ترفندهای پاک کردن و تمیز کردن شیشه پنجره منزل

0

پنجره‌ها نبض تپنده خانه هستند. فرقی نمی‌کند که درگیر اسباب کشی به یک منزل جدید باشید یا بخواهید خانه تکانی سال نو را انجام دهید، شیشه‌ها و تمیزی شان برای خانواده‌های ایرانی بسیار حائز اهمیت است. پیش از این با ترفندهای نظافت شیشه ماشین آشنا شدید. اکنون ترفندها و مراحل پاک کردن و تمیز کردن شیشه پنجره منزل را بخوانید.

نکات پیش از پاک کردن شیشه

  • پیش از انجام این کار لازم به یادآوری است که حدالمقدور این کار را صبح که نور آفتاب به صورت مستقیم به شیشه‌ها می تابد انجام ندهید و آن را به زمان دیگری موکول کنید. زیرا لکه‌های آب و شوینده می توانند در نور خورشید خشک شوند و لکه‌های زیادی روی پنجره های شما باقی بگذارند و چهره غیرجذابی ایجاد کنند.
  • لازم است برای تمیز کردن شیشه ها قسمت های داخلی را به صورت افقی و قسمت‌های بیرونی پنجره ها را به صورت عمودی تمیز کنید. این کار سبب می‌شود که لکه های مختلف را در اطراف شیشه از بین ببرید و متوجه می‌شوید لکه‌های باقی مانده مربوط به کدام قسمت است.
تمیز کردن شیشه
مواد لازم برای تمیز کردن شیشه ها

مراحل پاک کردن و تمیز کردن شیشه

آماده سازی مواد اولیه

پس از اینکه گردوخاک را از شیشه‌ها پاک کردید، لازم است مواد لازم برای تمیز کردن پنجره‌ها را آماده کنید. این موارد عبارت اند از:

  • یک جاروی دسته بلند
  • یک ظرف یا تشت آب
  • دستمال ظریف و میکروفایبر
  • ظرف اسپری و شیشه شوی
  • چند برگه روزنامه
  • ابر یا اسفنج
  • سرکه در صورت لزوم
ترفندهای پاک کردن شیشه
گردگیری شیشه ها

گردگیری

معمولا شیشه‌های منزل در معرض باد و باران هستند و ممکن است لکه های زیادی روی آنها بنشیند. گاهی خرده‌های برگ و آشغال های ریز گردو غبار که توسط پاک روی شیشه ها باقی می ماند که پیش از شروع به تمیز کردن شیشه‌ها باید آنها را بزدایید. شما می توانید این کار را با جارو معمولی یا جارو برقی انجام دهید و تمام غباری که روی شیشه ها مانده را به درون جارو برقی بکشید. برخی نیز این کار را با دستمالی که روی جاروی دسته بلند خود می بندند انجام می‌دهند. این کار با هر وسیله ای که انجام گیرد، سبب می شود که پیش از شست و شو با آب و گل شدن پنجره ها، گرد و غبار از روی آن زدوده شود.

استفاده از دستمال و شیشه شوی

شیشه شوی‌های صنعتی که در بازار وجود دارند، یکی از انتخاب های خانم‌های خانه‌دار برای پاک کردن شیشه ها است. این شیشه شوی ها در ترکیبات خود موادی دارند که موجب تمیزی و بوی خوش پنجره های شما می شود. البته بهتر است که برای جداره‌های بیرونی پنجره ها که بیشتر در معرض آلودگی هستند، از ترکیبات قوی تری استفاده کنید. برخی از پودرهای شوینده و آب برای این کار استفاده می‌کنند. خصوصا اگر پنجره های رو به حیاط که دسترسی بهتری به آنها دارید را می خواهید بشویید بهترین روش استفاده از پودر شوینده و سپس شلنگ آب و خشک کردن است. اما اگر آپارتمان‌نشین هستید به همان محلول اسپری شده و دستمال ظریف برای پاکسازی تمام سطح پنجره بسنده کنید.

ترفندهای پاک کردن شیشه
برای شیشه های بیرونی و رو به حیاط دست شما برای پاک کردن شیشه باز تر است

به جز روش ذکر شده در بالا، می‌توانید از روزنامه، مواد طبیعی مانند سرکه و آبلیمو و همچنین بخارشوی های صنعتی نیز برای پاک کردن و تمیز کردن شیشه های پنجره استفاده کنید.

استفاده از روزنامه

روزنامه یکی از مواد پرکاربرد در همه مراحل شست و شوی شیشه است. چه در مرحله خشک کردن ( در صورت شست و شو با آب) و چه در مرحله پاک‌سازی با شیشه شوی، می توانید به جای دستمال از روزنامه استفاده کنید. البته عیب این کار در کنار حسن هایی که دارد این است که در صورت خیس شدن روزنامه باید از روزنامه های خشک دیگر استفاده کنید. روزنامه‌ها ابزارهای مفیدی برای برق انداختن شیشه هستند و به همین دلیل بازار روزنامه‌های باطله در بازه نزدیک به عید و خانه تکانی داغ است!

تمیز کردن شیشه ها
تمیز کردن شیشه ها

استفاده از سرکه یا آبلیمو

سرکه یکی دیگر از مواردی است که بسیاری ترجیح می‌دهند که شیشه های خود را با آب پاک کنند. سرکه سفید برای تمیز کردن، رفع بو و میکروب‌زدایی به عنوان یک محصول طبیعی بی نظیر عمل می کند. تنها کافی است میزانی مساوی از سرکه و آب را در یک شیشه اسپری ریخته و روی شیشه بپاشید. اگر برای شیشه‌های بزرگ می خواهید از این روش استفاده کنید بهتر است مخلوط آب و سرکه را با اسفنج روی شیشه ها بکشید و با حوله یا پارچه‌ای بدون پرز سریعا آن را خشک کنید. در انتها می توانید با دستمال میکروفایر آن را برق بیاندازید. از آبلیمو هم می توانید برای این کار استفاده کنید، خاصیت اسیدی آبلیمو و حتی برش‌های لیمو می‌تواند به پاک سازی آلودگی‌های پنجره شما و خوش‌بو کردن آن کمک کند. ماده دیگری که برای بوی خوش پنجره ها استفاده می شود مخلوط کردن چند قطره روغن اسطوخودوس با آب و پاک کردن جرم هاست. همچنین این روغن می‌تواند حشرات را از پنجره ها دور نگه دارد و در فصل تابستان می تواند خیال شما را از بابت نزدیک شدن حشرات و پشه ها به پنجره ها راحت کند.

تمیز کردن پنجره ها

استفاده از بخارشوی

عده ای از مردم نیز تمیز کردن شیشه‌ها را با بخارشوی های خانگی و صنعتی ترجیح می‌دهند و این کار را به بخار می‌سپارند. محبوبیت این دستگاه به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و صنعتی برای پاک کردن پنجره‌هاست. قدرت بخار خود به تنهایی می تواند شیشه‌ها را تمیز و ضدعفونی کرد. البته دامنه استفاده از بخارشوی متغیر است و موارد ریادی چون اتوکشی پرده ها، شست و شوی کاشی ها و سرامیک و … را در بر می گیرد. بخارشوی خصوصا برای پاک کردن درز پنجره ها بسیار مناسب است و دسته بلند آن می تواند پنجره هایی که دست تان به آنها نمی رسد را نیز به خوبی پاک کند.

در هنگام استفاده از بخارشوی می‌توانید دستکش و ماسک بزنید تا حرارت زیاد ناشی از آن به طور ناگهانی موجب سوختگی پوست شما نشود. البته معمولا نوع کم بخار که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد قدرت معمولی دارد و نباید نگرانی ای هنگام کار با آن داشته باشید. اما بخارشوی‌های صنعتی که برای ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد از نوع بخار داغ هستند. دقت کنید که سطوح را بعد از کار با بخارشوی با پارچه ای نازک هم تمیز کنید. چون بخار حاصل از بخارشوی فقط کثیفی پنجره را از خشکی در می آورد و آن را رفع نمی‌کند.

جمع بندی

بهتر است برای تمیز کردن شیشه زمانی را انتخاب کنید که وقت و حوصله دارید، چرا که پاک کردن کامل لکه‌ها نیاز به دقت دارد. شوینده‌های ذکر شده در بالا می‌توانند به خوبی شما را در این کار کمک کنند و پنجره‌هایی شفاف و تمیز به شما تحویل دهند. شما از چه روش‌هایی برای پاک کردن شیشه‌های منزل خود استفاده می‌کنید؟

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 16 =