدن داخل کابینت، اگر کفپوش آن نیز نیاز به شستشو دارد، این کار را انجام داده و پس از خشک شدن مجددا کفپوش را کف کابینت پهن کنید. اکنون به مرحله چیدمان رسیدیم اما پیش از آن، خواندن مقاله برای تمیز کردن کابینت لمینت چکار کنیم به شما توصیه می‌شود.

نحوه تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه
پیش از چیدمان و نظم‌دهی کابینت، خوب است داخل آنها را با شوینده ملایم و پارچه‌ای نرم تمیز کنید.

استفاده از نظم دهنده کابینت

پیش از چیدمان داخل کابینت، خریداری و استفاده از تقسیم‌کننده‌ها برای چیدمان ظروف داخل کابینت توصیه می‌شود. با کمک آنها می‌توانید در یک فضای کوچک، وسایل بیشتری بچینید. از شلف‌های تقسیم کننده می‌توانید برای جداسازی دستمال‌های آشپزخانه، جداسازی درب‌ قابلمه‌ها، جداسازی تخته گوشت، کارد و … استفاده کنید.

جعبه‌ها و باکس‌های نگهداری خصوصا برای وسایلی مانند قاشق و چنگال بسیار مفید واقع می‌شوند. پس به جای اینکه قاشق‌ها و چنگال‌ها را داخل کابینت رها کنید، آن‌ها را داخل باکس مخصوص خود بگذارید. این جعبه‌ها برای نگهداری وسایل خرده‌ریز آشپزخانه بسیار مفید هستند.

مراحل و ایده‌های نظم‌دهی به کابینت

معمولا وسایل زیادی را داخل کابینت‌های آشپزخانه‌مان جا می‌دهیم و چیدمان هر کدام از این وسایل، سبک و سلیقه خاص خود را می‌طلبد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

ایده‌های چیدمان ظروف شکستنی

چیدمان ظروف بلور و چینی در کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که ظرف‌های دم دستی که برای ناهار و شام مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قسمت جلوتر کابینت گذاشته شود. پس اگر دیس و پلوخوری‌های چینی تنها برای مهمان استفاده می‌شوند، بهتر است آنها را در فضای پشتی بچینید. همچنین می‌توانید بشقاب‌ها را زیر چیده و کاسه‌ یا پیش‌دستی‌ها را روی آنها بگذارید تا فضای کمتری اشغال شود. من این کار را برای فنجان‌های چینی نیز انجام داده‌ام و آنها را در بالاترین طبقه کابینت قرار دادم، چرا که هم استفاده کمتری دارند و هم احتمال شکستن آنها کمتر می‌شود.

ایده دیگر چیدمان این بخش استفاده از شلف‌های ثانویه است. این شلف‌ها که می‌توانید آنها را از تمام پلاستیک‌فروشی‌ها تهیه کنید، شلف‌هایی هستند که روی طبقات کابینت قرار می‌گیرند و به کمک آنها گاهی می‌توان تا سقف داخلی کابینت وسیله قرار داد و از فضای بدون استفاده بیشترین بهره را برد. شلف‌های نظم‌دهنده برای طبقاتی که وسایل کم‌ارتفاع مانند بشقاب نگهداری می‌کنند، ایده‌آل‌تر هستند.

انواع ارگانایزر و نظم‌ دهنده کابینت برای چیدمان ظروف آشپزخانه
می‌توانید بشقاب‌ها را زیر چیده و سپس یک شلف ثانویه بگذارید و رویش خورشت‌خوری‌ها را بچینید و از تمام فضای کابینت استفاده بهینه کنید.

ایده‌های چیدمان ظروف پخت‌وپز

مدلی از نظم دهنده‌ها برای نظم دادن ماهی‌تابه‌های مختلف در بازار وجود دارد، همچنین آویز‌های مخصوص نیز برای آویزان کردن قابلمه‌های دسته‌دار مفید هستند. سعی کنید تمامی درب‌ها را به صورت جداگانه نگه دارید و اگر کشوی کابینت شما عریض است، در یک طرف درب قابلمه‌ها و در یک طرف ظروف‌شان را قرار دهید.

چیدمان وسایل برقی

سعی کنید وسایل برقی آشپزخانه را در یک کابینت بزرگ کنار هم قرار دهید. وسایلی مانند آبمیوه‌گیری، سرخ‌کن و … همیشه مورد نیاز نیستند و بهتر است رویشان کاور پلاستیکی بکشید تا چربی نگیرند. ترجیح این است که تا حد امکان این وسایل داخل کابینت قرار بگیرند، اما اگر تعداد کابینت‌های شما کم است، نیاز نیست تمام آنها را داخل کابینت‌ها بگذارید و می‌توانید برخی را روی کانتر، یخچال و قفسه‌های دیواری قرار دهید. حتی در بسیاری از آشپزخانه‌های ایرانی بسیاری از خانم‌های خانه‌دار لوازم برقی خود را بالای کابینت‌ها می‌چینند.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

چیدمان ادویه‌ها و قوطی‌ها

برای چیدمان ادویه‌ها که یکی از شلوغ‌ترین قسمت آشپزخانه را به وجود می‌آورند، چند راه پیش رو دارید:

  • سرویس پاسماوری بخرید، ادویه‌ها را در جای مخصوص خود بریزید و آنها را کنار گاز و دم‌دست خود بگذارید.
  • از کشوهای زیر گاز که برای ادویه‌ها مناسب هستند، استفاده کنید.
  • یک شلف زیر کابینت خود نصب کنید و ادویه‌ها را درون آن قرار دهید.

اما بهترین حالت این است که چیدمان ادویه و روغن را نزدیکی اجاق گاز در نظر بگیریم. مقاله ۴ ایده کاربردی برای استفاده بهینه از کابینت را هم بخوانید.

ترفندهای چیدمان ظروف ادویه در کشو زیر اجاق گاز
ادویه‌ها را داخل ظروف مخصوص خود ریخته و آن را کنار گاز یا کابینت زیر گاز بگذارید تا دم دست باشد.

چیدمان قاشق و چنگال

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، بهتر است قاشق و چنگال را داخل باکس ‌مخصوص آنها که در تمام پلاسکوها و پلاستیک فروشی‌ها موجود است، قرار دهید. در این جعبه‌های تقسیم‌کننده به صورت جداگانه فضایی برای قرار دادن قاشق‌های کوچک و کارد‌های پذیرایی در نظر گرفته شده است.

چیدمان موادغذایی داخل کابینتی

آیا مواد باز خوراکی مانند سویا، رشته سوپ و … را در کابینت رها کرده‌اید؟ اکنون وقت آن رسیده که کمی به این فضا نظم دهید. سعی کنید غلات و خشکبار خودرا درون جعبه‌های درب‌دار بگذارید تا هوا نکشد یا حشراتی مانند پشه و … وارد آن نشود. مواد غذایی را بر اساس تاریخ انقضا مرتب کنید تا حواستان به زمان مصرف آن باشد.

یکی از ایده‌های خوب برای نگهداری این وسایل استفاده از سبدهای چهارگوش دسته‌دار است که می‌توانید مواردی مانند بسته‌های ژله، کنسرو، رشته آش، بسته‌های حبوبات و … را داخل آن بگذارید و هنگام آشپزی بدون نگرانی از پخش شدن مواد غذایی، تنها سبد را بیرون بکشید و آنچه دنبالش هستید را از داخل سبد بیرون بیاورید.

نظم دهی کابینت زیر سینک

نظم دهی کابینت زیر ظرفشویی شاید یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های نظم‌دهی باشد چرا که در این کابینت تقریبا همه‌چیز پیدا می‌شود! از وسایل شوینده و تمیزکننده گرفته تا نایلون‌های خرید، دستمال‌های مختلف، جارو و سطل زباله و … .

شوینده‌ها را داخل یک سبد پلاستیکی و دستمال‌ها را نیز داخل جعبه‌ای مرتب بچینید. سعی کنید سطل زباله‌تان را زود به زود خالی کنید تا کابینت بو نگیرد. راهکارهای مفید برای از بین بردن بوی بد سطل زباله را بخوانید.

اسفنج، حوله و کیسه‌های زباله را به صورت مجزا در ظروف نظم دهنده کابینت نگه دارید. گالن‌های بزرگ مایع ظرفشویی و دستشویی را پس از پر کردن جامایعی، در انتهای کابینت بچینید، زیرا نیاز به استفاده هر روزه از آنها ندارید. بطری‌ها و اسپری حشره‌کش و … را داخل یک باکس بگذارید تا منظم و مرتب باشند.

می‌توانید از سبدهای قلاب‌دار مخصوص پشت درب‌، قفسه‌های فلزی و میله‌های فلزی استفاده نمایید تا از فضای خالی زیر سینک استفاده بهینه داشته باشید و دستمال و نایلون‌ها را داخل آنها بگذارید.

بهترین روش نظم‌دهی کابینت زیر سینک ظرفشویی
از نظم‌دهنده‌ها و سبدهای قلاب‌دار استفاده کنید تا به دستمال‌ها و نایلون‌های اضافی داخل این کابینت نظم دهید.

جمع بندی

یکی از مراحل نظم دهی به خانه، نظم دهی کابینت است که بهتر است به شیوه اصولی انجام شود. در این راهنما در مورد چیدمان مهمترین وسایل آشپزخانه که درون کابینت‌های شما قرار دارند،‌ سخن گفتیم. شما چه ایده‌های دیگری برای نظم‌بخشی کابینت به ذهنتان می‌رسد؟ آن را با خوانندگان استادکار در میان بگذارید.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =