در نگهداری مبلمان فضای باز چه فاکتورهایی اهمیت دارد؟

0

آب‌ و هوای تابستانی و دمای دلنشین گرم سال معمولا با شب‌نشینی‌های فضای باز همراه است. این فصل درست زمانی است که مبلمان فضای باز را از پارچه‌های نگهدارنده‌شان خارج می‌کنید تا بتوان علاوه بر دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، از لذت تماشای ستاره‌ها و آسمان تیره شب نیز بهره برد. نگهداری مبلمان فضای باز برای داشتن عمر بیشتر آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از اقلیم و آب و هوا تا جنس و متریال آنها متفاوت خواهد بود. به همین دلیل هم تصمیم داریم در این مطلب از استادکار نکته‌های مهمی را در زمینه نگهداری مبلمان فضای باز از متریال مختلفی مانند حصیر، چوب، پلاستیک، فرفوژه، آلومینیوم و همچنین کوسن و تشکچه‌های آنها به شما یادآور شویم.

نگهداری مبلمان فضای باز پلاستیکی

پلاستیک راحت‌تر از هر متریال دیگر مبلمان باغی تمیز می‌شود. این جنس معمولا پوشش براقی دارد که به طور طبیعی لکه به خود نمی‌گیرد. برای تمیز کردن میز و صندلی پلاستیکی توصیه می‌شود از محصولات پاک‌کننده همه‌کاره‌ ساخته‌شده با روغن‌ طبیعی و آنزیم استفاده کنید. این مواد برای تمیز کردن هر سطحی به کار می‌روند و مشکلی به وجود نمی‌آورند.

فقط یادتان باشد برای پاک کردن میز و صندلی پلاستیکی نباید از دستمال زبر استفاده کنید، چراکه می‌تواند موجب ایجاد خط و خش و لکه‌های کدر روی سطح پلاستیک شود. پس بهتر است به سراغ دستمال‌های میکروفایبر بروید و بعد از تمام شدن کار، آنها را بشویید و آویزان کنید تا کاملا خشک شوند.

بیشتر بخوانید: این گیاهان فضای باز را هرگز نمی‌توانید بکشید!

اصول نگهداری مبلمان فضای باز | ست میز و صندلی پلاستیکی تراس و حیاط
برای تمیز کردن مبلمان پلاستیکی از دستمال نرم استفاده کنید.

نگهداری میز و صندلی فرفوژه

مبلمان باغی از جنس فرفوژه به دلیل دوام بالا، یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای فضای بیرونی خانه به شمار می‌رود. برای تمیز کردن و نگهداری مبلمان فرفروژه می‌توانید از سرکه سفید و دستمال ضدخش استفاده کنید. روی سطح مبلمان را به خوبی پاک کنید و بعد از اتمام این مرحله، حوله مرطوبی را روی سطوح بکشید تا آلودگی و کثیفی اضافی را از بین ببرد.

یادتان باشد که نباید از هیچ ماده اسیدی یا هرچه باعث خراشیده شدن می‌شود، برای نگهداری مبلمان فضای باز از این جنس استفاده کنید. در ادامه مطالعه مطالب فرفورژه و کاربردهای آن در دکوراسیون داخلی خانه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

نکات مهم نگهداری مبلمان باغی میز و صندلی فرفورژه چهار نفره
فرفوژه شاید دیگر ترند دکوراسیون نباشد، ولی برای انتخاب مبلمان فضای باز انتخاب خوبی خواهد بود.

میز و صندلی آلومینیومی

آلومینیوم یکی دیگر از متریال رایج برای ساخت نیمکت، صندلی، میز و دیگر مبلمان فضای باز محسوب می‌شود. همیشه قبل از شروع به تمیزکاری این دست از مبلمان فضای باز، ابتدا تشکچه‌ و کوسن‌ها را بردارید تا بیشترین سطح پیش رویتان قرار بگیرد. پیشنهاد می‌شود در حین پاک کردن سطوح آلومینیومی، از پاک‌کننده‌هایی که برای سطوح قابل شستشو مانند خودرو و قایق ساخته شده‌اند، کمک بگیرید.

این محصولات از موادی تشکیل شده‌اند که از سطح آلومینیومی محافظت می‌کنند و در نهایت بدون ایجاد خط و خش روی پوشش اولیه میز و صندلی، سطحی براق و درخشان برجای می‌گذارند. برای این منظور بهتر است برای کف‌مالی کردن میز و صندلی با پاک‌کننده مخصوص از دستمال نرمی مثل میکروفایبر، پارچه لطیف یا اسفنج نرم استفاده کرده و سپس مبلمان خود را به خوبی آبکشی کنید.

نحوه نگهداری مبلمان فضای بیرونی میز و صندلی آلومینیومی هشت نفره سفید
برای نگهداری مبلمان فضای باز که جنس آلومینیومی دارد، از پاک‌کننده ماشین کمک بگیرید.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

نگهداری مبلمان فضای باز: کوسن و تشکچه‌ها

آیا روکش تشکچه و کوسن‌های مبلمان شما قابل جدا شدن است؟ اگر جواب مثبت باشد، احتمالا می‌توانید با خیال راحت آنها را درون ماشین لباسشویی بشویید تا هرگونه آلودگی از سطحشان زدوده شود. در غیر این صورت برای آن دسته از مبلمان فضای باز مانند محصولات ایکیا باید با شستشوی دستی کثیفی‌ها را از بین ببرید. این برند پیشنهاد می‌کند برای تمیز کردن کوسن و تشک‌هایی که روکش‌هایشان جدا نمی‌شود، از اسفنج یا دستمالی استفاده کنید که کاملا به محلول آب و صابون آغشته شده باشد.

به سادگی دستمال مرطوب و صابونی را بر سطح تشک و کوسن بکشید و سپس با دستمال خشک دیگری، سطح را پاک کنید. اگر در حین تمیز کردن و نگهداری مبلمان فضای باز خود متوجه شدید که روی تشکچه‌ها و کوسن کپک و قارچ تشکیل شده، کافی است سطح آنها را با محلول آب و سرکه پاک کنید و سپس به خوبی بشویید. مطلب تمیز کردن مبل با سرکه سفید و نکاتی که قبل از آن باید بدانید هم کمک بیشتری به شما می‌کند.

نحوه تمیز کردن کوسن و تشک و نگهداری مبلمان فضای باز در خانه
در نگهداری مبلمان باغی، تمیز کردن کوسن و تشک‌ها را فراموش نکنید.

مبلمان حصیری باغی

ممکن است مبلمان حصیری از متریال طبیعی مانند خیزران، بامبو و نی یا از مدل مصنوعی آنها ساخته شده باشند. متریال طبیعی ذاتا متخلخل هستند، پس درصورتی که در معرض رطوبت و باران قرار بگیرند، آب را در خود نگه می‌دارند. علاوه بر أن، مواد طبیعی مقاومت کمی در برابر اشعه ماورا بنفش دارند و ممکن است در شرایط گرم و آفتابی رنگ خود را از دست داده و خشک بشوند.

نکته‌ای که برای نگهداری مبلمان فضای باز حصیری باید در نظر بگیرید، این است که آنها را در فضاهای سرپوشیده قرار دهید و در مدت زمانی که استفاده‌ای ندارند، به فضای داخلی بیاورید. برای اینکه این مبلمان حصیری برای سال‌های طولانی ظاهر جذابی داشته باشند، با کمک مسواک و برس نرم نایلونی، گرد و غبار و کثیفی را از سطحشان پاک کنید.

این قانون را فراموش نکنید: برسی که برای مسواک زدن دندان خوب باشد، برای مبلمان حصیری هم مناسب خواهد بود! اگر هم می‌خواهید میز و صندلی را سریع پاک کنید، یک دستمال معمولی مرطوب کافی است تا گرد و غبار را از سطوح پاک کند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در نورپردازی حیاط، ویلا و باغچه

ترفندهای نگهداری مبلمان حصیری باغی در فضای بیرون منزل
اگر جنس مبلمان فضای بیرونی شما از حصیر طبیعی باشد، باید بیشتر هوایش را داشته باشید.

نگهداری مبلمان فضای باز از جنس چوب

برای ساخت مبلمان چوبی فضای باز، چوب‌هایی مانند ساج، آکاسیا و اکالیپتوس انتخاب خوبی خواهند بود، چراکه از انواع سخت بوده و بسیار مقاوم هستند. با وجودی که آکاسیا به طور طبیعی با تغییرات آب و هوایی سازگار است، گاهی در برابر رطوبت حساسیت نشان می‌دهد. ولی چوب ساج هم به تغییرات آب و هوایی و هم به قارچ مقاومت دارد. در مطلب مربوطه بخوانید که بهترین چوب مبل کدام است؟

البته نیازی نیست نگران نباشید! نگهداری از مبلمان چوبی باغی چندان هم دشوار نخواهد بود. برای این منظور کافی است با استفاده از یک دستمال نرم و مرطوب، آلودگی و گرد و غبار را پاک کنید. اگر همچنان لکه‌های قوی‌تری روی سطح چوب باقی مانده باشد، دستمال را در محلول آب گرم و صابون با اسیدیته خنثی غوطه‌ور کنید، اضافی آب و خیسی آن را بگیرید و سپس دستمال را روی نقطه مورد نظر بکشید تا کثیفی از بین برود. در نهایت هم اجازه دهید تا مبلمان چوبی به خودی خود در معرض آفتاب خشک شود یا با دستمال خشک، رطوبت اضافی را بگیرید.

نکات اساسی نگهداری مبلمان باغی چوبی در تراس و حیاط خانه
وسایل چوبی هم به دلیل آنکه متربال طبیعی است، باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

سخن پایانی

از آنجایی‌که شرابط آب و هوایی در طول فصل‌های مختلف تغییر می‌کند، وسایلی که در هوای آزاد قرار دارند هم ممکن است دستخوش این تغییرات قرار گیرند. اینجاست که نگهداری مبلمان فضای باز اهمیت خود را نشان می‌دهد تا از سلامت و عمر مفید خیالتان را راحت کند. در این مطلب سعی شد با توجه به متریال مختلف این وسایل، نکاتی در مورد مراقبت از مبلمان باغی بیان کنیم تا برای شما کمک‌کننده باشند.

منبع: Housebeautiful

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =