طریقه نصب لولا چگونه است؟

0

نصب لولای کابینت چگونه انجام می‌گیرد؟ این سوال وقتی به ذهن ما خطور می‌کند که در کابینت آشپزخانه و یا کمد شرکت و… از جا در آمده باشد و ما اطلاعاتی در مورد روش نصب لولای کابینت نداشته باشیم. لولاهای کابینت یکی از یراق‌آلات پرمصرف و کاربردی در کابینت‌سازی هستند که برای نصب کابینت‌های MDF و PVC مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله استادکار قصد دارد تا طریقه نصب لولای کابینت را به شما آموزش دهد. با ما همراه باشید.

لولا کابینت یا گازور چیست و چه کارایی دارد؟

لولای کابینت وسیله‌‌ای است که با آن در کابینت باز و بسته می‌شود. لولای کابینت را متخصصان و کابینت‌سازان به نام‌های دیگر همچون گازور یا لولا گازور نیز می‌شناسند.

لولای گازور به دو مدل ساده و آرام‌بند تقسیم می‌گردد. لولای ساده یکی از یراق‌های پرمصرف در کابینت‌سازی است که در صورت نداشتن کیفیت مناسب، نصب لولای کابینت و باز و بسته کردن در را با مشکل همراه می‌سازد . لولای آرام‌بند با نام لولاهای پمپی هم در بازار شناخته شده‌اند. این لولاها دارای یک پمپ هستند که کمک می‌کند در به آهستگی بسته شود؛ به قولی ضرب در را می‌گیرند تا در حین بسته شدن صدا ندهد.

لولاهای ساده پمپی برای بستن در ندارند و شدت بسته شدن در بستگی به ضرب دست شما در هنگام بستن دارد. هر دو نوع لولا به دو صورت دوپیچ و چهارپیچ در بازار موجودند که نوع چهارپیچ آن اتکای بیشتری داشته و مقاوم‌تر است.

مهمترین خصوصیت یک لولای گازور خوب رگلاژپذیری انتهای لولا، داشتن پیچ رگلاژ بلند، ضخامت بدنه، صلیب لولا، فنر قوی و قدرت جذب کامل به بدنه است. ابعاد نصب لولا گازور بسیار متنوع بوده و بستگی به ضخامت در و بدنه کابینت دارد.

انواع لولا‌های گازور از لحاظ نصب

لولاهای گازور از لحاظ نصب لولای کابینت به دو دسته لولا گازور توکار و لولا گازور روکار تقسیم می‌گردند.

  • لولا گازور توکار

این لولا را زمانی استفاده می‌کنند که کابینت به صورت توکار باشد. در واقع در کابینت با بدنه آن در یک راستا قرار گرفته باشد. ابعاد نصب لولا گازور توکار معمولاً ۱۰۰ میلی‌متر بوده و از دو بخش پایه و بدنه تشکیل شده است. پایه بر روی کابینت و یا کمد نصب می‌گردد و بدنه با یک حفره‌ی ۳۵ میلی‌متری بر روی در کابینت قرار می‌گیرد. برای نصب لولای کابینت از پیج‌های ۱٫۵ سانتی‌متری باید کمک گرفت تا لولای گازور توکار به بدنه و در کابینت یا کمد وصل شود.

از ویژگی‌های لولای گازور توکار می توان به سهولت رگلاژ کردن و فنرهای بکار رفته در آن‌ها اشاره کرد که باعث افزایش قدرت لولا در هنگام باز و بسته شدن در کابینت می‌شوند. علاوه براین قیمت لولای گازور بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

  • لولای گازور روکار

لولای روکار گازور همان لولاهای ساده و معمولی هستند که در کابینت‌ها مورد استفاده می‌گیرند. در اروپا لولای روکار به ۱۱۰ درجه و در بازار ایران به ۹۰ درجه مشهور هستند. لولای روکار در سه مدل ساده، آرام‌بند یا پمپی و آرام‌بند سه‌بعدی در بازار موجود هستند.

همان‌طور که گفته شد، لولا آرام‌بند یا پمپی کمک می‌کند تا در کابینت به آرامی بسته شود. لولای آرام‌بند سه‌بعدی از لحاظ ساخت، کیفیت بهتری دارد؛ چون علاوه بر اینکه در آرام بسته می‌شود، تنظیم درب کابینت در آن‌ها بهتر صورت می‌گیرد.

باز کردن لولاهای گازور ساده و آرام بند تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما در بستن درب کابینت لولاهای گازور ساده دارای صدا هستند.
باز کردن لولاهای گازور ساده و آرام بند تفاوتی با یکدیگر ندارد، اما در بستن درب کابینت لولاهای گازور ساده دارای صدا هستند.

روش نصب لولا گازور به چه صورت انجام می‌گردد؟

روش نصب لولا گازور بر روی کابینت بسیار مهم و اساسی است. برای درک بهتر از روش نصب لولا گازور آن را به صورت گام به گام با شما در میان می‌گذاریم:

  1. تعیین محل دقیق قرار گیری لولای کابینت

اندازه‌ها و ابعاد لولاها و… در نصب لولا گازور بسیار مهم و تأثیرگذار هستند. بنابراین باید هر مرحله از نصب را با دقت و صبر و حوصله انجام داد. برای شروع نصب لولا گازور ابتدا باید با استفاده از ابزار سوراخ گازور روی در کابینت یک سوراخ گرد به عمق مناسب ایجاد کنید و قسمت قوس‌دار لولا را در آن قرار دهید.

  1. مشخص کردن محل سوراخ کردن پیچ‌ها

قدم بعدی در نصب لولای کابینت مشخص کردن محل پیج‌ها با کمک مداد است. پس از مشخص کردن، با استفاده از دریل محل پیچ‌ها را سوراخ کنید. دقت کنید که فاصله علامت زده شده برای نصب لولا گازور از لبه در کابینت حدود ۲۲ میلی‌متر باشد.

  1. بستن پیچ‌های تنظیم پس از مشخص کردن جای پیچ‌ها

پس از سوراخ کردن محل پیچ‌ها نوبت آن است که پیچ ها را با کمک یک پیچ گوشتی دستی یا شارژی محکم ببندید.

در هنگام بستن پیچ‌ها به این نکته توجه کنید که زاویه نود درجه میان قسمت عمودی در کابینت و لولا ایجاد شده‌ باشد. در این مرحله لولا‌ بر روی در کابینت نصب می‌شود.

نکته‌ای که در نصب لولا گازور باید بدان توجه کنید این است که لولا کاملاً موازی با لبه در قرار بگیرد تا در هنگام نصب در بر روی کابینت دچار مشکل نشود.

  1. نصب لولا به بدنه‌ کابینت

برای نصب لولا گازور به بدنه باید از کسی کمک بگیرید تا در حین نصب در تکان نخورد. در این مرحله کافی است تا لولا‌ را بر روی محل‌ قبلی که به صورت دقیق تنظیم کرده و علامت زده‌اید قرار داده و پیچ‌ها را ببندید و کار را تمام کنید. حال دیگر با خیال راحت در کابینت را باز و بسته کنید و نگران افتادن در نباشید.

در هنگام بستن پیچ‌ها به این نکته توجه کنید که زاویه نود درجه میان قسمت عمودی در کابینت و لولا ایجاد شده‌ باشد.
در هنگام بستن پیچ‌ها به این نکته توجه کنید که زاویه نود درجه میان قسمت عمودی در کابینت و لولا ایجاد شده‌ باشد.

لولا خرچنگی کابینت چیست و کارایی آن چگونه است؟

لولاهای خرچنگی یا لولاهای چنگکی در کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لولاها در اروپا به ۱۶۵درجه و در ایران و در بین مصرف‌کنندگان به ۱۸۰ درجه شناخته شده‌اند. لولاهای خرچنگی نیز در دو نوع ساده و آرام‌بند تولید می‌گردند که نوع آرام‌بند آن‌ها نیز خود به دو گروه پمپی و سه بعدی تقسیم می‌شود. لولای خرچنگی آرام‌بند پمپی باعث آرام بسته شدن در کابینت می‌گردد. لولای سه‌بعدی علاوه بر آرام بسته شدن، درب کابینت را بهتر تنظیم می‌کند و کیفیت ساخت مناسب‌تری هم دارد.

لولاهای خرچنگکی یا ۱۸۰ درجه را برای درهای کابینتی که نیاز به باز شدن بیشتر از ۹۰ درجه دارند، استفاده می‌کنند. از این لولاها برای درهایی که در داخل کشو قرار دارند نیز استفاده ‌می‌‍‌‌شود؛ چون زاویه بازشوی این لولا اجاز می‌دهد که کشو بدون گیر کردن به در کاملا باز گردد.

لولاهای خرچنگی یا ۱۸۰ درجه را برای درهای کابینتی که نیاز به باز شدن بیشتر از ۹۰ درجه دارند، استفاده می‌کنند. از این لولاها برای درهایی که در داخل کشو قرار دارند نیز استفاده ‌می‌‍‌‌شود؛ چون زاویه بازشوی این لولا اجاز می‌دهد که کشو بدون گیر کردن به در کاملا باز گردد.
لولاهای خرچنگی یا ۱۸۰ درجه را برای درهای کابینتی که نیاز به باز شدن بیشتر از ۹۰ درجه دارند، استفاده می‌کنند. از این لولاها برای درهایی که در داخل کشو قرار دارند نیز استفاده ‌می‌‍‌‌شود؛ چون زاویه بازشوی این لولا اجاز می‌دهد که کشو بدون گیر کردن به در کاملا باز گردد.

سخن آخر

لولای کابینت و لولاهای گازور یکی از یراق‌های پرمصرف در تولید کابینت‌ها هستند که به دو صورت ساده و آرام‌بند در بازار موجودند. لولای کابینت نیز مثل تمام لولاهای دیگر امکان دارد که بشکند و یا از جا در بیاید. در این مقاله استادکار سعی بر این داشت تا به شما روش نصب لولای کابینت را آموزش دهد تا اگر این اتفاق رخ داد، بتوانید خودتان این مشکل را برطرف کنید. اما چنانچه در این کار مبتدی هستید، بهتر است از متخصصان فنی استادکار در این زمینه کمک بگیرید. همکاران ما در استادکار افرادی متخصص و فنی هستند که بهترین خدمات را در کوتاه‌ترین زمان به شما ارائه خواهند داد.

منابع: اخبار رسمی | ونتو

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 7 =