۱۰ ایده برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

0

اهمیت نورپردازی سقف سرویس بهداشتی در موارد بیشماری دست کم گرفته می‌شود، این در حالیست که این کار اشتباه محض است. می‌پرسید چرا؟ آرایش کردن، بررسی کردن ظاهرتان قبل از اینکه سر کار بروید، مرتب کردن موهایتان، … این‌ها تنها برخی از موارد استفاده از سرویس بهداشتی هستند و طبیعتا بهتر است که در محیطی با نور کافی و مناسب انجام شوند. وقتی می‌گوییم نورپردازی به صورت کافی و مناسب، منظورمان شامل مواردی از نور روشن و مناسب برای انجام امور گرفته تا نور ملایم دکوراتیو می‌شود. یعنی در اصل نورپردازی‌ای که در عین کاربردی بودن، زیبا هم هست.

به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب برخی راهکارها و ایده‌های جدید برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی را گردآوری کنیم. در بیشتر این راهکارها از تجهیزات معمول مثل چراغ سقفی سرویس بهداشتی، حباب لامپ سرویس بهداشتی و چراغ بالای سرویس بهداشتی بهره گرفته شده است. با استادکار همراه باشید.

نورپردازی سقف سرویس بهداشتی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

نورپردازی سقف سرویس بهداشتی، در بهترین حالت خود، باید به اندازه‌ای انعطاف پذیر باشد که هم کل محیط را در صورت نیاز روشن کند و هم برای کارهای مختلف، مثل مسواک زدن، اصلاح و آماده شدن افراد کاربردی باشد و در عین حال از نظر ظاهری نیز چشم نواز باشد.

به طور کلی تعادل در بهینه‌سازی نورپردازی سقف سرویس بهداشتی با هر طراحی و ابعادی، بسیار کلیدی و مهم است. یک طرح کامل برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • نورپردازی ملایم از بالای سر با چند چراغ بالای سرویس بهداشتی
  • نورپردازی مستقیم برای انجام امور مختلف با چند حباب لامپ سرویس بهداشتی در اطراف آینه و سینک دستشویی
  • نورپردازی دکوراتیو برای نشان دادن عناصر تزئینی کلیدی در سرویس بهداشتی

بیشتر بدانید ۱۰ ایده متفاوت و خلاقانه برای نورپردازی حمام

در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی باید به کمک چراغ سقفی سرویس بهداشتی، حباب لامپ سرویس بهداشتی و چراغ بالای سرویس بهداشتی حتما تمامی‌ لایه‌های نورپردازی را ایجاد کرد.
در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی باید به کمک چراغ سقفی سرویس بهداشتی، حباب لامپ سرویس بهداشتی و چراغ بالای سرویس بهداشتی حتما تمامی‌ لایه‌های نورپردازی را ایجاد کرد.

۱۰ راهکار نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

۱. استفاده از لوستر زیبا به جای چراغ بالای سرویس بهداشتی

شما می‌توانید به جای یک چراغ سقفی سرویس بهداشتی عادی، با استفاده از یک لوستر زیبا و متمایز، نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود را حسابی دراماتیک کنید. این لوستر همچنین می‌تواند به عنوان نقطه کانونی طراحی داخلی سرویس بهداشتی شما در نظر گرفته شود و چشم هرکس که وارد آن می‌شود را به خود خیره کند.

برای چراغ بالای سرویس بهداشتی با فضای کوچک، نصب لوستر شیشه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها است. لوستر شیشه‌ای به عنوان چراغ سقفی سرویس بهداشتی، هم بعد به فضا اضافه می‌کند و هم آن را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

ضمنا می‌توانید برای هماهنگی بیشتر نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود با بقیه فضا، رنگ آن را با رنگ شیرآلات، کلیدهای برق و یا سایر عناصر دکور هماهنگ کنید.

استفاده از لوستر خاص به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی
استفاده از لوستر خاص به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی

۲. نورپردازی سقف سرویس بهداشتی را مینیمال و ساده نگه دارید

می‌توانید برای ایجاد تغییر، نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود را ساده نگه دارید و به جای چراغ‌ها و آویزهای شلوغ، تنها از یک چراغ آویزی باریک مثل تصویر زیر استفاده کنید تا هم آینه و کانتر دستشویی روشن شوند و هم جلوه زیبایی داشته باشد. نکته جالب این است که در این تصویر تنها از یک چراغ بالای سرویس بهداشتی در یک طرف آینه استفاده شده است. البته اگر شما اهل رعایت تقارن در طراحی داخلی هستید، می‌توانید از دو آویز ظریف به صورت قرینه در دو طرف آینه سرویس بهداشتی خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید اصول نورپردازی دیوار و انواع روش‌های نورپردازی بر روی دیوار

مینیمال جلوه دادن نورپردازی سقف سرویس بهداشتی به کمک چراغ سقفی سرویس بهداشتی آویزی
مینیمال جلوه دادن نورپردازی سقف سرویس بهداشتی به کمک چراغ سقفی سرویس بهداشتی آویزی

۳. با چراغ‌های فرو رفته، یک خط دید بی وقفه ایجاد کنید

علاوه بر نورپردازی هدفمندِ بیشتر، مانند چراغ دیواری حمامی، چراغ‌های فرورفته در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی بسیار مهم و کاربردی هستند. یعنی در واقع نیازی نیست حتما از یک لوستر به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی خود استفاده کنید.

البته ما پیشنهاد می‌کنیم، اگر از چراغ سقفی سرویس بهداشتی مدل فرورفته برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی استفاده می‌کنید، آن را به یک کلید جداگانه وصل کنید، به این ترتیب فقط در صورتی که نیاز به نور فراگیر داشته باشید می‌توانید این چراغ‌ها را روشن کنید.

استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی مدل فرورفته به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی
استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی مدل فرورفته به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی

۴. با یک چراغ سقفی سرویس بهداشتی روکار براق، تنوع در فضایتان ایجاد کنید

چراغ‌های روکار سقفی، جای زیادی نمی‌گیرند و برای استفاده به جای چراغ بالای سرویس بهداشتی در فضاهای کوچک و یا با سقف کوتاه، کاملا مناسب‌اند. می‌توانید به جای استفاده از چراغ‌های توکار ساده و معمولی، یک چراغ سقفی سرویس بهداشتی از نوع روکار با طرحی ویژه برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود نصب کنید که هم نور مناسبی دارد و هم از لحاظ بصری زیباست.

برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که صاحب خانه، چگونه با نصب یک چراغ سقفی سرویس بهداشتی روکار، براق و طلایی و هماهنگ کردن آن با قاب تابلوهای روی دیوار و بدنه شیرآلات و همچنین در تضاد با رنگ مشکی به کار رفته در دکور، ترکیب زیبایی ایجاد کرده است.

به کارگیری چراغ سقفی سرویس بهداشتی از نوع روکار برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی
به کارگیری چراغ سقفی سرویس بهداشتی از نوع روکار برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

۵. لوستر برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی، حتما نباید کلاسیک باشد

بیشتر ما وقتی نام لوستر را می‌شنویم، ذهن‌مان به سمت لوسترهای کلاسیک، بسیار حجیم و پر از قطعات کریستالی می‌رود. اما لوستر نباید حتما پر از کریستال و تا این حد سنتی باشد و سرویس بهداشتی شما هم نباید حتما بسیار لوکس باشد که در آن از لوستر استفاده کنید. مثلا می‌توانید مانند تصویر زیر، از یک لوستر مدرن هندسی برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی کوچک‌ خود استفاده کنید. همانطور که می‌بینید، این لوستر علاوه بر زیباییش، به خاطر نور زیادش، فضا را هم بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

بیشتر بدانید اصول نورپردازی نمای ساختمان چیست؟

نصب لوستری مدرن به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی
نصب لوستری مدرن به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

۶. به سراغ چراغ‌های LED بروید

حباب لامپ سرویس بهداشتی LED نه تنها تا سال‌ها نیازی به تعویض ندارد و از نظر مصرف انرژی کاملا بهینه است، بلکه از نظر بصری، هم طراحی مینیمال و ظاهر تمیزی دارد. بنابراین با نصب چراغ سقفی سرویس بهداشتی ال ای دی می‌توانید جلوه‌ای تمیز و مدرن به سرویس بهداشتی‌تان دهید. به علاوه حباب لامپ سرویس بهداشتی LED امروزی، قدرت بیشتری هم دارد و کیفیت نورش هم بسیار گرمتر از گذشته است، به این معنی که با ترکیب حباب لامپ سرویس بهداشتی ال ای دی با لامپ‌های رشته‌ای، ظاهری منسجم‌تر در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود خواهید داشت.

استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی ال ای دی به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی
استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی ال ای دی به عنوان چراغ بالای سرویس بهداشتی

۷. به سقف کاذب آسمان مجازی هم برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی فکر کنید

می‌توانید به جای طرح‌های رایجی که در آن‌ها حباب لامپ سرویس بهداشتی در محل دید است، از سقف کاذب آسمان مجازی برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود استفاده کنید. در این نوع سقف کاذب، از پلکسی‌های طرح دار برای سقف مجازی استفاده می‌شود که انتخاب طرح و رنگ آن به عهده خود شماست و منبع اصلی نور پشت پلکسی قرار می‌گیرد.

نصب حباب لامپ سرویس بهداشتی پشت سقف مجازی به جای چراغ بالای سرویس بهداشتی
نصب حباب لامپ سرویس بهداشتی پشت سقف مجازی به جای چراغ بالای سرویس بهداشتی

۸. استفاده از چند چراغ سقفی سرویس بهداشتی برای نورپردازی

اگر دوست دارید نورپردازی سقف سرویس بهداشتی‌تان سبکی معاصر داشته باشد، می‌توانید از چند حباب لامپ سرویس بهداشتی یا چند چراغ سقفی سرویس بهداشتی مدل آویزی تک لامپی استفاده کنید و آن‌ها را ارتفاعات متفاوت نصب کنید. این مدل نورپردازی سقف سرویس بهداشتی، حتما فضای سرویس را از خنثی بودن در می‌آورد. اگر دکور سرویس‌تان رنگی است، حتی می‌توانید از حباب لامپ سرویس بهداشتی رنگی هم استفاده کنید.

بیشتر بدانید نکات مهم در نورپردازی حیاط، ویلا و باغچه

آویختن چند حباب لامپ سرویس بهداشتی در ارتفاعات مختلف برای ایجاد تنوع در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی
آویختن چند حباب لامپ سرویس بهداشتی در ارتفاعات مختلف برای ایجاد تنوع در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

۹. ترکیب نور و گچ‌کاری برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

اگر به دنبال راهکاری اساسی برای ایجاد تغییرات در سرویس بهداشتی خود هستید و حتی مایلید در این زمینه هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به ترکیب گچ و نور فکر کنید. می‌توانید برای تنوع روی سقف سرویس بهداشتی‌تان گچبری‌های زیبایی انجام دهید و سپس در کنار طرح گچبری، از نور و روشنایی پنهان برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی استفاده کنید تا آن را به فضایی فوق العاده زیبا و لوکس تبدیل کنید.

استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی و حباب لامپ سرویس بهداشتی پنهان در کنار گچکاری 
استفاده از چراغ سقفی سرویس بهداشتی و حباب لامپ سرویس بهداشتی پنهان در کنار گچکاری

۱۰. نصب پنجره سقفی برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی

آخرین ایده‌ای که برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی تان پیشنهاد می‌دهیم، شاید اصلا نیازی به حباب لامپ سرویس بهداشتی هم نداشته باشد، گرچه می‌توانید این ایده را با استفاده از حباب لامپ سرویس بهداشتی هم ترکیب کنید. اگر شما در یک خانه ویلایی زندگی می‌کنید و سرویس بهداشتی‌تان در طبقه آخر (یا طبقه‌ای که پشت بام، مستقیما بالای آن قرار گرفته است) واقع شده است، می‌توانید به جای چراغ بالای سرویس بهداشتی خود، یک پنجره سقفی نصب کنید. با این پنجره می‌توانید مقدار زیادی نور طبیعی وارد فضای سرویس کنید و فضای آن را هم دلبازتر جلوه دهید. در کنار پنجره سقفی، می‌توانید از چراغ سقفی سرویس بهداشتی آویزی یا حباب لامپ سرویس بهداشتی توکار هم برای تامین روشنایی سرویس در شب، استفاده کنید.

ترکیب پنجره سقفی و حباب لامپ سرویس بهداشتی برای تامین روشنایی فضا
ترکیب پنجره سقفی و حباب لامپ سرویس بهداشتی برای تامین روشنایی فضا

سخن آخر

به طور کلی چراغ‌ها و لوسترهای متنوعی در بازار وجود دارند که لزوما هزینه بالایی هم ندارند و می‌توانید با تهیه آن‌ها، تنوعی به نورپردازی سقف سرویس بهداشتی خود بدهید. اما در هر صورت در نظر داشته باشید که برای نورپردازی سقف سرویس بهداشتی هم مانند هر فضای دیگری باید تمامی لایه‌های نورپردازی را رعایت کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که به خصوص برای کار با آینه، تابیدن نور مستقیما از بالا به صورت فرد مناسب نیست و بهتر است که در نورپردازی سقف سرویس بهداشتی، حتما این مورد را در نظر داشته باشید. در انتها یاداوری می‌کنیم که با توجه با بالا بودن رطوبت در سرویس بهداشتی، هنگام تهیه و خرید هر گونه تجهیزاتی، حتما سازگاری جنس حباب لامپ سرویس بهداشتی و استاندارهای ایمنی را مد نظر داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + نوزده =