معرفی سقف کاذب پلکسی یا طلقی، نحوه نصب، مزایا و معایب

1

برای همه ما پیش آمده است که از ظاهر و دکوراسیون خانه یا دفتر کار خود خسته شویم و تصمیم به ایجاد تنوع در آن بگیریم، اما ندانیم که چطور این کار را انجام دهیم. یکی از راه‌های نسبتا ساده ایجاد تغییر در ظاهر منزل یا اداره، استفاده از سقف کاذب است.

سقف کاذب پلکسی یا طلقی یکی از انواع سقف کاذب است که به علت ویژگی‌های منحصر به فرد و طرح و رنگ‌های متنوعش، این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه این مقاله به معرفی سقف کاذب، سقف کاذب پلکسی (سقف کاذب طلقی)، مزایای آن، نحوه نصب آن و مقایسه‌اش با سقف کاذب شیشه‌ای پرداخته‌ایم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب در واقع یک سقف ثانویه است که بر روی سقف اصلی ساختمان نصب می‌شود. هدف اصلی نصب سقف کاذب، پوشاندن تاسیسات زیر سقف اصلی سازه، بخشیدن زیبایی بیشتر به فضا، جلوگیری از نفوذ رطوبت و اتلاف دما، زیرسازی برای نورپردازی و موارد مشابه است. سقف کاذب می‌تواند در طرح‌های متنوع و از جنس‌های مختلفی ساخته شود.

رایج‌ترین انواع سقف کاذب عبارتند از: سقف کاذب پلکسی(طلقی)، سقف چوبی، سقف کاذب آلومینیومی، سقف کاذب رابیتس سیمان و رابیتس گچ، سقف‌های گریلیوم، سقف کناف، کناف پنل گچی و سقف کاذب PVC . در ادامه مقاله به معرفی یکی از محبوب‌ترین انواع سقف کاذب یعنی سقف طلقی یا پلکسی می‌پردازیم.

بیشتر بدانید راهنمای انتخاب سقف کاذب سرویس بهداشتی و حمام

سقف کاذب در واقع یک سقف ثانویه است که بر روی سقف اصلی ساختمان نصب می‌شود.
سقف کاذب در واقع یک سقف ثانویه است که بر روی سقف اصلی ساختمان نصب می‌شود.

سقف کاذب پلکسی یا طلقی

سقف کاذب پلکسی یا طلقی نوعی سقف شبیه شیشه بوده که از مواد پلی کربنات ساخته شده است. برای شکل دهی به مواد پلی کربنات از گرمادهی و قالب ریزی و ریخته گری استفاده می‌شود. این نوع سقف مثل شیشه براق، شفاف و صاف بوده اما چندین برابر مستحکم‌تر ومنعطف‌تر از شیشه و در برابر ضربه، نور و رطوبت بسیار مقاوم است. ضخامت طلق سقف کاذب حدودا بین ۱ تا ۴۰ میلیمتر و شفافیت آن حدودا ۹۲% است.

به علت ماهیت شکنندگی متریال سقف پلکسی و شبکه زیر ساخت آن امکان ایجاد سقف کاذب یکپارچه وجود ندارد به همین علت از سقف پلکسی بیشتر در فضاهای کوچک مانند حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا بخشی از سقف یک فضای بزرگ استفاده می شود.

سقف طلقی یا پلکسی در رنگ‌های مختلف قابلیت نصب و اجرا دارد اما از آنجاییکه امکان اجرای سقف کاذب پلکسی به صورت کاملا یکپارچه وجود ندارد، از این نوع سقف معمولا برای حمام، سرویس بهداشتی، لابی، سالن اجتماعات و اماکنی مانند فروشگاه استفاده می‌کنند.

سقف کاذب پلکسی همچنین در برابر تغییرات دمایی محیط، باران، تگرگ و شوک حرارتی مقاوم بوده و اگر بشکند، تکه‌های آن دارای لبه‌های تیز و برنده نیست و در نتیجه خطرناک نخواهد بود. همچنین در این نوع سقف از مواد ضد اشعه یو وی استفاده شده، بنابراین شفافیت خود را در برابر اشعه خورشید از دست نمی‌دهد.

بیشتر بدانید سقف کاذب پی وی سی چیست؟

سقف کاذب پلکسی در رنگ‌های مختلف قابلیت نصب و اجرا دارد و می‌توان از آن برای حمام، سرویس بهداشتی، لابی، سالن اجتماعات و اماکنی مانند فروشگاه استفاده کرد.
سقف کاذب پلکسی در رنگ‌های مختلف قابلیت نصب و اجرا دارد و می‌توان از آن برای حمام، سرویس بهداشتی، لابی، سالن اجتماعات و اماکنی مانند فروشگاه استفاده کرد.

نحوه نصب سقف کاذب پلکسی یا طلقی

در نصب سقف کاذب پلکسی ابتدا باید یک منبع نور مثل لامپ مهتابی یا نوار نوری ال ای دی پشت آن قرار بگیرد. سپس سازه‌های ابعاد مناسب برای زیرسازی سقف کاذب زیر آن نصب شود. البته در صورتیکه فضا نامتقارن باشد، این سازه‌ها می‌توانند به ابعاد کوچکتر تقسیم شوند. در مرحله آخر ورق‌های پلکسی انتخاب شده در ابعاد مورد نظر برش خورده و نصب می‌شوند.

در نصب سقف کاذب پلکسی باید یک منبع نور مثل لامپ مهتابی پشت آن قرار بگیرد.
در نصب سقف کاذب پلکسی باید یک منبع نور مثل لامپ مهتابی پشت آن قرار بگیرد.

مزایای سقف کاذب پلکسی یا طلقی

  • ورقه‌های طلقی سقف پلکسی در ابعاد استاندارد در بازار موجود بوده و می‌توان با آن‌ها، سایز دلخواه شما را ایجاد کرد.
  • فرایند نصب سقف کاذب پلکسی بسیار سریع است.
  • نوع مات این سقف به علت رنگ ماتی که دارد، منشا نور پشت خود را نشان نمی‌دهد.
  • جنس این سقف قابل شست و شو بوده و پاکسازی آن بسیار راحت است.
  • تعویض تایل‌های سقف کاذب پلکسی راحت انجام می‌شود.
  • سقف کاذب طلقی در مقایسه با سایر انواع سقف کاذب، قیمتی مقرون به صرفه‌تر دارد.
  • اتلاف حرارت و انرژی از طریق سقف کاذب پلکسی، ۱۰ % کمتر از شیشه است.

سقف کاذب پلکسی بهتر است یا شیشه‌ای؟

ایمنی

شکستن شیشه امری بسیار محتمل، اجتناب ناپذیر و در عین حال بسیار خطرناک است. به خصوص زمانیکه قرار است از آن به عنوان پوشش سقف استفاده شود. از انجاییکه طلق مقاومتی بسیار بالا در مقابل ضربه و یا حوادثی مثل زلزله داشته و منعطف‌تر بوده و حتی در صورت شکستن هم، تکه‌های تیزی نخواهد داشت، بهتر است برای سقف کاذب از جنس پلکسی یا طلق استفاده شود، زیرا ایمنی بسیار بالاتری خواهد داشت.

استحکام و مقاومت

ورقه‌های پلکسی خاصیت ضربه‌‌پذیری نسبتا بالاتری در مقایسه با شیشه دارند به این معنی که در صورت وارد شدن ضربه به طلق، موج ضربه در سطح طلق پراکنده شده و سپس جذب می‌شود. این در حالیست که شیشه با کوچکترین ضربه‌ای شکسته می‌شود. ورقه های طلقی همچنین در مقابل اشعه خورشید، رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی مثل مواد پاک کننده بسیار مقاوم هستند و رنگ خود را از دست نمی‌دهند.

اجرا

اجرا و نصب سقف کاذب پلکسی به علت برشکاری آسان آن نسبت به شیشه، سریع‌تر، کم هزینه‌تر و راحت‌تر است.

برای برش شیشه به ابزار الماس شیشه نیاز است و فرد برشکار باید تجربه و مهارت کافی را در این زمینه داشته باشد. این در حالیست که برش طلق و پلکسی با دست و با کاتر مخصوص طلق و همچنین برش لیزری ممکن است. البته ما پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه تجربه این کار را ندارید، برای برش طلق حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

تنوع رنگ و طرح

ورقه‌های پلکسی یا طلقی مخصوص سقف کاذب در ۲ نوع مات و شفاف و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند. قابلیت چاپ روی ورقه‌های پلکسی و در نتیجه تنوع بیشترشان در مقایسه با سقف کاذب شیشه‌ای یکی از عوامل مهم محبوبیت این نوع سقف است.

در صورتیکه فضایی که می‌خواهید سقف کاذب را در آن نصب کنید، نیاز به نور داشته اما نباید داخل آن دیده شود، می‌توانید از نوع مات پلکسی استفاده کنید و در صورتیکه دید به داخل برای شما مهم نیست می‌توانید از نوع شفاف‌تر آن استفاده کنید.

هزینه خرید و نصب

هزینه نگهداری و نصب سقف کاذب پلکسی در مقایسه با سایر انواع سقف کاذب بسیار به صرفه‌تر بوده و مقاومت بالای آن نیز باعث می‌شود که نیاز به تعویض و یا تجدید آن در فواصل کمتری پیش بیاید، بنابراین در بلند مدت هزینه کمتری به ساختمان تحمیل خواهد کرد.

حمل و نقل

نقل و انتقال شیشه امری بسیار سخت بوده و نیاز به تجهیزات بیشتری هم دارد. این کار همچنین دارای خطرات بسیاری بوده و ریسک شکستن شیشه‌ها در حین جابه‌جایی بسیار بالا است. اما جابه جایی ورقه‌های پلکسی یا طلقی به علت استحکام بیشترشان نسبت به شیشه در مجموع آسان‌تر است.

بیشتر بدانید سقف کاذب آلومینیومی چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف کاذب پلکسی یا طلقی، نسبت به سقف کاذب شیشه‌ای مقرون به صرفه‌تر، ایمن‌تر و زیباتر است.
سقف کاذب پلکسی یا طلقی، نسبت به سقف کاذب شیشه‌ای مقرون به صرفه‌تر، ایمن‌تر و زیباتر است.

جمع‌بندی

با بررسی ویژگی‌های سقف کاذب طلقی یا پلکسی و مقایسه آن با سقف شیشه‌ای به نظر می رسد که محبوبیت اخیر سقف کاذب طلقی بی دلیل نبوده و استفاده از پلکسی به جای شیشه، از نظر ایمنی، زیبایی و اقتصادی، انتخاب مناسب‌تری به نظر می رسد. در صورتیکه شما هم تجربه خرید و نصب سقف کاذب پلکسی را در خانه خود داشته‌اید، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. karan می گوید

    رایکا بام
    سقف شیروانی
    سقف شیب دار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =