۷ نکته مهم که برای پرده اتاق پذیرایی باید بدانید

0

همانطور که اغلب دکوراتورها به شما خواهند گفت، پرده به اتاق شما شکل می‌دهد و می‌تواند یک اتاق را از حالت بی روح و خسته به یک فضای شاد و سرزنده تبدیل کند. اما به شرطی که به درستی انتخاب شود. هنگام انتخاب پرده نکات مختلفی باید مد نظر قرار بگیرد. بخصوص اگر پرده اتاق پذیرایی را انتخاب کرده یا سفارش می‌دهید برایتان بدوزند. اتاق پذیرایی از جمله اولین اتاق‌های یک خانه است که توسط افراد دیگر دیده می‌شود و حس و حال خانه را به آن‌ها نشان می‌دهد. بنابراین مهم است پرده اتاق پذیرایی با دقت فراوان انتخاب شود تا علاوه بر دادن شخصیتی دوست داشتنی و زیبا به اتاق، با سایر وسایل و دکور اتاق پذیرایی نیز هماهنگ باشد. در ادامه به ۷ نکته مهم که باید هنگام خرید یا دوخت پرده اتاق پذیرایی در نظر بگیرید اشاره می‌کنیم.

  1. راهنمای انتخاب رنگ و طرح پرده اتاق پذیرایی

اولین نکته‌ای که برای بسیاری از افراد هنگام انتخاب پرده اتاق پذیرایی مهم است، رنگ پرده است. اگر هنوز نمی‌دانید چه رنگی برای پرده اتاق پذیرایی انتخاب کنید، چند نکته درباره انتخاب رنگ پرده اتاق پذیرایی وجود دارد که شاید بتواند به شما کمک کند:

  • به این فکر کنید که می‌خواهید پرده اتاق پذیرایی نسبت به سایر وسایل اتاق بدرخشد یا نقطه کانونی اتاق شود؟ در این صورت می‌توانید رنگی کاملا متفاوت از رنگ دکوراسیون اتاق انتخاب کنید تا پرده اتاق پذیرایی را بیشتر به نمایش بگذارید.
  • می‌توانید همگام با رنگ دیوار اتاق پذیرایی پیش بروید. این مساله در پرده‌های طرح دار زیباتر خواهد بود. در این صورت می‌توانید طرح را طوری انتخاب کنید که قسمت اعظم رنگبندی آن همرنگ دیوار یا وسایل اتاق باشد.
  • پرده اتاق پذیرایی را مونوکروم یا تک رنگ انتخاب کنید. حتی در حالیکه می‌خواهید پرده را همرنگ دیوار اتاق در نظر بگیرید، در صورتیکه پرده تک رنگ را انتخاب می‌کنید سعی کنید تا رنگی هم خانواده رنگ دیوار ولی کمی تیره‌تر از آن را برای پرده انتخاب کنید.

بیشتر بدانید والان پرده چیست؟

دوخت پرده برای اتاق پذیرایی
پرده اتاق پذیرایی
  • از رنگ‌های مکمل کمک بگیرید. رنگ‌های مکمل در چرخه‌ رنگ روبه روی هم قرار می‌گیرند. بنابراین با توجه به اینکه رنگ دکوراسیون اتاق پذیرایی شما چگونه است یا دیوارها چه رنگی دارند، رنگی را برای پرده اتاق پذیرایی انتخاب کنید که در این چرخه رنگ رو به روی رنگ سایر وسایل قرار گرفته است. این مساله می‌تواند به نقطه کانونی شدن پرده و جلب توجه کردن آن نیز کمک کند.
  • رنگ خنثی می‌تواند در همه حال گزینه مناسبی باشد. اگر خیلی اهل رنگارنگ کردن فضای اتاق پذیرایی نیستید، رنگ خنثی همانند سفید، خاکستری یا کرم، از جمله رنگ‌هایی هستند که به راحتی با هر رنگ دیگری در دکوراسیون اتاق هماهنگ می‌شوند. برای مثال، پرده سفید با رنگ‌های گرم و سرد هماهنگ است. بنابراین فرقی نمی‌کند دیوار اتاق چه رنگی دارد، در هر حال پرده سفید در کنار آن زیبا می‌شود.

بیشتر بداتید ۶ مدل از جدیدترین مدل کابینت ۲۰۱۹

دوخت پرده برای اتاق پذیرایی
پرده اتاق پذیرایی
  • اگر پرده را جلوی نور نصب می‌کنید بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که نور به مرور زمان رنگ پرده را از بین می‌برد. بنابراین شاید بهتر باشد در این صورت پرده رنگ روشن انتخاب کنید تا زود از بین نرود.

 

  1. بهترین جنس پرده برای اتاق پذیرایی 

پرده در جنس‌های متنوعی وجود دارد که هر یک مناسب یکی از اتاق‌ها است. همچنین انتخاب جنس مناسب برای پرده اتاق پذیرایی می‌تواند در دمای اتاق نیز تاثیر بگذارد. برای مثال پرده ضخیم معمولا مناسب فضاهای سرد و پرده نازک مناسب فضاهای گرم است. بنابراین بسیار مهم است که بدانید پرده اتاق پذیرایی را در چه جنسی انتخاب کنید. برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

پرده حریر یا ابریشم
پرده حریر یا ابریشم
  • پرده ابریشم یا حریر. پرده‌های حریر و نازک معمولا کلاسیک هستند و توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جنس پرده به اتاق پذیرایی حالت رسمی‌تری می‌دهد بخصوص اگر پلیسه دار و بلند باشد. اگر حریم خصوصی برایتان مهم است و پرده‌های حریر ممکن است موجب شود فضای خانه شما از بیرون دیده شود دو لایه برای پرده اتاق پذیرایی در نظر بگیرید که پرده زیری ضخیم‌تر و پرده رویی از جنس حریر باشد. از جمله مزایایی که یک پرده حریر به تنهایی می‌تواند داشته باشد این است که نور طبیعی را به داخل اتاق وارد می‌کند.
پرده نخی برای اتاق پذیرایی
پرده نخی
  • پرده نخی. جنس نخ از متنوع‌ترین پرده‌ها است که در عین حال ساده‌تر از بقیه جنس‌ها تمیز می‌شود. این نوع پرده در هر رنگ و مدلی که تصور کنید وجود دارد. می‌تواند بعنوان یک پرده رسمی انتخاب شود یا غیررسمی و برای فضایی دوستانه. این بستگی به سبک دکوراسیون اتاق پذیرایی شما دارد. اما این جنس نسبت به سایر جنس‌ها حالت خشک‌تری دارد.
پرده کتان برای اتاق پذیرایی
پرده کتان
  • پرده کتان. الیاف کتان سبک و اغلب نازک است که اغلب مناسب پرده اتاق پذیرایی است که دکوراسیون غیررسمی و بسیار ساده دارد.
پرده مخمل برای اتاق پذیرایی
پرده مخمل
  • پرده مخمل. برخلاف جنس کتان، پرده مخمل سنگین و مجلل است و نمی‌توان آن را بعنوان پرده اتاق پذیرایی که دکوراسیون آن ساده است استفاده کرد. اغلب از این جنس پرده برای اتاقی که اجناس لوکس و دکوراسیون پر زرق و برقی دارد استفاده می‌شود.

 

  1. نکاتی درباره اندازه و سایز پرده اتاق پذیرایی

وقتی نوبت به انتخاب پرده اتاق پذیرایی می‌شود، سایز بدون شک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پرده اتاق پذیرایی باید حداقل دو برابر عرض پنجره اتاق باشد. همچنین باید از نظر طول نیز به اندازه کافی بلند باشد تا به فضای اتاق پذیرایی جلوه‌ای خاص ببخشد. برای اینکه دکوراسیون اتاق پذیرایی زیباتر شود بهتر است حتی بلندی پرده اتاق پذیرایی به قدری باشد که تا روی زمین برسد. اما نباید به قدری بلند باشد که روی زمین کشیده شود.

انواع پرده اتاق پذیرایی
پرده اتاق پذیرایی

پیش از خریدن یا سفارش دادن پرده اتاق پذیرایی ابتدا طول پنجره را از میل پرده تا روی زمین اندازه گیری کنید. در نظر داشته باشید که می‌خواهید تا چه اندازه پرده روی زمین قرار بگیرد. هنگام اندازه گیری عرض پنجره نیز همیشه چند سانتی متر از هر طرف اضافه‌تر در نظر بگیرید. با توجه به اینکه می‌خواهید چقدر پرده پر پیچ و پر پلیسه باشد، اندازه عرض پنجره را دو یا سه برابر در نظر بگیرید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، هر چه پرده اتاق پذیرایی را نزدیک‌تر به سقف نصب کنید اتاق شما بلندتر و مجلل‌تر به نظر می‌رسد.

  1. انواع سبک و مدل پرده اتاق پذیرایی

دوخت پرده اتاق پذیرایی
پرده اتاق پذیرایی

علاوه بر رنگ و جنس پرده، مدل‌های متنوعی نیز برای آن وجود دارد. باید ببینید کدام با اتاق پذیرایی شما هماهنگی بیشتری دارد. از یک لایه پرده استفاده کنید بهتر است یا دو لایه پرده روی هم بزنید؟ پرده‌های دو لایه کلاسیک هستند و به فضا تقارن می‌بخشند. پرده‌های یک لایه یا یک پنل، بیشتر مناسب اتاق‌های کوچک‌تر هستند. همچنین انتخاب کنید که آیا می‌خواهید برای پرده اتاق پذیرایی والان داشته باشید یا خیر. والان پرده به فضای اتاق چهره‌ای رمانتیک و سنتی، در عین حال مجلل می‌بخشد. هرچند این مرحله شاید بهتر است قبل از انتخاب رنگ و جنس پرده انجام شود، چرا که پس از دانستن اینکه می‌خواهید پرده اتاق پذیرایی شما چه سبکی داشته باشد بهتر می‌دانید باید چه رنگ و چه جنس پرده‌ای بخرید.

  1. نحوه شستشوی پرده اتاق پذیرایی

شاید کمتر کسی به این نکته دقت داشته باشد، شستن بعضی پرده‌ها در خانه دشوار است. باید پیش از خرید در نظر بگیرید آیا می‌خواهید همیشه شستن پرده اتاق پذیرایی را به خشکشویی بسپارید یا اغلب اوقات خودتان این کار را بعهده می‌گیرید. اما در این صورت در نظر داشته باشید، گاهی ممکن است یک پرده گرانقیمت را به این دلیل که نمی‌خواهید هزینه کنید و شستشوی آن را به خشکشویی بسپارید، خراب کنید. پرده‌های ارزان‌تر اغلب شستشوی ساده‌تری دارند که به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید.

  1. کاربرد و اولویت پرده در اتاق پذیرایی

دوخت پرده اتاق پذیرایی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که پرده اتاق پذیرایی چه کاربردی ممکن است داشته باشد؟ اما بد نیست بدانید پرده اتاق همیشه برای دکور نیست و همانطور که گفته شد تاثیری در گرما و سرمای اتاق نیز دارد. بنابراین با توجه به اینکه در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید، پنجره اتاق پذیرایی شما رو به کدام جهت است. آیا می‌خواهید نور طبیعی وارد اتاق شود یا پرده‌ای لازم دارید که نور شدید اتاق را کم کند. آیا می‌خواهید در فصل سردتر نیز از همین پرده استفاده کنید یا با تغییر دکوراسیون، پرده دیگری برای پنجره انتخاب می‌کنید. با دانستن این نکات می‌توانید جنس و رنگ بهتری برای پرده اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید.

 

  1. نصب پرده اتاق پذیرایی

نصب پرده نیز کار ساده‌ای نیست که به راحتی هر کسی بتواند آن را انجام دهد. بخصوص اگر نصب میل پرده نیز نیاز است که انجام شود. اگر هنوز میل پرده انتخاب نکردید این نکته را در نظر بگیرید که باید عرض میل پرده را از هر طرف چند سانتی‌متر بیشتر از عرض پنجره در نظر بگیرید تا وقتی پرده را نصب می‌کنید کاملا پنجره را بپوشاند.

اما زمانیکه نوبت به نصب پرده می‌شود، بسیاری از پرده ها را می‌توان به راحتی نصب کرد اما برخی از پرده‌ها که مجلل‌تر هستند یا والان دارند نیاز است که توسط افراد متخصص انجام بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید هزینه‌ای را تخمین بزنید، برای پرده‌های سنگین‌تر، پیچیده‌تر و دارای والان، هزینه جداگانه‌ای را برای نصب در نظر داشته باشید.

برای نصب میل پرده نیز می‌توانید همانند حالت سنتی و همیشگی، میل پرده را چند سانتی‌متر بالاتر از پنجره نصب کنید یا با فاصله کمی از سقف میل پرده بزنید. مدل دوم این روزها حالت مدرن‌تر و محبوب‌تری پیدا کرده است.

دوخت پرده برای اتاق پذیرایی

انتخاب پرده برای اتاق‌ها بخصوص اتاق پذیرایی بسیار مهم است، در نظر گرفتن نکاتی که به آن‌ها اشاره شد می‌تواند به انتخاب پرده مناسب‌تر برای اتاق پذیرایی کمک کند. آیا شما تا به حال به چنین نکاتی قبل از خرید یا دوخت پرده اتاق پذیرایی دقت کرده بودید؟ شما چه پیشنهادی در این باره دارید که فکر می‌کنید نیاز است پیش از انتخاب پرده اتاق پذیرایی در نظر گرفت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =