پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد

1

شاید تا به حال اصطلاح پگ بورد را نشنیده باشید اما بدون شک وقتی با کاربرد آن در دکوراسیون داخلی خانه و بخصوص آشپزخانه آشنا شوید عاشق آن خواهید شد. اگر فردی هستید که دوست دارید همه چیز در آشپزخانه شما مرتب باشد و همچنین می‌خواهید از فضای دیوارها به بهترین شکل استفاده کنید لازم است بدانید پگ بورد چیست و چه کاربردی دارد.

پگ بورد چیست؟

پگ بورد یک پنلی است که حفره‌های به روی خود دارد که با فاصله یکسان از هم قرار گرفته‌اند. در این حفره‌ها می‌توان گیره یا میخ قرار داد و ابزاری نظیر وسایل آشپزخانه، یا ابزار مکانیکی و فنی نظیر چکش، پیچ گوشتی و این قبیل وسایل را به آن‌ها آویزان کرد. با توجه به استفاده‌ای که از پگ بورد خواهید داشت می‌توانید از انواع مختلف آن استفاده کنید که ممکن است قادر باشند وسایل بیشتر با وزن بالاتر را تحمل کنند. از پگ بورد برای سازماندهی وسایل، بخصوص در آشپزخانه، استفاده می‌شود.

به طور معمول پگ بوردها در سه نوع، میسونیت، فلزی و پلاستیکی وجود دارند که هر یک مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

پگ بورد میسونیت

میسونیت، معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین نوع پگ بورد است که از فیبر چوب کمپرس شده و رزین ساخته شده که در نهایت یک لایه روغنی روی آن قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از پگ بورد میسونیت

  • قیمت اقتصادی دارد.
  • بیشتر در بازار موجود است.
  • یک جنس استاندارد و پرمصرف است که می‌توانید در سایزهای بزرگ و کوچک تهیه کنید.

معایب استفاده از پگ بورد میسونیت

  • نصب آن کمی دشوار است.
  • ابزار خیلی سنگین را نمی‌تواند نگه دارد و اگر بیش از اندازه وسایل سنگین روی آن قرار دهید ممکن است تاب بردارد.
  • در برابر رطوبت مقاوم نیست.
  • به مرور زمان میخ‌ها و گیره‌ها در حفره‌های آن لق می‌زنند برای همین ممکن است نیاز باشد که این میخ‌ها به حفره‌ها چسبیده شوند.
پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
پگ بوردهایی که از چوب کمپرس شده و رزین ساخته شده‌اند نمونه اقتصادی و ارزان قیمت پگ بورد هستند.

پگ بورد فلزی

پگ بوردهای فلزی اغلب از جنس استیل یا فولاد هستند که ظاهری صیقلی به آن می‌بخشد و قدرت بیشتری نیز نسبت به سایر پگ بوردها دارد.

مزایای استفاده از پگ بورد فلزی

  • استقامت پگ بورد فلزی نسبت به سایر پگ بوردها بیشتر است بنابراین می‌توان وسایل سنگین‌تری به آن آویخت.
  • این نوع پگ بورد عمر بیشتری نیز دارد چرا که بدنه آن مستحکم است و خیلی آسان آسیب نمی‌بیند.
  • به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شود.
پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
پگ بورد فلزی ظاهری شیک دارد و مقاومت بالایی دارد.

معایب استفاده از پگ بورد فلزی

  • گرانقیمت‌ترین پگ بورد است.
  • سنگین است و موجب می‌شود نتوانید در اندازه بزرگ آن را بیابید. بنابراین اگر بخواهید یک دیوار کامل را به پگ بورد اختصاص دهید نمی‌توانید از جنس فلزی استفاده کنید.
  • فلز در برابر رطوبت کمی آسیب پذیر است و به مرور زمان ممکن است زنگ بزند، مگر اینکه از جنس استیل ضد زنگ باشد که باز هم قیمت آن را گران‌تر می‌کند.
  • فلز رسانای الکتریسیته است بنابراین استفاده از این نوع پگ بورد در جاهایی که نزدیک سیم برق یا پریز برق هستند ممکن است خطرناک باشد.

پگ بورد پلاستیکی/ اکریلیک

این نوع پگ بوردها از پلاستیک پلیمری یا اکریلیک قابل گیری شده ساخته شده‌اند. پگ بورد پلاستیکی دارای قدرت و تنوع بی نظیری دارد.

مزایای استفاده از پگ بورد پلاستیکی

  • وزن سبکی دارد و نسبت به دو گزینه دیگر جا به جا کردن آن ساده است.
  • در سایزهای متنوع بسیاری موجود است.
  • جنس پلاستیک زنگ نمی‌زند، ترک نمی‌خورد یا کپک نمی‌زند. نصب آن نیز آسان است.
  • این نوع پگ بورد بازیافتی و فراوری شده است بنابراین سازگار با محیط زیست ساخته می‌شود.
  • به قدری استحکام دارد که بتوانید ابزار سنگینی روی آن آویزان کنید.
پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
پگ بورد پلاستیکی مقاوم‌ترین پگ بورد است که نسبت به دو نمونه دیگر می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند.

معایب استفاده از پگ بورد پلاستیکی

  • شاید نسبت به سایر پگ بوردها، پگ بورد پلاستیکی ظاهر شیک و جذابی نداشته باشد. همین موجب می‌شود بسیاری از افراد از آن استقبال نکنند.

حالا که با انواع پگ بورد و مزایا و معایب هر یک آشنا شدیم کمی فراتر رفته و بیشتر درباره کاربردهای آن، بخصوص در آشپزخانه صحبت می‌کنیم.

کاربردهای پگ بورد در آشپزخانه

  • یک دیوار را به پگ بورد اختصاص دهید

یک روش ایده‌آل برای استفاده از پگ بورد، اختصاص دادن یک دیوار خالی به آن است. هرچند اغلب اوقات پیدا کردن دیواری که سراسر خالی باشد در آشپزخانه امکان پذیر نیست. اما می‌توانید دیواری که فضای بیشتری برای کار دارد را انتخاب کنید تا بتوانید پگ بورد بزرگ‌تری نصب کرده و وسایل بیشتری به آن بیاویزید.

پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
می‌توانید یک دیوار بالای میز آشپزخانه را به پگ بورد اختصاص دهید و وسایلی که می‌خواهید در دسترستان باشد به آن بیاویزید

همیشه تصور بر این است که پگ بورد باید به دیوار نصب شود، اما خلاقیت یعنی کاری متفاوت اما کاربردی انجام دهید. بنابراین اگر یک دیوار خالی برای استفاده از پگ بورد پیدا نکردید از جزیره آشپزخانه کمک بگیرید. این جزیره می‌تواند فضای زیادی برای قرار گرفتن وسایل آشپزخانه در اختیار شما قرار دهد.

پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
جزیره آشپزخانه نیز می‌تواند فضایی برای قرار گرفتن وسایل شما باشد.
  • پگ بورد را نزدیک سینک ظرفشویی نصب کنید

قرار گرفتن پگ بورد نزدیک سینک ظرفشویی به شما این امکان را می‌دهد وسایلی که از ملزومات پر مصرف آشپزخانه هستند را همیشه در دسترس قرار دهید. بنابراین به محضی که آن‌ها را شستید می‌توانید به پگ بورد آویزان کنید تا سری بعد که از آن‌ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید این ایده بیشتر برای زمانی است که شما از وسیله‌ای استفاده روزمره دارید و می‌خواهید همیشه در دسترس شما باشد. شاید ایده خوبی نباشد از پگ بورد به طور کلی برای خشک کردن وسایلی که در سینک شسته‌اید استفاده کنید.

پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
اگر پگ بورد را نزدیک سینک ظرفشویی نصب کنید به راحتی می‌توانید وسایل مورد نیاز روزمره‌تان را پس از ش ستشو به روی آن بیاویزید
  • پگ بورد و قفسه‌ها را در هم ادغام کنید

اگر آشپزخانه کوچکی دارید یا تعداد کابینت‌های موجود در آشپزخانه کافی نیست می‌توانید از پگ بورد و قفسه در کنار هم استفاده کنید. با این ایده می‌توانید برخی از وسایل را آویزا کنید و وسایلی که امکان آویخته شدنشان وجود ندارد را در قفسه‌ها بگذارید.

پگ بورد چیست و چه کاربردی در آشپزخانه دارد
ترکیبی از قفسه و پگ بورد می‌تواند فضای وسیعی برای قرار گرفتن وسایلتان در آشپزخانه ایجاد کند.

سخن پایانی

پگ بورد یک وسیله کاربردی در آشپزخانه است که فضای بیشتری برای چیدن وسایلتان در اختیارتان قرار می‌دهد. این وسیله کاربردی که به شما کمک خواهد کرد نظم بیشتری به فضای آشپزخانه یا خانه خود ببخشید در انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به مزایا و معایبشان می‌توانید پگ بورد مناسب خود را یافته و خریداری کنید. علاوه بر ایده‌های ارائه شده، از این وسیله می‌توانید به روش‌های مختلفی در دکوراسیون داخلی خانه خود کمک بگیرید. ایده‌هایتان را با ما در میان بگذارید.

منابع: wallpegstore ، thekitchn

1 نظر
  1. مهدی می گوید

    عالی بود ویدا جان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + دوازده =