۱۰ ترفند عالی برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان

0

یک لایه رنگ تازه روی نمای ساختمان می‌تواند ساختمانی قدیمی ‌و رنگ و رو رفته را تبدیل به ساختمانی کلاسیک و شیک کرده و حتی به قیمت آن اضافه کند. حتی اگر به دنبال فروش خانه‌تان هم نیستید، رنگ‌آمیزی نمای ساختمان می‌تواند از آن در مقابل باد و باران و قارچ و کپک محافظت کند و ظاهری نو و حسرت برانگیز به منزل‌تان بدهد.

البته باید بدانید که هرکسی نحوه رنگ‌آمیزی نمای ساختمان را نمی‌داند و این کار راحت نبوده و هزینه و زمان زیادی می‌طلبد. به خصوص اگر بخواهید یک نقاش متخصص را برای این کار استخدام کنید. البته خود شما هم می‌توانید برای نقاشی ساختمان‌تان تلاش کنید، اما خودتان را برای ساعت‌ها ایستادن روی نردبان و استنشاق بوی رنگ آماده کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید تا این سختی را به جان بخرید، حتما مطلب پیش رو مطالعه کنید. در این مطلب ۱۰ ترفند رنگ‌آمیزی نمای ساختمان را برای شما جمع آوری کرده‌ایم تا پروژه نقاشی‌تان راحت‌تر پیش برود و رنگ نهایی نما هم طول عمر بیشتری داشته باشد. حتما نکات مهم برای رنگ‌کردن خانه را بخوانید .

ترفند اول: قبل از رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، وضعیت هوا را بررسی کنید

رطوبت بدترین دشمن نقاش‌ها است. اگر فونداسیون بتنی ساختمان و یا دیوارها خیس باشند، رنگ روی آن‌ها حباب کرده و ممکن است تنها چند ماه پس از رنگ‌آمیزی ترک بخورد. بنابراین از دوباره کاری و صرف هزینه و زمان مجدد پیش گیری کنید و قبل از شروع رنگ‌آمیزی صبر کنید تا کل سطح نما کاملا خشک شود.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های طولانی و پربرف و بهارهای پربارانی دارد، حداقل تا تیر ماه برای رنگ‌آمیزی نما صبر کنید. اگر هم در منطقه‌ای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، رنگ‌آمیزی را تا پاییز و یا فصلی خنک و خشک به تاخیر بیندازید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نقاشان حرفه‌ای، ابزاری برای اندازه‌گیری رطوبت دارند و کارشان را در رطوبت بالای ۱۲ درصد به هیچ عنوان شروع نمی‌کنند. شما هم می‌توانید یک رطوبت سنج تهیه کنید و یا به سادگی، اخبار وضعیت هوا را دنبال کنید! باران می‌تواند رنگ لاتکس را بشوید و دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد هم باعث می‌شود رنگ به خوبی به سطح زیرش نچسبد و کار یکدست از آب در نیاید.

قبل از شروع رنگ‌آمیزی صبر کنید تا کل سطح نما کاملا خشک شود.
قبل از شروع رنگ‌آمیزی صبر کنید تا کل سطح نما کاملا خشک شود.

ترفند دوم: مراقب سرب باشید

اولین قدم در رنگ‌آمیزی نمای ساختمان پاک کردن رنگ خراب شده و ترک خورده قدیمی ‌است.  اگر خانه شما قدیمی‌ساخت است، به احتمال قوی، در رنگ نمای آن مقادیری از سرب وجود دارد. سرب ماده‌ای سمی ‌است که عوارض بسیار خطرناکی بر عملکرد و توسعه مغز به خصوص در کودکان دارد. اگر در رنگ قدیمی ‌نما سرب وجود داشته باشد، بهتر است موقع پاک کردن و تراشیدن آن به شدت مراقب باشید. حتی اگر در رنگ سرب هم وجود نداشته باشد، بهتر است احتیاط کرده و از استنشاق ذرات رنگ قبلی پرهیز کنید. برای این کار می‌توانید از ماسک و لباس‌های مخصوص نقاشی استفاده کنید.

بیشتر بدانید نمای ساختمان سه طبقه با طراحی مدرن و زیبا

اگر خانه شما قدیمی‌ساخت است، به احتمال قوی، در رنگ نمای آن مقادیری از سرب وجود دارد.
اگر خانه شما قدیمی‌ساخت است، به احتمال قوی، در رنگ نمای آن مقادیری از سرب وجود دارد.

ترفند سوم: ترک‌ها را بپوشانید

رنگ‌آمیزی نمای ساختمان می‌تواند پروژه بسیار زمان‌بری باشد، اما به شما این فرصت را می‌دهد که مشکلات ساختمان‌تان را هم کشف کرده و آن‌ها را برطرف کنید. در حین رنگ‌آمیزی حتما به پنجره‌ها و سطح نما توجه کنید. اگر جایی ترک و شکستگی دیدید، حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید. اگر ترک‌ها سطحی هستند، می‌توانید با بتونه و سنباده آن‌ها را صاف کرده و بپوشانید.

اگر در حین رنگ‌آمیزی جایی ترک و شکستگی دیدید، حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید.
اگر در حین رنگ‌آمیزی جایی ترک و شکستگی دیدید، حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید.

ترفند چهارم: نمای ساختمان را قبل از نقاشی تمیز کنید

در ابتدای مطلب گفتیم که بسیار مهم است که رنگ‌آمیزی روی سطحی کاملا خشک و بدون رطوبت انجام شود. هنوز هم سر حرفمان هستیم، اما قبل از این که رنگ‌آمیزی شروع شود و بعد از پاک کردن رنگ قبلی و انجام بتونه و سنباده، باید سطح نما از هرگونه کپک و قارچ پاکسازی شود و بهترین راه برای پاک سازی نما، شستن آن است.

قارچ و باکتری می‌توانند در اعماق نما و جایی که دست بتونه و سنباده به آن‌ها نمی‌رسد نفوذ کنند. برای از بین بردن قارچ و کپک می‌توانید از محلول مایع سفید کننده و تریسودیوم فسفات و آب استفاده کنید و سپس با آبکشی آن را از روی نما پاک کنید. البته به خاطر داشته باشید که پس از شست و شوی نما چند روزی صبر کنید تا تمام رطوبت نما خشک شود.

قبل از این که رنگ‌آمیزی شروع شود باید سطح نما از هرگونه کپک و قارچ پاکسازی شود و بهترین راه برای پاک سازی نما، شستن آن است.
قبل از این که رنگ‌آمیزی شروع شود باید سطح نما از هرگونه کپک و قارچ پاکسازی شود و بهترین راه برای پاک سازی نما، شستن آن است.

ترفند پنجم: از آستر رنگ استفاده کنید

زدن یک لایه آستر برای ماندگاری بیشتر رنگ، روی سطحی وسیع مثل نمای ساختمان، ممکن است سخت و طاقت فرسا به نظر برسد. اما دقیقا همین مورد است که تفاوت بین یک رنگ‌آمیزی ۵ ساله و ۲۵ ساله را مشخص می‌کند. آستری رنگ دو کاربرد اصلی دارد:

  • در صورتی که مقداری رطوبت در سطح مانده باشد، آستری آن را می‌گیرد و مانع از رشد کپک می‌شود.
  •  سطحی صاف و یکدست را زیر رنگ اصلی فراهم می‌کند. (البته اگر سطح نمای شما از ابتدا صاف و یکدست است، استفاده از آستری اصلا ضروری نیست، اما معمولا چنین شرایطی فراهم نیست.)

قبل از زدن آستری رنگ، بهتر است پنجره‌ها، محل‌های آب‌رو و هر جای دیگری که نیازی به رنگ‌آمیزی ندارد را با چسب مخصوص بپوشانید. سپس آستری را با اسپری مخصوص، غلتک و یا قلم مو پخش کنید. دقت کنید که آستری در تمامی ‌گوشه‌ها نیز پخش شود.

نقاشان حرفه‌ای معمولا از آستری‌های لاتکس استفاده می‌کنند، زیرا این آستری‌ها پایه آب داشته و به راحتی تمیز می‌شوند. برخی دیگر از نقاشان هم از آستری‌های پایه روغن استفاده می‌کنند، زیرا این نوع آستری نفوذ بیشتری دارد، به خصوص اگر در نما از چوب استفاده شده باشد.

به خاطر داشته باشید که هرقدر سطح شما صاف‌تر باشد، رنگ‌آمیزی نهایی نیز بهتر از آب در می‌آید. بنابراین ممکن است به دو لایه آستری نیاز داشته باشید.

هرقدر سطح شما صاف‌تر باشد، رنگ‌آمیزی نهایی نیز بهتر از آب در می‌آید. بنابراین ممکن است به دو لایه آستری نیاز داشته باشید.
هرقدر سطح شما صاف‌تر باشد، رنگ‌آمیزی نهایی نیز بهتر از آب در می‌آید. بنابراین ممکن است به دو لایه آستری نیاز داشته باشید.

ترفند ششم: بتونه و درزگیری کنید

درزگیری کردن با بتونه از آن ترفندهای حرفه‌ای است که عمر رنگ‌آمیزی نمای شما را افزایش می‌دهد. بتونه ماده‌ای مانند چسب است که ترک‌ها و منافذ باز را به هم می‌چسباند و پر می‌کند. در صورتی که آب در این منافذ باز نفوذ کند، رنگ‌آمیزی شما آسیب می‌بیند. شما می‌توانید با کشیدن بتونه حتی روی نقاطی که آسیبی ندیده‌اند از نفوذ آب جلوگیری کنید.

بتونه کاری باید بعد از مرحله آستری رنگ انجام شود. افراد حرفه‌ای توصیه می‌کنند که از بتونه سیلیکونی آکریلیک استفاده شود، زیرا رنگ به آن می‌چسبد. اگر مقطعی میان دو سطح مختلف را بتونه می‌کنید، مثلا میان چوب و بتون یا بتون و فلز، باید دقت کنید که بتونه با هر دو جنس سازگار باشد.

بتونه کاری باید بعد از مرحله آستری رنگ انجام شود.
بتونه کاری باید بعد از مرحله آستری رنگ انجام شود.

ترفند هفتم: از رنگ با کیفیت استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید خرید کنید، همیشه مشخص نیست که آیا محصول گران‌تر لزوما بهتر است یا خیر. معمولا برندهای مشهورتر قیمت بالاتری دارند، اما کیفیت‌شان مشابه سایر محصولات است. اما موقع خرید رنگ، این اتفاق نمیفتد. در واقع رنگ‌های گران‌تر کیفیت بالاتری هم دارند، زیرا رنگدانه‌های آن‌ها بیشتر است و رنگ نهایی آن‌ها، عمیق‌تر، غنی‌تر و ماندگارتر خواهد شد. بنابراین زمان خرید رنگ برای نمای ساختمان، حتما رنگ‌های معروف‌تر و باکیفیت‌تر را انتخاب کنید.

رنگ آکریلیک لاتکس در بیشتر اوقات بهتر از رنگ روغنی است، زیرا ترکیبات آلی فرار (نوعی گاز آلاینده) را از خود متصاعد نمی‌کند. این نوع رنگ همچنین کمتر از رنگ روغنی ترک می‌خورد، و سریع‌تر از آن خشک می‌شود. رنگ آکریلیک را همچنین می‌توانید به جای تینر رنگ، با آب و صابون پاک کنید. و نکته آخر این که روی رنگ لاتکس را می‌توانید با هر نوع آستر و یا رنگ دیگری، مجددا رنگ کنید. تنها در دو حالت است که رنگ روغن به لاتکس برتری دارد:

  • مناطق پر تردد مانند پله‌ها
  • ایوان‌ها و نرده‌های چدنی
رنگ‌های گران‌تر معمولا کیفیت بالاتری هم دارند.
رنگ‌های گران‌تر معمولا کیفیت بالاتری هم دارند.

ترفند هشتم: اسلحه‌‌تان را با دقت انتخاب کنید

پس از آماده کردن بستر رنگ‌آمیزی و انتخاب رنگ مناسب، نوبت به اجرای رنگ‌آمیزی می‌رسد و سوالی که پیش می‌آید این است که رنگ انتخابی‌تان را چطور روی دیوار بزنید، با اسپری، قلم‌مو و یا غلتک؟ اگر این سوال را از افراد حرفه‌ای بپرسید، قطعا به شما خواهند گفت که از تمام موارد بالا استفاده می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارد: استفاده از قلم‌مو بیشترین میزان کنترل را به شما خواهد داد، اما روند رنگ‌آمیزی را بسیار آهسته خواهد کرد. بهتر است از قلم مو برای پرداختن به جزئیات و رنگ‌آمیزی لبه‌های پنجره‌ها استفاده کنید.

غلتک می‌تواند سطح وسیع‌تری را نسبت به قلم‌مو پوشش دهد، اما بهتر است از آن برای رنگ‌آمیزی سطوح بسیار صاف و پهن استفاده شود.

استفاده از اسپری رنگ نیز بیشترین میزان پوشش و انعطاف را می‌دهد اما هزینه آن نیز از قلم‌مو و غلتک بالاتر است و همچنین نیاز به سطح مشخصی از استعداد و مهارت دارد و در صورتی که حرفه‌ای نیستید، بهتر است از اسپری رنگ استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید از اسپری رنگ استفاده کنید، از آن برای پوشش یک سطح بزرگ استفاده کنید و سپس با یک قلم‌مو، رنگ را به خوبی و به صورت مساوی پخش کنید.

رنگ‌آمیزی نمای ساختمان را می‌توانید با قلم‌مو، اسپری و یا غلتک انجام دهید.
رنگ‌آمیزی نمای ساختمان را می‌توانید با قلم‌مو، اسپری و یا غلتک انجام دهید.

ترفند نهم: به دنبال سایه باشید

نقاش‌ها از لحاظی به کشاورزان شباهت دارند. آن‌ها عاشق نور خورشید هستند، مگر اینکه به باران احتیاج داشته باشند و عاشق باران هستند مگر اینکه به نور خورشید احتیاج داشته باشند! هوای گرم و آفتابی برای تبخیر رطوبت چوب و سایر سطوح خوب است، اما آفتاب زیاد هم برای رنگ‌آمیزی مناسب نیست. زمانی که قرار است سطحی وسیع مثل نمای ساختمان را نقاشی کنید، باید این کار را به صورت بخش‌بندی شده انجام دهید و نردبان و وسایل‌تان را با خود جابه‌جا کنید. اگر آفتاب شدیدا و مستقیم روی دیوار بتابد، رنگ سریع‌تر از جابه‌جایی شما خشک می‌شود و زمانی که شما رنگ تازه را روی رنگ خشک شده بزنید، خط‌هایی تیره در حد فاصلِ بخش‌های رنگی ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است رنگ‌آمیزی خود را زمان‌بندی کنید تا بتوانید در سایه و یا در روزی ابری رنگ‌آمیزی نما را انجام دهید.

بهتر است رنگ‌آمیزی خود را زمان‌بندی کنید تا بتوانید در سایه و یا در روزی ابری رنگ‌آمیزی نما را انجام دهید.
بهتر است رنگ‌آمیزی خود را زمان‌بندی کنید تا بتوانید در سایه و یا در روزی ابری رنگ‌آمیزی نما را انجام دهید.

ترفند دهم: با دقت نقاشی کنید

رنگ‌آمیزی کاری فراتر از زدن رنگ روی دیوار است و این کار باید با تکنیک انجام شود. بهتر است رنگ‌آمیزی نمای ساختمان را از بالای نما شروع کنید و به تدریج به سمت پایین بیایید تا چکه کردن رنگ، موجب خراب شدن کار نشود. اگر از قلم‌مو استفاده می‌کنید، حدود ۵ سانتیمتر از قلم‌مو را داخل قوطی رنگ فرو کنید و اضافی رنگ را با زدن قلم‌مو به لبه قوطی، بتکانید. سپس رنگ را برای بار اول، کمی ‌غلیظ روی سطح بگذارید و با ۲ یا ۳ بار عقب و جلو بردن قلم‌مو، آن را پخش کنید. رنگ‌آمیزی را تا زمانی که حدودا ۰٫۳ تا ۰٫۴ متر مربع از سطح را پوشانده‌اید تکرار کنید. در آخر با قلم موی خالی، رنگ را صاف کنید.

در صورتیکه از غلتک استفاده می‌کنید، غلتک‌تان را در یک سطل ۱۹ لیتری فرو کنید و اضافی رنگ را روی یک ظرف مخصوص بتکانید. با فشاری متوسط، غلتک را روی دیوار بکشید و زمانی که دیگر رنگ به راحتی روی دیوار پخش نمی‌شود، دوباره رنگ غلتک را تجدید کنید. می‌توانید با یک قلم‌مو رنگ گوشه‌های دیوار را کامل کنید.

فارغ از نوع ابزاری که برای نقاشی نمای ساختمان استفاده می‌کنید، باید بالاترین دقت را به خرج دهید تا نتیجه نهایی چشم‌نواز باشد.
فارغ از نوع ابزاری که برای نقاشی نمای ساختمان استفاده می‌کنید، باید بالاترین دقت را به خرج دهید تا نتیجه نهایی چشم‌نواز باشد.

سخن آخر

نکاتی که در این مطلب گفتیم، تنها موارد لازم برای انجام یک رنگ‌آمیزی تمیز و کامل نیستند، اما اگر آن‌ها را رعایت کنید، قطعا پروژه رنگ آمیزی نمای ساختمان‌تان بهتر انجام خواهد شد. همچنین اگر فکر می‌کنید به تنهایی از پس چنین کاری بر نمی‌آیید و یا نمای ساختمان‌تان وسیع و چند طبقه است، بهتر است حتما از نقاشان حرفه‌ای کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + سیزده =