دکوراسیون سنتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

0

امروزه در خصوص انواع دکوراسیون مدرن و نیز دکوراسیون سبک اروپایی، مطالب زیادی عنوان می‌شود، اما با توجه به جامعه آماری بالای افرادی که نسبت به کسب اطلاعات مختلف در باب انواع دکوراسیون اقبال نشان می‌دهند، قصد داریم به ارائه مطالبی درباره دکوراسیون سنتی بپردازیم. در اینجا می‌خواهیم به طور کلی بدانیم که “دکوراسیون سنتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟”

دکوراسیون سنتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توان از این دکوراسیون بهره گرفت؟
دکوراسیون داخلی خانه سنتی زمانی ایجاد می‌شود که ما برای طراحی دکور و چیدمان خانه خود از قابلیت‌ها و المان‌های طراحی و چیدمانی که گذشتگان ما برای مزین کردن خانه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کردند، بهره بگیریم.

این نوع از دکوراسیون را می‌توان به نوعی یک گنجینه دانست و یا حتی می‌توان از آن به عنوان یک نوستالژی زنده یاد کرد که علاوه بر زیبایی بخشیدن به خانه به سبب ویژگی‌های خاص خود، باعث می‌شود که حال و هوای گذشته نیز در فضای خانه ما احیا شود. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دکوراسیون سنتی و ویژگی‌های مثبت آن

گوشه به گوشه فن دکور کردن منزل به وسیله اجزای سنتی، با فرهنگ و قدمت یک قلمرو و کشور اجین شده است و این که افراد نسبت به چیدمان منزل خود به واسطه المان‌های سنت گرایانه تمایل نشان می دهند، در واقع تجلی‌گر علاقه و کشش آن ها نسبت به زنده نگه داشتن یک فرهنگ غنی است.
بنابراین بهره‌گیری از دکوراسیون‌های سنتی در حقیقت اتکا به فرهنگ یک ناحیه و استناد به سبک زندگی گروهی از مردم است که در ادوار گذشته با سلایقی منحصر به فرد، به چیدمان منازل خود پرداخته‌اند و حالا مردمی که در این دوره زندگی می کنند قرار است به شیوه ای تقلید گونه از حسن سلیقه اجداد خود بهره بگیرند و خانه‌های خود را با این سبک‌های سنتی بیارایند.

از آن جا که سنت‌ها و فرهنگ هر منطقه مختص خود آن ناحیه است و با مناطق دیگر تفاوت‌های اساسی دارد، لذا دکوراسیون سنتی به سبب تمایز و تفاوت و منحصر به فرد بودن ویژگی‌هایش، برای افراد بسیار جذاب بوده و گیرایی بالایی دارد.

بیشتر بدانید اصول طراحی دکوراسیون داخلی رستوران سنتی

دکوراسیون سنتی مدرن دکوراسیون داخلی خانه سنتی
برای اجرای دکوراسیون سنتی باید از اجزای مربوط به فرهنگ و سنت ایران زمین بهره گرفته و فضا را به شکلی آکنده از المان های مربوط به آن ساخت.

اجزا و وسایلی که در گذشته از آن ها استفاده می‌شد و در هر خانه قرار می‌گرفت، اغلب به همت اعضای همان خانواده ساخته می‌شد و در واقع به یک وسیله دست ساز و کاربردی مبدل می‌گشت که هنوز هم از آن‌ها به عنوان صنایع دستی یاد می‌کنیم . با قرار دادن هریک از این اجزا در کنار هم در واقع ما مبتکر شیوه‌ای خواهیم بود که یک شیوه سنتی است.

استفاده از چیدمان‌ها و دکوراسیون‌های سنتی علاوه بر اینکه ما را به نوعی حامی فرهنگ و سنت خود جلوه می‌دهد و حس فرهنگ دوستی و یا همان میهن پرستی را القا می‌کند، به خاطر ویژگی‌های خاصی که به لحاظ ظاهری دارد و رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی که در اجزای آن به کار رفته است، بسیار مورد توجه بوده و از جنبه های مختلف روحی و معنوی سبب ارضای احساسات سنت گرایانه ما خواهد شد.

دکوراسیون سنتی چیست و چگونه می‌توان دکوراسیون سنتی مدرن را پدید آورد؟

گرچه امروزه صحبت کردن از دکور و چیدمان خانه‌ها اغلب سبب می‌شود که به طراحی داخلی خانه به سبک‌های مدرن و امروزی و اکثرا دکوراسیون‌های نشات گرفته از غرب و خصوصا محدوده اروپا روی بیاوریم اما باید بدانیم که دکوراسیون سنتی نیز در جای جای دنیا طرفداران پر و پا قرص خود را دارد و بسیاری از افراد راغب هستند که از شیوه های مدرن فاصله گرفته و به شیوه‌های سنتی متصل شوند.

گرچه استفاده از المان‌های نوگرایانه به موازات روش های سنتی برای دکوراسیون خانه‌ها قابل قبول تلقی می‌شود، اما باید به نوع و جزئیات این چیدمان نیز توجه کافی داشته باشیم تا ترکیب و ادغام سبک‌های سنتی و مدرن با هم به زیبا‌سازی فضا کمک کنند، نه این که از زیبایی هر یک از این سبک‌ها بکاهند.

ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن
ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن در کنار یکدیگر، تلفیقی زیبا و دیدنی خواهد شد و در صورتی که این کار با هنرمندی و سلیقه کامل اجرا شود؛ نتیجه کار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برای این که به این هدف برسیم باید بدانیم که هر یک از روش‌های نو و سنتی باید با هم سازگاری و هماهنگی داشته باشند و به عبارتی بتوانند به لحاظ اشتراک انرژی، به خوبی با هم مرتبط شوند. با توجه به این موضوع که در ساخت و معماری خانه های امروزی از طرح های جدید و به روز استفاده می‌شود، باید بدانیم که چه نوع از المان‌های سنتی را برای چیدمان و آراستن این نوع از منازل گزینش کنیم تا با هم به خوبی ترکیب شده و جلوه مناسبی را به فضای خانه بدهند.

در کنار سبک‌های جدید ساخت و ساز خانه‌های ایرانی، استفاده از وسایل مختلف مانند مبلمانی که پارچه‌های آن دارای طرح‌های سنتی است، استفاده از فرش‌های دست بافت با رنگ‌ها و طرح‌هایی که قدمت فرهنگ ایرانی را یادآور می‌شوند و پرده‌هایی با پارچه‌های اصیل و طرح های مختلف که با سنت گذشتگانمان قرابت دارند، و یا بهره گیری از انواع صنایع دستی ایرانی، می‌تواند دکوراسیون سنتی زیبایی را رقم بزند و هارمونی چشم گیری را ایجاد کند.

در میان ایرانیان نیز استفاده از طراحی سنتی ایرانی برای چیدمان منازل، با استقبال بسیاری مواجه است و آن‌ها دوست دارند که خانه‌های خود را با سبک هایی که قدمت فرهنگ ایران در آن منعکس است بیارایند. همان طور که وقتی درباره دکوراسیون های غربی و اروپایی صحبت می‌شود، فرهنگ این مناطق را به یاد می‌آوریم و سبک‌های مرتبط با این نواحی در ذهن ما نقش می‌بندد، سنت ایرانی نیز یادآور فرهنگ غنی ایران زمین است.

برای چیدمان خانه‌ها به سبک سنتی ایرانی استفاده از ابزار ساده و دور از تجمل، مهم‌ترین مولفه است؛ سبک دکوراسیون سنتی ایران، بری شدن از اشراف گرایی و افراط در استفاده از المان‌های پر زرق و برق است. بنابراین می‌توانیم با هزینه‌هایی معقول و استفاده از ابتکار خود و البته کاوش در فرهنگ ایرانی، دکوراسیون سنتی کشور خود را در خانه خود عملی کنیم.

بیشتر بدانید بررسی کامل دکوراسیون داخلی ایتالیایی سبک تاریخی،قدیمی و مدرن

سبک دکوراسیون سنتی
دکوراسیون سنتی ایرانی عاری از المان های تجمل گرایانه است و روح صمیمت و صلح طلبی در آن موج می زند.

سبک دکوراسیون سنتی مستلزم استفاده از چه ابزار و شیوه‌هایی است؟

حالا لازم است تا شیوه‌های استفاده از دکوراسیون سنتی را برشماریم و انواع وسایل یا روش‌هایی که ما را به اجرا و عملی کردن این نوع از چیدمان نزدیک می‌کنند، عنوان نماییم. برای بهره گیری از چنین شیوه‌هایی می‌توانیم انواع بناهای تاریخی موجود در قلمرو خود را جستجو کنیم. به عنوان مثال از کا‌خ‌ها و یا موزه‌های موجود دیدن کنیم و سعی کنیم از صنایع دستی مختلف که امروزه نیز توسط افراد خوش ذوق ساخته می‌شوند، ایده بگیریم.

همچنین می‌توانیم این ویژگی‌های سنتی و اشیا و اجزای مختلف را که با فرهنگ اصیل ما گره خورده‌اند، را با سبک‌های جدید ادغام کنیم تا هم از شیوه‌ها سنتی و هم از شیوه‌های مدرن برای چیدمان خانه خود، استفاده کرده باشیم.

بیشتر بدانید تفاوت طراح داخلی و دکوراتور چیست؟

 فرهنگ و سنن ایرانیان در دکوراسیون سنتی
در دکوراسیون سنتی از اجزا مربوط به فرهنگ و سنن ایرانیان استفاده شده است و می توانید نمونه هایی از آن را در تصاویر، موزه ها و غیره مشاهده کنید.

اکنون به بررسی برخی از این شیوه‌ها می‌پردازیم:

  • استفاده از فرش‌های دست بافت یا پوشاندن کف پوش خانه به واسطه گلیم‌هایی که اغلب رنگ قرمز تیره دارند.
  • استفاده از بالش‌های بزرگ و پهن که پارچه‌های گلدار وسط آن‌ها را می‌پوشاند و این بالش‌ها غالبا لاکی رنگ هستند و می‌توان به شیوه گذشتگان برای استراحت کردن، از آن‌ها بهره گرفت.
  • استفاده از میز و صندلی‌هایی که تزئینات آن‌ها با شیوه خاتم کاری، انجام شده‌اند و پارچه این صندلی‌ها اغلب سبز رنگ و یا لاکی رنگ است.
  • استفاده از سماورهای بزرگ که اغلب طلایی رنگ هستند و قرار دادن سینی‌های خوش نقش و نگار و استکان های کمر باریکی که نواری طلایی رنگ دور شیشه آن‌ها را پوشش داده‌اند، در قسمتی از فضای خانه و در کنار پشتی‌هایی که طیف زنگی قرمز و قهوه‌ای دارند و از جنس گلیم هستند، می‌تواند یاد آور فضای گرم و دلنشین نوشیدن چای و صمیمیت محیط باشد و ما را به فرهنگ گذشتگان خود، نزدیک کند.
  • در صورت امکان و در شرایطی که وسعت و ابعاد خانه و البته بودجه مالی، امکان ساخت حوضچه‌ای کوچک را به ما بدهد، استفاده از آب نمایی این چنینی، برای دستیابی ما به فضاهای سنتی و قدیمی و البته صد چندان کردن زیبایی خانه، بسیار موثر خواهد بود.
  • هماهنگی و سازگاری رنگ و طرح رومیزی‌ها و روپشتی‌ها با پرده‌ها و فرش‌ها نیز فضا را چشم‌گیرتر می‌کند.
  • استفاده از آیینه و شمعدان‌های طرح‌دار و ترجیحا برنجی، و وسایل تزیینی مانند لاله‌های طراحی شده و مجسمه‌های پر نقش و نگار نیز در تبدیل شدن خانه به فضایی سنتی، مدد کننده خواهند بود.
لاله های رنگی در دکوراسیون سنتی
استفاده از آینه و شمعدان و لاله های رنگی در دکوراسیون سنتی و ایرانی جایگاه خاصی دارد و در هر خانه ایرانی جای آن باید تعبیه شود.
  • طراحی پرده‌ها و پارچه‌های رومیزی با استفاده از مونجوق و بته جقه، به تناسب رنگ پارچه ها نیز فضا را سنتی‌تر خواهد کرد.
  • ظرف‌های مسی و گلی و سفالی با طرح‌های متفاوت و چیدمان مناسب نیز فضای زندگی گذشته را تداعی خواهند کرد.
  • بهتر است از افراط در زمینه خرید وسایل و صنایع دستی و اساس غیر ضروری مثل شمعدان‌های بلند و تابلوهای بزرگ و کشکول‌های سنگین و چراغ‌های مختلف و اجزایی مانند خنجرها و شمشیرها و آلت‌های جنگی که فضای زندگی گذشته را یادآور می‌شوند، پرهیز کنیم تا سبب بی نظم شدن و دلگیر شدن فضای خانه نشوند.
  • استفاده از پارچه‌های نفیس مانند ترمه و حریر و پارچه‌های گلدوزی شده و بافتنی برای دوختن رومیزی و روپشتی و انواع لحاف و تشک نیز، به نوعی سنت گرایی محسوب شده و ما را به حال و هوای گذشته پیوند می‌دهند.
دکوراسیون سنتی چیست
استفاده از پارچه های چون ترمه و حریر و نیز رومیزی های گلدوزی شده در دکوراسیون سنتی ایرانی جایگاهی عالی دارد.

کلام آخر

استفاده از هر یک از فاکتورهای ذکر شده، سبب می‌شوند که دکوراسیون خانه ما به دکوراسیونی سنتی مبدل شود و از سپری کردن اوقات خود در میان این اجزا و وسایل لذت ببریم. البته مشورت با یک طراح دکوراسیون داخلی و یا افراد و اشخاصی که در زمینه چیدمان و بخصوص چیدمان و دکوراسیون سنتی تخصص و سر رشته دارند، هم می‌تواند برای هر چه نزدیک کردن ما به طرح‌های مورد نظرمان، موثر واقع شود.

منابع: tookamart | delgarm

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − 1 =