سقف کاذب چوبی چیست و چه کابردهایی دارد؟

0

استفاده از سقف‌های کاذب در چند سال گذشته تبدیل به یکی از راهکارهای رایج در انواع پروژه‌های دکوراتیو و معماری شده است. سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند و مواد و مصالح متنوعی برای اجرای آن‌ها در بازار وجود دارد. در این مطلب قصد داریم درباره سقف کاذب چوبی، انواع سقف کاذب چوبی و مزایا و معایب استفاده از سقف کاذب چوبی صحبت کنیم.

به احتمال قوی، اگر قبلا سقف کاذب چوبی را جایی ندیده باشید، تصور استفاده از چوب در سقف کاذب، برایتان سخت خواهد بود. بیشتر ما با کفپوش‌های چوبی یا پارکت آشنایی داریم، اما با سقف چوبی خیر. اما باید بدانید که همان گرما و زیبایی‌ای که کفپوش چوبی به فضا می‌بخشد، از یک سقف کاذب چوبی هم ساطع خواهد شد و این گزینه، می‌تواند بی‌تردید، انتخابی خاص برای منزل شما باشد. برای آشنایی بیشتر با سقف چوبی کاذب، با استادکار همراه باشید.

سقف کاذب چوبی چیست؟

در صورتی‌که از تعریف سقف کاذب به طور کلی مطمئن نیستید، باید بدانید که سقف کاذب در واقع یک سقف ثانویه است که بر روی سقف اصلی ساختمان نصب می‌شود و هدف اصلی آن، پوشاندن تاسیسات زیر سقف اصلی سازه، بخشیدن زیبایی بیشتر به فضا، جلوگیری از نفوذ رطوبت و اتلاف دما، زیرسازی برای نورپردازی و موارد مشابه است. سقف کاذب می‌تواند در طرح‌های متنوع و از جنس‌های مختلفی ساخته شود. یکی از جدیدترین و زیباترین این جنس‌ها، چوب است.

سقف کاذب چوبی معمولا از چوب طبیعی نراد روسی و یا ام دی اف ساخته می‌شود. مصالح این نوع سقف هم به شکل بلوک‌های تو خالی و هم به شکل تخته یا پنل موجود است. سقف کاذب ساخته شده از چوب می‌تواند هم برای مقاصد کاربردی و هم جهت تزئین در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده شود.

بیشتر بدانید سقف کاذب گریلیوم چیست؟

سقف کاذب چوبی معمولا از چوب طبیعی نراد روسی و یا ام دی اف ساخته می‌شود.
سقف کاذب چوبی معمولا از چوب طبیعی نراد روسی و یا ام دی اف ساخته می‌شود.

مزایای نصب سقف کاذب چوبی

استفاده از سقف کاذب با چوب، علاوه بر زیبایی و حس و حال منحصر به فردی که به خانه یا محل کار شما می‌بخشد، مزایای کاربردی را نیز همراه خود دارد. در ادامه برخی از دلایلی که می‌توانند در متمایل شدن شما به اجرای سقف کاذب چوبی موثر باشند را شرح داده‌ایم:

  • قابلیت جذب صدا

نصب سقف کاذب چوبی، این فرصت را به شما می‌دهد که از پنل‌های چوبی جاذب صدا استفاده کنید. این پنل‌های چوبی برای کنترل میزان طنین صدا و جلوگیری از ایجاد همهمه بسیار موثرند و محیط شما را آکوستیک می‌کنند؛ به این معنی که آرامش و آلودگی صوتی محیط کمتر خواهد شد.

  • پنهان کردن سیم کشی‌ها

یکی از دلایل اصلی انتخاب سقف کاذب چوب توسط افراد این است که این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا کابل‌ها و لوله‌کشی‌ها و یا سایر عناصر تاسیسات که ظاهر سقف را خراب می‌کنند، بپوشانید.

  • امکان حذف و جایگزینی راحت

یکی از مهم ترین مزیت‌های استفاده از سقف کاذب چوبی این است که به راحتی قابل حذف است. قطعات سقف کاذب چوبی همچنین در صورت نیاز به دسترسی به تاسیسات زیر آن، به راحتی از هم جدا و مجدد نصب می‌شوند. این قابلیت همچنین باعث می‌شود تا در صورت نیاز به تعمیر و یا جایگزینی پنل‌های آسیب دیده سقف، این عمل به راحتی صورت بگیرد.

  • طرح‌های مختلف

پنل‌های چوبی سقف کاذب از تنوع بسیاری برخوردارند و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، تنوعی فراوان به منزل خود بدهید.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

با کاهش ارتفاع سقف خانه توسط سقف کاذب چوبی، میزان حجم فضای مورد نیاز برای تهویه نیز کاهش پیدا می‌کند و در عین حال فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی نیز محلی برای عایق‌کاری گرما و صدا را فراهم می‌کند.

  • قابلیت بازیافت

همانطور که احتمالا می‌دانید، چوب ماده‌ای قابل بازیافت است. بنابراین در صورتیکه بخواهید سقف کاذب خانه خود را حذف و یا تعویض کنید، پسماندهای این کار، آسیبی به محیط زیست نخواهند زد.

معایب سقف کاذب چوبی

سقف‌های کاذب ساخته شده از چوب در عین زیبایی و مزایایی که به همراه دارند، شامل برخی معایب نیز می‌شوند. برخی از معایب استفاده از سقف چوبی را بر می‌شماریم:

  • قابل اشتعال بودن چوب

در صورت بروز آتش سوزی، وجود سقف کاذب چوبی باعث می‌شود آتش سریع‌تر پخش شود، به خصوص اگر محل شروع آتش سوزی، طبقه بالا باشد.

  • آسیب‌پذیری در برابر رطوبت

در صورت مرطوب بودن محیط به میزان بالا (برای مثال در آشپزخانه)، ممکن است برخی از انواع سقف کاذب چوبی سریع‌تر فرسوده و تخریب شوند. همچنین آسیب‌پذیری در برابر رطوبت باعث می‌شود پاکسازی این نوع سقف نیز کار آسانی نباشد.

  • هزینه بالای اجرا

هر زیبایی و مزیتی بهایی دارد و سقف کاذب چوبی نیز از این قضیه مستثنی نیست. هزینه نصب سقف کاذب چوبی تقریبا بالا است و شاید امکان انجام آن برای تمامی ‌اقشار درامدی وجود نداشته باشد. البته در صورتی که نتوانید از پس هزینه‌های نصب سقف تمام چوب بر بیایید، می‌توانید از تکنیک طراحی سقف کاذب با چوب استفاده کنید و تنها قسمت‌هایی از سقف خود (برای مثال حاشیه دور محل نصب لوستر) را به چوب مزین کنید.

  • آسیب‌پذیری در برابر حمله موریانه‌ها

سقف کاذب چوبی، در برابر حمله موریانه‌ها نیز بسیار آسیب پذیر است.

انواع سقف کاذب چوبی

  • سقف کاذب چوبی معلق

این نوع سقف کاذب به صورت غیر سازه‌ای از سقف اصلی آویزان است. سقف کاذب معلق چوبی از دو قسمت تشکیل شده است: پنل‌های آویخته و چهارچوب‌ها یا زنجیرهای فلزی که از یک سقف ثابت آویزان هستند. پنل‌های چوبی چندین سانتیمتر پایین‌تر از سطح سقف اصلی قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید اجرای سقف کاذب استخر

سقف کاذب چوبی معلق چندین سانتیمتر پایین‌تر از سطح سقف اصلی قرار می‌گیرد.
سقف کاذب چوبی معلق چندین سانتیمتر پایین‌تر از سطح سقف اصلی قرار می‌گیرد.
  • سقف کاذب چوبی کاشی‌وار

این نوع سقف کاذب از تایل‌های مربعی با ابعاد استاندارد تشکیل شده است که با میخ، چسب و یا سایر وسایل مناسب، به سقف فعلی وصل می‌شوند.

این نوع سقف کاذب از تایل‌های مربعی با ابعاد استاندارد تشکیل شده است.
این نوع سقف کاذب از تایل‌های مربعی با ابعاد استاندارد تشکیل شده است.
  • سقف کاذب چوبی تخته‌ای

این نوع سقف کاذب از تخته‌های ام دی اف ساخته شده، ظاهری مانند چوب واقعی دارد و امکان نصب آن مستقیما روی سقف اصلی و یا نیز در کنار یک سیستم مکمل وجود دارد.

سقف کاذب چوبی تخته‌ای، ظاهری مانند چوب واقعی دارد.
سقف کاذب چوبی تخته‌ای، ظاهری مانند چوب واقعی دارد.
  • سقف کاذب چوبی صندوقی

این نوع سقف کاذب از پنل‌های چوبی عقب نشسته‌ای تشکیل شده که در کنار یکدیگر طرح چهارخانه را ایجاد می‌کنند. این طراحی کلاسیک، از معماری رومی ‌و یونانی برگرفته شده است.

طراحی کلاسیک سقف کاذب صندوقی، از معماری رومی ‌و یونانی برگرفته شده است.
طراحی کلاسیک سقف کاذب صندوقی، از معماری رومی ‌و یونانی برگرفته شده است.

سخن آخر

در این مطلب علاوه بر آشنایی با مزایا و معایب نصب سقف کاذب چوبی، با انواع مختلف این سقف آشنا شدیم. به صورت کلی در صورتیکه تصمیم به استفاده از سقف کاذب چوبی دارید، حتما از قبل قیمت بالا و نگهداری سخت آن را در نظر داشته باشید. اما در صورتیکه محدودیتی از لحاظ هزینه ندارید و مطمئن هستید از پس نگهداری چوب نیز بر می‌آیید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این نوع سقف کاذب را امتحان کنید. زیرا سقف کاذب چوبی حس و حالی اصیل، نوستالژیک، دوستانه و گرم به خانه شما می‌بخشد. همچنین از آن‌ جایی‌ که تا به حال کمتر از این نوع سقف کاذب استفاده شده است، به کار بردن آن می‌تواند خانه یا دفتر کار شما را کاملا متمایز کند و در واقع سقف اتاق را تبدیل به نقطه کانونی محیط کند. در آخر می توانید مقاله سقف کاذب آکوستیک چیست و چه کاربردی دارد؟ را نیز مطالعه کنید .

در صورتیکه شما نیز تجربه استفاده از سقف کاذب چوبی را داشته‌اید و یا با مواردی دیگر از مزایا و معایب آن آشنا هستید، حتما تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 5 =