آموزش نحوه ساخت بتونه چوب

6

بتونه و بتونه کاری جز اصطلاحاتی است که در فضای کار معماران زیاد به گوش می‌خورد. منظور از بتونه در واقع یک ماده خمیری است که معمولا برای پوشاندن هر سطحی و یکدست کردن آن از این ماده استفاده می‌شود تا سطح مورد نظر را برای رنگ‌آمیزی آماده کند. از آن‌جا که بتونه کاری در دکوراسیون داخلی به عنوان یکی از موارد زیر ساختی اساسی بر روی سطح‌های مختلف انجام می‌شود در این مقاله شما را می‌خواهیم با بتونه چوب و نحوه ساخت این بتونه آشنا کنیم.

بتونه چوب

یک ماده خمیری شکل به نام بتونه چوب وجود دارد که برای هموار کردن سطح چوب از آن استفاده می‌شود. معمولا برای درست کردن بتونه چوب بایستی از موادی استفاده کرد که سریع به خورد چوب نرود و به عبارتی دیگر درجه رقیقی مناسبی برای انواع چوب  با بافت‌های متنوع داشته باشد. در حال حاضر شما می‌توانید بتونه چوب را از بازار به صورت آماده خریداری کنید اما توصیه‌ای که بسیاری از معماران، جاران و حتی کابینت‌سازها که با چوب سر و کار دارند این است که بتونه چوب را خودتان بسازید تا بتوانید رنگی متناسب با متریال چوب دلخواه را به دست آورید.

وسایل مورد نیاز برای تهیه بتونه چوب

  • خاک اره( از همان چوب مورد نظر که می‌خواهید عملیات بتونه سازی را روی آن اعمال کنید)
  • چسب چوب
  • دستکش لاتکس یا دستکشی مشابه که ضد حساسیت باشد برای حفظ ایمنی شما هنگام کار
  • یک ظرف مخصوص برای هم زدن مواد و تهیه خمیر بتونه
  • کاردک
  • سنگ شکن الکتریکی
  • عینک محافظ چشم
  • گوشی‌های مخصوص گوش برای حفاظت از شنوایی

طرز تهیه بتونه چوب

قبل از هر چیز باید بدانید بتونه‌ای که شما درست می‌کنید بسیار مشابه با بافت و رنگ چوبی است که از آن می‌[واهید در فضا استفاده کنید اما ممکن است که عینا رنگی مشابه را نداشته باشد زیرا مقداری چسب چوب بتونه اضافه می‌شود که موجب تغییر رنگ می‌شود. شما می‌توانید از این بتونه چوب برای پر کردن حفره‌ها و یا درز و شکاف‌]ا استفاده کنید اما قدرت استحکام آن به اندازه‌ای نیست که بتوانید برای پر کردن حفره‌]ای بزرگ پل‌های چوبی از آن استفاده کنید در نتیجه فقط می‌ـوانید برای مصارف دکوراسیون داخلی که از نظر اندازه و مقیاس کوچک هستند استفاده کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید درباره رنگ چسب چوب است که معمولا برای کارهای مصالحی رنگ چسب چوب قهوه‌ای روشن است اما اگر سعی کنید رنگ سفید آن را پیدا کنید بهتر می‌ـوانید با رنگ چوب اصلی آن را تطابق دهید.

بیشتر بدانید آموزش کار با شاپان روی چوب

۱-خاک اره بسازید

ممکن است با خودتان فکر کنید که خاک اره به صورت پیش ساخته به اندازه کافی وجود دارد که در تهیه بتونه چوب از آن استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که خاک اره را خودتان بسازید، چگونه؟ ما آموزش این کار را برای شما شرح می‌دهیم:

برای اینکه پروسه درست کردن خاک اره ساده‌تر پیش برود می‌توانید از سنگ شکن الکتریکی استفاده کنید تا بتوانید خاک اره نرم و بیشتری تولید کنید. از آنجا که عملیات تولید خاک اره با گرد و غبار زیادی همراه است بهتر است حتما در یک محیط امن و با استفادهاز ماسک این کار را انجام دهید. برای اینکار شما بایستی تکه بزرگی از چوب را با وسیله مخصوص کاملا پودر کنید.

خاک اره بسازید
پس از تهیه خاک اره لازم است تا با استفاده از دستکش‌های لاتکس تمام مواد را به ظرف مخصوص برای تهیه بتونه منتقل کنید.

۲- چسب چوب را اضافه کنید

در این مرحله بسته به میزان  سختی چسب چوب شما بایستی تصمیم بگیرید که چه مقدار چسب چوب برای این کار نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که هنگام اضافه کردن چسب چوب به خاک اره شما باید سرعت کافی برای مخلوط کردن این دو ماده را داشته باشید در غیر این صورت چسب چوب خشک می‌شود و به راحتی با خاک اره مخلوط نمی‌شود. پس از مخلوط کردن چسب با خاک اره به مدت ده دقیقه مخلوط را کامل هم بزنید تا یک ماده خمیری یکنواخت به دست آورید.

بیشتر بدانید بتونه کاری چیست و چرا باید انجام شود؟

چسب چوب را اضافه کنید
به طور کلی مخلوط کردن چسب چوب با خاک اره باید به آرامی و متدوام انجام گیرد و نباید یکدفعه آن‌ها را مخلوط کنید زیرا هم زدن و مخلوط کردن این دو ماده با یکدیگر راحت نیست.

برای مخلوط کردن چسب چوب و خاک اره می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص میکسر استفاده کنید و یا با انگشتانتان به صورت ورز دادن این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کنید.

بیشتر بدانید نقاشی دیوارهای بافت دار

۳-اجرا بتونه چوب

بعد از اتمام مرحله ترکیب چسب چوب و خاک اره، بتونه چوب شما آماده است. حال می‌توانید برای پر کردن حفره‌ها، درز و شکاف‌های موجود بر روی چوب از این بتونه استفاده کنید. بهتر است این کار را با کاردک انجام دهید.

اجرا بتونه چوب
از بتونه چوب برای پر کردن درز و شکاف‌های روی سطوح چوبی و یا صاف کردن سطح چوب می‌توان استفاده کرد.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: thespruce

6 نظرات
  1. سعید می گوید

    بعد از بتونه کاری . هنگامی که شاپان رو اجرا کردم شاپان اصلا روی جاهایی که بتونه شده بود رنگ نمیداد.(با اینکه روی بتونه هم سمباده زده بودم)
    ممنون از راهنمایی

    1. علیرضا سهیلی می گوید

      دلیلش چسب چوب داخل بتونه س

  2. mohsen می گوید

    روی چسبه چوب رنک اثری ندتره نقطه ضعف این نوع بتونه میباشد!!!

  3. صادق می گوید

    سلام خداقوت برای رنگ پذیری بتونه چسب چوب می‌توان خاک مل به آن اضافه کرد.
    درست است. لطفا یکی جواب بده ممنون از شما

  4. مرتضی می گوید

    سلام دوستان بتونه چوب رو با پودر مل و سیریش و آب درست کنید .با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیر بشه . سمباده زدنش هم راحته .فقط بتونتون روی سطح خیلی ضخیم نباشه چون ترک میخوره اگه مجبور شدیم کمی ضخیم باشه از سیریش بیشتر استفاده کنین چسبندگیش بیشتر میشه‌ حتی رنگ های پودری هم هست که میتونین از رنگ فروشی ها خریداری کنید و به بتونه اضافه کنید تا رنگ بتونه تقریبا مثل رنگ چوبتون بشه .

  5. عبدالله می گوید

    با سلام. پودر مل هم توی بتونه خوبه ولی اینجا مشکل از چسب چوبه. باید بجای اون سریشم اضافه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =