دکوراسیون مدرن یا سبک پست مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

1

آیا سبک طراحی خود را می‌دانید؟ اگر دوست دارید فاکتورهای گرما، روشنی و رویکردهای عملی را به بخشی از استایل طراحی خود تبدیل کنید؛ ممکن است یکی از طرفداران سبک دکوراسیون پست مدرن باشید. با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های ذاتی سبک پست مدرن و نحوه پیدایش آن آشنا شوید.

تاریخچه و خصوصیات سبک پست مدرن

اولین باری که با یک سبک پست مدرن در دکوراسیون رو به رو می‌شوید دو حالت وجود دارد؛ یا ظاهر غیرمعمول و خارج از عرف آن توی ذوق‌تان میزند و یا از این قانون شکنی و آزادی از قید و بند روتین زندگی و آنچه به عنوان رسمیت در دکوراسیون داخلی شناخته می‌شود، به هیجان می‌آیید. سبک پست مدرن، ویژگی‌هایی مانند فلسفه اصالت فردی و آزمایشگری در زندگی روتین را با استفاده از ترکیب درهمی از بافت‌ها، خطوط، رنگ‌ها و ابزار ایجاد می‌کند.

با شروع معماری در دهه ۱۹۶۰، سبک پست مدرن نیز به عنوان یک سبک طراحی داخلی در سال‌ ۱۹۷۰ شناخته شد. بر اساس این ایده که طراحی نیازی به پیروی از قوانین ندارد، سبک پست مدرن نیز به چشم انداز اجتماعی در هر دوره مرتبط است که با ترکیبی از عناصر ناهماهنگ، یک دکوراسیون عجیب و شگفت‌آور خلق می‌کند. امروزه در طراحی دکوراسیون پست مدرن از وسایل دست ساز و الگوهای برجسته به عنوان دکور استفاده می‌شود.

چطور خانه‌ای به سبک دکوراسیون پست مدرن داشته باشیم؟

برای پیاده‌سازی دکوراسیون خانه خود به سبک پست مدرن لازم است که با نحوه بکارگیری ویژگی‌های این استایل در دکور خانه آشنا شوید. این خصوصیات را می‌توان به ۴ دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. رنگ ها
  2. بافت‌ها و مواد
  3. اشکال و خطوط
  4. عناصر و اشیاء

۱- نقش رنگ‌ در طراحی پست مدرن

در ابتدا رنگ‌ها نقش برجسته و اصلی در طراحی پست مدرن بر عهده داشتند. از زمانی که نقش مهم‌تر در طراحی به فرم و کارایی آن تعلق گرفت، به مرور از اهمیت رنگ‌ها نیز کاسته شد. امروزه پالت رنگی در طراحی پست مدرن شامل ترکیبی از سبز آواکادووئی، خردلی، نارنجی تیره، فیروزه‌ای و حتی تن‌های رنگی متالیک است. با این وجود در طراحی دکوراسیون پست مدرن آزاد هستید تا از طیف‌های رنگی گوناگون و الهام‌بخش در طراحی‌تان نیز استفاده کنید.

رنگ‌های متالیک از جمله رنگ‌های عناصر فلزی مثل طلایی، نقره‌ای، مسی و.. به شمار می‌روند که در دکوراسیون داخلی زیبایی خیره‌کننده و روشنایی بیشتری را ایجاد می‌کنند.

۲- پست مدرن ترکیبی از بافت و مواد

همانطور که ممکن است حدس زده باشید مواد و بافت‌های بکار رفته در طراحی دکوراسیون پست مدرن مجموعه‌ای از ترکیبات غیرمعمول هستند و می‌توان در میان آن به موادی نظیر چرم، پلاستیک، شیشه و سازه‌های چند لایه نیز اشاره کرد.

بیشتر بدانید طراحی داخلی چیست؟

طراحی دکوراسیون پست مدرن
برای طراحی دکور پست مدرن در خانه می‌توان از مواد باشکوهی مانند مخمل و خز نیز استفاده کرد. همچنین بافتنی‌های توپر و چوب طبیعی می‌توانند در محیط داخلی خانه حالتی از فریبندگی و گرما را به وجود بیاورند.

بخاطر داشته باشید؛ رمز موفقیت در طراحی پست مدرن استفاده از مواد چند لایه است. هر چه قدر بتوانید در چینش و ترکیب مواد خلاقیت بیشتری به خرج دهید به هدف طراحی نزدیک‌تر می‌شوید.

۳- اشکال و خطوط در دکور پست مدرن

در طراحی پست مدرن استفاده از عدم تقارن در اشیاء و اشکال بیشتر از سایر سبک‌ها به چشم می‌آید. همچنین خطوط مستقیم جای خود را به زوایای عجیب و شکل‌های مبهم می‌دهند. بنابراین با توجه به این فاکتورها میتوان از مجموعه بزرگی از نقاشی‌های مدرن، ابزارهای دست ساز و انتزاعی در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کرد.

دوره پیدایش و اوج پست مدرن با هنر پاپ متقارن است پس میتوان از این ارتباط فرهنگی در طراحی و دکوراسیون پست مدرن هم استفاده کرد. به‌کاربردن آیتم‌های مربوط به فیلم و موسیقی در هنر طراحی شهری، خیابانی و دیوارها نمود عینی از این پیوستگی فرهنگی با سبک پست مدرن است.

۴- جایگاه اشیاء در دکور پست مدرن

«هر چه عجیب غریب‌تر بهتر»؛ این جمله دقیقاً وصف حال طراحی پست مدرن است. اگر مبلمان را به عنوان یکی از مهمترین انتخاب‌های طراحی داخلی خانه در نظر بگیریم، پیدا کردن مبلمانی که از لحاظ ترکیب رنگی، جنس و مواد اولیه متفاوت باشد، ایده‌آل طراحان پست مدرن به شمار می‌رود. این رویه برای اشیای تزئینی و دکوراتیو مثل گلدان‌ها، تابوهای نقاشی و.. نیز وجود دارد.

طراحی دکوراسیون پست مدرن
تصویر بالا یک نمونه از طراحی راه پله به سبک پست مدرن است. با دقت به تصویر نگاه کنید ترکیب رنگی، استفاده از مواد مختلف و فرم متفاوت (طراحی زیبای راه پله به شکل درخت) دقیقا فاکتورهای محبوب دکوراسیون پست مدرن را دارا می‌باشد.

اشتباهات رایج در طراحی داخلی به سبک پست مدرن

مبلمان قدیمی
به ندرت شرایطی پیش می‌آید که بتوانید در طراحی دکوراسیون پست مدرن از مبلمان آنتیک و قدیمی استفاده کنید که درآن صورت میتوانید چنین مبلمانی را در حراجی‌های منازل یا بازارهای قدیمی پیدا کنید. اما به طور کلی مبلمان قدیمی جزوی از اشیای رایج در سبک طراحی داخلی پست مدرن به شمار نمی‌روند.

نقاشی
سبک نقاشی‌های اندی وارهول که یکی از پیشگامان هنر پاپ (Pop Art) است، به عنوان نمادی از دکور پست مدرن شناخته می‌شود. موادی که میتوانید در طراحی اشیا و تزئینات استفاده کنید شامل سنگ مرمر، شیشه، پلاستیک، آهن و هر گونه مواد قابل بازیافت دیگر است. لازم نیست که حتما دیوارها را با نقاشی بپوشانید حتی می‌توانید از پوستر و نمونه‌های مشابه آن برای تزئین دیوارها استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون پست مدرن
نمونه‌هایی از سبک نقاشی هنر پاپ

پاپ آرت یک جنبش هنری در زمینه هنرهای تجسمی است که سوژه‌ها و ایده‌های هنری خودش را از فرهنگ عامه مردم و جامعه و چیزهای ساده‌ای نظیر قوطی‌های نوشیدنی، داستان های مصور و.. می‌گیرد. هدف اصلی هنرمندان این حوزه بازنمایی زندگی روزمره در آثارشان است.

اشیای انتزاعی

همانطور که گفتیم؛ طراحی پست مدرن با هنر پاپ آمیخته شده است. از آنجایی که Pop Art جنبشی هنری و مستقل است که در برابر فرم‌های رسمی و شناخته شده هنری برخاسته، میتوانید از این ویژگی در انتخاب اشیای انتزاعی و دکوراتیو فضای داخلی نیز استفاده کنید. در حقیقت فرصت دارید تا در انتخاب اشیای دکوری از حس تمسخر یا طنز نیز بهره ببرید و قوانین مشخص زندگی روزمره را به چالش بکشید. اگر قصد دارید از یک مبلمان چوبی منحصر به فرد برای طراحی  پست مدرن خانه خود استفاده کنید، خوب است سری به مبل‌سازی‌ها بزنید و ایده‌ اولیه خود را برایشان شرح دهید. استادکار به شما کمک می‌کند تا افرادی ماهر و خوش ذوق در این حیطه را بیابید.

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

نظرات و پیشنهادات

با وجود اینکه بیشتر از طراحی دکوراسیون پست مدرن در محل کار و شرکت‌ها استفاده می‌شود، محبوبیت این سبک در طراحی داخلی منزل نیز زیاد است. دلیل اصلی آن را میتوان در داشتن آزادی برای انتخاب اشیاء و ایجاد ترکیب‌های جدید و هیجان انگیز در فضای داخلی خانه دانست. شما نیز می‌توانید اطلاعات سودمند و مفید خود در زمینه طراحی دکوراسیون پست مدرن را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Newhomesource | Dahuahome

 

1 نظر
  1. طراح سایت می گوید

    کیفیت در طراحی دکوراسیون منزل
    ما در شرکت طراحی دکوراسون آسال سازه، سالهاست بازخورد پروژه های مختلفی که انجام داده ایم را پیگیری می کنیم، برای ما مهم است کیفیت طراحی داخلی و متریال مورد استفاده برای کارفرمایان ، کاملا مطابق با چیزی باشد که ادعا کرده بودیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =