چگونه تاج کابینت را نصب کنیم؟

0

اگر تا به حال برای پاکسازی و گردگیری فضای خالی بین کابینت‌ها و سقف آشپزخانه‌تان تلاش کرده باشید، می‌دانید که به علت دور از دسترس بودن این فضا و باریک بودن آن، تمیز کردنش کار راحتی نیست و این فضا پس از مدتی، تنها به محلی بدون استفاده برای جمع شدن گرد و خاک تبدیل می‌شود. اما شما می‌توانید با نصب تاج کابینت، این معضل را حل کنید. اگر از روش نصب تاج کابینت مطمئن نیستید، حتما با استادکار همراه باشید.

تاج کابینت نه تنها فضای بین کابینت و سقف را پر کرده و مانع از تجمع گرد و خاک می‌شود، بلکه ظاهری زیبا نیز به آشپزخانه شما می‌بخشد. در این مطلب به معرفی کاربرد تاج کابینت و روش نصب تاج کابینت پرداخته‌ایم.

تاج کابینت چیست؟

تاج کابینت به طور معمول به عنوان یک عنصر تزئینی و برای پوشاندن زاویه ۹۰ درجه بین دیوار و سقف در بالای کابینت‌ها و کمدها استفاده می‌شود. تاج کابینت همچنین می‌تواند در بالای کابینت دیواری به عنوان یک عنصر کاربردی، برای پوشاندن فضای خالی بین کابینت و سقف استفاده شود. این عنصر به اتاق بُعد و جزئیات اضافه می‌کند و نگاه بیننده را به سمت بالای اتاق می‌کشد. فرم تاج می‌تواند سایه‌های جالبی ایجاد کند و طراحی کلی را ارتقا ببخشد.

قانون خاصی برای به کار بردن تاج کابینت وجود ندارد، اما بسیاری از کابینت‌های دیواری بلند طوری طراحی شده‌اند که در بالای آن‌ها جایی برای نصب تاج وجود داشته باشد. تاج کابینت معمولا روی کابینت‌های قدیمی ‌و سنتی به خوبی می‌نشیند اما کابینت‌های جدید و مدرن که طراحی ساده‌تر همراه با خطوط تمیزتری دارند، معمولا نیازی به تاج ندارند.

تاج کابینت می‌تواند جنس‌های مختلفی از جمله گچ، چوب، ام دی اف، پلی اورتان، پلی استرن، پی وی سی و یا فلزی داشته باشد که هر کدام مزایا، معایب و هزینه‌های متفاوتی دارند.

بیشتر بدانید ۶ مدل از جدیدترین مدل کابینت ۲۰۱۹

تاج کابینت چیست
تاج کابینت می‌تواند در بالای کابینت دیواری به عنوان یک عنصر کاربردی، برای پوشاندن فضای خالی بین کابینت و سقف استفاده شود.

روش نصب تاج کابینت

تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز

  • میخ‌کوب
  • اره برقی
  • متر
  • نردبان
  • ورق پلاستیکی
  • نوار نقاشی
  • قلم‌موی زاویه‌دار
  • کاغذ سنباده ریز
  • گونیا

تاج کابینت به طور مستقیم به کابینت‌های دیواری میخ نمی‌شود. ترفندی که روش نصب تاج کابینت را ساده می‌کند، اضافه کردن نوارهای میخ چوبی در بالای کابینت‌های دیواری است. این نوارها به شما کمک می‌کنند تاج کابینت را به طور دقیق در جایش قرار دهید بدون اینکه میخ‌ها را مستقیما در خود کابینت بکوبید. در آخر کار، تاج روی این نوارها را پوشانده و آن‌ها به هیچ عنوان دیده نمی‌شوند. برای نصب تاج کابینت، مراحل زیر را دنبال کنید:

نوارهای چوبی میخ را اندازه بگیرید

با یک متر، پهنا و عمق کابینت‌های دیواری را اندازه بگیرید. هر دوی این اندازه‌ها لازم هستند، زیرا تاج در اطراف کابینت‌ها پیچیده می‌شود.  سپس اعداد ۲ عمق و پهنا را با یکدیگر جمع کنید. برای مثال برای کابینتی با پهنای ۹۰ سانتیمتر و ۲ عمق ۳۰ سانتیمتری، عدد نهایی، ۱۵۰ خواهد بود.

لبه پایینی تاج کابینت را اندازه بگیرید

برای بهترین نتیجه، لبه پایینی تاج باید با رویه کابینت‌ها کاملا هم تراز باشد. این به آن معنی است که نوارهای چوبی میخ باید به اندازه ضخامت لبه پایینی تاج، از همه طرف عقب رانده شوند. با یک متر این ضخامت را اندازه بگیرید. برای بسیاری از قالب‌های رایج تاج، این ضخامت در حدود ۰٫۳۰ سانتیمتر است.

نوارهای چوبی میخ را ببرید

نوارهای میخ را به اندازه محیط کابینت، منهای ضخامت لبه پایینی تاج ببرید. بنابراین برای مثال اگر ضخامت لبه پایینی تاج ۰٫۳۰ سانتیمتر است، نوار جلویی باید به اندازه پهنای کابینت منهای ۰٫۳۰ سانتیمتر در هر دو طرف باشد.

نوارهای میخ را در جایشان قرار دهید

نوار میخ جلویی را در بالای کابینت قرار دهید و به اندازه ضخامت لبه پایینی تاج آن را عقب‌تر قرار دهید، یعنی باید یک فاصله حدودا ۰٫۳۰ سانتیمتری با لبه ایجاد شود. نوار را طوری در مرکز قرار دهید که هر دو طرف آن یک فاصله ۰٫۳۰ سانتیمتری وجود داشته باشد. نوارهای جانبی را هم  به همین شکل در جایشان قرار دهید. می‌توانید این فاصله‌های اندازه‌گیری شده با متر را، با خود لبه تاج هم مطابقت دهید.

نوارهای میخ را در جایشان محکم کنید

نوارها را به وسیله یک میخ‌کوب به بالای کابینت میخ کنید.

بخش جلویی تاج کابینت را اندازه گیری کرده و برش دهید

بخش جلویی تاج را مطابق با پهنای کابینت اندازه گیری و علامت گذاری کنید. اره فارسی بر را روی برش زاویه ۴۵ درجه تنظیم کنید. تاج را به حالت وارونه و در زاویه ۴۵ درجه در مقابل اره قرار دهید. آن را روی علامت اول برش بزنید، سپس به سراغ سمت دیگر بروید. اره را به برش زاویه ۴۵ درجه مخالف قرار دهید و برش دوم را بزنید.

بیشتر بدانید ۷ راز در طراحی مدل کابینت جزیره متحرک

بخش جلویی تاج کابینت را وصل کنید

بخش جلویی تاج را در مقابل نوار میخ جلویی نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که دقیقاً با هم مطابق هستند. با استفاده از میخ کوب، چندین میخ از داخل لبه پایینی تاج، روی نوار میخ بزنید. در این مرحله ، تاج ممکن است کمی ‌تکان بخورد، اما با اضافه کردن قسمت‌های جانبی اصلاح می‌شود.

بخش‌های جانبی تاج کابینت را اندازه گیری کرده و برش دهید

دو بخش جانبی تاج فقط در یک سمت به برش‌های زاویه‌ای احتیاج دارند. طرف دیگر می‌تواند یک برش مستقیم ۹۰ درجه باشد. برای قسمت سمت چپ تاج، یک زاویه ۴۵ درجه‌ای را در یک طرف ایجاد کنید تا زاویه ۴۵ درجه‌ای سمت چپ قسمت جلویی تاج را تکمیل کنید. این کار را برای سمت راست هم تکرار کنید.

درست همانطور که یک شکاف انبساطی بین نوارهای میخ کناری و دیوار خالی گذاشتید، همین کار را برای بخش‌های کناری خود تاج هم انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که به جای اینکه تاج با دیوار مماس شود، بین آن‌ها حدود ۰٫۳۰ سانتیمتر فضا خالی می‌ماند.

بخش‌های جانبی تاج کابینت را وصل کنید

برای این مرحله می‌توانید از کمک شخص دوم استفاده کنید. دستیار شما می‌تواند بخش جلویی تاج را بالا ببرد تا در حالت زاویه ۴۵ درجه قرار گیرد. قسمت چپ تاج را در برابر نوار میخ سمت چپ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دو بخش زاویه دار ۴۵ درجه‌ای تاج کاملا به یکدیگر می‌رسند. در حالی که با یک دست، محکم محل اتصال زاویه دار را نگه داشته‌اید، قسمت جانبی تاج را در محل خود میخ بزنید.

گوشه‌ها را با یکدیگر مطابقت دهید

یک میخ را از طریق یک تخته به تخته کناری‌اش بزنید تا کنار هم بمانند. این کار را برای سمت دیگر هم تکرار کنید.

تاج کابینت را رنگ‌آمیزی کنید

حالا در صورت نیاز و تمایل می‌توانید تاج نصب شده را مطابق میل‌تان رنگ‌آمیزی کنید. قبل از رنگ آمیزی تاج، کابینت‌ها را با ورق پلاستیکی پوشانده و ورق را با نوار نقاشی محکم کنید. بسته به اندازه سوراخ‌های میخ، ممکن است نیاز باشد آن‌ها را با بتونه‌های چوبی پر کنید. البته رنگ هم اغلب می‌تواند سوراخ‌های کوچکی که توسط میخ کوب ایجاد می‌شود را پر کند.

تاج کابینت را با حداقل با دو لایه رنگ بپوشانید. قبل از برداشتن پلاستیک اجازه دهید رنگ حداقل چهار ساعت بماند و خشک شود. اگر تاج کابینتی که انتخاب کرده‌اید آستری ندارد، قبل از رنگ‌آمیزی، آن را با دو لایه آستری برای ماندگاری بیشتر رنگ بپوشانید.

بیشتر بدانید بهترین جنس کابینت آشپزخانه کدام است؟

یک ترفند مهم هنگام نصب تاج کابینت، میخ کردن آن روی نوار میخ و نه مستقیم به کابینت است
یک ترفند مهم هنگام نصب تاج کابینت، میخ کردن آن روی نوار میخ و نه مستقیم به کابینت است.

نکته ایمنی

از آنجایی که کابینت‌های دیواری معمولا به موازات کابینت‌های پایین نصب شده‌اند، ممکن است وسوسه شوید که از کانتر کابینت‌های پایینی به عنوان نردبان استفاده کنید. اما حتما در برابر این وسوسه مقاومت کنید. این کانترها معمولا زیادی بلند و یا به علت لغزنده بودن، بسیار خطرناک هستند. بنابراین حتما برای نصب تاج کابینت از نردبان استفاده کنید.

حتما برای نصب تاج کابینت از نردبان استفاده کنید.
حتما برای نصب تاج کابینت از نردبان استفاده کنید.

جمع‌بندی

  • نوارهای میخ چوبی را به دقت در بالای کابینت‌ها قرار دهید. اگر نوارها را خیلی جلو یا عقب قرار دهید، یک خط باریک اما قابل رویت، ظاهر نهایی کار را خراب می‌کند.
  • سعی کنید حتما از میخ کوب برقی استفاده کنید. این ابزار میخ‌ها را به سرعت درون سوراخ پرتاب می‌کند و در نتیجه کابینت را خراب نمی‌کند. همچنین به علت قدرت بیشترش نسبت به چکش، میخ‌ها عمیق‌تر و محکم‌تر درون کار فرو می‌روند.
  • هنگام خرید نوارهای میخ چوبی، نوارهایی با لبه‌های صاف و تمیز انتخاب کنید.
  • چسب چوب در چسباندن تاج کابینت به نوارهای میخ بسیار کاربردی است. می‌توانید بعد از اینکه تمام قطعات را بریدید و اندازه‌شان را بررسی کردید، کمی ‌چسب چوب را در امتداد محل اتصال بین تاج و نوار بزنید. اما مراقب باشید که چسب را روی کابینت‌ها نریزید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =