انتخاب رنگ در خانه

1

چرا انتخاب رنگ در فضا مهم است؟

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید خانه یا اتاق خود را رنگ کنید. رنگ مناسب برای فضای شما چیست؟ آیا همه‌ی ترکیب‌های رنگی به یک اندازه زیبایی دارند؟ چه عواملی برای انتخاب رنگ مناسب تاثیرگذار هستند؟

در این نوشته به همه‌ی این سوالان پاسخ می‌دهیم. ابتدا برایتان یک مثال از یک نوع استفاده مناسب از رنگ می‌زنم.

هنری ماتیس نقاش مشهور فرانسوی در نقاشی اتاق سرخ زنی را به تصویر می‌کشد که در اتاقی کنار میز غذا نشسته ‌است و پنجره‌ای در اتاق منظره‌ی بیرون را نشان می‌دهد. بیشتر از نصف این نقاشی را رنگ قرمز تشکیل می‌دهد، به نحوی که دیوارهای اتاق کاملاً قرمز است.

به نظر شما دلیل آن چیست؟
اتاق نقاشی اتاق غذاخوری است و چه چیزی بیشتر از رنگ قرمز آدم را به اشتها می‌آورد؟

حالا فکر می‌کنید محلی که نقاشی برای آن‌جا سفارش داده شده بود کجاست و نقاشی کجا قرار گرفته است؟

بله، در رستورانی با دیوارهای سبز. همان‌طور که می‌بینید همه چیز در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارد. شما وارد رستورانی با دیوار‌های سبز می‌شوید و تابلویی با غلبه‌ی رنگ قرمز می‌بینید. قرمز و سبز رنگ‌های مکمل هستند و چشم مایل است رنگ‌های مکمل را در کنار هم ببیند. اما قدرت رنگ‌ها را دست کم نگیرید، رنگ‌های گرم به طور کلی قدرت بیشتری دارند و اگر رنگ سبز به وسعت یک دیوار است، تابلوی قرمز رنگ می‌تواند هماهنگی مناسبی ایجاد کند و اشتهای شما را برای خوردن غذا زیاد کند.

شما اگر بخواهید اتاق غذاخوری، اتاق خواب یا اتاق کار خود را رنگ کنید ترجیح می‌دهید چه رنگی را انتخاب کنید؟ با چه نسبتی از آن رنگ استفاده می‌کنید؟
البته هماهنگی رنگ‌ها فقط شامل رنگ‌های مکمل نیست. شناخته شده‌ترین هماهنگی بین رنگ‌هایی وجود دارد که در یک تنالیته قرار دارند. مثلاً شاید شنیده باشید وقتی کسی در لباس‌هایش از آبی‌های مختلف استفاده کرده است می‌گویند : «ست کرده».

بیشتر بدانید دیوار دو رنگ: چند پیشنهاد ایده عالی برای داشتن دیوار دو رنگ

این بستگی به سلیقه و انتخاب شما دارد که برای دکوراسیون خانه‌ی خودتان چه رنگی را انتخاب کنید، اما در نظر گرفتن چندین نکته می‌تواند به شما کمک کند که به بقیه نشان دهید انتخاب درستی داشته‌اید.

the desset: harmony in red
اتاق سرخ the desset: harmony in red سبک فوویسم که از رنگ‌های تند و شدید استفاده می‌کند. این اثر برای دیوار یک رستوران نقاشی شده‌است.

انواع رنگ‌ها

برای رنگ‌ها دسته‌بندی‌های گوناگونی وجود دارد. مثلا از لحاظ گرم یا سرد بودن، اصلی یا فرعی بودن و… . اینجا می‌خواهم  بعضی از آن‌ها را به شما معرفی کنم.

اصلی و فرعی

رنگ‌های اصلی

زرد، قرمز و آبی رنگ‌های اصلی هستند. همه‌ی رنگ‌های موجود در جهان از ترکیب سه رنگ اصلی ایجاد شده‌اند. این رنگ ها در مثلث رنگی در مرکز قرار دارند.

رنگ‌های فرعی یا ثانویه

سبز، نارنجی و بنفش رنگ‌های فرعی هستند. این رنگ‌ها از ترکیب دو به دوی رنگ‌های اصلی ایجاد می‌شوند. سبز ترکیب زرد و آبی‌ست. نارنجی ترکیب زرد و قرمز است. و بنفش ترکیب آبی و قرمز. هارمونی رنگ‌های مکمل با شناخت رنگ‌های اصلی و فرعی میسر است. هر رنگ فرعی مکمل آن رنگ اصلی است که در ترکیب خود آن را ندارد. بنفش با زرد، قرمز با سبز و نارنجی با آبی مکمل است.

چرخه رنگ
چرخه رنگ color wheel تالیف ایتن. رنگ‌هایی که در چرخه رنگ مقابل هم هستند با هم مکمل‌اند.

رنگ‌های گرم و سرد و خنثی

رنگ‌های گرم

این رنگ‌ها حس گرما می‌دهند. شما را به یاد فصل‌های گرم می‌اندازند و قدرت زیادی دارند. سطح کوچکی از این رنگ‌ها می‌تواند آنچنان خود را نمایان کند که برای خنثی کردن قدرت آن باید سطح بیشتری از رنگ‌های دیگر در کنار آن استفاده کنید. قرمز و زرد و نارنجی و تنالیته‌های مختلف آن‌ها رنگ‌های گرم هستند. بعضی از تنالیته‌های بنفش و بعضی از سبززردها نیز در گروه رنگ‌های گرم هستند.

طراحی خانه با رنگ‌های گرم
تصویر یک خانه که با رنگ‌های گرم طراحی شده‌ است.

رنگ‌های سرد

برخلاف رنگ‌های گرم این رنگ‌ها حس سرما می‌دهند. شما را به یاد فصل‌های سرد می‌اندازند. برای نشان دادن این رنگ‌ها میٰ‌توانید از سطح‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. مراقب باشید که سطح زیاد این رنگ‌ها فضا را سرد و بی‌روح نکند. می‌توانید با استفاده ار رنگ‌های گرم در کنارشان فضا را تلطیف کنید. رنگ سبز، آبی و بعضی از طیف‌های بنفش و بعضی از سبززردها رنگ‌های سرد هستند.

طراحی خانه با رنگ‌های سرد
تصویر یک خانه که با رنگ‌های سرد طراحی شده است.

رنگ‌های خنثی

این رنگ‌ها به تنهایی شخصیت سردی یا گرمی ندارند و در کنار دیگر رنگ‌ها شخصیت پیدا می‌کنند یا شخصیت دیگر رنگ‌ها را عوض می‌کنند.

سفید، مشکی و تمام تنالیته‌های خاکستری رنگ‌های خنثی هستند. مشکی در کنار رنگ‌های دیگر آن‌ها را درخشان تر جلوه می‌دهد. اما سفید از درخشش آن‌ها می‌کاهد.این به این معنا نیست که سطوح با مشکی بزرگ‌تر هستند و با سفید کوچک‌تر؛ بلکه تاثیر برعکسی دارند. مشکی سطح رنگ‌ها را کوچک‌تر و سفید سطوح را بزررگ‌تر نشان می‌دهد. خاکستری اما تاثیر خنثی‌تری دارد و بسته به اینکه بیشتر به سفیدی یا سیاهی بزند عمل می‌کند.

طراحی داخلی با رنگ‌های خنثی
تصویر یک اتاق خواب که با رنگ‌های خنثی طراحی شده است.

انواع هارمونی رنگ‌ها

هارمونی یا هماهنگی رنگ‌ها انواع مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید ترکیب رنگ‌های بهتری در دکوراسیون خانه خود داشته باشید بهتر است انواع این هماهنگی‌ها را بدانید و از آن استفاده کنید. در اینجا می‌خوام انواع آن‌ها را به شما معرفی کنم.

رنگ‌های مکمل‌

رنگ‌هایی که مقابل یکدیگر در دایره رنگ قرار دارند به عنوان رنگ‌های مکمل شناخته می‌شوند. (مثال: سبز و قرمز). کنتراست بالایی که در رنگ‌های مکمل وجود دارد انرژی و تحرک زیادی را القا می‌کند. به ویژه زمانی که رنگ‌ها را خالص به کار ببریم. اما باید به یاد داشته باشید که این حالت باعث اذیت بیننده نشود.

رنگ‌های متشابه

رنگ‌های متشابه، رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ در کنار هم قرار دارند. این رنگ ها معمولا با یکدیگر خیلی خوب جور می‌شوند و صحنه و طرح های زیبایی را به جا می‌گذارند.

این رنگ‌ها در طبیعت به راحتی پیدا می‌شوند و هارمونی‌ای که به وجود می‌آورند بسیار دل‌نواز است. به یاد داشته باشید که به هنگام استفاده از این نوع رنگ‌ها، کنتراست و تضاد کافی را داشته باشید. یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید، رنگ دوم رنگ حمایت کننده و رنگ سوم (ترکیب شده با سیاه، سفید یا خاکستری) به عنوان مقوی آن است.

رنگ‌های سه‌گانه

این رنگ ها در دایره رنگ در ۳ نقطه مساوی قرار گرفته‌اند. (سه گوشه مثلث متساوی‌الاضلاع). هارمونی در رنگ‌های سه‌گانه کاملا پرتحرک هستند، حتی اگر آن‌ها بسیار کم‌رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری به کار برده شوند. برای داشتن یک هارمونی سه‌گانه موفق باید توازن را دقیقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را پایه آن قرار دهید.

رنگ‌های مکمل متساوی‌الساقین

این مثلث از رنگ ها شاخه ای از رنگ‌های مکمل هستند. علاوه بر رنگ اصلی دو رنگ هم‌جوار رنگ مکمل آن را انتخاب کنید تا الگوی متساوی الساقین را داشته باشید. این روش از ایجاد هارمونی بسیار مطمئن است، چرا که مشکل می‌توان ترکیب بدی از آن ساخت.

رنگ‌های مکمل مستطیل

رنگ‌های مستصیلی چهار رنگ هستند که دو به دو با هم مکمل‌اند. این الگوی قوی امکان ایجاد تنوع بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. برای گرفتن نتیجه بهتر یکی از رنگ‌ها را رنگ اصلی قرار بدهید، همچنین باید توازن را بین رنگ‌های گرم و سرد رعایت کنید.

رنگ‌های مکمل مربع

الگوی مربع شبیه به الگوی مستطیل است، اما هر ۴ رنگ در آن در چهار نقطه از دایره به فاصله مساوی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این وضعیت نیز اگر یک رنگ را اصلی قرار دهید و توازن رنگ‌های گرم و سرد را رعایت کنید نتیجه خوبی از آن می‌گیرید.

اقلیم و انتخاب رنگ

همان‌طور که گفتیم رنگ‌ها میتوانند حس‌های گرما یا سرما را منتقل کنند. شما باید اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید را به خوبی بشناسید تا بتوانید رنگ‌های مناسب‌تری برای خانه‌تان انتخاب کنید.

اقلیم‌های گرم

در مناطق گرمسیری شما قطعا نیاز به رنگ‌های سرد دارید. می‌بینید که حتی اینجا تضادها مکمل یکدیگرند. شما وقتی در گرمای خیابان‌ها راه می‌روید انتظار دارید وقتی به خانه می‌رسید فضا خنک و آرامش‌بخش باشد. پس اگر در این مناطق زندگی می‌کنید سعی کنید از رنگ‌های قرمز، نارنجی و… بپرهیزید. اگر به این رنگ‌ها علاقه دارید می‌توانید سطوح کمی از خانه را گرم کنید.

خانه‌ای برای اقلیم‌های گرم
تصویر یک خانه که طراحی رنگ‌های آن مناسب اقلیم‌های گرم است.

اقلیم‌های سرد

منبع گرمابخش آتش است و رنگ آن معمولا قرمز و نارنجی است. تصور آتشی که در سرما روشن می‌شود بسیار لذت‌بخش است. پس بهتر است اگر در مناطقی هستید که هوای سردتری دارد به همان تناسب از رنگ‌های گرم استفاده کنید تا فضای خانه را تلطیف کنید.

رنگ‌های گرم
تصویر یک خانه که طراحی رنگ‌های آن مناسب اقلیم‌های سرد است.

 

چه اشیایی و با چه رنگی در منزل استفاده کنیم؟

مسلم است که گلدان‌ها، قاب عکس‌ها و… زیبایی خانه‌تان را دوچندان کنید. اما مراقب باشید که با انتخاب نادرست رنگ از زیبایی آن‌ها نکاهید. رنگ گلدان و قاب عکس با دیوار و میز یکی نباشد. از یکی از هارمونی‌ها حتما استفاده کنید. حتی اگر خانه‌تان را با غلبه‌ی رنگ سبز چیده‌اید گلدانی که تماما برگ‌های سبز دارد را انتخاب نکنید. بهتر است گلی که در گلدان می‌گذارید رنگ‌هایی مثل قرمز یا زرد یا… باشد. در مورد قاب عکس و اشیا دیگر نیز این نکته صدق می‌کند.

طراحی‌هایی با رنگ‌های مناسب

حالا که شناخت مناسبی از رنگ‌ها پیدا کردید انتخاب کنید که می‌خواهید خانه‌تان چه رنگی باشد؟ چه سطحی از هر رنگ استفاده شود؟ چقدر از لوازم زینتی استفاده کنید و به چه رنگی؟

خانه مامن امن شماست و باید بهترین احساس را در آن داشته باشید. پس دست به کار شوید و انتخاب کنید.

در اینجا چند نمونه از طراحی‌های موفق را به شما نشان می‌دهم تا به انتخاب بهترتان کمک کنم.

 

هارمونی مکمل
رنگ نارنجی میز در کنار آبی دیوارها هارمونی مکمل بسیار زیبایی ایجاد کرده است.

 

طراحی اتاق خواب
رنگ‌ آبی دارای آرامش زیادی است و برای اتاق خواب می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

طراحی داخلی با رنگ‌های خنثی
رنگ‌های خنثی اگر به شکل مناسبی در کنار هم استفاده شوند ترکیب‌های چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند.

 

استفاده از تابلوی نقاشی در خانه
تابلوی نقاشی با تضادی که ایجاد کرده باعث جلوه‌ی بیشتر خانه شده است.
خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. اینستاگرام می گوید

    دمتون گرم مطالب وبلاگتون عالیه. خسته نباشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =