انواع توری پنجره و ویژگی‌های آن‌ها

0

استفاده از توری برای پنجره راهکاری است که سال‌هاست برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما توری‌های قدیمی که به این منظور روی پنجره‌ها نصب می‌شوند، اگرچه مانع از ورود حشرات می‌شوند اما تا حد بسیاری مانعی برای دیدن منظره‌ی آن سوی پنجره نیز هستند. این توری‌ها علاوه بر این به سختی و با استفاده از سیریش، چسب، میخ و … روی پنجره نصب شده و معمولاً هر سال هم باید عوض ‌شوند. گذشته از این توری‌های قدیمی روی بسیاری از پنجره‌های جدید آن‌طور که باید کارآمد نیستند. برای برطرف کردن این گونه مشکلات در سال‌های اخیر، انواع توری پنجره با ویژگی‌های متفاوت و متناسب با پنجره‌های گوناگون طراحی و تولید شده‌اند. در ادامه این نوشته قصد داریم تا به معرفی این توری‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

معرفی انواع توری پنجره و ویژگی‌های آن‌ها

۱- توری پنجره پلیسه یا توری کرکره‌ای

کلیت ساختار توری پلیسه، که با نام‌های دیگری مانند توری آکاردئونی، توری تاشو، توری کرکره‌ای و برخی نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود، بدین صورت است که یک فریم یا قاب به اندازه‌‌ی در یا پنجره مورد نظر طراحی شده و سپس یک توری که حالتی آکاردئونی یا زیگزاگی دارد، داخل این قاب قرار می‌گیرد. در سیستم این نوع توری، قاب به صورت ثابت روی کلاف در یا پنجره مورد نظر قرار می‌گیرد اما توری آن قابلیت باز شدن و جمع شدن، مشابه پرده‌های کرکره، را دارد.

توری پلیسه با توجه به نیاز کاربر و با در نظر گرفتن بهترین حالت ممکن می‌تواند به سمت چپ، راست یا بالا جمع شود. توری‌هایی که رو به بالا جمع می‌شوند، عموماً در مورد پنجره‌های کم‌ارتفاع کاربرد دارند.

توری‌های پلیسه به دو صورت تک‌فریم و دبل‌فریم طراحی شده‌اند. در مدل تک‌فریم، که در حال حاضر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان جدا کردن توری از فریم وجود ندارد، اما در توری‌های پلیسه دبل‌فریم این امکان وجود دارد.

انواع توری پنجره
جنس فریم یا قاب توری پنجره پلیسه عموماً پروفیل UPVC یا آلومینیوم و توری‌ای که داخل آن قرار می‌گیرد معمولاً از جنس پلی‌استر است. پهنای زیگزاگ‌های این توری‌ها عموماً ۱۶،۱۸ یا ۲۰ میلی‌متر است. در بیشتر موارد نخی که داخل توری پلیسه قرار دارد و باعث باز و بسته شدن توری می‌شود، از الیاف فایبرگلاس ساخته می‌شود.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب توری پنجره پلیسه

مزیت این نوع طوری نسبت به دیگر انواع توری پنجره قابلیت نصب آن روی انواع در و پنجره است. این نوع توری را می‌توان بر روی کلاف پنجره‌های اتاق خواب‌ها، پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی و هم‌چنین روی کلاف درهای تراس و درهای حیاط خلوت‌ نصب کرد.

از آن‌جا در این نوع توری قاب یا فریم ثابت است، دچار تغییر شکل نشده و بنابراین عمر مفید بسیار بالاتری نسبت به دیگر انواع توری پنجره با ساختار فریم متفاوت دارد. از سوی دیگر از آن‌جا که در توری‌های پلیسه امکان جمع شدن توری به راحتی میسر است، می‌توان تنها در صورت نیاز توری را باز کرد. این مزیت باعث می‌شود تا توری پیوسته در معرض تابش نور خورشید، گرد و غبار، باد و باران و … نباشد و در نتیجه دیرتر خراب شده و کمتر آلوده شود.

از جمله دیگر مزیت‌های توری پنجره کرکره‌ای یا همان پلیسه این است که این نوع توری‌ها کمتر جلوی نور را می‌گیرند و مانع مشاهده‌ منظره‌ آن سوی پنجره نمی‌شوند.

این نوع توری در صورت پاره شدن نخ‌های فایبرگلاس داخل آن، دچار نقص شده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و از همین روی لازم است تا در نگهداری صحیح از آن دقت بسیار داشت.

۲- توری رولینگ یا توری کشویی

توری رولینگ یکی دیگر از انواع توری پنجره است که پابه‌پای توری‌های پلیسه در جایگاه اول انواع توری پنجره از نظر کارایی، سهولت استفاده، مقاومت و عمر مفید بالا قرار دارد. این نوع توری شباهت بسیار زیادی به توری پلیسه دارد تا جایی که در بسیاری از مواقع، به اشتباه مترادف با توری پلیسه در نظر گرفته می‌شود. تفاوت توری رولینگ با توری پلیسه در این است که در این نوع توری از پارچه‌ آکاردئونی یا زیگزاگی استفاده نمی‌شود.

پارچه مورد استفاده در توری رولینگ کاملاً صاف است و باز و بسته شدن آن با استفاده از فنری صورت می‌پذیرد که داخل فریم توری کشویی یا همان توری رولینگ تعبیه شده است. این نوع توری نیز قابلیت باز و بسته شدن در سمت چپ و راست و بالا را دارد، اما در توری کشویی امکان باز و بسته شدن توری از وسط به دو سمت چپ و راست به صورت همزمان نیز وجود دارد.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب توری پنجره رولینگ

مزیت‌ها و ویژگی‌های توری رولینگ تا حد زیادی مشابه توری پلیسه است. توری پنجره رولینگ در سه حالت آلفا (باز و بسته شدن از بالا به پایین)، بتا (باز و بسته شدن به سمت راست یا چپ) و گاما (باز و بسته شدن به صورت دوطرفه به سمت راست و چپ) قابل تهیه است.

در واقع یکی از برتری‌های توری رولینگ نسبت به توری پلیسه مدل گامای این نوع توری پنجره است. توری پنجره رولینگ مدل گاما بهترین نوع توری برای پنجره‌های بزرگ دولنگه است.

انواع توری پنجره
مهم‌ترین نکته‌ قابل ذکر در این قسمت این است که توری‌های رولینگ نیز در صورت استفاده‌ نادرست و خراب شدن فنرهای تعبیه شده داخل فریم توری دچار نقص خواهند شد و دیگر امکان باز و بسته شدن آن‌ها وجود نخواهد داشت. به همین سبب علاوه بر این‌که لازم است هنگام خرید از مرغوبیت کامل توری، خصوصاً فنرهای آن مطمئن شد، ضروری است تا در استفاده‌ی صحیح از آن، نهایت دقت و مراقبت را به خرج داد.

 

۳- توری پنجره لولایی

توری پنجره لولایی نیز همانند توری رولینگ از یک فریم یا قاب و یک توری داخل آن تشکیل شده است. اما نحوه‌ی کارکرد این نوع توری با توری رولینگ دارای تفاوتی اساسی است. توری‌های لولایی درست مانند یک پنجره یا در از طریق یک لولا باز و بسته می‌شوند. در حقیقت در این نوع توری دیگر فریم دارای یک جایگاه ثابت نیست و باز و بسته کردن توری با استفاده از باز و بسته کردن فریم آن انجام می‌شود.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب توری پنجره لولایی

مسلماً باز و بسته شدن مکرر فریم توری پنجره لولایی احتمال خراب شدن و تغییر فرم لولا و فریم را بیشتر می‌کند. به همین دلیل از این نوع توری بیشتر برای در و پنجره‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به باز و بسته کردن مکرر نداشته باشند. گذشته از این، از آن‌جا که در این نوع توری امکان جمع شدن توری داخل فریم وجود ندارد، پارچه‌ی توری پیوسته در معرض عوامل محیطی قرار خواهد داشت و در نتیجه زودتر فرسوده و پوسیده می‌شود.

انواع توری پنجره
شاید بتوان گفت برتری توری لولایی نسبت به توری‌های رولینگ و پلیسه مقرون‌به‌صرفه‌بودن‌اش برای درهای بزرگی است که کمتر نیاز به باز و بسته شدن آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این عموماً قیمت این نوع توری و همچنین هزینه تعمیر آن کم‌تر از توری‌های پلیسه و رولینگ است.

۴- توری پنجره آهنربایی یا توری مگنتی

توری پنجره آهنربایی نوعی توری است که عموماً بدون فریم عرضه می‌شود. ساختار این نوع توری پنجره شامل یک پارچه‌ی توری است، که با توجه به برندها و مدل‌های مختلف دارای جنس متفاوتی است. این توری از وسط به صورت طولی به دو قسمت تقسیم شده، و این دو قسمت توسط چندین آهنربا به یکدیگر متصل شده‌اند. این نوع توری عموماً برای درهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به باز و بسته شدن مکرر دارند. در صورت استفاده از این توری نیازی به باز و بسته کردن مکرر در حیاط، تراس و … برای جلوگیری از ورود حشرات نیست، چرا که حین عبور افراد، دو قسمت این نوع توری که توسط چند آهنربا به یکدیگر متصل شده‌اند از هم باز شده و بلافاصه پس از عبور او مجدداً به یکدیگر وصل می‌شوند.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب توری پنجره آهنربایی

مزیت این نوع توری پنجره نسبت به دیگر انواع توری پنجره که تا این‌جا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، این است که در صورت نیاز به عبور و مرور مکرر از داخل خانه به حیاط، تراس و … دیگر نیازی به باز و بسته کردن مکرر در وجود نخواهد داشت. علاوه بر این مورد، نصب این نوع پرده به سهولت انجام می‌شود و نیاز به تخصص خاصی ندارد. گذشته از این، شست‌وشوی توری پنجره مگنتی، به دلیل امکان جدا کردن توری از کلاف در، بسیار آسان‌تر از دیگر انواع توری پنجره است.

انواع توری پنجره
توری پنجره مگنتی دارای این عیب است که معمولاً در اندازه‌هایی از پیش تعریف شده عرضه می‌شود و امکان سفارش دادن اندازه‌ی مورد نیاز هنگام خرید آن وجود ندارد. علاوه بر این، این نوع توری قابل جمع شدن نیست و به همین سبب همواره در معرض نور خورشید و دیگر عوامل محیطی قرار دارد که باعث کاهش عمر مفید این نوع توری می‌شوند. به سبب وجود این محدودیت‌ها و با توجه به قیمت این نوع توری، می‌توان گفت توری آهنربایی بیشتر برای درها و در برخی موارد پنجره‌هایی مناسب است که عبور از آن‌ها به دفعات صورت می‌گیرد.

۵- توری پنجره ثابت

این نوع توری پنجره مشابه توری رولینگ یا توری لولایی است اما در آن نه امکان جمع شدن توری وجود دارد و نه امکان جابه‌جا شدن قاب.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب توری پنجره ثابت

مزیت این نوع توری قیمت پایین آن نسبت به دیگر انواع توری پنجره است. اما این توری همواره در معرض عوامل محیطی قرار دارد و بنابراین عمر مفید کمتری در مقایسه با سایر انواع توری پنجره دارد. گذشته از این در صورت استفاده از این نوع توری، پنجره کاملاً توسط توری مسدود می‌شود، مشکلی که در توری‌های قدیمی وجود داشت و در بسیاری از موارد باعث بروز مشکلات و محدودیت‌های بسیار می‌شد.

توری پنجره از کجا بخریم؟

برای خرید توری پنجره این نکته اهمیت دارد که توری را دقیقاً هم‌اندازه‌ی پنجره‌های‌تان تهیه کنید. بنابراین نیاز به ساخت توری پنجره دارید. این کار را می‌توانید به متخصصین استادکار بسپارید. برای این کار کافی ست سفارش‌تان را از لینک زیر ثبت کرده و سپس منتظر تماس استادکار باشید.

ساخت و نصب توری پنجره

ساخت و نصب توری پنجره

  • ساخت و نصب توری در و پنجره
  • ساخت توری ساده، کرکره ای، آکاردئونی، کشویی و...
  • نصب توری پلیسه، ثابت، ریلی
  • انواع توری آهنربایی و چسبی
دریافت این خدمت از استادکار

نکاتی در مورد انواع توری پنجره

۱- الیاف استفاده شده در انواع توری پنجره دارای تنوع نسبتاً زیادی هستند. در حال حاضر بیشتر از الیاف‌هایی از جنس فایبرگلاس یا فایبرگلاس با رزین پلی‌استر استفاده می‌شود که دارای مقاومت بالایی در برابر فرسایش، حرارت، گرد و غبار و رطوبت هستند و می‌توان گفت نیازی به شست‌وشو ندارند و می‌توان با دستمال کشیدن، با استفاده از جاروبرقی یا با استفاده از مسواک آن‌ها را کاملاً تمیز کرد.

۲- استفاده درست و محافظت از توری پنجره نقش قابل توجهی در افزایش عمر مفید آن دارد. نکات زیر می‌توانند در این راستا موثر واقع شوند:

  • در صورت نیاز نداشتن به توری، توری‌های قابل جمع شدن را جمع کنید و توری‌های قابل جدا شدن، مانند توری‌های آهنربایی، را جدا کرده و برای مصارف بعدی در جای مناسبی نگهداری کنید.
  • توری‌های لولایی را هر از گاهی تمیز کنید تا تأثیر عوامل محیطی و گرد و غبار بر آن‌ها به حداقل برسد.
  • قاب توری، نخ مخصوص جمع کردن توری پلیسه، فنرهای توری رولینگ و قسمت‌های مشابه در دیگر انواع توری پنجره از حساسیت بالایی برخوردار هستند و به همین سبب باید از وارد آمدن هر گونه فشار و ضربه به آن‌ها، حین انجام امور تعمیراتی منزل، بازی کودکان و …، جلوگیری به عمل آورد.
  • در صورت جابه‌جا نشدن آسان توری در توری‌های پلیسه و رولینگ حتماً مشکل را مورد بررسی قرار دهید و از باز و بستن کردن این توری‌ها با فشار مضاعف خودداری نمایید. بیرون آوردن اجسام خارجی و روغن‌کاری ریل این توری‌ها و همچنین تعمیر ریل‌های آسیب دیده می‌توانند در چنین مواردی موثر واقع شوند.

۳- گرچه ممکن است قیمت توری‌ پلیسه و رولینگ مقداری بالاتر از دیگر انواع توری پنجره باشد، اما کارایی بسیار زیاد این دو نوع توری می‌تواند محرک موثری در نادیده گرفتن این اختلاف قیمت باشد.

سخن پایانی در مورد انواع توری پنجره

حضور حشرات در منزل معمولاً خوشایند نیست. اما درعین‌حال استفاده از حشره‌کش‌ها و سموم برای دفع این حشرات می‌تواند مشکلات و بیماری‌هایی بیشتر از مشکلاتی که حضور این حشرات به دنبال دارند، به بار آورد. از سوی دیگر اگرچه این حشرات موذی شناخته می‌شوند اما به هر صورت موجوداتی زنده هستند و حق حیات دارند و این موضوع اگرچه در نگاه اول خنده‌دار به نظر می‌رسد اما از نظر بسیاری از افراد درخور توجه است.

البته باید توجه داشت که گرچه استفاده از انواع توری پنجره کمک می‌کند تا از ورود این حشرات به داخل منزل جلوگیری به عمل آورد اما استفاده از توری در عین حال مانع از خروج حشرات از داخل خانه به بیرون نیز می‌شود. به همین سبب لازم است تا با انجام اقدامات لازم برای حفظ پاکیزگی منزل، مانند تخلیه به موقع زباله‌ها، از تجمع حشرات در منزل جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =