آجر آنتیک چیست و چگونه نصب می‌شود؟

1

دیوارهای آجری حس گرم نوستالژیکی به ما می‌دهند و نماد خانه‌های اصیل سنتی هستند. نماهای آجری که سال‌ها روی نمای خارجی ساختمان‌ها نقش خوش کرده‌اند، اکنون دوباره مد و این بار به دکوراسیون داخلی خانه‌ها وارد شده‌اند. آجر آنتیک اکنون به عنوان پوششی روی دیوار منازل با سبک‌های مختلف خودنمایی می‌کند و اکثرا نیز به عنوان اکسنت وال یا دیوار شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله در مورد اینکه آجر آنتیک چیست و چه مزایایی دارد سخن خواهیم گفت. همچنین در ادامه با انواع آجر آنتیک و چگونگی نصب آن نیز آشنا خواهید شد.

آجر آنتیک چیست؟

آجر یکی از مصالح بومی و قدیمی در معماری سنتی ایرانی است و به همین خاطر حضور آن در خانه، اصالت را به دکوراسیون منزل وارد می‌کند. اما آجر آنتیک چیست و چه تفاوتی با آجرهای معمولی دارد؟‌

آجر آنتیک یک آجر نماسوز طبیعی است که با الگو برداشتن از آجرهای طبیعی قدیمی طراحی شده است و در مکان‌هایی خاص، به عنوان نما از آن استفاده می‌شود. به این آجر، آجر دکوراتیو هم می‌گویند که دارای تنوع و رنگ‌بندی زیادی است.

آجرهای معمولی با گل رس ساخته می‌شوند، اما آجر آنتیک نمونه‌ای از آجری است که در ساختارش مواد پلمیری و نانو به کار برده شده است. این مواد به دلیل جلوگیری از شوره زدن و تشکیل قارچ، روی سطح آجر قرار می‌گیرد. این امر خصوصا در شهرهای شرجی و مرطوب شمالی دارای اهمیت است چون در غیر این صورت رطوبت می‌تواند به راحتی به درون آجر نفوذ کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های آجر معمولی با دکوراتیو این است که آجر معمولی دارای مقاومت بالا اما نفوذپذیری بیشتر بوده، ولی آجر آنتیک سبک‌ و کم‌مقاومت است و میزان نفوذ‌پذیری کمی خصوصا در مقابل رطوبت دارد. در دکوراسیون داخلی و برخی دکوراسیون‌های خارجی از نوع آجر آنتیک استفاده می‌شود.

از جذابیت‌های آجر آنتیک، وجود حفره‌هایی است که روی سطح آن قرار دارد. این حفره‌ها در بعضی از طرح‌های آجر آنتیک به‌صورت نامنظم دیده می‌شوند که این امر خود باعث جذابیت آنها شده است.

کاربرد دیوار دکوراتیو آجری در دکوراسیون خانه
آجرهای آنتیک شوره نمی‌گیرند و خاصیت نسوز دارند.

مزایای استفاده از آجر دکوراتیو

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای آجرهای آنتیک تنوع رنگی نامحدود آنهاست که موجب می‌شود دست مشتریان هنگام خرید باز باشد. همچنین آجرهای خارجی از قبیل آجر هلندی، بلژیکی یا انگلیسی دارای تنوع رنگی بالایی هستند اما ممکن است به علت قیمت بالا پیدا کردنش به کمی صبر و حوصله نیاز داشته باشد.
  • مزیت دیگر عدم خوردگی، قارچ و شوره نزدن این نوع آجر به دلیل استفاده از سیمان و سایر مواد معدنی، رنگ‌های اکسید آهن، کروم و چند مواد پلیمری دیگر است. اگر دیوار آجری‌تان شوره زده، راهنمای کامل رفع شوره آجر را بخوانید.
  • وزن آنها سبک است و حدود یک سوم سنگ‌های طبیعی دیگر وزن دارند.
  • قیمت پایین را می‌توان یکی دیگر از مزایای این نوع آجر نسبت به دیگر مصالح دانست.
  • آجرهای آنتیک در برابر آتش‌سوزی و سوختگی مقاوم هستند و به دلیل جنس نسوز خود آسیب نمی‌بینند.
  • موجب از بین رفتن آلودگی صوتی در فضای داخلی ساختمان می‌شوند.
  • سرعت اجرای آجر روی دیوار سریع است و ضخامت آن به حدی نیست که فضای زیادی را اشغال کند.
  • امکان نصب همزمان آجر دکوراتیو، آینه، شیشه و سنگ وجود دارد.
  • اندازه و ابعاد آجرها کوچک است و در کمترین زمان ممکن و به سادگی روی دیوار یا ستون نصب می‌شوند.
  • امکان نصب آجر دکوراتیو با مواد مختلف از جمله چسب، مواد درزبندی و سیمان وجود دارد.
  • مقاومت آجر داخلی (دکوراتیو) زیاد است و سختی بالایی در حد سنگ طبیعی دارد. همچنین در برابر تابش آفتاب، حرارت، سرما و آب مقاوم است.
قیمت طراحی و اجرای دیوار آجری در دکوراسیون داخلی
قیمت آجرهای آنتیک نسبت به دیگر مصالح ساختمانی ارزان‌تر است و برای ایجاد تغییرات چشم‌گیر در خانه مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

در چه فضاهایی می‌توان از آجر آنتیک استفاده کرد؟

استفاده از آجر دکوراتیو یک راه حل مقرون به‌صرفه اقتصادی برای ایجاد یک تغییر چشم‌گیر در خانه است و در طراحی آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن، حتی اتاق خواب، راهرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین به دلیل جنس نسوز این آجر، به راحتی می‌تواند پشت فضای گاز و هود و به عنوان بین کابینتی دکوراتیو مورد استفاده قرار گیرد. در فضای منزل نیز برای تزیین سالن پذیرایی، دیوار پشت تلویزیون، فاصله بین کابینت‌های آشپزخانه، نمای پشت شومینه و … از آجر دکوراتیو به عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

نصب آجر آنتیک در فضاهایی مانند ستون یا بالای شومینه در صورتی که بخواهیم آن قسمت را نسبت به دیگر قسمت‌های خانه برجسته کنیم، مرسوم است. آموزش پتینه‌کاری دو رنگ روی دیوار را هم بخوانید.

امروزه دیگر استفاده از آجر حتی در فضاهایی مانند مغازه و کافه نیز عجیب نیست و حتما شما نیز یک دیوار آجری در کافه مورد علاقه شهر خودتان از نزدیک دیده‌اید. ویترین مغازه‌ها نیز یکی دیگر از مکان‌هایی هستند که از آجرهای آنتیک برای دکوراسیون خود استفاده می‌کنند.

آجر دکوراتیو به دلیل ظاهر،  طول عمر بالا و از همه مهم‌تر زود کثیف نشدن، در محیط‌های اداری نیز به کار برده می‌شود.

نصب آجر آنتیک نسوز روی دیوار آشپزخانه
آجر آنتیک به دلیل خاصیت نسوز خود روی دیوار گاز و هود جلوه خاصی به فضای این آشپزخانه بخشیده است. استفاده از رنگ‌های گرم برای حباب لامپ یا کابینت‌ها می‌تواند زیبایی این فضا را دو برابر کند.

انواع آجر آنتیک

تنوع ظاهری آجر آنتیک، از آجر قرمز کلاسیک تا آجر رنگی سفید، مطمئنا آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای هر فضا تبدیل کرده است. در ادامه تعدادی از انواع آجر دکوراتیو را با هم خواهیم دید.

آجر سفید دکوراتیو

آجر سفید نوعی رس رسوبی است که تحت حرارت بالا قرار می‌گیرد و پس از سرد شدن به رنگ سفید در می‌آید. این نوع آجر به دلیل رنگش در سبک‌های مختلف دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار محبوب است. علت هم انعطاف‌پذیری این رنگ با دیگر رنگ‌های موجود در دکوراسیون مانند مبلمان و پرده است که از کم‌نور شدن و دلگیر به نظر رسیدن فضا جلوگیری می‌کند.

دیوار آجر سفید دکوراتیو
رنگ روشن دیوار آجر سفید دکوراتیو سبب می‌شود فضای خانه تاریک و دلگیر به نظر نرسد.

آجر دکوراتیو قهوه‌ای

یکی دیگر از انواع آجر دکوراتیو به رنگ قهوه‌ای و در تنالیته‌های مختلف است. برخلاف آجر دکوراتیو سفید، این رنگ‌ها را باید با دقت بیشتری انتخاب نمایید، زیرا برای هر سبک دکوراسیونی مناسب نیستند. بنابراین لازم است در انتخاب تناژهای مختلف این نوع آجر از قهوه‌ای تیره تا روشن و … دقت کنید و از هماهنگی آن با دیگر اجزای دکوراسیون منزل مطمئن شوید. خواندن مطلب آشنایی با انواع دکوراسیون داخلی نیز مفید است.

مدل آجر آنتیک قهوه‌ای
تناژ آجر دکوراتیو قهوه‌ای را با توجه به ترکیب رنگ دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید.

آجر هلندی

آجر هلندی در رنگ‌های قرمز و پوست پیازی و گلبهی وجود دارد و در ساخت آن از خاک رس استفاده شده است. این محصول در برابر رطوبت، سرما و گرما مقاوم است و می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف هم در نمای داخلی و هم خارجی مورد استفاده قرار گیرد. آجرهای هلندی مقاومت فیزیکی دارند. در نتیجه عملیات برش، سوراخ‌کاری و … روی این محصولات به راحتی انجام می‌شود و برش آنها با ابزار فرز ساده است.

قیمت آجر هلندی
آجر هلندی رنگ‌بندی زیبایی دارد اما قیمت آن از انواع دیگر گران‌تر است.

آجر قزاقی

یکی دیگر از انواع آجر دکوراتیو، آجر قزاقی است که مانند نوع هلندی در رنگ‌های قرمز، گلبهی و پوست پیازی و با طول و عرض ۲۰ در ۵.۵ سانتی‌متر و ضخامت ۲.۵ سانتی‌متر موجود است. پودرهای بندکشی که هنگام اجرا بین آجرنما قراقی به کار می‌رود هم دارای تنوع رنگ هستند و این مورد نیز شما را در دست‌یابی به نمای دلخواه اتاق‌ها و منازل‌تان یاری می‌کند.

مدل آجر قزاقی برای دیوار داخلی منزل
در انتخاب رنگ پودر بندکشی آجرهای قزاقی دقت کنید؛ چرا که رنگ بندها تاثیر چشمگیری در نمای دیوار آجری دارند.

قیمت آجر آنتیک

قیمت آجر آنتیک را با توجه به معیارهای مختلفی چون جنس و ابعاد دیوار و هزینه نصب و … می‌توان به صورت حدودی به دست آورد.

راه ساده برای تعیین قیمت آجر دکوراسیون داخلی این است که مساحت دیواری را که می‌خواهیم آجرنما را در آن به کار ببریم،  محاسبه کنیم. به این ترتیب که طول دیوار بر حسب متر را ضربدر ارتفاع آن برحسب متر می‌کنیم. هر تعداد دیواری که می‌خواهیم با آجر آنتیک بپوشانیم، به همین روش اندازه می‌گیریم و سپس با هم جمع می‌کنیم.

برای به دست آوردن قیمت آجر آنتیک باید به نوع آجر استفاده شده نیز دقت کرد. برای مثال قیمت هر متر مربع آجر آنتیک تا لحظه نگارش این مقاله ۱۲۰ هزار تومان، برای آجر هلندی ۱۹۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع و برای آجر سنتی و قزاقی نیز ۱۲۰ هزار تومان است.

بخش دیگری از هزینه‌ها به نصب آجر مربوط می‌شود که آن هم به فاکتورهایی مانند مقدار آجر دکوراتیو برحسب متر مربع، میزان چسب، پودر بندکشی مورد نیاز و مبلغ کارمزد کارگر بستگی دارد. اگر هم خودتان می‌خواهید این نوع آجر را نصب کنید، با ادامه مقاله همراه باشید.

آجر دکوراتیو چگونه نصب می‌شود؟

پس از اینکه سبک دکوراسیون، دیوار مورد نظر و آجر دکوراتیو انتخابی خود را پیدا کردید، اکنون موقع نصب آن رسیده است. برای نصب آجر دکوراتیو نیاز به دانش فنی خاصی نیست و خودتان نیز می‌تواند با ملات و سیمان یا چسب آن را روی دیوار مدنظر خود نصب کنید. روش استفاده از چسب سرعت بالایی دارد و برای فضاهای داخلی نصب با چسب کاشی توصیه می‌شود. می‌توانید پیش از نصب الگوی آن را با مداد روی دیوار بکشید.

  1. ابتدا سطح دیوار را از هرگونه ناهمواری و آلودگی پاک کنید. می‌توانید برای نصب آجر ابتدا سطح دیوار را با کمک سیمان‌کاری مسطح کنید.
  2. سطح مورد نظر (غير از مصنوعات چوبی) و پشت آجر‌ها را با آب خيس کنید.
  3. و پس از كشيدن چسب با ماله شياردار يا كاردک آجدار روی دیوار، آجر‌ها را با چيدمان دلخواه و با رعايت خط تراز، در محل مورد نظرتان بچسبانید.
  4. آجر روی دیوار را اندکی رو به بالا و پایین تکان بدهید تا چسب به همه قسمت‌های آن مالیده شود و کامل به دیوار بچسبد.
  5. سپس نوبت به بندکشی می‌رسد. بندکشی می‌تواند مانع ورود آب و نفوذ رطوبت به قشرهای داخلی دیوارها و سایر قطعات ساختمان شود.
ایده‌های الهام‌بخش برای بافت و طرح دیوار در دکوراسیون داخلی
پس از نصب آجر با چسب روی دیوار، بندکشی آن را نیز انجام دهید تا رطوبت به قشر داخلی دیوار نفوذ نکند.

برای بندکشی می‌توان از مخلوط سیمان، پودر سنگ و یا پودر بندکشی استفاده کرد. بهتر است رنگ بندکشی متناسب با رنگ آجر باشد. پودرهای بندکشی که هنگام اجرا بین آجرهای دکوراتیو به کار می‌رود، دارای تنوع هستند و دست شما را در انتخاب باز می‌گذارند.

ملات بندکشی را غلیظ انتخاب کنید تا خاصیت جذب بالایی داشته باشد. عرض بند آجرها بر اساس طرح انتخابی ۸ تا ۲۰ میلی‌متر است. باید پیش از انجام آن محل را با برس تمیز و سپس مرطوب کنید. بندکشی مرحله آخر نصب است و پس از خشک شدن دیوار، می‌توانید از نمای جدیدی که در خانه خود خلق کرده‌اید لذت ببرید.

سخن آخر

چنانچه شما هم قصد تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید اما حوصله بنایی و بازسازی با هزینه بالا را ندارید، حتما برای بخش‌هایی از دیوار خانه خود از طرح آجر آنتیک استفاده کنید تا یکنواختی موجود در دکوراسیون خانه‌تان به یک دکور چشم‌نواز تبدیل شود. می‌توانید امور بازسازی خانه خود را به استادکار نیز بسپارید.

بازسازی خانه و ساختمان

بازسازی خانه و ساختمان

  • بازسازی و تعمیرات ساختمان
  • مرمت بنا و تمام خدمات بنایی ساختمان
  • تخریب و بازسازی انواع دیوار و کف
  • خدمات بازسازی خانه، آپارتمان و واحدهای تجاری
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. مصلی نژاد می گوید

    به نظرم خیلی ایده جالب و قابل تقدیریه که خدماتتون رو اینترنتی ارائه میدین، به طور کلی سرویس دهی های اینترنتی دغدغه های بسیار زیادی رو برای ما کم کردن. حتی من دیدم که خدمات لوله بازکنی و چاه بازکنی هم اینترنتی کردن و مردم دیگه دغدغه اینکه برای خدمات لوله بازکنی برچسب های روی در و دیوار رو زیر و رو کنن ندارن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =