راهنمای پتینه‌کاری روی چوب و مبلمان به ساده‌ترین روش ممکن

0

پتینه‌کاری روی چوب یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای ایجاد تغییر روی مبلمان و سایر وسایل چوبی خانه است. وسایل چوبی از آن مواردی هستند که امکان تعویض زودهنگام‌شان برای همه وجود ندارد، چون معمولا هزینه‌های نسبتا بالایی دارند. خب پس اگر روی میز یا دراورتان لک یا خط و خشی افتاده که به سادگی برطرف نمی‌شود یا اصلا فقط از ظاهر وسایل‌تان خسته شده‌اید، راه حل چیست؟ پتینه‌کاری روی چوب. این روش رنگ و جلای خاصی به وسایل چوبی کهنه و یا حتی نو می‌دهد.

با یادگیری هنر پتینه‌کاری روی چوب می‌توانید نمایی جذاب به وسایل چوبی‌تان بدهید و همزمان تنوعی خاص و زیبا در دکوراسیون منزل‌تان ایجاد کنید. پتینه‌کاری روی چوب نیاز به هزینه زیادی ندارد و شما می‌توانید با صرف هزینه پایین به منزل‌تان روحی تازه دهید و وسایل چوبی‌تان را که قدیمی شده‌اند، آنتیک کنید. حتی در صورت تمایل می‌توانید روی وسایلی که دوست دارید و نو هستند هم پتینه بزنید تا تنوع ایجاد کنید.

برای آشنایی بیشتر با هنر زیبا و دوست‌داشتنی پتینه‌کاری با استادکار همراه باشید.

پتینه‌کاری روی چوب چیست؟

پتینه‌کاری روی چوب هنر و تکنیکی است که به وسیله آن می‌توانید وسایل چوبی را زیباتر و آنتیک کنید. می‌توان گفت پتینه‌کاری هنر کهنه کردن وسایل است. در پتینه‌کاری از ترکیب چند رنگ روی بافت چوب استفاده می‌شود تا به آن ظاهری قدیمی اما هنری بدهد.

روش پتینه‌کاری روی مبلمان و چوب علاوه بر اینکه زیبایی طبیعی چوب را نشان می‌دهد، به ظرافت آنها نیز اضافه می‌کند. پتینه‌کاری روی دیوار، سرامیک، پرده و … هم انجام می‌شود؛ اما ما در این مقاله تنها به بررسی پتینه‌کاری روی مبلمان و چوب پرداخته‌ایم.

هنر پتینه‌کاری مبلمان چوبی
پتینه‌کاری روی چوب و مبلمان، نمایی زیبا و خاص به آن می‌بخشد.

قبل از شروع پتینه‌کاری روی وسایل چوبی‎ قدیمی‌تان بهتر است اگر نیاز به تعمیر دارند، حتما تعمیرشان کنید و بعد شروع به کار کنید. برای تعمیر وسایل چوبی منزلتان می‌توانید روی خدمات تیم حرفه‌ای استادکار حساب کنید و در لینک زیر بصورت رایگان ثبت سفارش کنید.

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

ابزار و وسایل پتینه‌کاری روی چوب

برای پتینه‌کاری روی چوب و مبلمان نیاز به ابزار خاص و گرانی نیست. شما می‌توانید با هزینه‌ای کم پتینه‌کاری را انجام دهید و از نتیجه کارتان لذت ببرید. ابزار و وسایل مورد نیاز برای پتینه کاری عبارتند از:

  • رنگ (معمولا رنگ‎های سبز و فیروزه‌ای در پتینه‎کاری روی چوب پرکاربردند)
  • شاپان
  • سنباده نرم
  • پارچه تمیز و نخی
  • قلم‌مو در سایز کوچک و بزرگ
  • موم
وسایل و ابزار پتینه‌کاری روی مبلمان
پتینه‌کاری روی مبلمان و چوب نیاز به ابزار پیچیده و گران قیمتی ندارد.

مراحل اجرای پتینه روی مبلمان چوبی

پتینه‌کاری روی چوب چندین روش و تکنیک دارد که در اینجا به ساده‌ترین و پرکاربردترین آن می‌پردازیم.

تکنیک‌های ساده رنگ کردن مبلمان در منزل
نمایی از قبل انجام پتینه‌کاری روی چوب

1. برای انجام پتینه‌کاری روی چوب، ابتدا سطح آن را با یک سنباده نرم می‌تراشیم تا رنگ قبلی آن کاملا از بین برود و بافت چوب پیدا شود.

سنباده‌زنی و آموزش کهنه‌کاری روی وسایل چوبی
سنباده کشیدن، زیر‌ساز کار را یکدست می‌کند و در نتیجه کار موثر است.

2. در مرحله بعد روی سطح چوب را با یک دستمال تمیز می‌کنیم تا براده‌های چوب و رنگ‌های قبلی از روی آن برداشته شوند.

مراحل پتینه‌کاری روی وسایل چوبی
قبل از شروع کار حتما با یک دستمال بدون پرز، سطح چوب را تمیز کنید.

3. حال با یک قلم‌مو با اندازه مناسب، شاپان را روی سطح چوب پخش کنید. دقت داشته باشید که قلم‌مو را در یک راستا حرکت دهید؛ مثلا اگر حرکت دست شما به صورت افقی است، برای حفظ ظرافت و تمیزی کار لازم است تا آخر کار و برای رنگ‌های بعدی هم قلم‌مو را افقی حرکت دهید. اجازه دهید لایه اول کاملا خشک شود.

  • برای استفاده از شاپان می‎توانید به جای قلم‎مو، از پارچه بدون پرز و یا پیستوله هم استفاده کنید.

همین طوربخوانید: شاپان چیست؟ به همراه آموزش شاپان کاری روی چوب

نحوه آسترکشی و شاپان‌کاری چوب
برای پتینه‌کاری به آستر نیاز است. شاپان یا در واقع، همان قیر تصفیه شده، به دلیل سرعت بالا در خشک شدن یکی از پرکاربردترین آستر‌هاست.

4. بعد از اینکه شاپان را روی سطح مورد نظر با قلم‌مو پخش کردید، با یک دستمال آن را پاک کنید؛ تا جایی که فقط لایه‌ای نازک از شاپان روی چوب باقی بماند و بعد اجازه دهید خشک شود.

نکات مهم رنگ‌آمیزی و پتینه‌کاری روی چوب
برای اینکه نتیجه کارتان تمیزتر و بهتر شود، حتما اجازه دهید آستر خشک شده و بعد مراحل دیگر را آغاز کنید.

5. نوبت به رنگ زدن و مرحله جذاب پتینه‌کاری می‌رسد. در این مرحله از رنگ آبی فیروزه‌ای استفاده کنید. به این صورت که مقداری از رنگ را روی یک تکه چوب جداگانه بریزید و قلم‌مو را به رنگ آغشته کنید. لازم است با ضربه زدن روی روزنامه یا همان چوبی که رنگ را روی آن خالی کردید، از حجم رنگ روی قلم‌مو کم کنید که رنگ روی چوب انباشته نشود. سپس روی سطح کارتان در یک امتداد شروع به رنگ‌آمیزی کنید.

با پتینه‌کاری جلوه‌ای کهنه به دکوراسیون مدرن بدهید.
رنگ آبی فیروزه‌ای نمایی زیبا به پتینه‌کاری شما خواهد داد.

6. بعد از اینکه رنگ آبی فیروزه‎ای خشک شد، نوبت به سبز می‌رسد. برای زدن رنگ سبز هم همان قوانین قبلی را اجرا کنید.

پتینه‌کاری دورنگ روی وسایل و مبلمان چوبی منزل به روش ساده
ترکیب رنگ سبز و آبی فیروزه‌ای، ظاهری خاص و دلفریب به کار شما می‌دهد.

7. در این مرحله بعد از خشک شدن رنگ‌های قبلی، می‌توانید رنگ طلایی هم اضافه کنید. البته این مرحله کاملا سلیقه‌ای است و اجباری در آن نیست.

  • برای رنگ طلایی از قلم‌موی خیلی نرم استفاده کنید.
  • در هر ناحیه که حس کردید رنگ گره بسته و ظاهری بد به کارتان داده، حتما قبل از اینکه خشک شود آن را با یک قلم‌موی تمیز پخش کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
تکنیک پتینه طلایی برای چوب
بهتر است برای رنگ طلایی از نوع آکرلیک استفاده کنید که زود خشک می‌شود.

معرفی روش‌های دیگر پتینه‌کاری روی چوب

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای پتینه‌کاری روی مبلمان و وسایل چوبی روش‌های مختلفی وجود دارد که در بالا به توضیح یکی از پرکاربرترینِ آنها پرداختیم. در ادامه نیز به معرفی روش‌های دیگر پتینه‌کاری روی چوب می‌پردازیم.

پتینه‌کاری با جوهر رنگ

جوهر رنگ به عنوان آستر در پتینه‌کاری استفاده می‌شود و نحوه استفاده از آن هم مانند شاپان است. اگر جوهر رنگ غلیظ بود، برای رقیق کردنش بهتر است از تینر فوری یا الکل صنعتی استفاده کنید. بعد از اینکه جوهر رنگ را روی سطح کار کشیدید و خشک شد، کار رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

پتینه‌کاری با لاک الکل

برای استفاده از لاک الکل به عنوان آستر در پتینه‌کاری روی مبلمان باید آن را با الکل اتیلن ترکیب کرده، سپس روی سطح کار بکشید.

  • لاک الکل از خوردگی و نفوذ رطوبت به چوب جلوگیری می‌کند.

پتینه‌کاری با رنگ روغنی

رنگ‌های روغنی که برای رنگ‌آمیزی ساختمان استفاده می‌شوند، برای پتینه‌کاری روی چوب هم مناسبند و پوشش کلی ایجاد می‌کنند.

پتینه‌کاری با رنگ‎های حلال آب

اگر می‌خواهید گره‌های چوب و بافت آن به خوبی مشخص باشند، بهترین گزینه برای پتینه‌کاری استفاده از رنگ‌های حلال آب (بر پایه آب) است.

در پتینه‌کاری روی مبلمان و چوب به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

اهمیت جنس چوب در پتینه‌کاری

  • جنس و بافت چوب در نتیجه کار ما خیلی موثر است. در پتینه‌کاری روی چوب هر چقدر شیارهای چوب در زیر کار ما پیدا باشد، نتیجه نهایی زیباتر خواهد شد. به همین جهت بهتر است رنگ قبلی چوب را با سنباده پاک کنید که بافت اصلی آن مشخص شود.
  • اگر جنس چوب‌تان از نئوپان روکش شده هم باشد، ایرادی ندارد و شما می‌توانید روی آن پتینه‌کاری کنید.

رعایت ظریف‎کاری

  • قبل از شروع کار، یراق‌آلات را از وسیله‌ای که می‌خواهید روی آن پتینه‌کاری انجام دهید جدا کرده، تا کارتان ظرافت بیشتری داشته باشد. مثلا اگر می‌خواهید کمدتان را پتینه‌کاری کنید، دستگیره‌های آن را جدا کرده و شروع به کار کنید. بعد از اینکه رنگ آن کاملا خشک شد، از نو دستگیره‌ها را نصب کنید.

رنگ‌های کلیدی در پتینه‌کاری روی مبلمان چوبی

  • معمولا در پتینه‌کاری از رنگ‌های شبیه آهن زنگ‌زده و رنگ فیروزه‌ای استفاده می‌کنند که در آخر ترکیب رنگی زیبا به دست می‌آید.

کاربرد سنباده

  • بعد از خشک شدن کار، در هر ناحیه‌ای که حس کردید رنگ زیادی در آن به کار رفته یا اینکه گره بسته، می‌توانید روی آن سنباده بکشید و با دستمال تمیزش کنید.
  • برای پتینه‌کاری روی مبلمان اگر قسمتی از آن دچار رنگ پریدگی شده بود، لازم است که آن را سنباده بکشید و با دیگر قسمت‌های مبل یکدست کنید.

سخن آخر

در این مطلب با پتینه‌کاری روی چوب آشنا شدیم. با استفاده از هنر پتینه‌کاری می‎توانیم به وسایل چوبی که مدت‌هاست از ظاهر فرسوده‌شان خسته شده‌ایم، روحی تازه ببخشیم و تاثیر مثبتش را در دکوراسیون منزل حس کنیم. اگر دست به قلم‌مو هستید و از انجام کارهای هنری در خانه لذت می‌برید، حتما این روش را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع پتینه‌کاری را روی یک وسیله کوچک، مثلا یک مجسمه چوبی دکوری امتحان کنید. اگر اقدام‌تان موفقیت‌آمیز بود، پتینه‌کاری روی مبلمان را هم انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − هشت =