چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟

1

نکات مختلفی برای خرید یا دوخت پرده برای اتاق‌های خانه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین نکات آن که در دکوراسیون خانه نیز تاثیرگذار است، رنگ پرده است. بسیاری از مواقع برای ما این سوال پیش می‌آید که چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون خانه ست کنیم؟

پیشنهاد می کنم قبل از خواندن این مقاله، اصول مقدماتی طراحی دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید .

راهکارهایی برای ست کردن رنگ پرده با دکوراسیون خانه

  1. رنگ دیوار را تکرار کنید

اگر می‌خواهید رنگ پرده را با رنگ دیوار ست کنید بهتر است پرده طرح دار انتخاب کنید. مثلا اگر دیوار شما سفید یا عاجی رنگ است، طرح پرده اتاق نیز می‌توانید ترکیبی از این دو رنگ باشد.

اگر از دو لایه پرده استفاده می‌کنید می‌توانید رنگ دیوار را برای پرده رویی انتخاب کرده و رنگ دیگر را برای پرده زیرین. این در حالیست که رنگ دیوار سفید نباشد و رنگی متفاوت‌تر داشته باشد، در نتیجه شما می‌توانید رنگ سفید را برای پرده زیری به کار بگیرید. دقت داشته باشید که نیازی نیست رنگ پرده شما حتما همرنگ دیوار انتخاب شود.

هنگام ست کردن رنگ پرده با رنگ دیوار می‌توانید پرده را از رنگی دو درجه تیره‌تر از رنگ دیوار انتخاب کنید.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
اگر دیوار اتاق رنگی تیره دارد بهتر است پرده طرح داری انتخاب کنید که از رنگی روشن در آن استفاده شده است. با این کار پرده اتاق در میان دیوارها گم نمی‌شود.
  1. رنگ پرده را همرنگ وسایل اتاق انتخاب کنید

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای انتخاب رنگ پرده اتاق، انتخاب رنگیست که دکوراسیون اتاق بر اساس آن چیده شده است.

مثلا ممکن است شما از رنگ قرمز برای دکوراسیون اتاق پذیرایی خود استفاده کرده باشید، بنابراین احتمالا مبلمان شما نیز چنین رنگی دارند یا دیوارها بر اساس این پالت رنگی رنگ شده‌اند.

در این صورت رنگ پرده اتاق نیز از همین پالت رنگی انتخاب می‌شود یا حتی همرنگ رنگ کوسن مبل‌ها در نظر گرفته می‌شوند. زمانی که فقط از یک رنگ برای دکوراسیون اتاق خود استفاده می‌کنید، یک دکوراسیون تک رنگ خواهید داشت.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
از یک پالت رنگی برای رنگ پرده، مبلمان و دیوارها استفاده کنید.
  1. رنگی مکمل دکوراسیون خانه برای پرده انتخاب کنید

استفاده از رنگ‌های مکمل بسیار در دکوراسیون داخلی خانه توصیه می‌شود. بخصوص اگر به داشتن فضایی رنگارنگ و چشمگیر علاقه مند هستید.

رنگ‌های مکمل رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ روبروی هم قرار می‌گیرند. مثلا رنگ‌های آبی و نارنجی مکمل یکدیگرند. یکی از روش‌های استفاده از رنگ مکمل بعنوان رنگ پرده، انتخاب رنگی مکمل رنگ دیوار است.

مثلا اگر برای دیوار اتاق خود رنگ آبی را در نظر گرفته‌اید، پرده نارنجی می‌تواند انتخاب مناسبی برای این دکوراسیون باشد. اما اگر دیوارهای خانه را رنگ خنثی یا سفید انتخاب کرده‌اید، رنگ پرده را می‌توانید مکمل رنگ مبلمان انتخاب کنید.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
رنگ‌های آبی و نارنجی مکمل یکدیگر هستند و دکوراسیونی زیبا و رنگارنگ برای اتاق پذیرایی ایجاد خواهند کرد.
  1. برای پرده رنگ خنثی استفاده کنید

اگر رنگی جذاب و چشمگیر به دیوارها زده‌اید یا می‌خواهید مبلمان رنگی شما در دکوراسیون اتاق پذیرایی بدرخشند، می‌توانید رنگی خنثی برای رنگ پرده اتاق خود انتخاب کنید. بعنوان مثال، رنگ سفید به خوبی می‌تواند در کنار رنگ‌های سرد و گرم قرار بگیرد و در عین حال هم دکوراسیون را زیبا کند هم جذابیت سایر رنگ‌ها را از بین نبرد.

ست کردن رنگ پرده با دکوراسیون اتاق
با استفاده از رنگ خنثی می‌توانید یک دکوراسیون خنثی زیبا و جذاب نیز ایجاد کنید.
  1. در انتخاب طرح پرده دقت کنید

اگر سایر وسایل اتاقی که دکور می‌کنید دارای طرح‌های جذاب و چشمگیر هستند، بهتر است پرده طرح دار انتخاب نکنید.

حتی اگر طرحی هم شکل آن وسیله باشد و تصور می‌کنید می‌تواند مکمل طرح‌های دیگر دکوراسیون باشد، بهتر است بگذارید وسیله طرح دار در دکوراسیون بدرخشد و در عوض پرده اتاق فقط از یکی از رنگ‌های آن پیروی کند.

داشتن چند طرح مختلف در یک اتاق موجب می‌شود هیچیک از دو طرح نتوانند به خوبی نقش خود را در دکوراسیون اتاق ایفا کنند. در عوض می‌توانید در کنار یک مبلمان ساده یک پرده طرح دار انتخاب کنید تا هر دو زیبایی خاص خودشان را نمایش دهند.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
یک پرده تک رنگ ساده موجب می‌شود طرح زیبای روی مبل یا سایر وسایل به زیبایی نمایان شوند.
  1. از رنگ‌های متضاد کمک بگیرید

اگر می‌خواهید پرده اتاق پیش از سایر وسایل به چشم بیاید، رنگ پرده اتاق را کاملا متضاد رنگ دیوارها و یا وسایل خانه انتخاب کنید.

مثلا اگر دیوارهای اتاق شما آبی رنگ است، استفاده از پرده آبی حتی با یک یا دو درجه تیره‌تر از رنگ دیوار، موجب می‌شود پرده نادیده گرفته شود اما اگر در کنار یک دیوار آبی از پرده‌ای که در آن رنگ زرد به کار رفته استفاده کنید نظرات را به پرده جلب می‌کنید.

بخصوص اگر بخواهید پرده اتاق شما نقطه کانونی اتاق باشد باید کاری کنید که پیش از هر نقطه دیگری در اتاق جلب توجه کند و دیده شود.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
وجود پرده با رنگی جذاب و چشمگیر در نقطه کانونی خانه موجب می‌شود دکوری زیبا در اتاق پذیرایی خود داشته باشید.
  1. به ظاهر پرده از بیرون خانه نیز دقت کنید

معمولا پرده اتاق را با توجه به دکوراسیون خانه و کاربرد آن در داخل خانه انتخاب می‌کنند. اما نکته دیگری که درباره انتخاب رنگ پرده  و نوع آن وجود دارد اینست که چقدر پرده‌ای که انتخاب می‌کنید حریم خصوصی خانه شما را امن نگه می‌دارد.

در چنین مواقعی شاید پرده‌های تیره‌تر و ضخیم‌تر انتخاب بهتری برای پنجره‌هایی باشند که روبروی پنجره خانه‌های دیگر در منطقه قرار گرفته‌اند.

  1. از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ پیروی کنید

قانونی ۶۰-۳۰-۱۰ یک قانون ساده برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل است. اگر از سه رنگ در دکوراسیون خانه استفاده می‌کنید، ۶۰ درصد وسایل خانه را رنگ اصلی شما در بر می‌گیرند که شامل رنگ دیوارها، مبلمان بزرگ اتاق پذیرایی و فرش می‌شود. ۳۰ درصد را رنگ ثانویه شما در بر می‌گیرد، یعنی وسایلی همانند مبلمان تکی، پرده، روتختی و یا حتی یک دیوار که می‌خواهید رنگ متفاوتی داشته باشد.

در حقیقت رنگ ثانوی رنگ اولیه را پشتیبانی می‌کند اما به قدری متفاوت است که این دو رنگ را از هم مجزا کند.

در نهایت ۱۰ درصد باقیمانده شامل رنگی کاملا متفاوت و خاص می‌شود که دوست دارید در دکوراسیون اتاق شما دیده شود. این رنگ در دکوراسیون اتاق پذیرایی به رنگ چند عدد کوسن، لوازم تزیینی و یا تابلوهای هنری روی دیوار اختصاص می‌یابد.

در دکوراسیون اتاق خواب، این رنگ می‌تواند رنگ بالش‌هایی باشد که روی تخت قرار می‌دهید یا یک لامپ که روی میز کنار تخت قرار گرفته است.

چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟
در قانون ۶۰-۳۰-۱۰ رنگ پرده و مبلمان تکی همرنگ انتخاب می‌شود، مبلمان اصلی و بزرگ اتاق و کفپوش و دیوارها نیز اغلب در یک رنگ انتخاب می‌شوند. در این دکور بخشی از دیوار رنگ اصلی داشته و برای بخش دیگر آن از ۱۰ درصد رنگ سوم استفاده شده.

سخن پایانی

رنگ پرده در دکوراسیون خانه بسیار تاثیرگذار است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن سایر وسایل اتاق و رنگ‌های اصلی و خاصی که در دکوراسیون خانه به کار می‌بریم، رنگ پرده را انتخاب کنیم. بنابراین شاید بهتر باشد ابتدا بدانیم می‌خواهیم چه دکوراسیونی با کدام رنگ اصلی در خانه بچینیم تا بتوانیم پرده‌ای مناسب برای آن انتخاب کنیم.

1 نظر
  1. - دیلی مارکت

    […] به یک ترکیب‌بندی چشم‌نواز باید به جزییاتی مثل رنگ، بافت و جنس پرده‌ها و چوب پرده، کوسن‌های چیده شده روی مبل، طرح فرش یا قالی، میزها و […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 8 =