رنگ کاری کابینت ؛ کدام جنس کابینت‌ها را می‌توان رنگ زد؟

3

برای نو کردن آشپزخانه با هزینه کم، رنگ آمیزی کابینت یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای رنگ آمیزی باید ابتدا نوع کابینت خود را مشخص کنید و جنس رنگی که بهترین بازدهی را روی کابینت دارد، بشناسید. اگر بدون آشنایی با نکات رنگ آمیزی کابینت شروع به کار کنید، نتیجه یک کار غیرحرفه‌ای خواهد بود که هر کسی با یک نظر متوجه می‌شود که توسط یک فرد آماتور انجام شده است. با ما همراه باشید تا ریزه کاری‌های رنگ کاری کابینت را با شما به اشتراک بگذاریم.

فن کوزه‌گری در رنگ کاری کابینت چوبی، MDF و فلزی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای رنگ آمیزی چوب با مشکل مواجه شوید. اولین باری که می‌خواستم یک درب چوبی را رنگ کنم بیش از دو قوطی رنگ مصرف کردم ولی در نهایت مجبور به تعویض کلی آن شدم. به این خاطر که اولاً چوب بخش زیادی از رنگ را می‌خورد و دوم اینکه با رنگ شدن درب چوبی به جای یک سطح صاف و یکدست با یک سطح پر از برآمدگی مواجه شدم که ظاهر نازیبایی داشت. با استفاده از آن تجربه ناموفق به چند نکته مهم پی بردم که قصد دارم در این پست استادکار آن‌ها را با شما در میان بگذارم.

گام اول:

قبل از شروع، ابتدا جنس کابینت را مشخص کنید. شما می‌توانید انواع کابینت‌های چوبی، فلزی، لمینت، وینیل و MDF را رنگ آمیزی کنید. اکثر کابینت‌های چوبی پیش از رنگ آمیزی نیاز به ایجاد یک سطح صاف و مسطح دارند. اگر این مرحله را انجام ندهید در نهایت ظاهر کار زشت و پر از برآمدگی می‌شود.

کابینت‌های لمینت به دلیل ماهیت صاف این جنس نیازی به سمباده کشیدن برای ایجاد سطحی مسطح ندارند.

گام دوم:

برای رنگ کاری کابینت در انتخاب رنگ آن دقت کنید. رنگ آمیزی علاوه بر جنبه ظاهری و زیبایی باید با جنس کابینت متناسب باشد. بهتر است از رنگ‌های بر پایه آب برای رنگ آمیزی کابینت استفاده کنید یا رنگ‌های روغنی؟ رنگ‌های مات یا براق؟

گام سوم:

آیا برای رنگ آمیزی نیاز به زیرساز (پرایمر) دارید یا خیر؟ برای یک نتیجه موفقیت آمیز در رنگ کاری کابینت چند بار باید رنگ کاری را تکرار کنید؟

این سه گام از مهم‌ترین سوالاتی هستند که پیش از رنگ کاری کابینت به ویژه هنگام بازسازی آشپزخانه باید پاسخ آن‌ها را بدانید. جواب شما به این سوالات به نوع و جنس سطح رنگ آمیزی کابینت بستگی دارد. به همین دلیل در ادامه نحوه رنگ آمیزی کابینت‌های مختلف چوبی،MDF و فلزی را به تفکیک بیان می‌کنیم.

آیا کابینت ام دی اف را می‌شود رنگ کرد؟ چطور؟!

۱- برای محافظت از کانتر آشپزخانه روی آن‌ را با استفاده از ورقه‌های کاغذ و روزنامه بپوشانید. برای پوشاندن قسمت‌هایی که کابینت به دیوار متصل شده از روزنامه به همراه چسب‌های پهن استفاده کنید.

رنگ کاری کابینت
پوشاندن قسمت‌های مختلف آشپزخانه هنگام رنگ کاری کابینت

۲- برای رنگ کاری اصولی کابینت‌ها باید تا جای امکان بخش‌های جدا شدنی را از بدنه اصلی کابینت باز کنید. این بخش‌ها شامل کشوها، درب‌های کابینت، دستگیره‌ها و لولاها هستند. با این روش نتیجه رنگ کاری کابینت بسیار شیک و حرفه‌ای می‌شود.

رنگ کاری کابینت
اگر بدون باز کردن دستگیره‌ها و کشوها، کابینت را رنگ آمیزی می‌کنید از چسب‌های پوشاننده روی این نواحی استفاده کنید تا رنگ نگیرند.

۳- باز کردن تعداد زیادی درب کابینت و کشوها ممکن است شما را سردرگم کند. روی هر دربی که باز می‌کنید برچسب کوچکی بزنید تا در حین نصب مجدد بدانید هر درب مربوط به کدام قسمت است (مثلا: درب سینک). همچنین می‌توانید آن‌ها را شماره‌گذاری کنید.

رنگ کاری کابینت
نحوه شماره‌گذاری درب‌های کابینت

۴- سطح کابینت‌ها را از هر نوع ماده چسبناک و چربی تمیز کنید. ساده‌ترین روش تمیز کردن سطح با استفاده از مایع ظرفشویی است. چون روی سطح روغنی MDF نمی‌توان رنگ زد.

۵- پیش از رنگ کاری کابینت MDF باید روی آن را سمباده بکشید. تمامی سطح و لبه‌های کار را با استفاده از سمباده اسفنجی یکدست و صاف کنید. از یک پارچه خشک برای پاک کردن خرده‌های غبار چوب استفاده کنید و در نهایت برای از بین بردن باقیمانده ذرات آن، سطح MDF را با دستمال مرطوب تمیز کنید. در حین سمباده کشیدن بهتر است از وسایل ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید.

تغییر رنگ کابینت MDF: اگر کابینت MDF از پیش رنگ شده باید ابتدا با استفاده از سمباده کمی زبرتر رنگ آن را از روی سطح از بین ببرید.

۶- یک پرایمر مناسب چوب خریداری کنید و با آن روی MDF را آستر کنید. هنگام خرید رنگ به هماهنگی آن با پرایمر دقت کنید. بیشتر نقاش‌های حرفه‌ای از رنگ روغنی برای پرایمر استفاده می‌کنند چون به آرامی خشک می‌شود و سطح مناسبی را برای رنگ آمیزی اصلی فراهم می‌کند. دو روش برای از بین بردن سطح درز و شکاف روی چوب کابینت وجود دارد:

  • با استفاده از رنگ زیرکار (پرایمر) که در بالا گفته شد سطح کار را آستر کنید پس از خشک شدن استر روی آن را سمباده نرم بکشید و دوباره این مرحله را تکرار کنید تا شکاف یکدست شود.
  • روش بعدی استفاده از بتونه نقاشی یا بتونه مخصوص چوب است که می‌توانید آن را از فروشگاهی که رنگ می‌خرید تهیه کنید. این روش برای تعداد شکاف‌های زیاد روی چوب موثر است. اگر روی چوب کابینت تعداد زیادی از این شکاف‌ها وجود دارد باید پس از خشک شدن بتونه، سمباده بزنید و با استفاده از پرایمر مجدد روی کار را آستر کنید.

برای رنگ کاری کابینت MDF از پرایمر بر پایه آب استفاده نکنید چون باعث می شود که فیبر چوبی متورم شده و یا به اصطلاح باد کند.

رنگ کاری کابینت
ابتدا روی درب‌های کابینت را با پرایمر بپوشانید پس از خشک شدن آن را برگردانده و برای پشت آن نیز این مرحله را تکرار کنید. این رویه را برای چارچوب، کشوها و سایر قسمت‌های بدنه کابینت نیز باید انجام دهید. مطمئن شوید که پرایمر لبه‌های داخلی را به خوبی بپوشاند.

۷- درب‌های کابینت را به ترتیب رنگ کنید. پس از خشک شدن یک سمت آن، باید سمت پشت آن را نیز رنگ آمیزی نماید. اگر هر قسمت از کار به خوبی رنگ نخورده می‌توانید پس از خشک شدن سطح، رنگ آمیزی را یک بار دیگر تکرار کنید. اگر کار رنگ کاری در یک روز به پایان نرسید تمامی وسایل مثل غلطک، قلم مو نقاشی و.. را با استفاده از پلاستیک یا سلفون بپیچید تا بدون شستشو بتوانید برای روز آینده نیز از آن استفاده کنید.

رنگ مناسب MDF: نتیجه رنگ آمیزی با رنگ لاکی، بر پایه آب و رنگ‌های روغنی مشابه است. اما به شرطی که در انتخاب پرایمر دقت کنید.

رنگ کاری کابینت
برای رنگ کاری کابینت به یک غلطک رنگ آمیزی کوچک، شوت یا قلم مو نقاشی، رنگ و پرایمر، سمباده اسفنجی و همچنین یک عدد دستکش نیاز دارید.

۸- بعد از خشک شدن رنگ‌های درب و کشوهای کابینت زمان آن رسیده که آن‌ها را مجددا در جای اصلی خود نصب کنید. اگر می‌خواهید حسابی کابینت‌های آشپزخانه‌تان تغییر کند در این مرحله چند دستگیره جدید برای آن نصب کنید. استفاده از ضربه گیر درب کابینت هم ایده خوبی است.

۹- به همان ترتیبی که در ابتدا شماره‌گذاری کرده‌اید درب‌ها و لولاها را روی کابینت نصب کنید. به همین راحتی کابینت MDF رنگ می‌شود.

نحوه رنگ آمیزی کابینت فلزی

برای اینکه بتوانید با کمک رنگ آمیزی چهره جدیدی به کابینت‌های فلزی و قدیمی آشپزخانه‌تان بدهید مراحل زیر را دنبال کنید:

رنگ کاری کابینت
نحوه رنگ کاری کابینت فلزی
  • کابینت را برای نقاشی آماده کنید. با استفاده از مواد شوینده چربی و روغن روی کابینت فلزی را تمیز کرده و آن را با دستمال پاک کنید سپس اجازه دهید تا خشک شود.
  • با استفاده از یک سمباده سطح را یکدست و هموار کنید. به این ترتیب اگر از پیش زنگ زدگی و یا رنگ روی کابینت فلزی وجود داشته باشد از بین می‌رود.
  • درب‌های کابینت و کشوها را از بدنه اصلی کابینت جدا کنید. اگر نمی‌خواهید دستگیره‌ها را رنگ کنید روی آن را بپوشانید.
  • پرایمر مناسب فلز که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی است را تهیه کنید و با آن روی سطح کار کابینت فلزی را بپوشانید.
  • با یک لایه رنگ پرایمر سطح کار را آستر کنید. اجازه دهید رنگ خشک شود و سپس با استفاده از رنگ اکریلیک کابینت را رنگ آمیزی کنید. البته بخاطر داشته باشید که استفاده از رنگ اکریلیک تنها در صورتی که از آستر و پرایمر ضدزنگ یا روغنی استفاده کرده باشید برای رنگ آمیزی روی کابینت فلزی پیشنهاد می‌شود. همچنین بهتر است برای استفاده از این نوع رنگ از اسپری رنگ آمیزی استفاده نمایید.
  • پس از خشک شدن درب و کشوها آن‌ها را در جای قبلی خود نصب کرده و داخل کابینت قرار دهید.

نظرات و پیشنهادات

در این پست استادکار در مورد نحوه رنگ آمیزی کابینت فلزی، چوبی MDF و روش‌های آستر زدن روی چوب و فلز صحبت کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک‌ها رنگ کاری کابینت، درب‌ها و تخت خواب خانه را به تنهایی انجام دهید.

اگر تجربه‌ای در زمینه انتخاب بتونه نقاشی روی چوب و انتخاب رنگ مناسب برای چوب MDF و فلز دارید؛ آن را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Confessionsofaserialdiyer | Familyhandyman | Wikihow

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
3 نظرات
  1. هما صناعی می گوید

    عالی بود. ممنون از تلاش و توجه شما و این مطلب آموزنده‌تون

  2. الهام می گوید

    خیلی مفید و کاربردی بود، ممنون

  3. مسعود اصغریان رضایی می گوید

    باسلام و تشکر رنگ آمیزی کابینت های Mdf با توجه به اینکه mdf ها که برای ساخت کابینت بکار میروند به اصلاح خام نیستند یعنی رو سطح mdf یک لایه نازک پلاستیک وجود دارد چگونه میتوان روی این لایه نازک پلاستیکی رنک زد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 2 =