راهنمای انتخاب مدل پرده اتاق خواب

0

طراحان دکوراسیون می­‌گویند پرده­‌ها حس خوب یک اتاق را می­‌سازند، اما تنها در صورتی که به درستی انتخاب شوند! این جمله در مورد انواع پرده داخل خانه مانند مدل پرده اتاق خواب نیز صحت دارد. وقتی صحبت از پوشاندن پنجره­‌ها با پرده می­‌شود، باید به مسائلی مانند رنگ، جنس پارچه، طول و دوخت سفارشی آن توجه کرد. همچنین انتخاب مدل پرده اتاق خواب به اندازه‌­ای مهم است که در آن باید به موضوعات مهمی چون حریم خصوصی، سبک شستشو و … دقت کرد. با استادکار باشید تا در ادامه در مورد این نکات بیشتر بدانید و ایده­‌هایی نیز برای مدل پرده اتاق خواب به دست آورید.

برای انتخاب مدل پرده اتاق خواب به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب پرده اتاق خواب باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت: اینکه اتاق به جز خواب هر چند وقت یکبار، توسط چه کسانی و برای چه موارد دیگری مانند مطالعه و … استفاده می­‌شود. مهم‌ترین هدف در اتاق خواب، خوابیدن است، برای این منظور باید مسدود کردن میزان نور و سر و صدا را در نظر بگیرید. در ادامه این فاکتورها را با هم مرور می­‌کنیم:

حفظ حریم خصوصی

پیش از هر چیز اطمینان حاصل کنید که پرده اتاق خواب، حریم خصوصی شما را به خطر نمی­‌اندازد. پرده‌­های با کیفیت با حفظ حریم خصوصی می‌­توانند اتاق شما را پویا و روشن نگه دارند و در عین حال محافظ امنیت و حریم خصوصی شما نیز باشند. از جمله پرده‌­هایی که برای این هدف در نظر گرفته می­‌شود، می‌­توان به پرده‌­های پانچ بلند، پرده‌­های حریر ضخیم طرح­‌دار و پرده‌های چند لایه و آویز اشاره کرد.

کدام پرده برای اتاق خواب مناسب است؟ پرده ضخیم یا چندلایه؟
به جای استفاده از پرده ضخیم، می­‌توانید از پرده‌­های چندلایه برای حفظ حریم خصوصی استفاده کنید تا اتاق بیش از حد تاریک نشود.

جنس پارچه پرده اتاق خواب

اگر پارچه پرده اتاق خواب خیلی سنگین باشد، ممکن است کنار زدن آن سخت باشد و به سختی کنار رود. همچنین اگر خیلی سبک باشد، به راحتی پایین می­‌افتد. شما باید پارچه­‌ای انتخاب کنید که با اتصال به میله پرده بالای پنجره، شیک و شکیل بایستد و میزان سبکی آن نیز به حدی باشد که به راحتی بتوان آن را کنار زد. می‌­توانید پرده ساده خود را از بالا، چین‌­های زیاد و پُر بزنید تا بهتر بایستد و در عین حال نیز سبک باشد.

سبک شستشو

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می­‌توان پرده اتاق خواب را با ماشین لباسشویی شست یا تنها می‌­توان شستشوی خشک یا با بخارشوی انجام داد، چیزی است که پیش از انتخاب جنس و مدل پرده باید از خود بپرسید. نحوه شستشو در با کیفیت ماندن جنس پارچه در طولانی مدت بسیار مهم است. پرد‌ه‌­های با کیفیت بالا، باید به سبک خاصی شسته شوند. پیش از خرید، حتما از فروشنده بپرسید که کدام سبک شستشو برای پرده شما بهتر است تا از اتلاف وقت و هزینه‌­تان خودداری کنید.

بهترین روش شستشوی انواع پرده در خانه کدام است؟
نحوه شستشوی پرده در حفظ کیفیت جنس پارچه در طولانی‌مدت بسیار مهم است.

میزان نور

بسیاری از مردم دوست دارند اتاق خواب آنها تاریک باشد، به این منظور برای پوشاندن پنجره­‌ها و کاهش نور طبیعی و اشعه ماورای بنفش، از پرده­‌های ضخیم استفاده می‌­کنند. همچنین پرده­‌هایی نیز وجود دارد که عایق حرارتی و صوتی هستند و برای کاهش سر و صدای کوچه و خیابان و مسدود کردن ورود سرما و گرما به اتاق مناسب‌اند. پارچه‌­های معمولی تا ضخیم برای جلوگیری از کاهش ورود نور و سر و صدا برای این کار مناسب‌­اند و هر زمان احساس کردید به نور بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید آنها را کنار بزنید.

اما اگر اتاق خواب شما به گونه‌­ای طراحی شده است که زیاد نورگیر نیست، بهتر است در طول روز پرده­‌ها را کنار زده و برای جلوگیری از تاریک شدن اتاق، یک پرده به رنگ روشن انتخاب کنید. همچنین بهتر است پرده­‌ها را کاملا بالای دیوار پنجره نصب کرده، از دو طرف نیز اندکی روی دیوار را بپوشاند و طول و عرض آن به طور کلی کوتاه نباشد. برای این کار می­‌توانید به خدمات دوخت و نصب پرده استادکار نیز اعتماد کنید.

دوخت و نصب پرده

دوخت و نصب پرده

  • طراحی و دوخت پرده حریر، پارچه‌ای و توری
  • دوخت پرده ساده، پیله‌دار و والان پرده
  • تعمیر و نصب ملزومات پرده، چوب پرده‌، کتیبه، تاج پرده و غیره
  • تعمیر و نصب پرده لوردراپه، کرکره‌ای، شید، زبرا و غیره
دریافت این خدمت از استادکار

سر و صدا

متاسفانه فعلا پارچه پرده‌­ای که بتواند به طور کامل سر و صدای بیرون را بگیرد، وجود ندارد اما برخی پرده‌ها می‌توانند تا حدودی میزان صدا را کاهش دهند. همه چیز به جذب ارتعاشات صوتی برمی­‌گردد، بنابراین پارچه ضخیم‌­تر و سنگین­‌تر نتیجه بهتری خواهد داشت. همانطور که در بالا گفته شد شاید کنار زدن پرده سنگین برایتان سخت باشد، بنابراین بهتر است به فکر افزودن لایه­‌های بیشتر زیر پرده خود باشید یا یک پرده ضخیم زیر آن اضافه کنید به نحوی که نیاز به کنار زدن آن نداشته باشید.

در هنگام انتخاب مدل پرده اتاق خواب به این نکته توجه کنید که اگر اتاق مهمان است و تنها برای موارد ضروری استفاده می‌شود، میزان نور و صدا زیاد اهمیتی ندارد. حتی ممکن است پرده­‌ها بیشتر اوقات باز بمانند. اما برای اتاق خواب اصلی خود یا کودک­‌تان علاوه بر ظاهر و احساس راحتی، تمام موارد بالا اهمیت دارد.

رنگ پرده اتاق خواب

انتخاب مناسب‌ترین رنگ برای پرده شما به رنگ دیگر اجزای محیط اتاق خواب شما و ابعاد آن بستگی دارد. خوب است مقاله انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب کوچک را بخوانید. برای داشتن ظاهری یکدست و منسجم، رنگ‌­های موجود اتاق خواب خود مانند رنگ دیوار یا روتختی و … را با پرده‌های خود هماهنگ کنید. اگر رنگ این موارد تند و پررنگ است، بهتر است پرده‌­ها را خنثی انتخاب کنید. عکس این مورد نیز صادق است و اگر دیوارها رنگ تیره یا خنثی دارند، پرده‌­ها را روشن انتخاب کنید.

اگر اتاق خواب شما دارای رنگ‌های مختلفی مانند سفید، خاکستری یا قهوه‌ای است، یک رنگ پرده انتخاب کنید که همه آنها را یک‌جا در خود داشته باشد: رنگ بژ. پرده‌­های سفید اغلب با رنگ‌های سرد و گرم دیوار مطابقت دارند. اگر یک پرده راه‌راه را ترجیح می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که حداقل یک رنگ داخل آن با رنگ روتختی یا دیوارها مطابقت داشته باشد. عاج تختخواب یا دیوارهای سفید نیز با انواع رنگ پرده به راحتی هماهنگ می‌شوند. خواندن مقاله رنگ تختخواب و تاثیر آن بر دکوراسیون اتاق خواب به شما پیشنهاد می‌­شود.

ساده‌ترین روش‌های ست کردن پرده و مبلمان در دکوراسیون داخلی اتاق خواب
اگر اتاق خواب شما دارای رنگ‌های مختلفی مانند سفید، خاکستری یا قهوه‌ای است، یک رنگ پرده مانند بژ انتخاب کنید که همه آنها را یکجا در خود داشته باشد.

چه نوع پرده‌ای برای اتاق خواب مناسب است؟

در ادامه چند مدل پرده اتاق خواب را به شما معرفی می‌کنیم:

پرده پارچه‌ای برای اتاق خواب

اگر به دنبال ایجاد یک فضای روشن و پرنور هستید، به دنبال پرده­‌های پارچه‌ای با الیافی مانند پنبه بروید. برای رسمی‌­تر بودن، پارچه‌­های سنگین‌­تر مانند ابریشم و مخمل را انتخاب کنید. از آنجا که اتاق خواب یک اتاق کم رفت‌­وآمد محسوب می‌­شود، می‌توان از پارچه­‌هایی با رنگ چشم‌گیر و جنس ظریف و زیبا استفاده کرد.

پرده‌­های طرح­‌دار و الگو­دار

وقتی صحبت از اتاق خواب می‌­شود، مردم در این اتاق نسبت به اتاق‌­های دیگر بسیار سنتی عمل و پارچه ساده انتخاب می‌کنند. شاید دلیلش این باشد که رنگ‌­های تند و الگو­های درشت می‌­تواند مغز را تحریک و خواب را مختل کند. اما پرده­‌هایی با طرح ریز با رنگ‌­های پاستلی و روشن وجود دارند که می­‌توانند در کنار روشن کردن اتاق خواب شما، شما را آماده خواب کنند و به شما آرامش دهند.

معمولا در تغییر دکوراسیون اتاق خواب، تمام اجزا تغییر می­‌کنند اما رنگ پرده ثابت می­‌ماند. اما بهتر است تمام گزینه­‌های تکمیل‌کننده دکوراسیون اتاق خواب مانند رنگ­ پرده­‌ها را نیز در نظر بگیرید و ظاهر آن را با توجه به رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب، لوازم جانبی و رنگ چوب تختخواب خود انتخاب کنید.

اصول انتخاب رنگ پرده برای اتاق خواب کوچک و بزرگ
پرده‌­های با طرح­ ریز و رنگ‌­های پاستلی و روشن می‌­توانند در کنار روشن کردن اتاق خوابتان، شما را برای خواب آماده کنند و به شما آرامش دهند.

پرده حریر برای اتاق خواب کوچک

برای اتاق خواب کوچک بهتر است پرده‌هایی به رنگ روشن انتخاب شود، خصوصا اگر اتاق نور کمی دارد، می‌توانید پرده­­هایی مانند حریر انتخاب کنید و برای حفظ حریم خصوصی، زیر آن یک پارچه آستری بزنید. برای اتاق خواب‌هایی که نورگیر نیستند و روشنایی کمی دارند، بهتر است از مدل پرده‌های تور و حریر برای ورود نور به اتاق استفاده کرد. پرده‌های حریر را می­‌توان جزو بهترین گزینه‌ها برای اتاق خواب دانست که مدل­‌های بسیار شیکی هم دارند.

نکته‌­ای که باید گفت این است که معمولا افراد آستری را برای جلوگیری از ورود تابش شدید نور خورشید و همچنین جلوگیری از اشراف همسایه‌ها‌ی روبه‌رویی به فضای داخل خانه‌، آویزان می‌کنند، ولی یادتان باشد حتی اگر هیچ کدام از این مشکل‌ها را هم نداشته باشید‌، بهتر است زیر پرده اتاق خواب آستری بزنید‌. چرا که شب که هوای بیرون تاریک می‌شود‌، اگر زیر پرده تور یا حریر آستری سفید آویزان نکرده باشید‌، تیرگی فضای بیرون پرده را سایه‌دار می‌کند‌ و از زیبایی پرده‌ها می‌کاهد.

پرده پانچ

می توان از پرده پانچ به عنوانی پرده­‌ای خاص و بسیار شیک در اتاق خواب استفاده کرد تا طراحی داخلی اتاق زیباتر و دلچسب‌تر شود. پرده پانچ با تنوع طرح و رنگ و پارچه هم در اتاق خواب و هم در پذیرایی مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

انواع پرده پانچ با طرح‌های جذاب و زیبا مناسب اتاق خواب
پرده پانچ مدل شیک و ساده‌­ای برای انواع اتاق خواب است.

پرده شید

پرده‌های شید از جنس‌های مختلفی مانند پنبه، ابریشم، کتان و الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود و امروزه در دکوراسیون پنجره­‌های مختلف خانه از اتاق خواب تا آشپزخانه مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این نوع پرده علاوه بر ایجاد چشم‌انداز، ورود نور به اتاق را هم کنترل کرده و فضای خصوصی اتاق را تامین می­‌کند.

از این چند مدل پرده اتاق خواب زیبا ایده بگیرید

ایده‌هایی برای این کار به شما معرفی می‌شود:

استفاده از ست پرده و روبالشی

اگر می­‌خواهید برای اتاق خواب خود هزینه کنید، بهتر است از فروشگاه­‌هایی خرید کنید که در کنار پرده، کوسن و ست روبالشی و روتختی همرنگ یا متناسب با رنگ پرده نیز در اختیار شما می­‌گذارند.

ایده ست کردن پرده اتاق خواب با روتختی و روبالشی
خوب است پرده اتاق خواب خود را با پارچه روبالشی ست کنید و از این هماهنگی لذت ببرید.

پرده چین­‌دار

پرده­‌های چین­‌دار کوتاه می­‌توانند یکی از ایده­‌های خوب برای مدل پرده اتاق خواب شما باشند، به ویژه اگر زیر پرده خود شوفاژ دارید و نمی‌خواهید گرمای آن توسط پرده مسدود شود.

نکات مهم انتخاب پرده برای پنجره بالای شوفاژ
اگر زیر پنجره خود شوفاژ دارید، از پرده چین­دار کوتاه استفاده کنید.

پرده ریلی

پرده‌­هایی که به صورت ریلی باز و بسته می­‌شوند، نصب راحتی دارند و به راحتی می­‌توانید میزان نور اتاق را با آنها تنظیم کنید.

شیک‌ترین مدل‌های پرده ریلی برای اتاق خواب
پرده ریلی باز و بسته کردن ساده‌­ای دارد.

پرده زبرا با والان ساده

استفاده از پرده زبرا در کنار پرده­‌های دکوراتیو با والان ساده یکی از ایده­‌هایی است که امروزه متخصصین دکوراسیون برای بعضی اتاق خواب­‌ها استفاده می­‌کنند. در حقیقت طراحان برای اینکه پرده زبرا به تنهایی در اتاق خواب مورد استفاده قرار نگیرد، از والانی ساده یا دو گوشواره ساده در دو طرف پرده زبرا استفاده می­‌کنند و نمایی خاص به اتاق می­‌دهند.

انواع پرده زبرا؛ بهترین پرده‌های شیک و ساده برای اتاق خواب
پرده زبرا در کنار پرده‌­های دکوراتیو با والان ساده یا دو گوشواره کنار آن از ایده­‌های جذاب پرده اتاق خواب است.

پرده گیپور

پرده گیپور ساده یکی دیگر از ایده‌­های جذاب و ساده‌­ای است که اغلب با هر رنگ روتختی و دیوار و رنگ چوب هماهنگ می‌شود. با اینکه پرده گیپور مدلی سنتی است، هنوز هم در خانه­‌های ایرانی بسیاری استفاده می‌­شود.

مدل پرده گیپور شیک و زیبا برای نقاط مختلف خانه
پرده گیپور که از در خانه­‌های مادربزرگ و مادر شما نیز وجود داشته، می‌­تواند در اتاق خواب شما هم نصب شود، بدون اینکه نگران از مد افتادن آن باشید.

سخن آخر

در انتخاب پرده اتاق خواب خود در کنار موارد بالا، به سادگی پرده نیز توجه کنید. طرح­‌های شلوغ می­‌تواند چشم شما را خسته کرده و پس از گذشت چند سال برایتان تکراری شوند. پس خوب است برای جلوگیری از هزینه مجدد به تمام موارد بالا دقت کنیم.

منابع: realhomes | homedecorbliss | elledecor

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − سه =