خرید تلویزیون مناسب براساس متراژ خانه

0

بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها فاکتوری که برای خرید تلویزیون دارند نگاه کردن به بودجه‌شان است. هرچند این نیز حقیقت دارد که در هر حال بودجه نقش مهمی در خرید هر وسیله‌ای ایفا می‌کند اما در انتخاب تلویزیون فاکتورهای دیگری نیز نقش دارد که در کنار بودجه شما می‌تواند کمک کند بهترین تلویزیون را برای خانه خود خریداری کنید. یک قاعده بسیار مهم برای خرید تلویزیون، متراژ فضایی است که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد. بزرگ یا کوچکی اتاق بسیار اهمیت دارد چرا که در نهایت ممکن است با دقت نکردن به این نکته یک تلویزیون کوچک برای اتاق بزرگ یا یک تلویزیون خیلی بزرگ برای اتاقی کوچک انتخاب کنید. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت چطور تلویزیون مناسب فضای خانه خود خریداری کنید.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس متراژ خانه

نکاتی که باید برای خرید تلویزیون برای خانه‌تان در نظر بگیرید:

  1. فاصله شما از تلویزیون و سایز صفحه نمایش

فاصله شما از تلویزیون نباید به قدری کم باشد که بتوانید پیکسل‌های صفحه نمایش را ببینید. بنابراین اگر سایز صفحه نمایش شما بزرگ باشد و فاصله شما کم، این اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این مساله یک فرمول ساده وجود دارد:

فاصله شما از تلویزیون (به اینچ)/۳ = سایز مناسب تلویزیون

از آنجایی که ما در ایران فاصله‌ها را با اینچ و فوت اندازه‌گیری نمی‌کنیم ما به شما می‌گوییم چطور فاصله خودتان تا تلویزیون را به اینچ محاسبه کنید. برای این کار کافیست فاصله خودتان تا تلویزیون را ضربدر ۳۹٫۳۷ کنید. برای مثال اگر فاصله شما از تلویزیون ۳ متر باشد تقریبا چیزی برابر با ۱۲۰ اینچ از تلویزیون فاصله دارید. با توجه به فرمولی که گفته شد این عدد در ۳ تقسیم می‌شود که به عدد ۴۰ خواهید رسید.

بنابراین اگر ۳ متر از تلویزیون فاصله دارید، یک تلویزیون ۴۰ اینچ سایز مناسبی برای خانه شما خواهد بود.

خرید تلویزیون مناسب بر اساس متراژ خانه
زیاد نزدیک نشستن به تلویزیون علاوه بر اینکه باعث می‌شود پیکسل‌های صفحه را ببینید بلکه بروی بینایی و گاهی بوجود آمدن سردرد نیز تاثیرگذار است.
  1. زاویه دید

بخشی از زاویه دید تلویزیون به نوع چیدمان مبلمان اتاق بستگی دارد. هرچند چیدمان مبلمان نیز به سایز اتاق بستگی دارد چرا که در هر حال باید بتوانید مبلمان را در فضای اتاق خود جای دهید. بنابراین باید این نکته را در نظر بگیرید که پس از چیدن مبلمانتان، زاویه دید افرادی که در کنار می‌نشینند به چه شکل است. بهترین حالت زمانیست که تلویزیون موازی چشمان شما قرار بگیرد. یعنی نه خیلی بالاتر نه خیلی پایین‌تر. همچنین برای تماشای تلویزیون نباید خیلی گردن خود را کج کنید. تلویزیون باید جایی قرار بگیرد که شما مجبور نباشید بیش از ۱۵ درجه سرتان را بالا یا پایین برده و یا بیش از ۴۰ درجه به سمت چپ یا راست بگردانید.

در تلویزیون‌های HDTV اگر خیلی در زاویه نامناسب تلویزیون بنشینید تصاویر را کج می‌بینید، مگر اینکه تلویزیون شما UHD/4K باشد.

انتخاب تلویزیون مناسب بر اساس متراژ خانه
هنگام چیدمان وسایل خانه باید این نکته را در نظر بگیرید که مبلمانی که نسبت به تلویزیون زاویه‌دار قرار می‌گیرند چه زاویه دیدی برای افراد خواهند داشت. نباید با نشستن به روی این مبلمان برای تماشای تلویزیون سرتان را بیش از ۴۰ درجه بچرخانید. این مساله در طولانی مدت ممکن است برایتان گرفتگی گردن بوجود آورد.
  1. سایز و رزولوشن صفحه نمایش

هر چه صفحه نمایش HDTV یا تلویزیون شما بزرگتر باشد، اهمیت رزولوشن صفحه بالاتر می‌رود. معمولا تلویزیون‌های ۴۰ اینچ و کوچک‌تر، رزولوشن ۷۲۰p دارند که به نسبت سایزشان مناسب است. اما تلویزیون‌های ۵۰ اینچ و بزرگتر نیاز به رزولوشن بالاتری دارند که معمولا ۱۰۸۰p است.

رزولوشن ۱۰۸۰p، که آن را با نام Full HD نیز می‌شناسند، ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد که کیفیت بسیار خوبی را نمایش می‌دهد. Full HD برای کنسول‌های بازی، تماشای فیلم‌های Blu-ray و تماشای شبکه‌های HD مناسب است.

UHD/4K بهترین رزولوشن موجود در بازار است. این رزولوشن که اغلب ۳۸۴۰ در ۲۴۶۰ پیکسل است، چهار برابر بیشتر از یک صفحه نمایش Full HD پیکسل دارد. در عین حال وجود پیکسل‌های زیاد در صفحه نمایش موجب می‌شود بتوانید به تلویزیون کمی نزدیک‌تر از حالت عادی بنشینید چرا که دیگر پیکسل‌ها قابل مشاهده نخواهند بود. بنابراین تلویزیون‌های UHD/4K می‌توانند برای فضاهای کوچک‌تر و اتاق‌های شلوغی که می‌خواهید از هر زاویه آن بتوانید تلویزیون را با بهترین کیفیت مشاهده کنید مناسب است.

خرید تلویزیون مناسب بر اساس متراژ خانه
هرچه رزولوشن صفحه نمایش بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر می‌رود.

 چند نکته که باید پیش از خرید تلویزیون در نظر داشته باشید:

  • علاوه بر فاصله خودتان تا تلویزیون به طول و عرض اتاق نیز دقت داشته باشید. باید مطمئن شوید سایز تلویزیون با سایز اتاق همخوانی دارد. اگر خانه کوچکی دارید شاید راهنمای چیدن وسایل در خانه کوچک بتواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید.
  • برای زمان‌هایی که می‌خواهید تلویزیون را به روی دیوار نصب کنید نیز باید دیوار مناسب این کار را بیابید و ببینید آیا از نظر نور و زاویه دید، فضای مناسبی برای قرار گیری تلویزیون است یا خیر.
  • اگر محل قرار گیری تلویزیون شما پشت به نور است بهتر است در انتخاب پرده اتاق پذیرایی دقت بیشتری داشته باشید چرا که هر چه ضخیم‌تر باشد برای تماشای تلویزیون بهتر خواهد بود چرا که در این صورت نور کمتری به داخل می‌تابد.
خرید تلویزیون مناسب بر اساس متراژ خانه
اگر می‌خواهید تلویزیون را به روی دیوار نصب کنید به قانون زاویه دید توجه داشته باشید. تلویزیون نباید خیلی بالاتر از نگاه شما قرار بگیرد.

سخن پایانی

همانطور که دیدید، پیش از اینکه ببینید هر تلویزیون چه قیمتی دارد باید ببینید کدام تلویزیون از نظر سایز، رزولوشن و نوع صفحه نمایش، مناسب خانه شماست. پس از اینکه فاکتورها و فرمول‌های گفته شده را مرور کردید خیلی راحت‌تر می‌توانید نسبت به خرید یک تلویزیون برای خانه خود اقدام کنید.

منبع: samsung

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + نه =