مدل نمای بیرونی ساختمان دو طبقه

0

با وجود برج‌ها و آسمان خراش‌های امروزی شاید توجه به ساختمان‌های کوچک‌تری مثل ساختمان دو طبقه کمی عجیب به نظر برسد اما هنوز در اطراف این برج‌ها و ساختمان‌های مترفع، خانه‌های دو طبقه یا سه طبقه‌ای وجود دارد که قدمت آن بسیار بیشتر است و قطعا مالکان آن بایستی به فکر تغییر نمای خانه‌های خود و تبدیل آن به نمای مدرن‌تر، هم سطح با دیگر خانه‌ها، باشند.

پس اگر قصد طراحی یک ساختمان دو طبقه را دارید و یا می‌خواهید نمای بیرونی ساختمان دو طبقه خود را تغییر دهید این مطلب می‌تواند برای طراحی شما الهام بخش باشد. در این مقاله از استادکار نگاهی به انواع نمای بیرونی ساختمان دو طبقه، بخصوص ساختمان دو طبقه ایرانی، و انواع نمای ساختمان دو طبقه جنوبی، شمالی، ویلایی و … می‌پردازیم. با وبلاگ استادکار همراه باشید.

اهمیت نمای ساختمان در معماری

متاسفانه امروزه مالکان خانه و حتی معماران بیشترین تمرکز، وقت و هزینه را بر روی طراحی داخلی خانه قرار می‌دهند و نمای خارجی یک ساختمان کمترین اهمیت را دارد، غافل از این که نمای بیرونی یک ساختمان علاوه بر این که بر روی چهره شهر و فضای اطراف تاثیر می‌گذارد، می‌تواند نشانگر حال و هوای درون خانه شما نیز باشد.

بگذارید اهمیت نمای خارجی ساختمان را با یک مثال توضیح دهیم: فرض کنید یک خانه با طراحی داخلی بسیار شیک و زیبا وجود دارد اما نمای بیرونی آن فرسوده و خراب است. قطعا در نگاه اول چنین خانه‌ای در تصور افراد، یک خانه فرسوده و قدیمی است چون چیزی که در نگاه اول دیده می‌شود نمای بیرونی است. پس باید به همان اندازه که به طراحی و دکوراسیون داخلی خانه اهمیت داده می‌شود به نمای بیرونی نیز توجه کرد.

بیشتر بدانید نور مخفی چیست؟

طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه

نمای بیرونی ساختمان دو طبقه بسته به نوع موقعیت جغرافیایی و سبک طراحی آن می‌تواند متفاوت باشد. منظور از موقعیت جغرافیایی نوع شمالی، جنوبی و یا ویلایی آن است البته نوع طراحی نمای ساختمان دو طبقه با پارکینگ و یا ساده نیز متفاوت است. منظور از سبک طراحی نیز نوع سبک به کار رفته در فرم ساختمان است. به طور مثال برخی خانه‌ها بر اساس سبک مدرن طراحی می‌شوند و برخی دیگر نمای بیرونی سنتی دارند. در واقع سبک طراحی می‌تواند در انتخاب مواد و متریال برای طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه به ما کمک کند.

معرفی انواع طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه

نمای ساختمان دو طبقه جنوبی

جنوبی یا شمالی بودن خانه گاهی تبدیل به یک معما می‌شود و شاید تا به حال برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در مورد شمالی یا جنوبی بودن خانه دچار سردرگمی شده باشید. در واقع بسته به نوع نورگیری خانه، می‌توان آن‌ها را به دو دسته جنوبی و شمالی تقسیم کرد. ساختمان‌هایی که ورودی آن درب اصلی است و حیاط در پشت ساختمان قرار دارد، را ساختمان جنوبی می‌گویند.

یکی از مزیت‌های ساختمان‌های جنوبی این است که می‌توانید تنوع بیشتری بر روی نمای آن پیاده‌سازی کنید چون حیاط در پشت ساختمان قرار دارد و شما با یک سطح یکدست در نما سرو کار دارید.

بسته به نوع سبک به کار رفته می‌توانید از مواد و متریال مختلف مثل سنگ، چوب، آجر سفال و …. در طراحی نمای ساختمان دو طبقه جنوبی استفاده کنید. البته ناگفته نماند که امروزه از سبک تلفیقی از مواد و متریال مختلف هم در نمای جنوبی و هم در نمای دیگر ساختمان استفاده می‌شود تا طرحی یک دست در سرتاسر ساختمان ایجاد شود.

علاوه بر این اگر سبک خانه شما کلاسیک است می‌توانید برای نمای جنوبی خانه خود از طرح‌های کلاسیک یونانی و سر ستون‌ها استفاده کنید.

بیشتر بدانید شستشوی نمای ساختمان

ترکیب چوب و سنگ از پرکاربردترین و پر طرفدارترین نمونه نمای بیرونی ساختمان‌های دو طبقه جنوبی امروزی است.
ترکیب چوب و سنگ از پرکاربردترین و پر طرفدارترین نمونه نمای بیرونی ساختمان‌های دو طبقه جنوبی امروزی است.

نمای ساختمان دو طبقه شمالی

بر خلاف نوع ساختمان جنوبی، در ساختمان شمالی دسترسی به حیاط از جلو درب اصلی است. یعنی شما پس از باز کردن درب اصلی ابتدا بایستی از حیاط بگذرید تا به درب اصلی خانه برسید. امروزه این مدل ساختمان بیشتر در شمال ایران پیدا می‌شود اما بد نیست بدانید که در زمان قدیم ساختمان دو طبقه ایرانی بیشتر به شکل شمالی طراحی شده است.

نمای ساختمان دو طبقه شمالی نیز بسته به سبک مورد نظر معمار و طراح می‌تواند متفاوت باشد. البته اکثر خانه‌ها از ترکیب سنگ و آجر برای نمای بیرونی ساختمان دو طبقه شمالی خود استفاده می‌کنند چون زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد و از طرفی برای تمام محیط‌ها و اقلیم‌های مختلف مناسب است.

بیشتر بدانید کناف یا گچبرگ چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

در طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های شمالی معمولا از طرح‌های خاص با متریال پر جلوه استفاده می‌شود
در طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های شمالی معمولا از طرح‌های خاص با متریال پر جلوه استفاده می‌شود چون حیاط وصل شده به ساختمان نما را کمی از درب اصلی دور کرده پس جلوه نما بیشتر است و باید با دقت بیشتری طراحی شود.

نمای ساختمان دو طبقه ویلایی

وقتی صحبت از خانه ویلایی می‌شود بیشتر فکرها و تصورات سمت شمال ایران می‌رود و حقیقتا در شمال ایران ما شاهد ساختمان‌های ویلایی بیشتری هستیم. برخی از خانه‌های ویلایی که دو طبقه آن به شکل دوبلکس با پوشش سقف شیب‌دار و شیروانی ساخته شده است نمای بسیار زیبایی به خود اختصاص داده است.

بیشترین کاربرد ترکیب چوب و فلز در نمای بیرونی ساختمان دو طبقه ویلایی دیده می‌شود چون معمولا برای ساخت نمای این مدل خانه‌ها از پوشش فلز برای سقف و نرده‌های جلو ویلا استفاده می‌شود و نما را نیز از چوب می‌سازند.

 استفاده از نمای تمام چوب و یا سفال برای خانه‌هایی ویلایی یک گزینه ایده‌آل است.
استفاده از نمای تمام چوب و یا سفال برای خانه‌هایی ویلایی یک گزینه ایده‌آل است.

علاوه بر تمام نمونه‌هایی که برای طراحی نمای ساختمان دو طبقه گفته شد، قطعا نمونه‌های متنوع از ترکیب متریال‌های مختلف وجود دارد که می‌توان بسته به سلیقه خود فرم نمای ساختمان دو طبقه ایرانی را تغییر داد اما چیزی که این روزها همچنان بیشتر دیده می‌شود، نمای ساختمان دو طبقه ساده ایرانی است زیرا این مدل ساختمان‌ها معمولا قدمت زیادی دارند و مالکان آن بیشتر سعی دارند که نمای ساختمان دو طبقه ساده را بر روی آن پیاده‌سازی کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم با اهمیت نمای ساختمان و با طرح‌های مختلف نمای بیرونی ساختمان دو طبقه نیز آشنا شویم. امروزه روز با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان سازی امکان پیاده‌سازی طرح‌های بسیار خاص با استفاده از متریال‌های مختلف قطعا ممکن خواهد بود اما معمولا برای نمای بیرونی ساختمان‌های دو طبقه ایرانی همچنان از طرح و نقوش ساده و البته بسیار زیبا استفاده می‌شود. یک مقاله پیشنهادی برای شما با عنوان ۱۰ ایده خارق العاده برای دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۱۹ داریم می توانید آن را بخوانید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 2 =