اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی

0

دکوراسیون داخلی خانه نیز یک هنر محسوب می‌شود که همانند هر هنر دیگری سبک‌های مختلفی دارد. سبک کلاسیک که به آن کلاسیکیسم (Classicism) گفته می‌شود نیز یکی از سبک‌های معماری داخلی خانه است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید از سبک کلاسیک برای دکوراسیون خانه خود بهره مند شوید باید نکاتی را درباره این سبک بدانید که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

سبک کلاسیک چیست؟

سبک کلاسیک بین قرن‌های ۱۷ تا ۱۹ میلادی در اروپا نمایان شد. سبکی که خیلی زود خودش را در هنر، ادبیات، موسیقی و معماری جای داده و محبوب ساخت. سبک کلاسیک در معماری داخلی بیشتر با تقارن و تناسب، کمی پیچیدگی و علاقه به وسایل قدیمی و آنتیک شناخته می‎شود. خانه‌هایی که به سبک کلاسیک دکور می‌شوند بیشتر دارای رنگ‌های آرام و ملایم و اتمسفری قابل طمینان و جاه و جلال امپریالیستی هستند. جلوه شاهانه‌ای که در برخی مواقع چنین سبکی در دکوراسیون داخلی به خانه می‌بخشد موجب می‌شود سبک کلاسیک یکی از سبک‌های محبوب افراد ثروتمندی باشد که علاقه به وسایل ارزشمند قدیمی دارند و سبک خانه‌‌های پر زرق و برق کاخ نشینی را به سبک فشن و مدرن امروزی ترجیح می‌دهند.

مشخصه‌های دکوراسیون کلاسیک

برای شناخت سبک کلاسیک یا کلاسیکیسم فقط کافیست چند مشخصه را در معماری داخلی یا دکوراسیون داخلی یک خانه مشاهده کنید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرنیس یا پرده مخفی، ستون، درب و پنجره‌هایی با قاب‌های مشخص. شومینه مرمری.
  • اغلب وسایل خانه شکلی مستطیلی یا زاویه دار دارند.
  • رنگی که در دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد اغلب رنگ‌های روشن یا پاستلی است.
  • اتاق‌ها فضای بزرگی دارند که با چند مجسمه دکور شده است.
  • کلاسیکسیم در معماری داخلی با وجود آرک، گچ بری و ستون‌های نیمه نیز همراه است.
اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
سبک کلاسیک در معماری داخلی می‌تواند همچنان ساده و بدون هیچ زرق و برقی باشد.

نگاهی به اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی

  • وسایل اصل و طبیعی

سبک دکوراسیون کلاسیک با وسایل ارزان قیمت همراه نیست. تمامی وسایلی که در این نوع دکوراسیون به کار می‌روند طبیعی و اصیل هستند. به همین دلیل است که وسایل قدیمی و عتیقه در این سبک دکوراسیون داخلی زیاد به چشم می‌خورد. معمولا از گچبری‌های هنری دست ساز و سبک قدیمی در ستون‌های خانه استفاده می‌شود. اگر از  چوب در طراحی داخلی استفاده شود حتما چوب طبیعی و گرانقیمت خواهد بود. کفپوش این نوع دکوراسیون نیز معمولا پارکت است و در برخی فضاها نظیر آشپزخانه، اتاق پذیرایی و حمام ممکن است از کفپوش‌های سنگ مرمر یا موزاییک سنگی استفاده شود.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
مبلمان چوبی کار شده که معمولا گرانقیمت هستند از جمله عناصر محبوب در دکوراسیون سبک کلاسیک هستند.
  • ترکیب رنگ دکوراسیون کلاسیک

معمولا در سبک کلاسیک از رنگ‌های روشن و آرمبخش استفاده می‌شود اما همین رنگ‌ها نیز با تضادی خاص در کنار هم قرار می‌گیرند به طوری که سایه روشن ایجاد کنند. استفاده از رنگ‌های دکوراسیون خنثی در این سبک معماری نیز بسیار به چشم می‌خورد.  رنگ‌هایی نظیر زیتونی، بژ، کرم، سبز روشن و مهم‌تر از همه رنگ پر زرق و برق طلایی که بیشتر در وسایل خانه و پارچه‌های آن به کار می‌رود. همچنین در این سبک دکوراسیون از رنگ‌های طبیعی نظیر قهوه‌ای چوبی نیز برای مبلمان و وسایل خانه استفاده می‌شود. اما در نظر داشته باشید در دکوراسیون سبک کلاسیک به هیچ وجه قرار نیست اتاق را تاریک و دلگیر کنید.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
از رنگ طلایی و کرم در این سبک دکوراسیون بسیار استفاده می‌شود.
  • نورپردازی در دکوراسیون کلاسیک

برای ایجاد روشنایی در دکوراسیون کلاسیک معمولا از لوسترهای کریستالی، لامپ‌های بیرنگ و یا با حباب‌های شیشه‌ای گرانقیمت استفاده می‌شود. در دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک لوسترها دقیقا در وسط سقف آویزان می‌شوند و یک تصویر هنری زیبا و کلاسیک ایجاد می‌کنند. یک روش دیگر برای روشنایی بخشیدن به فضای اتاق در دکوراسیون کلاسیک استفاده از پایه شمع‌های برنزی است که چهره‌ای قدیمی‌تر به فضای اتاق می‌بخشند.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
دیوارکوب‌های شمعی پایه برنزی می‌توانند تا حد زیادی دکوراسیون خانه را به یک دکوراسیون کلاسیک تبدیل کنند.
  • پارچه‌های مورد استفاده در دکوراسیون کلاسیک

ساتن و ابریشم از جمله محبوب‌ترین پارچه‌ها برای این سبک دکوراسیون به شمار می‌روند. برای پرده اتاق نیز معمولا از پارچه‌های سنگین همانند ابریشم یا مخمل استفاده می‌شود. در چنین دکوراسیونی معمولا فرش دستبافت به کار برده می‌شود.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
پرده‌های مجلل نظیر جنس مخمل برای چنین دکوراسیونی مناسب هستند.
  • مبلمان سبک کلاسیک

معمولا مبلمانی که در دکوراسیون کلاسیک قرار می‌گیرند از چوب‌های گرانقیمت و رومبلی‌هایی از جنس‌های طبیعی نظیر چرم تشکیل شده‌اند. مبلمان در سبک کلاسیکیسم بسیار کاربردی، راحت و بدون هیچ تزیین اضافه انتخاب می‌شود. مبلمان چوبی این دکوراسیون معمولا جلاداده شده هستند که برق آن‌ها در فضای خانه جلوه خاص‌تری ایجاد می‌کند.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
اگر از مبلمانی با دسته‌ها و پایه‌های کارشده در دکوراسیون کلاسیک استفاده نشود از مبلمانی با پارچه مبلی چرمی استفاده می‌شود.
  • اشیاء و وسایل دکوری

در دکوراسیون کلاسیک از اشیاء و وسایل دکوری بسیار استفاده می‌شود. این وسایل می‌تواند شامل وسایل آنتیک و عتیقه، مجسمه، تابلوهای نقاشی کلاسیک و اشیائی از جنس برنز یا مرمر باشند. آثار هنری این سبک از نقاشان معروف قرن ۱۷-۱۹ انتخاب می‌شود چرا که این سبک به این دوره تعلق دارد. عکس‌ها و نقاشی‌ها در قابی از چوب کارشده قرار می‌گیرند. همچنین تصاویر اغلب به شکل افقی هستند نه عمودی.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
مجسمه از جمله اشیاء تزیینی است که در دکوراسیون سبک کلاسیک بسیار به کار می‌رود.
  • دکوراسیون کلاسیک اتاق خواب

عنصر اصلی در دکوراسیون اتاق خواب، تختخواب است. در دکوراسیون کلاسیک اتاق خواب از تخت‌های بزرگ چوبی که اغلب حکاکی شده هستند یا زاویه‌دار و مستطیلی طراحی شده‌اند استفاده می‌شود. در کنار آن، سایر وسایل همانند میز توالت، کشوها و کمد نیز با طرحی همسان با تختخواب انتخاب می‌شوند و برای روشنایی اتاق نیز از یک لوستر کلاسیک، کمی کوچک‌تر از لوستر اتاق پذیرایی، استفاده می‌شود.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
تختخواب یک اتاق خواب سبک کلاسیک اغلب همانند تخت‌های سلطنتی کار شده و مجلل است.
  • دکوراسیون کلاسیک آشپزخانه

همانند تمام مشخصه‌های موجود در دکوراسیون کلاسیک، یک آشپزخانه کلاسیک نیز همیشه کاربردی و جذاب طراحی می‌شود. اغلب ست‌های موجود در آشپزخانه کلاسیک چوبی هستند و حتی می‌توانند دسته‌های کارشده داشته باشند. ترکیب رنگ موجود در این فضا از کرم روشن تا قهوه‌ای تیره متفاوت است.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
یک آشپزخانه کلاسیک فضایی باز دارد و نور زیادی باید به داخل آن بتابد. از وسایل کار شده در این دکور نیز استفاده می‌شود.
  • دکوراسیون کلاسیک حمام

یک حمام کلاسیک اغلب رنگی روشن ترکیبی از بژ و سفید دارد. معمولا برای تاکید به روی جلال و شکوه این فضا این کفپوش سنگ مرمر استفاده می‌شود. آینه نقشی مهم در این دکوراسیون دارد و اغلب از یک آینه بزرگ برنزی برای دکوراسیون حمام کلاسیک استفاده می‌شود.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
در حمام کلاسیک نیز سعی می‌شود همچنان شکوه و جلال یک دکوراسیون گرانقیمت به چشم بخورد.
  • دکوراسیون کلاسیک اتاق نشیمن

اجرای یک دکوراسیون کلاسیک در اتاق نشیمن معمولا از سایر اتاق‌ها ساده‌تر است. چرا که اتاق پذیرایی بزرگترین اتاق خانه است که فضای کافی برای دکور شدن با وسایل بزرگ و مجلل دارد. به راحتی در این اتاق می‌توانید یک لوستر مجلل از سقف آویزان کنید و تاکید بیشتری به روی این اتاق ایجاد کنید.

اصول دکوراسیون کلاسیک برای معماری داخلی
اتاق نشیمن فضای کافی برای مانور دکوراسیون کلاسیک خواهد داشت.

سخن پایانی

دکوراسیون کلاسیک یکی از سبک‌های محبوب معماری داخلی خانه است که مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص و قابل شناسایی دارد. این نوع دکوراسیون که اغلب از وسایل گرانقیمت تشکیل شده است می‌تواند خانه شما را به قرن ۱۷ بازگرداند و احساس کنید در یک کاخ مجلل زندگی می‌کنید. هر چند بسیار مهم است که شما خودتان علاقه مند به این سبک هنر باشید تا به خوبی بتوانید یک دکوراسیون کلاسیک در خانه خود ایجاد کنید.

منبع: smalldesignideas

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =