انواع مدل درب پارکینگ

0

درب ورودی پارکینگ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمای هر ساختمان به شمار می‌رود. طراحی درب پارکینگ در وضعیت نمای ساختمان نقش بسیار کلیدی و مهمی دارد به همین دلیل طراحی درب پارکینگ یکی از حساس‌ترین بخش‌های طراحی نمای کلی ساختمان است و لازم است هنگامی طراحی نه تنها به مدل درب پارکینگ، بلکه امنیت ساختمان را نیز در نظر بگیریم. برای مثال درب پارکینگ فلزی امنیت پارکینگ ساختمان را تضمین خواهد کرد و درب فلزی پارکینگ در واقع باید نشانه‌ای توامان از زیبایی و استحکام ساختمان شما باشد. درب ورودی پارکینگ به اندازه درب ورودی ساختمان اهمیت دارد بنابراین باید در خرید، طراحی و اجرای آن دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

طراحی انواع مدل درب پارکینگ یکی از حساس‌ترین بخش‌های طراحی نمای کلی ساختمان است
طراحی درب پارکینگ یکی از حساس‌ترین بخش‌های طراحی نمای کلی ساختمان است

اهمیت انتخاب درست مدل و طراحی درب پارکینگ

اگر شما هم در حال تکمیل ساختمان خود هستید و می‌خواهید سراغ درب پارکینگ ساختمان بروید، لازم است که نکات مهمی درباره انواع مدل درب پارکینگ بدانید. حتی اگر در حال ساخت و تکمیل ساختمان نیستید هم بسیار مهم است که در انتخاب منزل جدید، وضعیت درب پارکینگ آن را مد نظر داشته باشید. درب پارکینگ به اندازه درب ساختمان مهم است پس در هنگام بررسی ظاهر و سطح امنیت درب ساختمان، درب پارکینگ را هم مد نظر داشته باشد. میزان اهمیت درب پارکینگ را دست‌کم نگیرید.

بیشتر بدانید درب آکاردئونی چیست؟

در این راهنما، مهم‌ترین نکات درباره درب پارکینگ را باهم بررسی می‌کنیم. همچنین انواع مدل درب پارکینگ را هم بررسی خواهیم کرد.

درباره طراحی درب پارکینگ باید دو نکته بسیار مهم را مد نظر داشته باشیم:

  • درب پارکینگ را باید متناسب با نمای ساختمان در نظر بگیرید.
  • امنیت درب حتی از ظاهر آن هم مهم‌تر است.

استاندارد اندازه درب پارکینگ چقدر است؟

برای درب پارکینگ استاندارد حتمی وجود ندارد. اندازه درب پارکینگ هم مثل اندازه درب ساختمان، بستگی کامل به اندازه عرض ساختمان دارد. البته طبق استاندارهای ساختمان‌سازی، ارتفاع پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی نباید کم‌تر از دو متر و ۱۰ سانتی‌متر باشد. این ارتفاع باید در تمام پارکینگ رعایت شود.

طول و عرض درب پارکینگ ارتباط مستقیم با عرض ساختمان دارد اما در اغلب موارد بین سه تا شش متر است. به این معنی که عرض درب معمولا نباید از سه متر کم‌تر و از ۶ متر بیشتر باشد.

استاندارد اندازه درب پارکینگ چقدر است؟
طول و عرض درب پارکینگ ارتباط مستقیم با عرض ساختمان دارد

نکاتی درباره امنیت درب پارکینگ

همانطور که گفتیم امنیت درب پارکینگ، از ظاهر آن‌ هم مهم‌تر است. در ادامه نکات مهمی در این‌باره باهم مرور می‌کنیم:

  • اتوماتیک بودن باز و بسته شدن درب پارکینگ آهنی، امنیت پارکینگ شما را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. درب‌های اتوماتیک، با یک دکمه ریموت باز و بسته می‌شوند. زمانی که شما از درب خارج می‌شوید، بعد از چند دقیقه (قابل تنظیم است) بسته خواهد شد. البته همواره قبل از ترک محل باید از بسته شدن در مطمئن شوید.
  • درب پارکینگ اگر خیلی بزرگ باشد، کنترل آن سخت است. توصیه می‌شود اگر عرض پارکینگ شما بزرگ است، از تعداد بیشتری در جدا از هم استفاده کنید. درهای بزرگ دیرتر بسته می‌شوند و این مسئله احتمال خطر را افزایش می‌دهد.
  • برای نصب و اجرای درب پارکینگ از کارشناسان و نصاب مطمئن کمک بگیرید. بسیار مهم است که همه بخش‌ها درست و استاندارد نصب و راه‌اندازی شده باشند.
  • استفاده از دزدگیر را هم فراموش نکنید. دزدگیر باعث بالا رفتن امنیت درب پارکینگ شما می‌شود.
  • بالای درب پارکینگ را روشن کنید. از یک چراغ متصل به فتوسل استفاده کنید. درباره فتوسل پیش از این مطالب مفصلی در استادکار منتشر شده است. این روشنایی هم امنیت درب پارکینگ شما را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید آشنایی با انواع درب ساختمان

 بالای درب پارکینگ را روشن کنید. از یک چراغ متصل به فتوسل استفاده کنید
بالای درب پارکینگ را روشن کنید. از یک چراغ متصل به فتوسل استفاده کنید

انواع مدل درب پارکینگ

انواع مختلفی از درب پارکینگ شامل اتوماتیک و ریلی و …  وجود دارد.

درب پارکینگ اتوماتیک

امروزه اکثر درب‌های پارکینگ به صورت اتوماتیک ساخته می شوند که تنها با یک دکمه کنترلی باز می‌شوند. این کار موجب می‌شود که شما برای هر بار پارک کردن نیاز به خارج شدن از خودروی خود نداشته باشید و تنها با ورود به کوچه دکمه درب ریموت را بزنید تا به راحتی وارد ساختمان شده و پارک کنید. معمولا درب های پارکینگ اتوماتیک الکترومکانیک از محبوبیت بیشتری در بین انواع درب پارکینگ ریلی برخوردار است. البته نگران قطع شدن برق هنگام کار این درب ها و باز ماندن در نباشید. چرا که در اکثر درب های ساخته شده به صورت اتوماتیک این قابلیت در نظر گرفته شده که باز و بسته شدن توسط جک هیدرولیک انجام بگیرد و درب پارکینگ همچنان در صورت قطع برق موتور با باطری کار کند.

بیشتر بدانید درب ضد سرقت بهتره یا درب آکاردئونی؟ کدام را بخریم؟

امروزه اکثر درب‌های پارکینگ به صورت اتوماتیک ساخته می شوند که تنها با یک دکمه کنترلی باز می‌شوند
امروزه اکثر درب‌های پارکینگ به صورت اتوماتیک ساخته می شوند که تنها با یک دکمه کنترلی باز می‌شوند

درب پارکینگ تاشو

این نوع درب دارای ظاهری منحصر به فرد است و یکی از انواع درب‌های اتوماتیک است که حرکتی نرم و بی صدا دارد و اگر ساکن ساختمان پرجمعیتی هستید که افراد زیادی خودروی خود را به داخل و خارج می‌برند، می‌توانید این درب را نصب کنید. سرعت باز و بسته شدن این درب ها بالا بوده و چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد.

درب پارکینگ ریلی

برای ساختمان‌های با معماری سراشیبی، و نقاطی که فضای زیادی برای پارکینگ وجود ندارد، معمولا این نوع درب پیشنهاد می‌شود. این نوع درب ها با کمک ریل به راحتی و به صورت چپ به راست و بالعکس  باز و بسته می شوند و لولای آنها روی ریل می‌لغزد. البته این حرکت را نیز به کمک ریموت و نیروی برق باید انجام دهید. معمولا اغلب این درب ها خیلی سنگین نیستند و به این ترتیب نیازی به موتور خیلی قدرتمند و گران قیمتی ندارند.

درب فلزی پارکینگ

درب پارکینگ آهنی از محبوب‌ترین درب‌ها در ایران است که استفاده زیادی دارد. فلزی که در این درب‌ها استفاده شده از جنس آهن، آلومینیوم یا فولاد است و استحکام زیادی دارد. از درب پارکینگ زیبای آلمینیومی برای ورودی درب پارکینگ هتل ها و از درب پارکینگ زیر سقفی برای استفاده در ویلاها استفاده می‌شود. قیمت مناسب آن موجب شده که به عنوان یکی از اصلی‌ترین انواع درب ورودی پارکنیگ مورد استفاده قرار گیرد.

درب پارکینگ آهنی از محبوب‌ترین درب‌ها در ایران خصوصا برای ساختمان‌ها و ویلاها است
درب پارکینگ آهنی از محبوب‌ترین درب‌ها در ایران خصوصا برای ساختمان‌ها و ویلاها است

نکاتی درباره ظاهر انواع مدل درب پارکینگ

بدون شک طراحی و ظاهر درب پارکینگ هم بسیار مهم است. درب پارکینگ در اغلب موارد، بخشی از نمای ساختمان به شمار می‌رود به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه نکات مهمی درباره ظاهر درب پارکینگ را باهم مرور می‌کنیم:

  • رنگ درب پارکینگ را براساس رنگ نمای کلی ساختمان انتخاب کنید. با یک طراح مشورت کنید تا بهترین و متناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید درب پارکینگ را تعویض کنید، مراقب باشید نمای کلی ساختمان را بهم نزنید.
  • استفاده از پنجره‌های کوچک بالای درب، تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر آن و زیباترشدن ورودی پارکینگ شما خواهد داشت.
  • توصیه می‌کنیم از رنگ‌های روشن استفاده نکنید. البته اگر نمای ساختمان شما روشن است، راه دیگری ندارید اما رنگ‌های روشن موجب درخشش ناخوشایند ساختمان می‌شود.

بیشتر بدانید راهنمای انتخاب رنگ درب ساختمانی

نکاتی درباره ظاهر انواع مدل درب پارکینگ
توصیه می‌کنیم از رنگ‌های روشن برای درب پارکینگ استفاده نکنید
  • دستگیره‌ها در درب پارکینگ بسیار مهم هستند. در انتخاب آن‌ها دقت زیادی داشته باشید.
  • بخش‌های مرتبط با امنیت درب نباید تغییری در ظاهر درب پارکینگ شما ایجاد کنند. این بخش‌ها باید توکار باشند.
  • همانطور که در بخش امنیت گفتم، روشنایی درب پارکینگ بسیار مهم است. می‌توانید از چراغ‌های مختلف برای نورپردازی درب پارکینگ خود استفاده کنید. پیش از این در استادکار مطالب مفصلی درباره نورپردازی نمای ساختمان منتشر شده است. این مطالب به شما کمک خواهند کرد، انتخاب مناسبی داشته باشید. فراموش نکنید که درب پارکینگ هم بخشی از نمای ساختمان است و باید به آن توجه ویژه ای کرد.

جمع بندی

در این مقاله با انواع مدل درب پارکینگ و نکات مهم در ابعاد و رنگ و کاربردهای این درب در ساختمان آشنا شدید. شما برای منزل یا ساختمان خود کدام درب را ترجیح می‌دهید؟

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − شش =