انواع صفحه کابینت، همه مزایا و معایبی که باید بدانید

2

طراحی دکوراسیون آشپزخانه به‌عنوان قلب خانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین عناصری که می‌تواند زیبایی این بخش از خانه را تحت تأثیر خود قرار دهد، کابینت آشپزخانه شما خواهد بود. به همین دلیل هم هست که طراحان دکوراسیون همیشه، انتخاب کابینت آشپزخانه را جزء مهم‌ترین مواردی می‌دانند که می‌تواند طراحی فضای داخلی خانه شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا ببینیم انتخاب صفحه کابینت چقدر می‌تواند در این انتخاب و به‌طور کلی، طراحی دکوراسیون آشپزخانه شما تأثیرگذار باشد، پس این مطلب را تا انتها بخوانید تا با انواع صفحه کابینت و نحوه خرید صفحه کابینت آشنا شوید.

صفحه کابینت از چه جهت اهمیت دارد؟

شاید بد نباشد قبل از هر چیز به شما بگوییم که صفحه کابینت چیست و به چه دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به‌طور کلی، صفحه روی کابینت، قسمتی از کابینت است که روی آن قرار گرفته و بعد از ساخت یونیت کابینت، روی یونیت زمینی قرار می‌گیرد. این صفحه، دقیقاً همان چیزی است که حکم میز کار را در آشپزخانه شما ایفا می‌کند.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، بخش بسیار بزرگ یا بهتر است بگوییم اصلی زیبایی هر آشپزخانه‌ای به کابینت‌های آن معطوف می‌شود، به همین دلیل نیز طبیعتاً انتخاب یک صفحه کابینت مناسب به نوبه خود در زیبایی این فضا مؤثر خواهد بود. اما باید اضافه کنیم که موضوع، صرفاً به زیبایی فضا محدود نمی‌شود، بلکه انتخاب یک مدل از انواع صفحه کابینت مناسب می‌تواند آشپزخانه شما را از نظر کارایی نیز به مراتب بهتر و کاربردی‌تر سازد.

صفحه کابینت آشپزخانه شما، فضایی است که روی آن، بیشترین فعالیت و کار را در زمان آشپزی انجام می‌دهید و به همین دلیل نیز دائماً آن را در معرض آسیب‌ها و خطراتی همچون حرارت، بریدگی، ضربه، رطوبت، لکه و… می‌گذارید. در نتیجه انتخاب یک مدل از انواع صفحه کابینت مقاوم در وهله اول و تناسب آن با بدنه کابینتتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

بیشتر بدانید: روش نصب بین کابینتی آجری و همه‌چیز در مورد هزینه‌ها

راهنمای خرید صفحه کابینت برای بازسازی آشپزخانه قدیمی
انتخاب یک صفحه کابینت مناسب در آشپزخانه می‌تواند هم از نظر زیبایی و هم کارایی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

 انواع صفحه کابینت

انواع صفحه کابینت‌ که امروزه در سطح بازار تولید شده و به فروش می‌رسند، دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همین موضوع هم باعث شده که مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها بسته به نیاز مشتری و نوع متریال به‌کار رفته در صفحه کابینت، متغیر باشد. در ادامه شما را با انواع صفحه کابینت آشنا می‌کنیم:

صفحه کابینت کوارتز

این مدل از انواع صفحه کابینت، یکی از پرفروش‌ترین‌ها و بهترین گزینه‌های متریال طبیعی است که می‌توانید در آشپزخانه خود از آن استفاده کنید. این سنگ همچون گرانیت از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و به واسطه تنوع بالایی که دارد، می‌تواند در آشپزخانه‌های متفاوت با رنگ و سبک متنوعی به کار برده شود.

از جمله مزایایی که می‌توان برای صفحه کابینت کوارتز نام برد، قابلیت شست‌وشوی راحت آن است. در واقع، سطح براق این مدل از صفحه کابینت به شما امکان آن را می‌دهد که به راحتی و با کمک صابون، تمامی لکه‌ها و آلودگی‌ها را از سطح آن پاک کنید. در کنار این نیز استحکام، مقاومت در برابر خط و خش، مقاومت در برابر حرارت بالا، آنتی‌باکتریال بودن و… از جمله دیگر مزایایی هستند که می‌توان برای صفحه کابینت کوارتز در نظر گرفت.

با این حال اگر بخواهیم نگاهی منصفانه و درست در رابطه با معرفی صفحه کابینت کوارتز داشته باشیم، باید به چند نکته اشاره کنیم. اول از همه، درزهای این نوع از صفحه کابینت، غالباً به راحتی قابل مشاهده هستند. در کنار این نیز امکان استفاده از صفحه کابینت کوارتز در آشپزخانه‌های فضای باز وجود ندارد. در نهایت نیز بد نیست بگوییم که معمولاً قیمت این مدل از انواع صفحه کابینت نسبت به بسیاری دیگر از مدل‌ها به مراتب بالاتر خواهد بود.

بیشتر بدانید: بهترین جنس کانتر آشپزخانه کدام است؟

دکوراسیون آشپزخانه مدرن با روکش کوارتز صفحه کابینت
کوارتز به عنوان یکی از پرطرفدارترین متریال‌های صفحه کابینت از جمله پرفروش‌های بازار است.

صفحه کابینت دکتون

دکتون به‌عنوان یک سنگ مصنوعی جزء آن دسته از متریالی است که برای صفحه کابینت به کار می‌رود و می‌تواند فضای آشپزخانه را به شدت متفاوت و منحصربه‌فرد کند. این متریال، غالباً این توانایی را دارد که بدون هیچ‌گونه برش و محدودیتی به راحتی روی کابینت شما نصب شود و ظاهر یکنواخت و یکدستی به آن ببخشد. شما می‌توانید از این مدل از انواع صفحه کابینت در بسیاری از سبک‌های دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید.

از دیگر مزایای صفحه کابینت دکتون می‌توان به ویژگی‌هایی همچون ضد احتراق بودن، عدم ایجاد سیاهی و ترک و… اشاره کرد. اما اگر بخواهیم نگاهی به معایب آن نیز بیندازیم، باید بگوییم که این متریال نیز از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و در کنار آن نیز از آنجایی‌که قابلیت ابزار خوردن ندارد، نمی‌تواند چندان در سبک‌هایی همچون کلاسیک کاربرد داشته باشد.

بیشتر بدانید: از این ۱۳ اشتباه رنگ کردن کابینت آشپزخانه دوری کنید!

قیمت صفحه کابینت ضد آب دکتون برای بازسازی آشپزخانه منزل
با انتخاب این مدل از صفحه کابینت می‌توانید ظاهر یکدست و یکپارچه‌ای در کابینت آشپزخانه‌تان داشته باشید.

صفحه کابینت کورین

از آنجایی‌که صفحه و سنگ روی کابینت کورین با برخورداری از مزایای بسیاری همچون مقاومت در برابر رطوبت و همین‌طور خش‌ناپذیری می‌تواند عمر طولانی داشته باشد، باید بگوییم که این متریال جزء یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انواع صفحه کابینت خواهد بود. صفحه کابینت کورین تنوع رنگی بسیار زیادی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند در آشپزخانه‌هایی با طرح، رنگ و سبک‌های متفاوت به کار گرفته شود.

از مهم‌ترین مزایای این متریال می‌توان به خاصیت شکل‌پذیری بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل هم می‌توانید آن را به هر طراحی و شکلی که خواستید، آن هم بدون ایجاد درزی در صفحه، در فضای آشپزخانه‌تان به کار بگیرید. در کنار این نیز بد نیست اشاره کنیم که کورین، از خاصیت آنتی‌باکتریال نیز برخوردار است و همین موضوع می‌تواند خیال شما را در استفاده از این متریال به مراتب راحت‌تر کند.

اگر بخواهیم نگاهی نیز به معایب این متریال بیندازیم، باید بگوییم که این سنگ خاصیت خش‌پذیری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل نیز بهتر است اگر در خانواده‌تان فرزند کوچکی دارید، به کلی بی‌خیال آن شوید. چراکه با کشیدن اجسام روی سطح صفحه کابینتتان به راحتی شاهد خط و خش‌خوردگی روی آن خواهید بود! به همین دلیل بعد از این اتفاق فرآیند تمیز کردن، لکه‌گیری و همین‌طور پاک کردن گرد و خاک‌ها از روی سطح صفحه کابینت نیز به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

قیمت صفحه کابینت کورین کرم برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک
این مدل از صفحه کابینت، مقاومت پایینی در برابر ضربه و خش خواهد داشت.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

صفحه کابینت پرسلان

پرسلان را می‌توان به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ سرامیک‌ها معرفی کرد. این مدل از انواع صفحه کابینت که غالباً در آشپزخانه‌های مدرن نیز به کار می‌رود، می‌تواند در برابر سایش، شکستگی و همین‌طور رطوبت موجود در آشپزخانه، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. در کنار این نیز باید اضافه کنیم که تمیز کردن سطح این مدل از انواع صفحه کابینت، بسیار راحت است و به همین دلیل نیز دغدغه زیادی برایتان باقی نخواهد ماند.

با تمامی این توضیحات اگر بخواهیم معایب این مدل از صفحه و سنگ روی کابینت را نیز مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که این متریال، نصب نسبتاً سختی دارد و در کنار آن نیز وزن بالا و همین‌طور قیمت زیاد آن می‌تواند دیگر ابعاد منفی آن را تشکیل دهد.

بیشتر بدانید: سرامیک پرسلان چیست؟ به همراه بررسی مزایا و معایب

دکوراسیون آشپزخانه ساده و مدرن با انواع صفحه کابینت پرسلان
این مدل از صفحات کابینت می‌توانند فضای مدرن و در عین حال ساده‌ای را در آشپزخانه شما ایجاد کنند.

صفحه کابینت مرمر

استفاده از متریال مرمر در هرکدام از بخش‌های خانه هم که باشد می‌تواند به زیبایی، وقار و همین‌طور زرق و برق فضا کمک کند. استفاده از صفحه کابینت مرمر نیز دقیقاً همین‌طور است و می‌تواند شکوه و وقار آشپزخانه شما را به مراتب افزایش دهد. معمولاً از این متریال در آشپزخانه‌هایی استفاده می‌شود که به سبک کلاسیک، نئوکلاسیک یا مدل‌های مشابه آن‌ها طراحی شده باشد.

با وجود زیبایی بسیاری که می‌توان برای صفحه کابینت مرمر قائل شد، باید به این نکته اشاره کنیم که این متریال، غالباً در برابر لکه و همین‌طور خراش‌های احتمالی، هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نمی‌دهد و به همین دلیل نیز ریسک آسیب دیدن آن بسیار زیاد خواهد بود. در کنار این نیز باید اضافه کنیم که متریال مرمر، چه زمانی‌که به‌عنوان صفحه کابینت مورد استفاده قرار بگیرد و چه به‌عنوان هر وسیله دیگر، اصولاً قیمت بسیار بالایی دارد و برای آن دسته از افرادی که با بودجه کم و محدودی تصمیم به خرید انواع صفحه کابینت دارند، چندان مناسب نخواهد بود.

بیشتر بدانید: راهکارهای مراقبت از کانتر سنگ مرمر

جدیدترین مدل‌های صفحه کابینت مرمر برای دکوراسیون آشچزخانه کلاسیک
این متریال از صفحه کابینت، قیمت نسبتاً بالایی دارد و برای بودجه‌های پایین مناسب نخواهد بود.

صفحه کابینت گرانیت

اصولاً سنگ روی کابینت و به‌خصوص سنگ‌های طبیعی همچون گرانیت، از محبوبیت و البته شهرت بسیار زیادی برخوردار هستند و به همین دلیل نیز فروش بسیار بالایی دارند. وجود رنگ، رگه و اصولاً طرح کلی این متریال به دلیل طبیعی بودن خود، بسیار منحصربه‌فرد و متفاوت است و به همین دلیل نیز می‌تواند فضای آشپزخانه شما را به‌طور کامل تحت تأثیر خود قرار دهد.

باید این را نیز اضافه کنیم که صفحه کابینت گرانیت، معمولاً مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارد و به سختی آن را جذب خود می‌کند. علاوه بر این هم اصولاً گرانیت در برابر هرگونه ضربه و خط و خش نیز بسیار مقاوم است و به همین دلیل هم معمولاً شهرت بسیار زیادی دارد.

با این حال اگر بخواهیم با یک نگاه همه‌جانبه معایب این متریال را نیز معرفی کنیم، باید به عدم یکپارچگی آن در اتصال اشاره کرد که به دنبال آن، ظاهر صفحه کابینت شما از حالت یکدستی خارج خواهد شد. در کنار این نیز گرانیت، غیرقابل تعمیر است و در صورت بروز هرگونه مشکلی، تقریباً نمی‌توانید آن را به شکل اول خود درآورید! در رابطه با تمیز کردن صفحه کابینت گرانیت نیز احتمالاً با مشکلاتی برخورد خواهید کرد. چراکه این متریال معمولاً به مواد شوینده و تمیزکننده‌هایی نیاز پیدا می‌کند که مخصوص خودش هستند.

خرید زیباترین مدل‌های سنگ روی کابینت و صفحه کابینت گرانیت
گرانیت با تمامی مزایای دیگری که دارد در برابر هرگونه ضربه و خط و خشی بسیار مقاوم است.

صفحه کابینت استیل

شاید برایتان جالب یا حتی عجیب باشد که بخواهید از صفحه کابینت استیل روی کانتر آشپزخانه‌تان استفاده کنید، اما این متریال می‌تواند فضای آشپزخانه شما را کاملاً تحت تأثیر خود قرار دهد. در صورتی‌که لوازم و وسایل برقی آشپزخانه‌تان نیز استیل باشد، می‌توانید یک ترکیب یکدست و زیبا در فضای آشپزخانه‌تان ایجاد کنید. به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد، صفحه کابینت استیل را انتخاب بسیار خوبی برای خود می‌دانند.

از جمله مزایای صفحه کابینت استیل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این متریال، غالباً لکه زیادی نمی‌گیرد و به همین دلیل نیز می‌تواند برای آشپزخانه‌هایی که روزانه در آن‌ها حجم کار بالایی انجام می‌شود، بسیار مناسب باشد. در کنار این نیز باید اشاره کنیم که استیل، خاصیت ضدباکتری دارد و می‌تواند به‌عنوان یک متریال بهداشتی در آشپزخانه‌تان ایفای نقش کند.

در میان معایب صفحه کابینت استیل می‌توان به زنگ‌زدگی، ایجاد خط و خش و… اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که همین موارد، غالباً افراد را از انتخاب این متریال باز می‌دارد. البته ناگفته نماند که صفحه کابینت استیل، مناسب هر سلیقه‌ای نیست و فضای آشپزخانه‌تان را از زیبایی و وقار خود، کمی دور خواهد کرد!

بیشتر بدانید: چند روش تمیز کردن وسایل استیل، به همین سادگی!

انواع صفحه کابینت استیل برای بازسازی آشپزخانه‌های مدرن
با وجودی که استفاده از استیل در صفحه کابینت آشپزخانه‌های معمولی کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما بسیاری از افراد، هماهنگی آن با وسایل را می‌پسندند.

صفحه کابینت لمینیت

این متریال از جنس ام دی اف خام ساخته شده و به‌عنوان یک گزینه ارزان‌قیمت می‌تواند برای آن دسته افرادی که با محدودیت بالایی از بودجه روبه‌رو هستند، مناسب باشد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که صفحه کابینت لمینیت باید در زمان نصب با دقت بسیار بالایی جابه‌جا و نصب شود تا آسیبی نبیند. در کنار این نیز دقت در عدم نفوذ آب، مسئله‌ای است که باید در زمان نصب آن مورد توجه قرار گیرد.

یادتان باشد که در بسیاری از شرایط، مواد تمیزکننده‌ای که روی صفحه کابینت لمینیت خود استفاده می‌کنید، می‌تواند آن را دچار آسیب کرده و موجب تغییر رنگش شود. به همین دلیل نیز بهتر است در زمان انتخاب مواد تمیزکننده، دقت بسیار بالایی در نظر بگیرید.

نحوه خرید و نصب انواع صفحه کابینت لمینت طرح چوب
بهتر است که در نصب این مدل از صفحات کابینت دقت و وسواس بالایی به کار ببرید.

صفحه کابینت گلاس

استفاده از صفحه کابینت گلاس در عین حال که فضای ساده‌ای به آشپزخانه‌تان می‌بخشد، می‌تواند آن را براق و شفاف‌تر از چیزی که هست نشان دهد. تنوع بسیار بالا در طراحی این مدل از صفحات روی کابینت باعث می‌شود دست شما در انتخاب، بسیار باز باشد و بتوانید رنگ و مدلی که خواستید را متناسب با فضای آشپزخانه‌تان انتخاب کنید.

صفحه کابینت گلاس به‌عنوان یک متریال کاملاً بهداشتی از ورود باکتری و آلودگی به درون خود جلوگیری کرده و به همین دلیل نیز می‌تواند خیال شما را از این بابت راحت کند. دوام گلاس در برابر حرارت، نسبتاً بالاست و به همین دلیل نیز می‌توانید با خیال راحت، ظروف گرم و داغ خود را روی آن قرار دهید.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که این متریال، غالباً در برابر ضربه‌های شدید، مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد و در کنار آن نیز در صورت بروز هرگونه آسیبی، به راحتی نمی‌توان آن را تعمیر کرد. به همین دلیل در برخی از شرایط ممکن است به دلیل یک آسیبی که به بدنه صفحه کابیتتان وارد می‌شود، مجبور شوید کل صفحه را تعویض نمایید.

بیشتر بدانید: کابینت هایگلاس چیست و ۷ مزیت که آشپزخانه شما را شیک می‌کند

ایده‌های جالب تغییر دکوراسیون آشپزخانه با خرید صفحه کابینت گلاس
با کمک این مدل از صفحه کابینت می‌توانید فضای آشپزخانه‌تان را شفاف و براق کنید.

صفحه کابینت چوبی

چوب همیشه و همه‌جا به‌عنوان متریالی شناخته می‌شود که در عین حال‌ که زیبایی طبیعی خودش را نمایان می‌کند، می‌تواند گرمای موجود در فضا را نیز به شدت افزایش دهد و در نتیجه، محیط دوست‌داشتنی و دنجی ایجاد کند. طبیعی است که این موضوع در رابطه با انواع صفحه کابینت چوبی نیز وجود خواهد داشت. این متریال، دوام بسیار زیادی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک انتخاب بسیار خوب استفاده شود.

امروزه مدل‌هایی از انواع صفحه کابینت چوبی در بازار وجود دارند که احیا شده و در نتیجه، مقاومت و کاربرد به مراتب بیشتری نیز پیدا کرده‌اند. طبیعی است که این مدل از صفحات کابینت، به مراتب گران‌تر از سایر مدل‌ها هستند.

صفحه کابینت چوبی اگر به خوبی مهر و موم و در واقع نصب شود، می‌تواند خاصیت آنتی‌باکتریالی نیز پیدا کند. با این حال نباید این موضوع را نیز از قلم بیندازیم که اصولاً چوب، خاصیت ضدآبی ندارد و به همین دلیل نیز نمی‌توان از آن به‌عنوان یک صفحه کابینت ضد آب یاد کرد. طبیعی است که این موضوع در رابطه با صفحه کابینت چوبی نیز صدق خواهد کرد. به همین دلیل نیز در صورت استفاده از این متریال در محیط آشپزخانه خود، احتمالاً در برابر رطوبت موجود، دچار مشکل خواهید شد.

کاربردهای چوب در آشپزخانه با خرید انواع صفحه کابینت چوبی
استفاده از چوب در آشپزخانه، فضای بسیار گرم، دنج و آرامش بخشی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

قیمت حدودی انواع صفحه کابینت

طبیعتاً قیمت انواع صفحه کابینت‌ که امروزه در بازار موجود هستند، می‌توانند بر اساس کارایی، مزایا و معایب هرکدام از متریال‌ متفاوت باشند. با این حال اگر بخواهیم حدود قیمتی برای هر صفحه کابینت با ابعاد یک متر طول مطرح کنیم، می‌توانیم به این موارد و به صورت کاملاً حدودی اشاره نماییم:

  • صفحه کابینت کورین ایرانی از 2 تا 3 میلیون تومان
  • صفحه کابینت کورین خارجی از 3 تا 6 میلیون تومان
  • صفحه کابینت کوارتز ایرانی از 2 تا 4 میلیون تومان
  • صفحه کابینت کوارتز خارجی از 3 تا 7 میلیون تومان
  • صفحه کابینت‌های شرکتی از 450 تا 600 هزار تومان
  • صفحه کابینت‌های چوبی از 300 تا 500 هزار تومان

لازم به ذکر است که سایر متریال‌ کاربردی در انواع صفحه کابینت آشپزخانه بر اساس شرکت سازنده، کیفیت موجود و… کاملاً متنوع هستند و قیمت آن‌ها نیز با توجه به نوسانات قیمت موجود در بازار به‌طور ثابت و مشخصی قابل ذکر نخواهد بود.

جمع‌بندی

برای آنکه بتوانید انواع صفحه کابینت مناسبی برای آشپزخانه خود خریداری کنید، لازم است ابعاد بسیار متفاوت و متنوعی را در نظر بگیرید و اولویت‌هایتان را دسته‌بندی کنید. طبیعی است که در وهله اول، بودجه موجود و بعد به دنبال آن، سبک طراحی و دکوراسیون آشپزخانه، میزان استفاده از سطح کانتر و آشپزخانه، تعداد افراد خانواده و در نتیجه میزان شلوغی آشپزخانه، علاقه شخصی شما و… همه و همه مواردی هستند که می‌توانند در انتخاب انواع صفحه کابینت، مؤثر واقع شوند.

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. mitra می گوید

    اینا خیلی متنوعن! من از کجا بدونم کدوم برای آشپزخونم بهتره؟

  2. طلوع حقیقت می گوید

    اصولا موضوعات مختلفی هستند که می توانند در انتخاب کانترتاپ آشپزخانه به شما کمک کنند. مثلا اینکه چه بودجه ای برای آن کنار گذاشته اید؟ چقدر از آشپزخانه تان استفاده می کنید؟ چه سبکی از طراحی را در آشپزخانه تان پیاده می کنید؟ چه رنگ هایی را برای طراحی فضا به کار می گیرید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =