مبلمان در دکوراسیون داخلی

2

چیدمان مبلمان در دکوراسیون یک فرصت و یا چالش جدید است که ذهن یک بانوی خانه دار، طراح دکوراسیون و یا هر فرد علاقه‌مند به دکوراسیون را درگیر خود می‌کند. سوالاتی همچون مبل‌ها را چگونه بچینم؟ از چه پارچه‌ای برای مبلم استفاده کنم، در چیدمان مبل‌ها از کوسن استفاده کنم یا نه؟ و هزاران سوالی دیگر که در هنگام چیدمان مبلمان ذهن ما را درگیر خود می‌کند.

از آنجا که مبلمان منزل نقش بسیار مهمی در جلوه‌ی خوب یا بد دکوراسیون دارد، انتخاب مبلمان درست و هماهنگ با دکوراسیون یکی از دغدغه‌های همه‌ی ما است که به زیبایی و تناسب فضاهای داخلی اهمیت می‌دهیم. با توجه به این امر، ما در این مطلب قصد داریم با طرح قوانین چیدمان منزل ذهنمان را از این نگرانی و سردرگمی نجات داده و دامنه‌ی دانش و اطلاعاتمان را افزایش دهیم. آنچه که در ادامه به آن اشاره می‌شود در همین راستا است.

  1. کارایی فضای داخلی شما چیست؟

فضای اتاق چه کارایی دارد؟ برای چه هدفی قصد دارید از آن استفاده کنید؟ قابلیت‌های آن چیست؟ با طرح پرسش‌های این چنینی در ابتدا متوجه خواهید شد به چند دست مبلمان احتیاج دارید. در مرحله‌ی بعدی متوجه می‌شوید با توجه به هدفتان و کارایی فضا چه نوع مبلمانی برای این فضای داخلی مناسب است.

به طور مثال اگر در طراحی خانه از گچبری‌های زیبا، وسایل تزئینی فراوان و آینه‌های قدی استفاده شده‌است، فضای داخلی این خانه سبک کلاسیک بوده، بنابراین باید مبل‌هایی با همین سبک انتخاب کنید. پس پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا خواسته‌تان را از فضا مشخص کنید، برای فضاهای خانوادگی می‌توانید از مبلمان‌های مدرن‌تر و برای فضای پذیرایی از مبل‌های معاصر یا تلفیقی استفاده کنید.

سبک دکوراسیون شما باید با سبک چیدمان مبلمان هماهنگ باشد.
سبک دکوراسیون شما باید با سبک چیدمان مبلمان هماهنگ باشد.
  1. نقطه کانونی در دکوراسیون شما کجاست؟

پس از مشخص شدن سبک و تعداد مبلمان باید به سراغ نقطه‌ی کانونی فضای داخلی بروید و براساس آن مبلمان را بچینید. نقطه‌ی کانونی فضای داخلی شما کجاست؟ به طورمثال اگر نقطه‌ی کانونی شما تلوزیون ۴۰ اینچی است، باید فاصله آن تا مبلمان شما سه متر باشد. پیشنهاد دیگری که به شما می‌توانیم بدهیم این است که در چیدمان مبلمان همیشه از بزرگترین تکه شروع کرده و آن را روبه‌روی نقطه کانونی قرار دهید. برای تسهیل گفتگو بین افراد، صندلی‌های رو به روی هم نباید بیشتر از ۲٫۵ متر با یکدیگر فاصله داشته باشند.

بیشتر بدانید زیباترین طراحی دکوراسیون داخلی جدید

فاصله بین مبلمان و تلویزیون باید سه برابر سایز صفحه نمایش باشد.
فاصله بین مبلمان و تلویزیون باید سه برابر سایز صفحه نمایش باشد.
  1. آیا همیشه باید از چیدمانی هماهنگ و متقارن در دکوراسیون مبلمان خود استفاده کنید؟

در هنگام انتخاب مبلمان باید به فضای کلی منزل یا هر فضای داخلی دیگری که هستید دقت کنید. اگر سبک دکوراسیون شما کلاسیک و رسمی است، تقارن و رعایت هماهنگی میان اجزای مبلمان بهترین چیدمان بوده و تأثیرگذاری آن را دو چندان می‌کند. بنابراین باید از مبلمان کلاسیک استفاده کنید. اما اگر سبک دکوراسیون شما مدرن است، رعایت تقارن نمی‌تواند جلوه‌ی دکوراسیون را شما را افزایش دهد. در این شرایط بی‌تقارنی بهترین گزینه خواهد بود.

یکی از روش‌هایی که دکوراسیون منزلتان را بسیار چشم‌نواز و دلنشین می‌کند، تنوع در اندازه‌ی مبلمان و سبک آن‌ها است.
یکی از روش‌هایی که دکوراسیون منزلتان را بسیار چشم‌نواز و دلنشین می‌کند، تنوع در اندازه‌ی مبلمان و سبک آن‌ها است. ایجاد تضاد با ترکیب خطوط راست و منحنی در عین ناهماهنگی وسائل خود باعث ایجاد یک دکوراسیون هماهنگ می‌شود. به طور مثال اگر مبلمان شما به صورت ال و یا مدرن است از یک میز گرد برای ایجاد تضاد استفاده کنید. اگر مبلتان گرد است از میز زاویه‌دار استفاده کنید.
  1. یک چیدمان شلوغ چه تأثیری در دکوراسیون داخلی دارد؟

وقتی صحبت از مبلمان می‌شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت آرامش، آسایش و راحتی می‌رود. طراحی مبل با همین هدف طراحی شده که در فرد احساس خوب یا بد بودن نسبت به فضا ایجاد کند. وقتی فضای ورودی را شلوغ می‌کنید در فرد احساس آشفتگی و کلافگی ایجاد می‌گردد. بنابرین مسیرهای ورودی را شلوغ نکنید.

مبل های بزرگ و دست و پاگیر را در نزدیک در ورودی قرار ندهید. همواره به یاد داشته باشید، حداقل و حداکثر فاصله از ورودی‌ها باید ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر بوده و چیدمان وسایل را در اطراف اتاق قرار دهید و از تجمع آن‌ها در وسط اتاق خودداری کنید. قرار دادن وسائل در وسط باعث شده تا فضا به دو اتاق نشیمن کوچک تبدیل گردد، در حالیکه اگر وسائل را دور تا دور بچینید، یک فضای بزرگ خواهید داشت.

بنابراین دکوراسیون مدرن و زیبای فضای داخلی و چیدمان مبلمانتان می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش و آسودگی در افرادی که به شما مراجعه می‌کنند، شود.

در چیدمان مبلمان همیشه از بزرگترین تکه شروع کرده و آن را روبه‌روی نقطه کانونی قرار دهید
در چیدمان مبلمان همیشه از بزرگترین تکه شروع کرده و آن را روبه‌روی نقطه کانونی قرار دهید. برای تسهیل گفتگو بین افراد، صندلی‌های رو به روی هم نباید بیشتر از ۲٫۵ متر با یکدیگر فاصله داشته باشند
  1. چگونه از رنگ و بافت مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید؟

اگر فضای داخلی روشن و یکدست است، استفاده از مبلمانی که در طراحی آن از چوب استفاده شده می‌تواند فضا را از کسلی و یکنواختی خارج کرده و فضا را گرم‌تر و انرژی‌بخش کند. علاوه براین کوسن‌ها هم می‌توانند به کمک شما بیایند و فضا را زیباتر و جذاب‌تر کنند. در انتخاب کوسن‌ها باید به رنگ آن‌ها توجه کنید. رنگ کوسن‌ها باید متضاد رنگ مبلمان باشد. به طور مثال اگر مبلمان منزل شما کرم رنگ و روشن است، استفاده از کوسن‌های نارنجی باعث جلوه‌ی بیشتر دکوراسیون داخلی شما می‌شود.

کوسن ها در دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلمان باعث ایجاد حس راحتی بیشتر شده و در زیباتر شدن چیدمان بسیار موثر هستند.
کوسن ها در دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلمان باعث ایجاد حس راحتی بیشتر شده و در زیباتر شدن چیدمان بسیار موثر هستند.
  1. چه سبک چیدمان مبلمان را دوست دارید؟

در گذشته خانه‌های ایرانی همه یک سبک و سیاق و یک دست بودند. فرش‌های لاکی کاشان و پشتی‌ها و مخده‌های دست دوز با پتوهایی سفید که در چهار گوشه‌ی اتاق قرار داشت، نشانه‌ی بارز طراحی داخلی خانه‌ی هر ایرانی بود. با گذشت زمان مبل‌ها آمدند و فضای دکوراسیون را تغییر دادند. مبل‌هایی یک دست و یک جور با طرح و نقشه‌ی یکسان که در رنگ‌های مختلف در منزل همه بود. مبل های راحتی  محکم و بزرگ با پارچه‌های رومبلی زمخت و خشن، حرف و سخنی از رنگ و طرح‌های مختلف و متنوع نبود.

فرش‌های لاکی کاشان و پشتی‌ها و مخده‌های دست‌دوز با پتوهایی سفید که در چهار گوشه‌ی اتاق قرار داشت، نشانه‌ی بارز خانه‌ی هر ایرانی بود.
فرش‌های لاکی کاشان و پشتی‌ها و مخده‌های دست‌دوز با پتوهایی سفید که در چهار گوشه‌ی اتاق قرار داشت، نشانه‌ی بارز خانه‌ی هر ایرانی بود.

با گذشت زمان و آمدن اینترنت و ماهواره و… دکوراسیون خانه‌ها تغییر کرد و انواع سبک‌های دکوراسیون وارد منازل شدند. طراحی داخلی خانه‎‌ها و زیبایی‌شان اهمیت پیدا کرد. مبل‌های متنوع با سبک و طرح‌های مختلف وارد بازار شدند. رقابت میان تولیدکنندگان افزایش یافت و مبل‌ها را با توجه به شکل و ظاهر، مواد ساخته شده، ارتفاع و پهنای نشیمن صندلی‌ها، نوع پارچه و طرح به کاربرده شده به سه دسته کلی تقسیم کردند که عبارتند از:

  • مبلمان سلطنتی

مبلمان سلطنتی به دلیل داشتن تاج و هنر منبت‌کاری یکی از خاص‌ترین مدل‌های مبلمان است. استفاده از این سبک مبلمان که به مبلمان استیل هم در ایران شهرت یافته، فضای خانه را بسیار لوکس و مجلل می‌کند. مبلمان سلطنتی فضای زیادی اشغال می‌کنند و در گروه مبل‌های حجیم و بزرگ هستند که به صورت دو مدل استیل هفت نفره و نه نفره در بازار عرضه می‌شوند.

در دکوراسیون مبلمان سلطنتی باید بین مبل‌ها فضای زیادی قرار نداد و آنها را گرد یک میز چید. مبل‌ها را در نزدیک یکدیگر قرار داد به گونه‌ای که فضای بین آن‌ها کمتر از دو متر باشد. مبل‌ها باید از دیوار فاصله داشته باشند. مبل‌های دو و سه نفره را روبروی یکدیگر گذاشت و از وسائل تزئینی و گران قیمت زیاد استفاده نکرد. استفاده‌ی زیاد از وسائل تزئینی فضا را شلوغ و سنگین کرده و رفت و آمدتان را دچار مشکل می‌کند.

می‌توان از میزهای عسلی به عنوان میز تزیینی کنار مبل‌ها استفاده کرد. این کار باعث میشود تا هم دسترسی راحتی به میزها داشته باشید و هم نیازی به جابه جایی مدام آن ها نباشد.

قرار دادن مبلمان به صورت قرینه باعث ایجاد یک فضای رسمی در دکوراسیون شما می‌شود.
قرار دادن مبلمان به صورت قرینه باعث ایجاد یک فضای رسمی در دکوراسیون شما می‌شود. برای ایجاد تقارن در دکوراسیون با مبل سلطنتی می‌توانید مبل سه نفره را به عنوان خط تقارن قرار داده و در دو سوی آن از مبل‌های تک نفره استفاده کنید. اگر در فکر ایجاد فضایی صمیمی هستید از چیدن مبلمان به شکل قرینه خودداری کنید.
  • مبلمان نیمه سلطنتی یا کلاسیک

این مبل نسبت به مبل سلطنتی نقش و نگار کمتری داشته و جمع و جورتر است. مبلمان کلاسیک اغلب به صورت هفت تکه به فروش می‌رسد و به آن مبلمان نیمه استیل هم می‌گویند. این سبک مبلمان در گروه مبل‌های لوکس قرار گرفته و پارچه‌های استفاده شده در آن ساده و بدون نقش و نگار است. اگر یک منزل کوچک دارید و دوست دارید از سبک کلاسیک در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، می‌توانید با کمک یک کنسول چوبی، یک فرش شش‌متری با طرح کلاسیک و کاناپه‌هایی ساده همراه با مبل‌های کلاسیک که در طرفین آن قرار گرفته‌اند، سبک کلاسیک را در منزل خود پیاده کنید.

اگر فضای کافی برای استفاده از سرویس هفت تکه کلاسیک را ندارید می‌توانید با طراحی یک کاناپه‌ی راحتی و دو مبل کلاسیک در کنارش یک فضای مطلوب و همراه با این سبک و سیاق را بسازید.
اگر فضای کافی برای استفاده از سرویس هفت تکه کلاسیک را ندارید می‌توانید با طراحی یک کاناپه‌ی راحتی و دو مبل کلاسیک در کنارش یک فضای مطلوب و همراه با این سبک و سیاق را بسازید.
  • مبلمان راحتی

نشستن و لم دادن بر روی یک مبلمان راحتی و تماشای تلوزیون می‌تواند تنش و خستگی یک روز سخت را از تن بیرون کند. همان‌طور که از اسم مبلمان راحتی هم پیدا است، نرمی و راحتی در این نوع مبلمان حرف اول را می‌زند. نشیمن بسیار نرم و راحت، پشتی کوتاه، بالشتی از جنس خود مبل و دسته های پهنی که بتوان دستان خسته را بر روی آن قرار داد، تماماً از ویژگی‌های یک مبل راحت نشیمن است.

هنگام خرید مبلمان راحتی باید حواستان به فضای منزلتان هم باشد
هنگام خرید مبلمان راحتی باید حواستان به فضای منزلتان هم باشد. در فضای محدود و کوچک، باید از مبلمان ال و یا مبل‌های راحتی جمع و جور  استفاده کنید تا جایی برای رفت و آمد هم باقی بماند.

سخن آخر

مبل یکی از ملزومات ساخت بشر است که از دیرباز از آن در سبک و مدل‌های مختلف استفاده کرده‌اند. اولین مبل‌ها در قرن ۱۵ میلادی شناسایی شده‌اند. با گذشت زمان و تنوع در محصولات، خواسته و نیاز مصرف کننده نیز تغییر کرد و افراد متوجه شدند که می‌توانند سبک‌های متنوع برای دکوراسیون منزل خود طراحی کنند. تنوع دکوراسیون منجر به تنوع چیدمان مبلمان‌ها شد و طراحی سبک‌های متنوع از مبلمان مطرح گشت.

سه سبک سلطنتی، کلاسیک و راحتی بر اساس نیاز محیط و مصرف کننده طراحی شد. به تدریج سبک های مختلف دکوراسیون وارد جامعه‌ی سنتی ایرانی شد و فضای خانه‌ها را تغییر داد. امروزه در طراحی داخلی خانه‌های ایرانی استفاده از سبک‌های سنتی با کمک وسایل قدیمی در رنگ‌های شاد و متنوع کار سخت و پیجیده‌ای نیست.

کافی است در همین تهران خودمان سری به محله‌های قدیم زده و با حال و هوای خانه‌های قدیمی و اصول چیدمان و دکوراسیون آن ها آشنا شد. طراحی دکوراسیون منازل ایرانی متنوع است و بسته به سلیقه‌ی میزبان می‌توان خانه ها را از سنتی تا مدرن و امروزی چید. حتی می‌توان سنت و مدرنیته را در کنار یکدیگر تلفیق کرد،

در نهایت می‌توان این ادعا را داشت که طراحی دکوراسیون منازل ایرانی تنها از دستان توانمند ایرانی هنرمند بر می‌آید. زیرا یک ایرانی است که از گذشته با طراحی و چیدمان پررنگ و لعاب سنتی ایرانی آشنا است و می‌تواند دکوراسیونی مناسب با فرهنگ و آیین و سنت خود ارائه دهد. هرچند استفاده از سبک‌های مختلف کلاسیک و امروزی و… هم جای هیچ ایراد و شماتتی ندارد. برای آشنایی بیشتر با سبک و دکوراسیون منازل ایرانی مقاله‌های متعددی در استادکار موجود است که می‌توانید مطالعه کنید.

2 نظرات
  1. نوشین قهرمانلو می گوید

    بسیار عالی و کاربردی بود ممنون شیوا خانم

  2. ژیلا لاکن می گوید

    بسیار عالی و کاربردی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 9 =