فول فرنیش چیست؟ این خانه را انتخاب کنیم؟

0

زمانی که برای خرید یا اجاره آپارتمان و خانه به بنگاه مراجعه می‌کنید ممکن است کلمه فول فرنیش را بشنوید. این واژه به این معنی است که آپارتمان کاملا مبله و دارای تمامی وسایل مورد نیاز برای زندگی است. شما کافی است یک چمدان لباس و مقداری خوراکی تهیه کرده و بدون دغدغه اسباب‎کشی و جا‌به‌جایی، از لحظه ورود زندگی روتین و عادی خود را آغاز کنید. اما در ایران تعداد خانه‌های کمی به صورت فول فرنیش در دسترس اکثریت جامعه هستند؛ امروز قصد داریم روشی اقتصادی و مقرون به صرفه برای فول فرنیش آپارتمان و خانه‌های ویلایی را معرفی کنیم که برای خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان مناسب است. با استادکار همراه باشید.

معنی لغت فرنیش

فرنیش (Furnish) در لغت به معنی مبله یا مبلمان شده است. فرنیش کردن خانه یا آپارتمان، اشاره به تجهیز کردن آن با سرویس کامل مبلمان و دیگر لوازم مورد نیاز زندگی است. تلفظ فرنیش به لهجه آمریکایی به تقریباً همان صورت نوشتاری آن است و فرِنیش (Fur.nush) خوانده می‌شود. اما در لهجه بریتیش تلفظ این واژه به صورت فِنیش (Fuh.nush) است. فرنیشر یا Furnisher نیز به فردی گویند که تخصص او در زمینه دکوراسیون داخلی و تجهیز اثاثیه خانه است.

فرنیش کردن یک خانه می‌تواند تنها برای یک بخش خانه مثل آشپزخانه یا اتاق پذیرایی باشد و هم می‌تواند کل خانه را پوشش دهد. هنگامی که فرنیش کردن خانه برای تمام بخش‌های آن صورت می‌گیرد به آن فول فرنیش (Full Furnish) گویند. بنابراین هنگامی که به شما میگویند آپارتمانی فول فرنیش است به این معنی است که این آپارتمان کاملاً مجهز بوده و دارای آشپزخانه فرنیش، اتاق پذیرایی فرنیش و … است.

معنای فرنیش این واژه همان مبله کردن خانه یا آپارتمان است و معنی دورتر آن اشاره به تهیه کرد
در دیکشنری کمبریج به دو معنی لغت فرنیش اشاره شده است. معنای اول این واژه همان مبله کردن خانه یا آپارتمان است و معنی دورتر آن اشاره به تهیه کرد یا تجهیز کردن چیزی است.

یک خانه فول فرنیش چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور معمول اکثر خانه‌ها به صورت Unfurnish به فروش رسیده و یا به مستاجرها اجاره داده می‌شوند. یعنی شما یک خانه خالی که در برخی مواقع ممکن است تنها شامل سیستم گرمایشی مثل پکیج، هود آشپزخانه، گاز رومیزی و پنکه سقفی باشد را تحویل می‌گیرید.

البته ملزوماتی مثل کمدهای دیواری، شیرآلات و ظرف‌شویی و روشویی جزو مبلمان خانه محسوب نمی‌شوند و به صورت پیش فرض باید روی ساختمان وجود داشته باشند در غیر این صورت خانه آماده نشده (در مرحله آماده‌سازی) به حساب می‌آید. در وضعیتی که کار سفیدکاری، کفپوش (کاشی، سرامیک، لمینت و.)، رنگ دیوارها و سقف، نصب کابینت‌ها و سیم کشی‌ها نیز انجام نشده باشد می‌توان ساختمان را نیمه کاره دانست.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

بیشتر بدانید: آموزش تست و تعویض ترموکوپل بخاری گازی

اسباب و لوازم موجود در یک خانه فول فرنیش عبارت است از: سیستم تهویه و کولر، سیستم گرمایشی پکیج یا آبگرمکن و بخاری
اسباب و لوازم موجود در یک خانه فول فرنیش عبارت است از: سیستم تهویه و کولر، سیستم گرمایشی پکیج یا آبگرمکن و بخاری، تخت به همراه با تشک، رو تختی، ملافه، پتو و بالش، تجهیزات آشپزخانه، تلویزیون، کمد لباس، میز غذاخوری به همراه صندلی و مبلمان نشیمن مثل میز، کاناپه و صندلی.

آشپزخانه فول فرنیش

آشپزخانه فول فرنیش دارای تمامی وسایل و لوازم مورد نیاز یک آشپزخانه کامل است. این لوازم بیشتر شامل:

  • لوازم برقی آشپزخانه: این دسته شامل انواع یخچال و یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، مایکروویو، آبمیوه گیری، زودپز و پلوپز، چرخ گوشت و دیگر وسایل کوکتر برقی مثل قهوه ساز یا چای ساز است.
  • لوازم سرو غذا و پخت و پز آشپزخانه: این دسته وسایل بزرگ و کوچک بسیاری از قبیل سرویس قابلمه و ماهی تابه، سرویس قوری و کتری، سرویس کفگیر و ملاقه، سرویس بشقاب و غذاخوری، سرویس قاش و چنگال و… را شامل می‌شود.
  • دیگر لوازم مورد نیاز آشپزخانه: در این دسته انواع لوازم پلاستیک، سرویس پارچه و پذیرایی مثل ظروف نگهدارنده غذا، ظروف نگهدارنده ادویه و حبوبات و انواع وسایل و ابزار لازم جهت شستشو و تمیز کردن آشپزخانه قرار می‌گیرند.

برای آشنایی با انواع مدل های محبوب برای طراحی آشپزخانه دلخواه ‌مانند فرم های U شکل و L شکل این مقاله را بخوانید.

همان‌طور که ذکر شد آشپزخانه فول فرنیش شامل تمام وسایل یک آشپزخانه کامل است
همان‌طور که ذکر شد آشپزخانه فول فرنیش شامل تمام وسایل یک آشپزخانه کامل است اما اگر خودتان قصد دارید آشپزخانه را تجهیز کنید برای صرف جویی می‌توانید لوازم ضروری و غیرضروری را از هم تفکیک کنید و اولویت خود را بر روی کیفیت وسایل مهم آشپزخانه اعم از یخچال، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی و … بگذارید.

آشپزخانه فول فرنیش بوش

شرکت بوش آلمان (Bosch) یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌های لوازم خانگی و به طور کلی کالاهای مصرفی است که فعالیت خود را از سال ۱۸۸۶ میلادی آغاز کرده است. عمده شهرت این شرکت مربوط به تولید انواع محصولات و لوازم برقی به‌ویژه لوازم برقی خانگی است. طراحی زیبا و متناسب با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی در کنار کیفیت بالای محصولات این شرکت سبب شده که به یکی از محبوب‌ترین برندهای این تولید کننده لوازم خانگی تبدیل شود. از این رو بسیاری از افراد که به دنبال تجهیز کامل آشپزخانه خود هستند ترجیح می‌دهند لوازم مورد نیاز آشپزخانه خود را از محصولات بوش تهیه کنند و یا اگر قصد اجاره یا خرید آپارتمان کامل را دارند به دنبال آشپزخانه فول فرنیش بوش باشند.

آشپزخانه فرنیش بوش شامل چه لوازمی است:

  • یخچال و فریزر بوش
  • ماشین لباسشویی بوش
  • ماشین ظرف‌شویی بوش
  • جاروبرقی بوش
  • قهوه ساز و چای ساز بوش
  • اجاق‌گاز بوش
  • هود آشپزخانه بوش
  • انواع آبمیوه گیری و مخلوط‌کن بوش
  • زودپز، بخارپز و دیگر لوازم پخت پز

ماشین ظرفشویی و لوازم برقی کم مصرف‌تری مثل قهوه‌ساز و توستر نان یا چرخ گوشت وابسته به نوع آپارتمان و هزینه آن ممکن است موجود و یا ناموجود باشد.

شرکت NEFF آلمان نیز یکی از شرکت‌های مطرح در تولید لوازم خانگی به شمار می‌آید که محصولات آن شامل کلیه لوازم اصلی مورد نیاز آشپزخانه است. از این رو انتخاب آشپزخانه فرنیش NEFF نیز در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفته است. البته صاحب امتیاز هردو شرکت NEFF و بوش و حتی برند معروف زیمنس شرکت بزرگ BSH Home Appliances آلمان است و به نحوی این شرکت‌ها در ارتباط با یکدیگر هستند.

تصویر، نمایی از آشپزخانه فول فرنیش بوش است. به طراحی و ترکیب رنگ زیبای محصولات توجه کنید.
تصویر، نمایی از آشپزخانه فول فرنیش بوش است. به طراحی و ترکیب رنگ زیبای محصولات توجه کنید.

اتاق پذیرایی فول فرنیش

از منظر طراحی دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی مهم‌ترین قسمت خانه یا آپارتمان است. چراکه معمولاً بیشتر زمان افراد ساکن در خانه و همچنین مهمانان در این بخش سپری می‌شود. در طراحی دکوراسیون داخلی خانه برای اینکه یک اتاق پذیرایی کامل و مجهز داشته باشید باید موارد مهمی چون اندازه اتاق و نور پردازه اتاق و نحوه چیدمان وسایل بسیار دقت کرد. از این رو انتخاب بهترین وسایل لازم برای هندسه و دکوراسیون منزل شما امری بسیار مهم است که معمولاً افراد آن را بر عهده یک فرنیشر با تجربه و بروز می‌گذارند.

اتاق پذیرایی فول فرنیش شامل چه لوازمی است:

  • سرویس کامل مبلمان: مبلمان هر خانه مهم‌ترین وسیله اتاق پذیرایی آن خانه به حساب می‌آید. برای انتخاب مبل منزل پیش روی شما گزینه‌های مختلفی مثل انواع مبلمان سلطنتی، مبل راحتی و مبل کلاسیک وجود دارد. هرکدام از این نوع مبل‌ها بر اساس رنگ و طرح خود به فضای اتاق پذیرایی شما جلوه خاصی می‌بخشند. ازاین‌رو بهتر است سبک کلی اتاق پذیرایی را از پیش انتخاب کنید تا در هنگام انتخاب نوع و رنگ مبل دچار سردرگمی نشوید.
  • میز ناهارخوری و میز تلویزیون: به لطف تکنولوژی‌های جدید کار با چوب امروزه تنوع میزهای ناهارخوری و تلویزیون بسیار بالا است. البته انواع میز فلزی و شیشه ای نیز وجود دارند که هرکدام باید متأثر از فضای کلی اتاق پذیرایی انتخاب شوند.
  • فرش: فرش‌ها چه از نوع دست و چه نوع ماشین زیبایی خاصی به فضای پذیرایی می‌بخشند. به‌نحوی‌که با وجود انواع وسیله موجود در پذیرایی این فرش‌ها هستند که در زمینه چشم بیننده جلوه و شکوه منزل شما را نشان می‌دهند.
  • پرده: نکات مختلفی برایخرید یا دوخت پرده برای اتاق‌های خانه وجود دارد. انتخاب نوع و جنس پرده اهمیت بالایی در ماندگاری و زیبایی آن دارد ولی احتمالاً مهم‌تر از آن انتخاب رنگ پرده متناسب با دکوراسیون خانه است.
  • لامپ و ابزار نورپردازی: استفاده از انواع لامپ، لوستر، آباژور و هر منبع نور دیگری در اتاق پذیرایی می‌بایست بر اساس اصول و برنامه انجام گیرد. در اتاق پذیرایی نورپردازی در کنار کاربردی بودن باید زیبایی دکوراسیون آن را نیز نمایش دهد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اصول نورپردازی در دکوراسیون داخلی را مطالعه بفرمایید.
  • مجموع وسایل دکوراتیو: لوازم دکوراتیو اتاق پذیرایی شامل ظروف مختلف، آیینه، گلدان، قاب عکس و… است که علاوه بر زیبایی، کاربردی نیز هستند.
  • مجموعه وسایل برقی: لوازم برقی اتاق پذیرایی شامل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اعم از پکیج و کولر و سیستم‌های صوتی و تصویری است
اگر قصد فرنیش کردن اتاق پذیرایی خود رادارید. بهترین انتخاب شما این است که این مسئولیت را به یک طراح دکوراتیو بسپارید
اگر قصد فرنیش کردن اتاق پذیرایی خود رادارید. بهترین انتخاب شما این است که این مسئولیت را به یک طراح دکوراتیو بسپارید چرا که بیشتر لازم به کار رفته در اتاق پذیرایی شما طول عمر بالایی دارند و از این رو انتخاب درست آن‌ها باعث می‌شود که مجموعاً اتاق پذیرایی شما در هماهنگی کامل با لوازم موجود در آن و سایر بخش‌های خانه باشد.

۸ تکنیک ارزان قیمت برای فول فرنیش کردن خانه

با وجود هزینه‌های سرسام‌آور در تهیه لوازم اولیه و مورد نیاز برای زندگی اگر همه بودجه افراد برای خرید و رهن خانه صرف نشده باشد، قطعا مبلغ کمتری برای فول فرنیش خانه و مبلمان آن در اختیار دارند. بنابراین دانستن ۸ روش اقتصادی و به صرفه برای فول فرنیش خانه کمک می‌کند تا با بودجه‌ای کم هم بتوانیم صاحب یک خانه زیبا و با جدیدترین دکوراسیون شوید.

۱- قبل از شروع، برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای انجام هر کاری ضروری است و اهمیت آن زمانی که بودجه محدودی در اختیار دارید، افزایش پیدا می‌کند. هیچ کس نمی‌خواهد خودش را در موقعیتی قرار دهد که پس از خرید یک دست مبلمان بودجه‌ای برای خرید سایر لوازم در اختیار نداشته باشد. یک لیست جمع و جور از لوازم خیلی ضروری و مورد نیاز خود تهیه کنید. قرار نیست برای یه زندگی ۱۲۰ ساله خانه‌تان را مبلمان کنید، بهتر است آینده‌نگری خود را به بازه ۸ الی ۱۰ سال آینده محدود کنید.

فول فرنیش
پیش از اقدام به خرید، نیاز به چند ایده خوب برای فرش و کفپوش، مبلمان، دکوراسیون و لوازم جانبی دارید. نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین لوازم خانه بیاندازید. در این فروشگاه‌ها هم می‌توانید ایده‌های جدیدی پیدا کنید و هم محدوده و رنج قیمت محصولات دست‌تان می‌آید. برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ مبلمان، ترکیب‌های رنگی مختلف را در ذهن‌تان کنار هم بچینید و بهترین ترکیب را انتخاب کنید.

۲- از تغییر نترسید!

در هر مرحله اگر ایده بهتری به ذهنتان رسید، از تغییر تصمیمات و ایده‌های قبلی خود نترسید. نگاهی به دور و بر خانه خود بیاندازید آیا لازم است برای داشتن یک دکوراسیون جدید در اتاق خواب هزینه‌های تغییر دکوراسیون داخلی سنگینی را متحمل شوید؟ یا با یک رنگ آمیزی ساده اتاق هم فضایی دنج خواهید داشت؟ برای آشپزخانه آیا به کابینت‌های بیشتری نیاز دارید؟ یا می‌توان با استفاده از نصب قفسه‌های متحرک در داخل کابینت‌های فعلی فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی ساخت؟
برای تغییرات کوچکی مثل رنگ‌آمیزی با هزینه کم می‌توانید افرادی ماهر را با کمک استادکار پیدا کنید یا از اقوام و دوستان‌تان کمک بگیرید.

۳- مبلمان خانه، انتخابی مهم در فول فرنیش است

اولویت‌بندی در فول فرنیش خانه، بر اساس بودجه انجام می‌شود و اغلب بیشترین هزینه صرف خرید یک مبلمان با کیفیت و مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه می‌شود. در فول فرنیش اگر یک انتخاب عاقلانه حتی در حد یک صندلی راحتی هم داشته باشید نقش مهمی در طراحی دکوراسیون خانه دارد. مبلمان نقطه مرکزی اتاق نشیمن است و سایر اشیای دکوراتیو و لوازم جانبی به محوریت آن انتخاب و جایگذاری می‌شوند.

فول فرنیش
برای خرید مبلمان از مدل های ساده استفاده کنید. اگر بدنه مبلمان را تهیه کنید می‌توانید به سلیقه خودتان برای مبل روکش بخرید و در هزینه‌های نهایی‌تان صرفه‌جویی می‌شود. با کمک استادکار می‌توانید از چند نجار ماهر درباره ساخت بدنه مبلمان ساده قیمت بگیرید. احتمالا قیمت‌ها خیلی کمتر از آن چیزی است که در نمایشگاه‌های مبلمان خانگی مشاهده کرده‌اید.

۴- به فروشگاه‌های دست و دوم فروشی سر بزنید

تجربه من: وقتی که برای اضافه کردن کابینت آشپزخانه به چند کابینت فروشی سر زدم از قیمت‌های بالای آن برای یک کابینت دو در تعجب کردم. در نهایت یک کابینت فلزی کارکرده خریدم و بعد از تمیزکردن و رنگ‌آمیزی آن یک تکه سنگ اسلب برای رویه کابینت سفارش دادم. یک طبقه اضافی متحرک هم داخل کابینت نصب کردم و چند قلاب در پهلوی آن برای آویزان کردن کارد و ملاقه. حالا نه تنها یک کابینت دو در دارم بلکه یک میز کار هم به آشپزخانه‌ام اضافه شده که به کارهایم سرعت بیشتری می‌دهد.

فول فرنیش
همیشه کیفیت حرف اول را می‌زند. شما هم با صرف کمی زمان برای گشتن بین فروشگاه‌های اجناس دست دوم و اندکی ذوق و خلاقیت می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را آن طوری که دوست دارید تهیه و طراحی کنید.

۵- فول فرنیش رنگارنگ هم مدلی است!

رنگ‌ها یکی از بزرگترین اسرار طراحی داخلی هستند. زیرا تهیه آن از لحاظ اقتصادی، ارزان است و با ترکیبی درست می‌توان به بالاترین سطح از هارمونی رسید. قبل از هر حرکتی رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید. می‌توانید از سایه‌هایی روشن‌تر و تیره‌تر از رنگ انتخابی‌تان و رنگ‌های هم خانواده آن در فول فرنیش خانه‌ استفاده کنید. برای ترکیب رنگ‌ها از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ استفاده کنید.

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ در ترکیب رنگ‌ها می‌گوید که:

  •  ۶۰% فضا که اغلب دیوارها هستند باید با رنگی غالب و خنثی رنگ‌آمیزی شوند.
  •  ۳۰% بعدی فضا متعلق به رنگ‌های ثانویه (تناژهای ملایم‌تر رنگی) است.
  • ۱۰% نهایی باید با رنگ‌هایی تیره و پررنگ‌تر تزیین شوند.

۶- از دکورهای ساختنی غافل نشوید

منظور از دکور در طراحی داخلی چیزی نیست جز تزیین فضاهای خالی. این فضاهای خالی می‌توانند با تابلوها و آثار هنری، فرش‌ها یا میزهای چوبی کوچک تزیین شوند. اگر اهل هنر هستید و به نقاشی و کارهای سنتی علاقه دارید، از کارهای دستی خودتان به عنوان دکور استفاده کنید. برای ساخت میزهای کوچک عسلی و زیبا هم می‌توانید از استادکار برای پیدا کردن نجارهای ماهر کمک بگیرید.

فول فرنیش
دکور چیز عجیب و غریبی نیست، شما می‌توانید از قفسه‌های چوبی دیواری به عنوان کتابخانه و یا از بطری‌های رنگی به عنوان گلدان استفاده کنید. هر چیزی که بازتابی از سلیقه و شخصیت شما باشد برای دکور و فول فرنیش خانه مناسب است. حتی می‌توانید میز چوبی دست ساز خودتان را در دکوراسیون خانه داشته باشید.

۷- سبک طراحی مینیمالیستی را گسترش دهید

فرنیش و طراحی خانه به سبک مینیمالیستی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کند. در طراحی داخلی مینیمالیستی از رنگ‌های خنثی به ویژه تک رنگ و مواد طبیعی استفاده کنید. نورپردازی را با تمرکز روی روشنایی فضاهای مرکزی مثل پیرامون مبلمان یا مرکز آشپزخانه انجام دهید. همچنین از لوازم جانبی و دکور کمی استفاده کنید. اصلا قرار نیست خانه را پر از اسباب و لوازم کنید طوری که به سختی فضا برای حرکت و تنفس داشته باشید. بلکه شما تعدادی لوازم برای احساس راحتی بیشتر در خانه‌تان نیاز دارید.

فول فرنیش
توجه داشته باشید که ایجاد فضاهای خالی و پاک از هر گونه وسیله جانبی، یکی از اصول طراحی مینیمالیستی است، سبکی که امروزه طرفداران زیادی دارد.

۸- طراحی همه جانبه تله فول فرنیش است!

یکی از بزرگترین اشتباهات در فول فرنیش طراحی داخلی مجدد و چندباره است. این اتفاق زمانی می‌افتد که قصد دارید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بیشتری داشته باشید. برای جلوگیری از این اتفاق دست از طراحی بالا به پایین بردارید. یعنی اینکه به جای طراحی کامل دکوراسیون یک اتاق (شامل لوازم اصلی، جانبی و دکورها) در یک مرحله، ابتدا فقط لوازم اصلی را تهیه کنید. شاید فضای خانه شما جای کمی برای تزیینات جانبی داشته باشد و تنها با یکی دو قطعه دکور، طراحی دکوراسیون داخلی آن به پایان برسد. به این ترتیب هم از تله فول فرنیش رهایی پیدا می‌کنید و هم بدون صرف زمان اضافه برای طراحی مجدد در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید.

جمع‌بندی

نکاتی که در این پست استادکار ارائه شدند را با سبک و ایده‌های شخصی خود کامل‌تر کنید. همچنین برای اجرای یکپارچه این تکنیک‌ها می‌توانید از یک دانشجو رشته طراحی و دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. دانشجویان طراحی ایده‌های ناب و جدیدی دارند، همچنین دستمزد آن‌ها از طراحان جاافتاده و کهنه‌کار کمتر است.

شما از چه نوع دکورهایی در تزیین خانه و فرنیش آن استفاده می‌کنید؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Fortbonifaciorent | Freshome

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =