راهنمای کامل پاک کردن لکه فرش

0

با شنیدن اینکه فرش شما دچار لکه شده چه حسی پیدا خواهید کرد؟ معمولا غمی عمیق تمام وجودتان را فرا خواهد گرفت، شاید هم حسابی هول شوید! مخصوصا اگر فرشتان دستباف باشد! در این مقاله، استادکار قصد دارد در مورد نحوه پاک کردن لکه فرش با شما سخن بگوید. بنابراین بدون آنکه غمگین و یا سراسیمه شوید و ندانید چه کنید، کافی است در مورد نحوه از بین بردن انواع لکه فرش اطلاعات کامل داشته باشید.

همان طور که می‌دانید، تنها از یک شیوه نمی‌توان برای از بین بردن تمامی لکه‌های استفاده کرد و نحوه تمیز کردن هر لکه بسته به نوع و ترکیباتش متفاوت است. پس با ما همراه باشید تا با نحوه از بین بردن انواع لکه فرش آشنا شوید.

انواع فرش و روش‌های لکه‌برداری

قبل از بررسی نحوه پاک کردن لکه فرش، باید به این نکته اساسی اشاره کنیم که فرش‌ها به طور کلی به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم می‌شوند و قطعا نحوه از بین بردن لکه بر روی هرکدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود. استادکار در این مقاله می‌کوشد تا در مورد نحوه پاک کردن لکه فرش در فرش دستباف و ماشینی به صورت جداگانه اشاره کند، اما در برخی موارد نحوه تمیز کردن لکه‌ها مشابه یکدیگر است. بنابراین در این مواقع به صورت جداگانه به این مقوله اشاره نمی‌شود.

پاک کردن لکه غذا و نوشیدنی از فرش

لکه‌های روی فرش‌ به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لکه‌هایی که بر اثر غذا ایجاد شده‌اند و لکه‌هایی که در اثر مواد نوشیدنی به وجود آمده‌اند. با توجه به اینکه ترکیبات و مواد استفاده شده در لکه‌ها با یکدیگر متفاوت است، نحوه از بین بردن هرکدام از آن‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد. با ما همراه باشید تا در مورد انواع لکه غذا و نوشیدنی و … و نحوه از بین بردن آن‌ها بر روی فرش دستباف و ماشینی سخن بگوییم:

خدمات حرفه‌ای قالیشویی و لکه‌برداری فرش استادکار
اگر جنس فرش شما از پشم یا ابریشم است، بهتر است تمیز کردن آن را به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید تا به فرش آسیبی نرسد.

1- پاک کردن لکه چای و قهوه از فرش

تمیز کردن لکه چای و قهوه روی فرش ماشینی

اگر بر روی فرش شما چای یا قهوه ریخت، هرچه سریع‌تر اقدام کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید. چندین روش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از آب و دستمال نخی ساده

اگر فرش دچار لکه قهوه و یا چای شد، راحت‌ترین روش در همان لحظه اول استفاده از آب خالی و یک دستمال پارچه‌ای نخی سفید است.

پاشیدن نمک سفید

روش دیگر برای از بین بردن لکه چای و قهوه، استفاده از کمی نمک سفید است. کافی است کمی نمک سفید بر روی لکه بپاشید و چند دقیقه صبر کنید، سپس با یک دستمال پارچه‌ای نمناک آن را تمیز کنید.

استفاده از سرکه سفید

اگر لکه چای و قهوه مدتی روی فرش مانده و به قول معروف تثبیت شده، برای تمیز کردن آن باید از سرکه سفید و یک شوینده استفاده کنید. برای این کار پارچه‌ای را آغشته به سرکه سفید کنید و چندین بار بر روی لکه به مدت چند ثانیه فشار دهید. پس از 15 دقیقه لکه از بین می‌رود.

بهترین لکه‌بر موثر برای انواع فرش و موکت و مبلمان
یکی دیگر از لکه‌برهای بسیار موثر برای پاک کردن لکه فرش، ماء‌الشعیر است. بر روی لکه کمی ماء‌الشعیر بریزید. این کار را چند بار انجام داده و در نهایت با دستمال مرطوب فرش را تمیز کرده و خشک کنید.

تمیز کردن لکه چای و قهوه روی فرش دستباف

برای از تمیز کردن لکه فرش حاصل از چای و قهوه بر روی فرش دستباف باید دقت و سرعت بیشتری داشته و در تمام مدت مراقب باشید که به فرش آسیبی نرسد.

استفاده از آب ولرم

مقداری آب ولرم را به روی فرش اسپری کنید. یک دستمال نخی و سفید را چندین بار بر روی لکه فشار دهید. پس از چند دقیقه که لکه کمرنگ می‌شود، دستمال را به حالت چرخشی روی لکه بکشید. دقت کنید جهت دست شما به سمت داخل لکه باشد تا مانع پخش شدن لکه بر روی فرش شود.

استفاده از محلول شوینده

اگر همچنان لکه باقی مانده باشد، بهتر است از یک محلول شوینده همچون مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی و یا شامپو فرش استفاده کرده و به صورت اسپری بر روی فرش دستباف بپاشید و سپس با پارچه سفید آن را خشک کنید.

نحوه تمیز کردن لکه و شستن فرش و قالیچه دستباف با پودر لباسشویی
اگر از پودر لباسشویی استفاده کردید، دقت کنید پودر کاملا در آب حل شده باشد تا در حین تمیز کردن لکه فرش، دانه‌های پودر در تار و پود آن باقی نماند.
استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید را بر روی فرش اسپری کنید. سپس با کمک یک پارچه سفید فرش را خشک کنید.

استفاده از پودر ذرت

اگر لکه چای و قهوه بر روی فرش ماندگار شده، پاک کردن آن به راحتی انجام نمی‌شود. برای از بین بردن لکه فرش در این شرایط باید چند بار آب ولرم را روی لکه اسپری کرده و کمی فشار دهید تا تار و پود فرش خیس شود. پس از مرطوب شدن فرش کمی سرکه و پودر ذرت را با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی محل لکه بریزید. لکه جذب این مخلوط شده و از بین می‌رود. در انتها با کمک دستمال نمدار و خشک فرش را تمیز کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پاک کردن لکه فرش در اثر  ریختن چای می‌توانید به مقاله «لکه چای؛ راهنمای کامل از بین بردن لکه چای از روی فرش و لباس و مبل» رجوع کنید.

بهترین شیوه و مطمئن‌ترین روش برای پاک کردن لکه‌ها استفاده از شرکت‌های قالیشویی است. شرکت‌های قالیشویی با توجه به تخصصشان مراقب فرش ابریشمی و یا پشمی شما هستند تا آسیبی به آن نرسد.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

2- پاک کردن لکه آب میوه از روی فرش

درصورتی که لکه آب میوه روی فرش شما ریخته شده است، در مورد فرش‌های ماشینی، همانند لکه چای و قهوه عمل کنید. در فرش‌های دستباف نیز شیوه عمل مانند از بین بردن لکه قهوه و چای است؛ با این تفاوت که به جای سرکه باید از محلول آمونیاک برای از بین بردن لکه کمک بگیرید.

  • استفاده از شامپو فرش برای از پاک کردن لکه آبمیوه

اگر لکه آبمیوه به تازگی روی فرش ریخته شده است، ابتدا با یک دستمال تمیز روی لکه فشار دهید تا رطوبت مربوط به آبمیوه جذب دستمال شود. همچنین با یک قاشق بقایای آبمیوه را از روی فرش جمع کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج و شامپو فرش لکه آبمیوه را تمیز کنید و در هر مرحله هم با یک دستمال خشک تمیز رطوبت فرش را بگیرید تا جای لکه باقی نماند.

روش تمیز کردن لکه‌های رنگی مختلف از فرش
برای از بین بردن لکه آبمیوه، میوه و آب گازدار بر روی فرش دستباف به جای اسپری سرکه سفید باید از محلول آمونیاک استفاده کنید. محلول را اسپری کرده و سپس با پارچه نخی سفید لکه را خشک کنید.

3- پاک کردن انواع لکه سس از روی فرش

ریختن سس روی فرش به سان یک فاجعه است! با توجه به انواع سس‌های موجود در بازار، لکه ایجاد شده از آن‌ها بسیار زشت و ناخوشایند خواهد بود. استادکار در ادامه چندین روش برای از بین بردن انواع لکه سس‌ها را با شما در میان می‌گذارد.

لازم است اینجا به این نکته اشاره کنیم که شیوه‌های ارائه شده برای هر دو نوع فرش دستباف و ماشینی قابل استفاده‌اند.

تمیز کردن لکه سس کچاپ روی فرش

استفاده از جوش شیرین
  1. در ابتدا مقدار اضافی سس را از روی فرش با چاقو بردارید، مقداری جوش شیرین خشک بر روی لکه بریزید و صبر کنید تا جوش شیرین بر روی آن خشک شود.
  2. پس از خشک شدن جوش شیرین، مقدار اضافی آن را از روی فرش برداشته و با استفاده از یک اسفنج مرطوب لکه را تمیز کنید.
  3. مرحله سوم استفاده از حوله مرطوب و محلول‌های شوینده همچون مایع ظرفشویی، پودر و.. است.
  4. مرحله نهایی، استفاده از اسفنج مرطوب برای از بین بردن مواد شوینده به صورت کامل از روی فرش است. در انتها از یک حوله خشک استفاده کرده و فرش را با آن خشک کنید.
نحوه از بین بردن لکه سس کچاپ روی فرش
جوش شیرین یکی از بهترین لکه‌زداها برای از بین بردن لکه فرش (به ویژه لکه سس کچاپ) است. بنابراین همواره مقداری جوش شیرین در منزل داشته باشید.
استفاده از سرکه سفید

مقدار اضافی سس را از روی فرش بردارید، مقداری سرکه سفید رقیق نشده را با مقدار مساوی مایع ظرفشویی مخلوط کنید و با استفاده از یک حوله تمیز و سفید به صورت ضربه‌ای بر روی لکه بزنید. این کار را تا زمانی که لکه به طور کامل از بین برود، انجام دهید.

چگونه انواع مختلف لکه‌های فرش را به آسانی پاک کنیم؟
دقت داشته باشید برای شستن فرش و تمیز کردن لکه به هیچ عنوان حوله را بر روی فرش نکشید؛ چون باعث پخش شدن لکه می‌شود.
استفاده از فوم ریش‌‌تراشی

در این شیوه نیز ابتدا سس اضافی را از روی فرش با چاقو بردارید. سپس مقداری فوم ریش‌‌تراشی بر روی لکه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی آن بماند . سپس با کمک دستمال سفید مرطوب فوم را بردارید و  قسمت لکه شده را تمیز نموده و اجازه دهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه سس روی فرش با فوم ریش‌تراشی
یکی از روش‌های تمیز کردن لکه فرش در مواردی همچون سس گوجه فرنگی استفاده از مقداری فوم ریش‌‌تراشی است. کافی است کمی فوم ریش‌تراشی را بر روی مسواک، ابر یا اسفنج ریخته و بر روی محل لکه بزنید.
استفاده از الکل

یکی از شیوه‌های کارآمد که معمولا لکه فرش را به طور کامل از بین می‌برد، استفاده از الکل است. دستمال یا حوله تمیز سفید را آغشته به الکل کرده و به صورت ضربه‌ای بر روی لکه بزنید. پس از چند بار ضربه ‌زدن و الکلی‌ کردن لکه، یک حوله سفید را با آب سرد و کمی مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی آغشته کرده و به روی لکه بکشید تا مواد الکلی و … از روی فرش پاک شوند. سپس اجازه دهید فرش خشک شود.

نحوه تمیز کردن لکه فرش با الکل
یکی از دیگر از شیوه‌های از بین بردن لکه فرش، استفاده از دستمال آغشته به الکل است. دستمال الکلی را به صورت ضربه‌ای به محل لکه بزنید. این کار را چند بار انجام دهید تا لکه کاملا از بین برود. پس از تمیز کردن لکه فرش با الکل، محل مورد نظر را با دستمال آغشته به آب سرد تمیز کنید تا لکه الکل از روی فرش پاک شود.
استفاده از لیموترش

یکی دیگر از شیوه‌های جالب از بین بردن لکه فرش، ریختن چند قطره لیموترش بر روی آن است. پس از ریختن چند قطره لیموترش با یک حوله یا دستمال مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

نحوه پاک کردن لکه سس از روی فرش با لیموترش
اگر لکه سس قرمز تازه بر روی فرش ریخته، قبل از خشک شدن لکه چند قطره عصاره لیموترش یا آبلیمو بر روی لکه ریخته و با یک دستمال سفید مرطوب محل لکه را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه سس مایونز روی فرش

سس مایونز به دلیل استفاده از روغن و تخم مرغ در ترکیباتش در گروه لکه‌های سخت و ماندگار قرار می‌گیرد. برای پاک کردن آن باید در ابتدا مقدار اضافی سس مایونز را از روی فرش بردارید، سپس روی لکه یک حوله کاغذی گذاشته و با کمک محلولی از آب ولرم و یک محلول شوینده همچون مایع ظرفشویی لکه را بشویید. پس از آن با کمک آب ولرم متمایل به سرد محل لکه را تمیز کنید تا مواد شوینده از آن خارج شوند. در نهایت با کمک حوله، رطوبت فرش را بگیرید تا خشک شود.

ترفندهای از بین بردن لکه سس مایونز از روی فرش
برای پاک کردن لکه فرش در این شرایط می‌توانید از فوم ریش‌‌تراشی استفاده کنید. فوم ریش‌تراشی یک لکه‌بر بسیار خوب برای سس‌های قرمز و مایونز است.

تمیز کردن لکه سس خردل روی فرش

  1. ابتدا سس خردل اضافی را از روی فرش بردارید.
  2. گام دوم ریختن جوش شیرین به صورت خشک بر روی لکه است. صبر کنید تا جوش شیرین بر روی لکه کاملا خشک شود.
  3. گام سوم استفاده از مکش جاروبرقی برای جمع کردن جوش شیرین اضافی از روی فرش است.
  4. در گام چهارم، اسفنجی را آغشته به مایع ظرفشویی و مقداری آب کرده و بر روی لکه بکشید. بگذارید چند دقیقه بر روی آن بماند. سپس لکه را پاک کنید. اگر باز هم بر روی اسفنج لکه زرد ماند، این کار را چندین بار انجام دهید تا اسفنج دیگر زرد نشود.
  5. در نهایت می‌توانید یک ظرف کوچک در قسمت لکه قرار دهید و فرش را بشویید. شستن فرش با آب سرد تمامی مواد شوینده داخل آن را خارج می‌کند. پس از شستن فرش اجازه دهید تا خشک شود.
نحوه تمیز کردن لکه سس خردل از روی فرش
برای پاک کردن لکه سس خردل روی فرش باید از جوش شیرین خشک استفاده کنید. پس از اینکه جوش شیرین بر روی لکه کاملا خشک شد، اضافه جوش شیرین را برداشته و یک حوله سفید آغشته به مایع ظرفشویی و آب ولرم را بر روی لکه بکشید. اگر درست عمل کرده باشید، لکه‌های زرد روی حوله جمع شده و پس از چند بار تکرار حوله دیگر زرد رنگ نمی‌شود. اکنون زمان شستن فرش است.

تمیز کردن لکه سس سویا روی فرش

برای پاک کردن لکه سویا از روی فرش نیز ابتدا باید مقدار اضافی سس را با قاشق از روی فرش بردارید. سپس محل را با آب سرد بشویید. محلول آمونیاک را به مقدار مساوی با آب ترکیب کرده و به وسیله یک حوله یا دستمال نخی سفید بر روی محل لکه قرار دهید. پس از چند دقیقه لکه را با حوله تمیز مرطوب دوباره پاک کنید و صبر کنید تا فرش خشک شود.

ترفندهای حذف لکه انواع سس از فرش
در صورتی که سس سویا روی فرش ریخته شده، باید از آمونیاک برای از بین بردن لکه فرش کمک بگیرید. آمونیاک را به مقدار مساوی با آب ترکیب کرده و با حوله سفید تمیز بر روی لکه قرار دهید.

تمیز کردن لکه سس سالاد روی فرش

در پاک کردن لکه فرش زمانی که سس سالاد بر روی آن ریخته باشد، باید ابتدا مقدار اضافی سس سالاد را بردارید و کمی آرد ذرت روی لکه بپاشید. آرد ذرت، روغن سس سالاد را جذب خود می‌کند. پس از جمع کردن آرد ذرت اضافی از روی لکه، آن را با آب سرد بشویید. اگر لکه هنوز تمیز نشده باشد، از مایع ظرفشویی کمک بگیرید. مقداری مایع بر روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. دوباره فرش را شست‌وشو دهید و با استفاده از حوله مرطوب ناحیه را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه انواع سس سالاد از روی فرش با استفاده از آرد ذرت
برای تمیز کردن لکه انواع سس سالاد باید از آرد ذرت و محلول‌های شوینده کمک بگیرید.

در صورتی که با به کار بستن تمامی راهکارهای ارائه شده در این قسمت، باز هم موفق به پاک کردن لکه فرش خود نشدید، بهتر است از شرکت‌های خدمات قالیشویی خبره کمک بگیرید.

استادکار یک شرکت خدمات آنلاین است که بخشی از فعالیت‌هایش در حوزه قالیشویی و مبل شویی است. می‌توانید از طریق سایت و یا اپلیکیشن سفارش خود را به صورت رایگان ثبت کنید. این شرکت خدمات در منزل، با بهترین قالیشویی‌ها همکاری می‌کند. بنابراین با خیال راحت فرش خود را به ما بسپارید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

4- پاک کردن لکه غذای چرب از فرش

اگر فرش شما با یک لکه غذای چرب کثیف شد، برای پاک کردن لکه فرش، ابتدا باید با کمک کاردک یا چاقو روغن و غذای اضافی را از روی آن جمع کنید. دقت کنید که به هیچ وجه اقدام به مالیدن جای لکه نکنید، زیرا با این کار لکه بیش‌تر پخش می‌شود و به صورت عمقی جذب فرش می‌شود.

در مرحله دوم یک پارچه تمیز روی لکه بگذارید و فشار بدهید تا باقی مانده روغن و مواد غذایی از آن خارج شود. دقت کنید دستمال را به هیچ وجه روی فرش نمالید. در مرحله سوم با استفاده از یک حلال رنگی لکه فرش را بشویید و با آب گرم آب کشی کنید.

در مرحله چهارم پس از خشک شدن فرش از جوش شیرین برای از بین بردن جای روغن استفاده کنید. جوش شیرین جاذب روغن است و به فرش آسیبی نمی‌رساند. جوش شیرین را به آرامی و با یک مسواک بر روی لکه بمالید و سپس با یک جاروبرقی ذرات اضافه آن را جمع کنید؛ دقت کنید که جوش شیرین در میان تار و پور فرش جا نماند.

در نهایت، از مایع ظرفشویی برای شستن لکه استفاده کنید. مایع ظرفشویی روغن را به خوبی در خود حل می‌کند. برای این کار هم بهتر است از یک مسواک یا فرچه استفاده کنید تا به خوبی لکه روغن را از تار و پود فرش تمیز کند.

اگر لکه چربی با هیچ چیز تمیز نشد، می‌توانید از صابون چوب استفاه کنید. صابون چوب هر نوع چربی را در خود حل می‌کند. فقط دقت کنید که اگر جنس فرش شما ابریشمی یا پشمی است، بهتر است این کار را نکنید. برای این کار قسمتی از فرش را که کثیف شده ده دقیقه در حلالی از صابون چوب و آب بگذارید و سپس آبکشی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه از بین بردن لکه چربی بر روی فرش می توانید به مقاله «بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چربی و روغن از روی لباس، پارچه و فرش» رجوع کنید.

چگونه لکه‌های روغن و چربی را از فرش یا موکت پاک کنیم؟
بهتر است برای از بین بردن چربی و پاک کردن لکه فرش، پارچه تمیز آغشته به الکل را به صورت ضربه‌ای به روی لکه بزنید. کشیدن دستمال روی لکه باعث انتشار آن به قسمت‌های دیگر می‌شود.

اگر جنس فرش شما از پشم یا ابریشم است، بهتر است لکه‌بری و شستن فرش را به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید تا فرش آسیبی نبیند.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

5- پاک کردن لکه آب گوشت از فرش

از بین بردن لکه در فرش‌های ماشینی

برای پاک کردن لکه فرش ماشینی زمانی که آب گوشت بر روی آن ریخته، از آب و سرکه و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید. این محلول را به مدت 15 دقیقه بر روی لکه فشار دهید و سپس آن را تمیز کرده و آب بکشید.

اگر آب مرغ رنگی و یا غذاهای بسیار پرچرب بر روی فرش شما ریخته شده، بهتر است از یک کاسه ماست کم‌چرب برای از بین بردن لکه کمک بگیرید. یک کاسه ماست را بر روی محل لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید. با برداشتن ماست لکه‌برداری نیز انجام می‌شود.

از بین بردن لکه در فرش‌های دستباف

برای پاک کردن لکه فرش زمانی که آب گوشت بر روی آن ریخته، ابتدا یک پارچه سفید را با مواد شوینده‌ای همچون مایع ظرفشویی خیس کنید و چند ثانیه روی لکه بفشارید. در قدم دوم محلول آمونیاک را روی لکه اسپری کرده و دوباره با یک پارچه سفید آن را خشک کنید. در گام سوم روی لکه سرکه اسپری نموده و دوباره آن را خشک کنید. در مرحله چهارم دوباره از پارچه خیس و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن لکه فرش استفاده کنید. در نهایت، لکه با اسپری کردن آب و خشک کردن آن از بین خواهد رفت.

6- پاک کردن لکه شکلات و بستنی از فرش

از بین بردن لکه شکلات و بستنی در فرش‌های ماشینی

  1. برای پاک کردن لکه فرش در فرش‌های ماشینی ابتدا یک دستمال سفید را آغشته به ماده شوینده کرده و چندین بار به مدت چند ثانیه بر روی لکه قرار دهید. پس از گذشت 15 دقیقه، با یک پارچه سفید فرش را خشک کنید.
  2. روش بعدی که می‌توانید برای از بین بردن لکه فرش به کار بگیرید، استفاده از یک پارچه سفید آغشته به سرکه سفید است. دستمال را روی لکه فشار دهید پس از 15 دقیقه لکه از بین می رود.
  3. روش سوم استفاده از آب ولرم است. کافی است به شست‌وشوی فرش در قسمت لکه بپردازید. بهتر است برای سریع خشک شدن فرش یک دستمال یا پارچه نازک روی فرش گذاشته و در قسمت زیرین آن نیز یک ظرف بگذارید.
استفاده از سرکه سفید برای لکه‌بری و برق انداختن فرش و مبلمان
سرکه سفید یکی از بهترین محلول‌های پرکاربرد در خانه است که می‌توان در امور نظافت، جرم‌گیری، تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی، شستشوی حوله و لباس، تمیز کردن لکه فرش و حتی خود فرش و مبل و … از آن استفاده کرد.

از بین بردن لکه شکلات و بستنی در فرش‌های دستباف

  1. تمیز کردن لکه فرش دستباف باید با دقت و احتیاط بیشتر انجام گیرد. برای از بین بردن لکه شکلات و بستنی در فرش‌های دستباف، ابتدا کمی مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کرده و به صورت اسپری بر روی لکه بریزید و سپس با پارچه سفید آن را خشک کنید.
  2. در قدم بعدی، روی لکه محلول آمونیاک را اسپری کرده و دوباره با پارچه سفید فرش دستباف را خشک کنید.
  3. در گام سوم دوباره از محلول شوینده استفاده کرده و محلول شوینده را بر روی لکه، اسپری نموده و دوباره با پارچه سفید خشک کنید. پس از انجام تمام مراحل گفته شده، در نهایت محل لکه را با آب ولرم بشویید و سپس آن را خشک کنید.
ترفندهای طلایی برای تمیز کردن لکه شکلات و بستنی از روی مبلمان و فرش
برای تمیز کردن لکه فرش زمانی که شکلات یا بستنی بر روی آن ریخته، باید از مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی و مقدار اندکی محلول آمونیاک کمک بگیرید و کار را با شستن فرش به اتمام برسانید.

7- پاک کردن آدامس از فرش

برای از بین بردن لکه فرش زمانی که آدامس به آن چسبیده، بهترین روش استفاده از یک نایلون پر از یخ بر روی محل لکه است. پس از چند دقیقه یخ را بردارید و با یک چاقو به آرامی آدامس را از فرش جدا کنید. در مرحله بعد یک دستمال تمیز سفید را به کمی حلال آغشته کنید و بر روی لکه فشار دهید. پس از اینکه چند بار این کار را انجام دادید، پارچه تمیز دیگری را با آّب ولرم خیس کرده و محل لکه را تمیز کنید.

چگونه آدامس را از روی مبل و فرش پاک کنیم؟
شیوه پاک کردن لکه فرش زمانی که آدامس به آن چسبیده، در فرش‌های دستباف و ماشینی یکی است. در مرحله اول باید از یک کیسه قالب یخ کمک بگیرید و با یک چاقو به آرامی آدامس را جدا کنید. در صورتی که لکه برطرف نشد، از کمی حلال برای جدا کردن آدامس استفاده کنید.

پاک کردن لکه جوهر از فرش

برای از بین بردن لکه فرش که توسط جوهر خودکار، خودنویس و … ایجاد شده، سه روش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- استفاده از مواد شوینده ملایم برای لکه‌بری

در صورتی که فرش دستباف شما دچار لکه شد، برای پاک کردن آن از مواد شیمیایی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث به هم ریختن رنگ فرش شود. برای تمیز کردن لکه فرش در این شرایط باید بسیار سریع اقدام کرد. کافی است از یک شامپو ملایم (مثل شامپو بچه) یا آبلیمو، آب گرم و یک دستمال کاغذی ضخیم (یا دستمال پارچه‌ای تمیز) استفاده کنید. ابتدا با یک دستمال کاغذی روی لکه فشار دهید تا جوهر اضافی جدا شود. سپس اندکی شامپو روی فرش ریخته و به آرامی محل لکه را مالش دهید. چند بار این کار را تکرار کنید تا جوهر تمیز شود.

ترفندهای جادویی برای لکه‌زدایی جوهر
شامپو بچه یکی از ملایم‌ترین شوینده‌هاست که به ویژه در فرش‌های دستباف می‌توانید برای از بین بردن لکه فرش در اثر ریختن جوهر از آن کمک بگیرید.

2- از بین بردن لکه فرش با کمک اسپری مو

با شنیدن نام اسپری مو شاید بسیار تعجب کنید و تا به حال به این کارایی آن فکر نکرده باشید! اسپری مو به عنوان یک لکه‌بر هم استفاده می‌شود. روش کار این است که مقداری اسپری مو بر روی لکه بپاشید و فورا یک دستمال حوله‌ای تمیز و سفید را روی آن قرار دهید تا رنگ آبی لکه جذب دستمال شود. این کار را چند بار انجام دهید تا کاملا لکه از بین برود. در نهایت با یک حوله تمیز و آب ولرم باقی مانده اسپری مو را از روی فرش پاک کنید.

استفاده از اسپری مو به عنوان لکه‌بر فرش
اسپری مو نیز یکی از لکه‌‌برهای موثر است که در پاک کردن لکه فرش زمانی که جوهر بر روی آن ریخته می‌توان از آن استفاده کرد.

3- تمیز کردن لکه فرش با ماست

ماست یکی از ترکیبات بی‌نظیری است که در کنار خاصیت‌های مغذی خوراکی‌اش، یک لکه‌بر فوق العاده نیز به شمار می‌رود. زمانی که جوهر بر روی فرش شما ریخته، بهتر است یک قاشق ماست کم‌چرب را روی لکه جوهر ریخته و به آرامی لکه را با ماست هم بزنید تا رنگ ماست کاملا آبی شده و فرش تمیز و بدون لکه شود. در قدم بعدی ماست‌های رنگی را از روی فرش جمع کنید. پس از جمع کردن ماست جوهری شده، با یک حوله تمیز و مقداری آب، فرش را تمیز کنید تا اثری از ماست بر روی فرش نماند.

چنانچه با روش‌های ارائه شده باز هم لکه جوهر بر فرش شما باقی ماند، باید از شرکت‌های خدمات قالیشویی حرفه‌ای برای از بین بردن لکه جوهر کمک بگیرید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

پاک کردن لکه لوازم آرایش از فرش

لوازم آرایشی بیشتر بر پایه روغنی هستند، بنابراین بهترین لکه‌بر برای آن‌ها صابون خواهد بود.  اما برخی لوازم آرایش همچون پنکک را با جاروبرقی نیز می‌توانید تمیز کنید. باقی لوازم آرایشی را ابتدا با یک کاردک از روی فرش جمع کنید و سپس با آب و صابون آن را بشویید. در ادامه نحوه پاک کردن انواع لکه حاصل از لوازم آرایش را بررسی خواهیم کرد:

1- شست‌وشوی فرش برای برطرف کردن لکه لاک ناخن

در صورتی که لاک روی فرش ریخت، به آن اصلا دست نزنید. کمی صبر کنید تا لاک کاملا خشک شود، سپس آن را از فرش جدا کنید. اگر جای لاک ماند، می‌توانید با استون تمیزش کنید. البته بهتر است ابتدا به این مسئله توجه کنید که استون رنگ فرش شما را نمی‌برد.

روش برطرف کردن لکه‌های رنگی و لاک ناخن
برای از بین بردن لکه فرش زمانی که کمی لاک بر روی فرش ریخته شده می‌توانید از نوار چسب کمک بگیرید. نوار چسب را بر روی لکه لاک چسبانده و مانند نوار مومی آن را سریع بکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تمیز کردن لکه فرش زمانی که لاک بر روی آن ریخته، می‌توانید به مقاله «ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لاک از روی فرش» رجوع کنید.

2- شست‌وشوی فرش برای برطرف کردن لکه رژ لب

برای پاک کردن لکه فرش زمانی که بر روی آن رژ ریخته، بهتر است از روش‌های زیر استفاده کنید:

تمیز کردن لکه رژ لب با خمیر دندان

کافی است ابتدا مقدار اضافی رژ را از روی فرش برداشته، سپس کمی خمیردندان روی آن بزنید. در مرحله بعد، فرش را با شامپو فرش یا مایع ظرفشویی بشویید و لکه را کاملا از بین ببرید.

تمیز کردن لکه رژ لب با اسپری مو

تا قبل از این مقاله قطعا شما هم مثل من فکر نمی‌کردید اسپری مو این همه کارایی داشته باشد!

برای پاک کردن اثر رژ لب، کافی است اسپری مو را در محل لکه بپاشید و پس از مدت زمانی حدود 10 تا 15 دقیقه، محل لکه را خشک کنید. مرحله بعد استفاده از کمی آب ولرم و شست‌وشوی فرش است؛ البته منظور ما از شستن فرش، شست‌وشوی محل لکه با آب ولرم و در نهایت خشک کردن آن با حوله تمیز است.

پاک کردن لکه رژ لب با الکل

برای پاک کردن لکه رژ لب کافی است کمی الکل بر روی لکه اسپری کنید تا لکه از بین برود. سپس با کمک یک اسفنج آغشته به آب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش محل لکه را تمیز کنید تا اثری از آن باقی نماند.

پاک کردن لکه رژ لب با کمک شامپو فرش

یکی دیگر از لکه‌برهای موثر در زمینه تمیز کردن لکه فرش، شامپو فرش است. کافی است کمی شامپو فرش را بر روی محل لکه بریزید و اجازه دهید کف شامپو کاملا رژ لب را در خود حل کند و به رنگ رژ شود. سپس مواد و کف شامپو فرش را از روی فرش بردارید و با یک دستمال یا اسفنج نمدار فرش را تمیز کنید.

قوی‌ترین محلول‌های خانگی و شیمیایی برای تمیز کردن و لکه‌زدایی فرش
دیگر حلال‌هایی که برای تمیز کردن لکه رژ لب استفاده می‌شوند عبارتند از: الکل سفید، ترکیب شامپو فرش با سرکه سفید، مایع ظرفشویی و محلول‌های آرایش‌پاک‌کن.

3- شست‌وشوی فرش برای برطرف کردن لکه ریمل

اگر لکه ایجاد شده تازه است، می‌توانید با کمک اسفنج یا حوله قسمت عمده مواد ریمل را جذب آن‌ها کنید. گام دوم استفاده از یک حلال همچون الکل سفید است. الکل سفید را با یک فنجان آب سرد و دو قاشق سرکه سفید ترکیب کنید و با کمک یک حوله یا اسفنج این محلول را به صورت ضربه‌ای بر روی محل ریمل بزنید تا پاک شود.

بهترین روش پاک کردن انواع لکه لوازم آرایش روی قالیچه و فرش
برای پاک کردن لکه فرش زمانی که ریمل بر روی آن ریخته باید از حلال‌های روغنی و یا موادی که در خشکشویی استفاده می‌شود، کمک بگیرید.

در نهایت اگر با کمک لکه‌برهای ارائه شده باز هم لکه بر روی فرش باقی ماند، بهتر است از خدمات آنلاین قالیشویی استادکار کمک بگیرید تا علاوه بر از بین بردن لکه، فرش شما را براق و تمیز کنند.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

پاک کردن ادرار حیوانات از فرش

برای از بین بردن لکه فرش حاصل از ادرار حیوانات باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:

  • ابتدا یک حوله را با آب سرد نمناک کرده و بر روی لکه قرار دهید.
  • در مرحله دوم یک جسم سنگین روی آن بگذارید. اگر نمی‌خواهید آن جسم خیس شود، یک نایلون بین حوله و آن قرار دهید. ده دقیقه بعد حوله را بردارید و دوباره مقدار کمی آب روی لکه اسپری کنید. دقت کنید که لکه را به هیچ وجه خیس نکرده و فقط کمی نمناک کنید.
  • در مرحله سوم از یک پاک‌کننده آنزیم‌دار استفاده کرده و بر روی لکه اسپری کنید.
  • یک حوله تمیز دیگر بر روی لکه‌ قرار دهید.
  • بگذارید یک روز جسم سنگین بر روی لکه باقی بماند.
  • پس از گذشت یک روز حوله را بردارید. اگر لکه همچنان تمیز نشده بود، از بخارشوی استفاده کنید.
استفاده از پاک‌کننده‌های آنزیم‌دار برای شستن ادرار حیوانات خانگی و لکه‌بری فرش
پاک‌کننده‌های آنزیم‌دار علاوه برخاصیت لکه‌بری، باعث از بین رفتن بوی بد ادرار هم می‌شوند.

پاک کردن لکه خون از فرش

لکه خون از آن دسته لکه‌هاست که به سرعت تثبیت می‌شود. بنابراین باید برای از بین بردن لکه فرش سریع و بدون معطلی اقدام کنید. با استادکار همراه باشید تا مراحل کار را به صورت خلاصه با شما در میان بگذاریم:

  • ابتدا با آب سرد لکه را خیس کنید یا در آب خنک فرو ببرید.
  • با یک تکه صابون لکه را به آرامی بشویید تا خوب کف کند.
  • مقدار کمی آمونیاک رقیق با یک اسفنج یا پنبه روی لکه بمالید.
  • لکه را آبکشی کنید.
  • در صورتی که لکه خون خشک شده است، می‌توانید علاوه بر مراحل بالا از جوش شیرین هم استفاده کنید.
سرکه سفید؛ یک محلول قوی خانگی برای تمیز کردن آسان فرش
سرکه سفید هم در پاک کردن لکه خون خشک شده موثر است.

اگر فرش شما دستباف و قیمتی است، از این مواد استفاده نکنید و سریع از شرکت‌های قالیشویی برای پاک کردن لکه فرش کمک بگیرید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

پاک کردن لکه دوده از فرش

دوده به دلیل چربی موجود در آن اگر به موقع تمیز نشود، بر روی فرش تثبیت شده و تمیز کردن آن راحت نخواهد بود. راحت‌ترین راه برای از بین بردن دوده استفاده از نمک است. برای این کار باید با یک دستمال تمیز و مرطوب اضافه‌های دوده را از فرش پاک کنید. پس از خشک شدن لکه، روی آن مقداری نمک بریزید و بگذارید بماند. نمک دوده را به خود جذب می‌کند و در نهایت با کشیدن جاروبرقی لکه دوده پاک می‌شود. روش دیگر هم شستن لکه با آب و مایع ظرفشویی است.

چطور دوده را از روی فرش پاک کنیم؟
بهترین ماده برای پاک کردن لکه فرش در این شرایط نمک است.

پاک کردن خاکستر سیگار از فرش

برای از بین بردن لکه فرش زمانی که خاکستر سیگار بر روی آن ریخته، استفاده از گلیسیرین است. برای تمیز کردن لکه باید گلیسیرین را با کمی مایع ظرفشویی و یک چهارم فنجان سرکه سفید و آب ترکیب کنید. سپس با کمک یک پارچه سفید، این محلول را بر روی لکه سیگار بکشید و با یک پارچه دیگر سعی کنید لکه را خشک نمایید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا لکه کاملا از بین برود.

پاک کردن لکه چسب از فرش

برای پاک کردن لکه چسب از فرش باید ابتدا به این مسئله دقت کنید که آیا چسب بر پایه آب است یا خیر؟

برای پاک کردن لکه فرش زمانی که از چسب‌های مایع استفاده شده، ابتدا روی فرش مقداری سرکه بزنید و چند دقیقه صبرکنید؛ چسب از روی فرش به راحتی جدا می‌شود.

روش دوم استفاده از مایع دستشویی یا مایع شوینده است. مایع شوینده مناسب را بر روی لکه ریخته و با فرچه بر روی آن بکشید تا چسب کنده شود. سپس فرش را با آب گرم شستشو داده و خشک کنید.

اما اگر چسب شما بر پایه آب نبود، باید از استون کمک بگیرید. فقط این نکته را یادآوری کنیم که مطمئن شوید استون به فرش شما آسیب نمی‌زند.

نکته دوم اینکه از استون به صورت قطره‌ای و فقط در محلی که چسب ریخته استفاده کنید. استون را به روی پارچه‌ای نخی بریزید و به صورت ضربه‌ای به چسب بزنید. پس از آنکه چند دقیقه استون بر روی لکه باقی ماند، با پارچه بر روی آن بکشید تا لکه پاک شود و فرش را بشویید.

چگونه لکه چسب روی فرش را از بین ببریم؟
یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه فرش زمانی که چسب قطره‌ای بر روی آن ریخته، استفاده از یک دستمال نخی و اتو با گرمای متوسط است. دستمال نخی را گذاشته و اتو را با درجه گرمای متوسط بر روی لکه بکشید. این کار را تا زمانی که چسب به دستمال می‌چسبد، ادامه دهید.

پاک کردن لکه شمع از فرش

برای پاک کردن لکه شمع از فرش بهتر است ابتدا مقدار اضافی شمع را با چاقو برداشته، سپس بر روی لکه شمع چند قالب یخ بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا موم سفت شود. سپس با چاقو به آرامی آن را بتراشید. پس از تراشیدن باقی مانده موم از روی فرش با کمک جاروبرقی قسمت لکه شده را جارو بزنید تا موم اضافی از روی فرش پاک شود. مرحله سوم گرم کردن موم است. درجه اتو را بر روی کمترین مقدار و بدون بخار گذاشته و چند حوله کاغذی را بر روی لکه قرار داده و سپس اتو را بر روی لکه بکشید. موم به تدریج جذب کاغذ می‌شود. این کار را آنقدر ادامه دهید تا دیگر مومی باقی نماند که جذب کاغذ شود.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله «روش‌های پاک کردن لکه شمع از لباس و فرش» رجوع کنید.

چگونه لکه پارافین و شمع را به آسانی از روی فرش پاک کنیم؟
بهترین شیوه تمیز کردن لکه فرش از شمع، گرم کردن آن توسط اتو بدون بخار یا سشوار 1600 وات است.

بهترین محلول‌ها و تمیزکننده‌های خانگی برای تمیز کردن لکه فرش

در این قسمت قرار است از محلول‌ها و تمیز کننده‌های خانگی صحبت کنیم که کاملا بی‌ضرر بوده و خطری برای سلامتی شما و فرزندانتان ندارد. از طرفی دیگر، این محلول‌ها از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه هستند. در طی این مقاله بارها به انواع لکه‌برها اشاره کرده‌ایم. بنابراین در اینجا فقط به صورت تیتروار آن‌ها را یادآوری خواهیم کرد. محلول‌های خانگی بی‌ضرر عبارتند از:

  1. ماء‌الشعیر
  2. آمونیاک
  3. سرکه
  4. فوم اصلاح
  5. نشاسته ذرت
  6. نمک
  7. بوراکس
  8. جوش شیرین
  9. آب گازدار
  10. دستمال مرطوب کودک
  11. مسواک
  12. یخ
  13. آب لیمو یا لیمو ترش تازه

نکات نهایی برای پاک کردن لکه فرش

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به ریزترین و جزیی‌ترین مسایل در مورد نحوه پاک کردن انواع لکه فرش اشاره کنیم. اما لازم است به چند نکته در قسمت انتهای مقاله بپردازیم:

  • اگر فرش شما بوی بد می‌دهد، می‌توانید از جوش شیرین برای از بین بردن بو استفاده کنید.
  • تا حد ممکن دستمال را مستقیم روی لکه نمالید و پاک کردن لکه را از پشت فرش شروع کنید.
  • لکه شمع را با اتو جدا کنید. برای این کار یک حوله روی فرش بیاندازید و اتو را روی حوله بکشید. دقت کنید که اتو بیش از ۳۰ ثانیه روی فرش نماند.
  • اگر فرش شما قیمتی است، حتما از یک متخصص قالیشویی کمک بگیرید. این نوع فرش‌ها معمولا در مقابل مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند و حتی ممکن است رنگ آن‌ها از بین برود.

اگر با نکات بالا همچنان در تمیز کردن فرش خود احتیاج به کمک دارید، می‌توانید از قسمت خدمات سایت استادکار با قالیشویی‌های معتبر تماس بگیرید و در اسرع وقت فرش خود را تمیز و مثل روز اول تحویل بگیرید.

قالیشویی و رفوگری

قالیشویی و رفوگری

  • شستشوی تخصصی انواع فرش، قالی، تابلو فرش و فرش ابریشمی
  • شستشوی فرش دستباف، ماشینی و نفیس
  • شستشوی موکت، روفرشی، پتو و لحاف
  • رفوگری فرش دستباف و ماشینی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =