راهنمای افزایش عمر پارکت با تعمیر و نگهداری پارکت

0

کفپوش پارکت یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین کفپوش‌ها برای خانه است. دلیل علاقه بسیاری از خانواده‌ها به این نوع کفپوش جذابیت، مقاومت و نگهداری پارکت است. این مساله موجب می‌شود نظافت و تمیزکردن کفپوش پارکت نیز راحت‌تر انجام شود. علاوه بر این‌ها، اگر کفپوش پارکت با مشکلی برخورد کند تعمیر پارکت نیز به نسبت سایر کفپوش‌ها ساده و بدون چالش است. در کنار قیمت مرقوم به صرفه آن، اغلب افراد کفپوش پارکت را برای خانه خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل ما در این مطلب به شما راهکارهایی برای تعمیر و نگهداری پارکت ارائه می‌دهیم.

راهکارهایی برای مراقبت و نگهداری پارکت

هر کفپوشی که برای خانه خود انتخاب کنید در هر حال نیاز به مراقبت‌های خاص خودش دارد. برخی زود لک می‌شوند، برخی خراش بر می‌دارند و برخی دیگر اگر جلا داده نشوند تیره و کدر می‌گردند. بنابراین، پس از نصب کفپوش، این مراقبت و نگهداری از آن است که اهمیت پیدا می‌کند.

برای مراقبت و نگهداری پارکت می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  1. رطوبت را کاهش دهید

یکی از تفاوت‌های کفپوش لمینت و پارکت در جنس آن‌ها بود، برخلاف لمینت که یک لایه پلاستیکی چاپ شده دارد، پارکت از چوب ساخته شده و در برابر رطوبت حساس است و ممکن است آسیب ببیند. هرچند، چوبی که در تولید کفپوش‌های مدرن پارکت استفاده می‌شود با تکنولوژی ساخته می‌شوند که مقاومت در برابر رطوبت را بالا می‌برد. با این حال، هنگام تمیزکردن کفپوش پارکت از تی مرطوب استفاده کنید نه تی خیس.

هرچه کفپوش پارکت کمتر خیس شود عمر بیشتری خواهد داشت بنابراین هنگام نظافت، به این مساله دقت ویژه‌ای داشته باشید. همچنین به محضی که قطره‌ای آب روی آن ریخت سریع آن را پاک کنید تا لکه آن باقی نماند یا به کفپوش آسیب نرساند. تمیزکردن منظم با دستمال یا تی خشک می‌تواند به پاکیزگی و بالاتر رفتن عمر کفپوش پارکت کمک کند.

برای تمیزکردن پارکت از تی خیس استفاده نکنید.
برای تمیزکردن پارکت از تی خیس استفاده نکنید.
  1. از کفپوش پارکت در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت کنید

کفپوش پارکت در برابر خراش و یا کشیده شدن وسایل سنگین نیز حساس است و خیلی سریع آسیب می‌بیند. بنابراین اگر به خوبی از آن در برابر اجسام تیز و یا سنگین محافظت نکنید به مرور زمان متوجه پوسته شدن و کهنه شدن این نوع کفپوش خواهید شد. بنابراین برای نگهداری پارکت باید مراقبت افتادن اجسام تیز و سنگین به روی آن باشید، همچنین وسایلی نظیر مبلمان و سایر لوازم خانگی سنگین را هنگام جا به جا کردن روی  کفپوش پارکت نکشید. با کفش‌های پاشنه بلند نیز روی این نوع کفپوش قدم نزنید چرا که خیلی سریع آسیب می‌بینند. بهتر است در نقاط پر تردد خانه، برای آسیب نرسیدن به کفپوش پارکت، از فرش استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری پارکت و روش اجرای آن
وسایل سنگین همانند مبلمان را هنگام جا به جا کردن روی پارکت نکشید
  1. هنگام تمیزکردن پارکت به جنس آن توجه داشته باشید

اگرچه پارکت‌ها همه چوبی هستند اما از نظر لایه رویی و نهایی با هم متفاوتند. مثلا برای تمیزکردن کفپوش پارکتی که رویه پلی اورتان دارد می‌توانید از تی مرطوب استفاده کنید یا هفته‌ای یکبار با تمیزکننده سطوح چوبی آن را تمیز کنید. هرچند تعداد دفعات تمیزکردن کفپوش پارکت در هفته بستگی به نوع استفاده شما دارد. اگر کفپوش پارکت در جاییست که زیاد با کفش به روی آن تردد می‌شود باید زود به زود تمیز شود اما اگر کفپوش به طور معمول و عادی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمیزکردن هفتگی کافیست. اما کفپوش‌هایی که رویه آن‌ها لاکی یا شلاک باشند بهتر است هر چهار ماه یکبار با استفاده از وکس مخصوص جلا داده شوند.

  1. مراقب لکه‌های روی کفپوش باشید

همانطور که گفته شد، کفپوش پارکت در برابر لک شدن حساس است بنابراین اگر خیلی سریع لکه‌های مایعات حتی چند قطره آب را از روی آن پاک نکنید به مرور زمان متوجه تغییر رنگ و باقی ماندن لکه خواهید شد. اگر لکه‌ای روی کفپوش پارکت باقی ماند، برای پاک کردن آن از پاک کننده‌های مخصوص سطوح چوبی استفاده کنید و اگر خراشی روی آن دیدید که در اثر راه رفتن یا کشیده شدن چیزی رخ داده است، با استفاده از یک پنبه، به روی آن قسمت موم مخصوص چوب بزنید تا پیش از اینکه خراش  عمیق‌تر شود، بتوانید آن را برطرف کنید.

تعمیر و نگهداری پارکت و روش اجرای آن
خراش‌های سطحی پارکت را با استفاده از موم مخصوص ترمیم کنید.
  1. کفپوش پارکت را جاروبرقی بکشید

شاید تصور کنید جاروبرقی کشیدن مخصوص فرش و موکت است، اما برای از بین بردن گرد و غبار روی کفپوش‌ها لازم است از جاروبرقی استفاده کنید. بنابراین هربار که برای نظافت هفتگی خانه خود از جاروبرقی استفاده کردید، سطوح پوشیده شده از پارکت را نیز جارو بکشید تا غبار روی آن پاک شده و کفپوش دیرتر کدر و رنگ پریده شود.

تعمیر و نگهداری پارکت و روش اجرای آن
هنگام جارو زدن فرش‌ها، پارکت را نیز جاروبرقی کنید تا گرد و غبار و آلودگی‌های روی آن از بین برود.
  1. از کفپوش پارکت در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از راه‌های نگهداری پارکت، محافظت از آن در برابر نور خورشید است. در هر حال نور خورشید طولانی مدت می‌تواند موجب رنگ پریدگی کفپوش پارکت شود و این چیزی نیست که شما بخواهید با آن دست و پنجه نرم کنید. بنابراین اگر می‌خواهید کفپوش پارکت را انتخاب کنید بهتر است از یک پرده ضخیم استفاده کنید تا جلوی نور شدید خورشید را، بخصوص در فصول گرم و آفتابی سال، بگیرد و مانع رنگ پریدگی کفپوش شود.

تعمیر و نگهداری پارکت و روش اجرای آن
کفپوش پارکت چهره خانه شما را طبیعی‌تر می‌کند و جذابیت خاصی به فضا می‌بخشد، اما برای نگهداری پارکت باید از آن در برابر نور خورشید محافظت کنید تا دو رنگ یا رنگ پریده نشود.

روش تعمیر کفپوش پارکت

کفپوش پارکت نیز همانند هر نوع کفپوش دیگری ممکن است به مرور زمان آسیب ببیند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. برای این کار می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

برای تعمیر کفپوش پارکت باید ابتدا تخته پارکتی که آسیب دیده را از جای خود در آورده و تخته جدید را جایگزین کنید. با توجه به اینکه پارکت‌ها چگونه به هم متصل شده‌اند این کار متفاوت خواهد بود. برخی از پارکت‌ها در هم قفل می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را شماره گذاری کنید تا مشخص شود به چه ترتیب قرار گرفته‌اند و پس از جدا کردنشان دوباره بتوانید سر جایشان قرار دهید. برخی دیگر ممکن است با چسب متصل شده باشند، در این صورت برای نصب کفپوش جدید باید حتما کف را یکدست و صاف کنید و چسب‌های اولیه را از بین ببرید تا بتوانید کفپوش جدید را با چسب جدید متصل کنید.

باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا کفپوش جدید و چسبی که به آن زده‌اید با دمای اتاق هماهنگ شده  و با سایر کفپوش‌ها یکدست شوند. حتما دقت داشته باشید از چسب مخصوصی که تولید کننده کفپوش ارائه می‌کند استفاده کنید و چه بهتر آنکه برای تعمیر کفپوش پارکت از متخصص این کار کمک بگیرید تا کاری تمیزتر و یکدست‌تر تحویل بگیرید.

سخن پایانی

مراقبت و نگهداری از انواع کفپوش‌ها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که باید ابتدا بدانید نوع استفاده شما چگونه است و کفپوش مناسب شرایط زندگی خود تهیه کنید. مثلا اگر تردد زیادی با کفش در یک خانه دارید شاید انتخاب پارکت خیلی مناسب نباشد. اما در نهایت اگر از پارکت برای کفپوش خانه خود استفاده می‌کنید باید راهکارهای نگهداری پارکت را بدانید و اگر به مرور زمان کفپوش پارکت به هر دلیلی آسیب  دید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. تعمیر پارکت نیز کار دشواری نیست اما در عین حال کمک گرفتن از متخصص نیز برایتان هزینه چندانی نخواهد داشت بنابراین برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید شاید بهتر باشد تعمیر پارکت را به افراد خبره بسپارید.

منبع: sgwoodflooring

نصب کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • نصب کفپوش لمینت کف
  • تعمیر و لق‌گیری لمینت
  • تعمیر و تعویض کفپوش‌های خراب و پوسیده
  • انواع کفپوش ضد آب، طرح چوب، عایق صوتی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 5 =