فنگ شویی چیست و قوانین آن کدامند؟

0

اگر در چند سال اخیر به دنبال تغییر دکوراسیون و چیدمان و یا تجدید طراحی داخلی منزل یا دفتر کار خود بوده‌اید، احتمالا عبارت فنگ شویی زیاد به گوش‌تان خورده است. اما شاید برایتان جالب باشد که به همان اندازه که شور و شوق و هیجان در مورد فنگ شویی وجود دارد و این عبارت به کرات میان طراحان داخلی و حتی افراد عادی استفاده می‌شود، افراد بسیاری در اصل نمی‌دانند که واقعا منظور از فنگ شویی چیست. در این مطلب قرار است با هم بخوانیم که فنگ شویی چیست و قوانین فنگ شویی کدامند.

دامنه کلیشه‌های مربوط به فنگ شویی بسیار گسترده است – از نکات آسان در مورد نحوه جابجایی مبلمان و ایجاد تغییرات فوری در زندگی گرفته تا محاسبات پیچیده و اغلب متناقض برای هر منطقه از خانه شما و هر عملی که در زندگی انجام می‌دهید. برای اطلاع از قوانین فنگ شویی با استادکار همراه باشید.

فنگ شویی چیست؟

منظور از فنگ شویی چیست و چرا درک آن اینقدر دشوار است؟ فنگ شویی یک هنر و دانش بسیار قدیمی ‌است و تاریخ آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. این پیشینه بسیار طولانی ‌است و وقتی چیزی به این حد کهن باشد، ایجاد سوء‌تفاهم در تفسیر آن هم خیلی محتمل است. از آنجایی که فنگ شویی چنین دانش کهنی است، به راحتی در کلیشه‌های فرهنگی فرو رفته و گم شده است.

اما فنگ شویی یعنی چه؟ فنگ شویی بخشی از دانش پیچیده تائوئیست است که شامل طب سنتی چینی (طب سوزنی، طب گیاهی و …)، استفاده از انرژی مانند ورزش‌های Qi Gong ، Tai Chi، طالع‌بینی چینی و سایر رشته‌های حوزه گسترده دانش فلسفی مربوط به آثار تائوئیست باستانی می‌شود.

اما فنگ شویی چطور می‌تواند به درد شما بخورد؟ فنگ شویی قبل از هر چیز، استفاده از انرژی است. در دقیق‌ترین تعریف، از فنگ شویی به عنوان “طب سوزنیِ فضا” یاد می‌شود. فنگ شویی کانال‌های انرژی قدرتمندی را در خانه شما باز می‌کند تا به آن کمک کند قوی‌تر، هماهنگ‌تر و قدرتمندتر شود. این کار به نوبه خود انرژی خود شما را هم تقویت می‌کند.

استادان باستانی فنگ شویی می‌دانستند که فیزیک کوانتومی ‌امروز به ما چه می‌گوید – که همه چیز پیرامون ما از میادین انرژی بی‌پایان تشکیل شده است که همه چیزهایی را که می‌بینید، احساس می‌کنید و لمس می‌کنید و همچنین میلیون‌ها چیزی را که با چشم قابل رویت نیستند به هم وصل می‌کنند. در واقع بین شما و هر آنچه که شما را احاطه کرده است هیچ جدایی وجود ندارد و این موضوع البته شامل خانه شما هم می‌شود.

این بدان معنی است که اگر می‌خواهید سالم و شاد باشید و از عشق و موفقیت لذت ببرید، فضای پیرامون شما هم باید این انرژی را پشتیبانی کند. محیط شما باید برای انرژی شخصی شما و همچنین انرژی‌ای که دوست دارید جذب کنید، مناسب باشد. درست همان طور که از بودن در کنار یک فرد شاد و پر انرژی خوشحال می‌شوید، همین اتفاق با فضای زندگی شما (یا فضای کار کردن) هم رخ می‌دهد. اگر محیط اطراف شما دارای انرژی‌های فنگ شویی یعنی سلامت، نشاط، دوست داشتنی بودن و مقوی بودن باشد، شما هم احساس حمایت و خوشبختی خواهید کرد و همه چیز برای شما ساده‌تر و روان‌تر خواهد شد، زیرا این انرژی‌ای است که بیشتر با آن احاطه شده و از آن تغذیه می‌شوید.

شما می‌توانید یک خانه را که به خوبی فنگ شویی شده با لباسی مقایسه کنید که از همه نظر خوب و زیبا، راحت، ساخته شده از مواد نفیس و … است. و به همین منوال، یک خانه با فنگ شویی بد، مثل پوشیدن لباس نامناسب است. تصور کنید اینکه هر روز لباس بدی بپوشید چه حسی به شما می‌دهد. قطعاً باعث می‌شود احساس محدودیت، نارضایتی و عصبانیت کنید و انرژی شما راکد و مسدود می‌شود. دلیل اینکه از مثال لباس استفاده کردیم این است که در فنگ شویی، از خانه شما اغلب به عنوان پوست سوم و از لباس به عنوان پوست دوم یاد می‌شود.

البته دیدن این مثال در مورد لباس بسیار ساده‌تر از دیدن آن در فضای زندگی و محل کار شما است. یک خانه می‌تواند زیبا به نظر برسد ولی فنگ شویی واقعاً بدی داشته باشد و بالعکس، یک خانه همچنین می‌تواند بسیار متوسط ​​به نظر برسد و در عین حال دارای انرژی بسیار هماهنگ و سالم فنگ شویی باشد.

فنگ شویی چیست
فنگ شویی کانال‌های انرژی قدرتمندی را در خانه شما باز می‌کند تا به آن کمک کند قوی‌تر، هماهنگ‌تر و قدرتمندتر شود.

تاریخچه فنگ شویی

احتمالا می‌دانید که فنگ شویی دارای هزاران سال قدمت است، برخی می‌گویند ۲۰۰۰ سال، برخی دیگر هم قدمت آن را تا ۵۰۰۰ سال پیش می‌برند.

فنگ شویی به عنوان یک دانش سازمان یافته، از زمان سلسله تنگ استفاده می‌شد. اینجاست که ما می‌توانیم شواهد اولیه در زمینه استخدام استادان فنگ شویی برای انتخاب مکان‌های فرخنده و همچنین در مورد به کارگیری متون فنگ شویی در امتحانات امپراتوری را ببینیم (سال ۸۸۸ پس از میلاد مسیح).

یکی از مشهورترین نام‌های تاریخ فنگ شویی، نام استاد یانگ یون سانگ است. وی متون کلاسیک بسیاری از فنگ شویی از خود به جا گذاشته است و همچنین بنیانگذار مکتب چشم انداز فنگ شویی نیز به حساب می‌آید.

استاد یانگ یون سانگ در نوشته‌های خود بر اهمیت انتخاب یک مکان فرخنده که دارای “انرژی اژدها یا نفس اژدها” است تأکید کرده است. مفهوم بررسی دقیق سازه‌های زمینی – کوه‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و همچنین سازه‌های آبی – از این متون ناشی می‌شود.

فنگ شویی به عنوان یک دانش سازمان یافته، از زمان سلسله تنگ استفاده می‌شد.
فنگ شویی به عنوان یک دانش سازمان یافته، از زمان سلسله تنگ استفاده می‌شد.

انرژی فنگ شویی

انرژی حیاتی یا چی در مکان‌های خاصی از زمین موجود است و پیدا کردن این مکان‌ها به عنوان یافتن اژدها و محل استراحت آن توصیف شده است.

پدیده‌های مختلف طبیعی نمادی از اشکال حیوانات و انرژی‌های آن‌ها بوده‌اند، مانند اژدهای سبز، ببر سفید و …

امروزه یک مشاور فنگ شویی زمانی که با دقت به محیط اطراف شما نگاه می‌کند تا کیفیت انرژی آن و تأثیرش بر سلامت و رفاه شما را بفهمد، از همین دانش استفاده می‌کند.

این همان جایی است که عقیده قوی درباره فنگ شوییِ خارجی از آن نشات گرفته است. شاید شما از مشاوران فنگ شویی شنیده باشید که می‌گویند اگر محیط اطراف فنگ شویی بدی داشته باشد، بهبود فنگ شویی فضای داخلی هم تاثیر کمی ‌خواهد داشت. بنابراین ابتدا انرژی خارجی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا تأثیر زیادی در کیفیت انرژی خانه شما دارد.

البته در محیط شهری مدرن ما، اوضاع کمی‌ متفاوت است، بنابراین بزرگراه‌های شلوغ، انرژی رودخانه‌های خروشان را به خود می‌گیرند و ساختمان‌های بلند می‌توانند مانند کوه عمل کنند.

انرژی حیاتی یا چی در مکان‌های خاصی از زمین موجود است و پیدا کردن این مکان‌ها به عنوان یافتن اژدها و محل استراحت آن توصیف شده است.
انرژی حیاتی یا چی در مکان‌های خاصی از زمین موجود است و پیدا کردن این مکان‌ها به عنوان یافتن اژدها و محل استراحت آن توصیف شده است.

متون اصلی فنگ شویی

سه متن اصلی استاد یانگ به شکل گیری فنگ شویی، به ویژه فنگ شویی فرم که به آن مکتب “چشم انداز” فنگ شویی نیز گفته می‌شود، کمک کرده‌اند.

این سه متن فنگ شویی عبارتند از:

هان لونگ چینگ (هنر برانگیختن اژدها)

چینگ‌ هانگ آ چیه (روش‌های یافتن لانه اژدها)

لونگ چینگ (دره‌های نزدیک اژدها)

سه متن اصلی استاد یانگ به شکل گیری فنگ شویی کمک کرده‌اند.
سه متن اصلی استاد یانگ به شکل گیری فنگ شویی کمک کرده‌اند.

مبانی و قوانین فنگ شویی چیست؟

سوال بعدی این است که چگونه می‌توان فهمید که خانه شما فنگ شویی خوب یا بدی دارد؟ و چگونه می‌توانید برای خود و خانواده خود یک خانه با فنگ شویی واقعا خوب طراحی کنید؟ در ادامه قوانین فنگ شویی ومبانی آن را بررسی می‌کنیم.

آب و باد

فلسفه فنگ شویی دانشی است که به محیط‌های ساخته شده ما و چگونگی زندگی در هماهنگی با اصول دنیای طبیعی می‌پردازد. فنگ به معنای “باد” و شویی به چینی به “آب” ترجمه می‌شود. این عبارت از یک شعر باستانی می‌آید و نشانگر این است که چگونه زندگی انسان اگر با محیط پیرامون خود در جریان و در ارتباط باشد، می‌تواند ایده آل شود.

در فرهنگ‌های آسیایی ، نام این موضوع “تائو” است که به “راه” ترجمه می‌شود. تائو راه طبیعت است. از این رو اصول اساسی فنگ شویی از مشاهدات طبیعت سرچشمه می‌گیرد. مهم‌ترین اصول فنگ شویی، موقعیت فرماندهی، باگوا و پنج عنصر است که در ادامه با هر یک آشنا می‌شویم.

مبانی و قوانین فنگ شویی چیست
فنگ به معنای “باد” و شویی به چینی به “آب” ترجمه می‌شود.

موقعیت فرماندهی

درک و اجرای اصل موقعیت فرماندهی کار بسیار ساده‌ای است. موقعیت فرماندهی بهترین راه را برای قرار دادن خود و مبلمان در فضاهای مختلف برای فنگ شویی نشان می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد آن برای قرارگیری تختخواب، میز و اجاق گاز است. تختخواب نماینده شما، میز کار نماینده شغل شما و اجاق گاز نماینده ثروت شماست و اینکه چگونه خود را در جهان تغذیه می‌کنید.

مبانی موقعیت فرماندهی این است که به طور کلی باید بدون اینکه در یک خط مستقیم با در قرار بگیرید، رو به آن باشید. بسیار مهم است که در حالی که در رختخواب هستید، پشت میز خود نشسته‌اید و یا مشغول آشپزی هستید، در موقعیت فرماندهی قرار بگیرید. معمولاً این نقطه با یک خط مورب به در وصل می‌شود. قرار نیست به طور مستقیم با درب هماهنگ باشید، فقط باید درب را ببینید.

فنگ شویی یعنی چه
موقعیت فرماندهی بهترین راه را برای قرار دادن خود و مبلمان در فضاهای مختلف برای فنگ شویی نشان می‌دهد.

نقشه باگوای فنگ شویی

باگوا (Bagua) نقشه انرژی فنگ شویی است که در طرح کف خانه شما قرار گرفته است. باگوا به “هشت منطقه” در زبان چینی ترجمه می‌شود، بنابراین از هشت منطقه یا گوآ در اطراف یک مرکز تشکیل شده است. این مناطق هرکدام به یکی از شرایط مختلف زندگی مربوط می‌شود و مرکز، نشان دهنده سلامت و تندرستی کلی است.

یک روش آسان برای کار با نقشه bagua شناسایی یک تا سه زمینه‌ای است که بیشترین توجه را در زندگی شما نیاز دارند. سپس می‌توانید از شکل یا رنگ آن گوا در موقعیت مربوط به خانه خود استفاده کنید تا انرژی را فعال کرده و با ان کار کنید. ما توصیه نمی‌کنیم که به طور همزمان با هر ۹ حوزه یا حتی بیشتر از سه حوزه کار کنید.

هرکدام از ۸ منطقه نقشه باگوا به یکی از شرایط مختلف زندگی مربوط می‌شود و مرکز، نشان دهنده سلامت و تندرستی کلی است.
هرکدام از ۸ منطقه نقشه باگوا به یکی از شرایط مختلف زندگی مربوط می‌شود و مرکز، نشان دهنده سلامت و تندرستی کلی است.

خلاصه ای از هر منطقه یا gua به شرح زیر است:

ذن / خانواده

معانی: خانواده، آغازهای جدید

شکل: ستونی، مستطیلی

رنگ‌ها: سبز، آبی، خاکستری

فصل: بهار

شماره: ۴

عنصر: چوب یانگ

زون / ثروت

معانی: ثروت، فراوانی، سعادت

شکل: ستونی، مستطیلی

رنگ‌ها: بنفش

فصل: بهار

شماره: ۵

عنصر: چوب ین

تای چی / سلامتی

معانی: سلامتی، تندرستی کلی، مرکز

شکل: تخت، مربع

رنگ‌ها: قهوه‌ای، نارنجی، زرد

فصل: در رفت و آمد بین فصول

شماره: ۵

عنصر: زمین

کیان / افراد مفید

معانی: افراد مفید، نیکوکار، مسافرت

شکل: دایره‌ای، کروی

رنگ‌ها: خاکستری، متالیک

فصل: پاییز

شماره: ۶

عنصر: فلز یانگ

دوی / بچه‌ها

معانی: کودکان، کمال، شادی

شکل: دایره‌ای، کروی

رنگ‌ها: سفید، متالیک

فصل: پاییز

شماره: ۷

عنصر: فلز ین

ژن / دانش

معانی: دانش، خود پروری، مهارت آموزی

شکل: تخت، مربع

رنگ‌ها: آبی تیره

فصل: در رفت و آمد بین فصول

شماره: ۸

عنصر: زمین یانگ

لی/ شهرت

معانی: شهرت، اعتبار، اشتیاق، بینایی

شکل: مثلث، برجسته

رنگ‌ها: قرمز

فصل: تابستان

شماره: ۹

عنصر: آتش

کان/ شغل

معانی: شغل، مسیر زندگی

شکل: منحنی، موج دار

رنگ‌ها: سیاه

فصل: زمستان

شماره ۱

عنصر: آب

کوان/ مشارکت

معانی: مشارکت، ازدواج، مراقبت از خود

شکل: تخت، مربع

رنگ‌ها: صورتی

فصل: در رفت و آمد بین فصول

شماره: ۲

عنصر: ین زمین

نکته: مکاتب فنگ شویی فراوانی وجود دارد که همه آن‌ها از نقشه bagua در آنالیز فنگ شویی استفاده می‌کنند، اما هر یک ممکن است باگوا را به روش متفاوتی اعمال کند.

پنج عنصر

پنج عنصر سیستم دیگری است که از سنت تائوئیست نشات می‌گیرد. در این سنت آب، چوب، آتش، خاک و فلز نماینده تمام هستی و طبیعت‌ هستند. این پنج عنصر همچنین به عنوان پنج مرحله هم شناخته می‌شوند و تمام زندگی را به مراحل و دسته‌هایی تقسیم می‌کنند که به یکدیگر وابسته و مرتبط هستند. هر پنج عنصر با هم یک سیستم کامل ایجاد می‌کنند و یک عنصر تنها نمی‌ماند. این عناصر دائما در حال رقص هستند. در فنگ شویی، ما معمولا به دنبال تعادل پنج عنصر هستیم.

هر یک از مناطق نقشه باگوآ که با نام گوا هم شناخته می‌شوند، یک عنصر مربوطه هم دارند. بنابراین می‌توانید با پیدا کردن عنصر مربوط، از این سیستم برای تقویت یک گوا یا منطقه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید روی ثروت و فراوانی کار کنید، می‌توانید با افزودن چیزی که مظهر انرژی زمین است، مانند یک فرش بزرگ مسطح قهوه‌ای، موقعیت زون / ثروت خانه خود را فعال کنید.

در فنگ شویی، ما معمولا به دنبال تعادل پنج عنصر آب، چوب، آتش، خاک و فلز هستیم.
در فنگ شویی، ما معمولا به دنبال تعادل پنج عنصر آب، چوب، آتش، خاک و فلز هستیم.

در اینجا خلاصه‌ای از هریک از پنج عنصر آورده شده است:

زمین

ویژگی‌ها: مبتنی بر خود، مراقبت از خود، پایداری

شکل: تخت، مربع

رنگ‌ها: قهوه‌ای، نارنجی، زرد

فصل: در رفت و آمد بین فصول

گوا: تای چی، ژن، کوان

فلز

خصوصیات: زیبایی، کارآمدی، دقت، زیبایی

شکل: دایره‌ای ، کروی

رنگ‌ها: سفید، متالیک

فصل: پاییز

گوا:خیان، دون

آب

ویژگی‌ها: به سمت پایین، جریان، تغییر مکان

شکل: موج دار، منحنی

رنگ‌ها: سیاه

فصل: زمستان

گوآ: کان

چوب

ویژگی‌ها: گسترده، نشاط، رو به بالا

شکل: ستونی، مستطیلی

رنگ‌ها: سبز، رنگ‌های آبی

فصل: بهار

گوا: زن، زون

آتش

خصوصیات: شور و هیجان، روشنگری، درخشان

شکل: مثلث، برجسته

رنگ‌ها: قرمز

فصل: تابستان

گوآ: لی

سخن آخر

همانطور که شما نیز بعد از مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، فنگ شویی چیزی فراتر یک تغییر دکوراسیون ساده است و هدف از آن، در واقع جاری کردن انرژی‌های سازنده در خانه و محل کار شماست. اگر به دنبال پیاده کردن اصول فنگ شویی در خانه یا دفتر کار خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه فراوانی درباره آن انجام دهید و یا از متخصصان و مشاوران طراحی داخلی که در زمینه فنگ شویی نیز تخصص دارند، کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 10 =