آموزش پتینه‌کاری دو رنگ روی دیوار

0

آیا می‌دانستید پتینه‌کاری یا هنر کهنه‌کاری یکی از هنرهای اصیل ایتالیایی است؟ این روش، هنر قدیمی جلوه دادن اشیا و دیوارهای مدرن و نو است. با کمک این هنر می‌توان حس نوستالژی و لوکس بودن در فضای منزل آفرید. پتینه‌کاری دو رنگ به صورت طرح‌های برجسته روی هر نوع دیوار با روکش کاغذی یا گچی اجرا می‌شود. جالب است بدانید که می‌توان ظروف و وسایل چوبی را نیز پتینه‌کاری کرد. اما بحث اصلی گزارش امروز ما در خصوص پتینه‌کاری دو رنگ در ساختمان است. با استادکار همراه باشید.

پتینه‌کاری دو رنگ چیست؟

خوب است بدانید به مجموعه کارهایی که ظاهری قدیمی به منازل و خانه می دهد پتینه می‌گویند. در بسیاری از خانه‌ها و کاخ‌های باشکوه ایرانی یا در کشورهایی مانند ایتالیا و انگلیس، نمونه‌های بسیار خوبی از پتینه‌کاری و کهنه‌کاری، به‌خصوص پتینه‌کاری روی دیوار، را می‌توان مشاهده کرد. پتینه‌کاری دو رنگ به دیوار صاف ظاهر و بافتی شبیه به گچ می‌دهد اما کاربرد آن فراتر از نقاشی است و نباید با نقاشی و گچ‌کاری اشتباه گرفته شود. در این نوع پتینه‌کاری از دو رنگ برای جلوه بخشیدن بیشتر دیوار استفاده می­‌شود. مطلب معرفی انواع نقاشی ساختمان برجسته و سه بعدی را بخوانید.

برای ایجاد این نوع پتینه‌کاری می‌بایست به نکاتی که در ادامه‌ می‌آید دقت کنید.

تکنیک پتینه یا کهنه‌کاری روی چوب و فلز و مبلمان
پتینه‌کاری را به جز دیوار می‌توان روی سطوح چوبی، گچی و حتی روی فرش و فرفوژه نیز اجرا کرد.

نکات مهم پیش از پتینه‌کاری

  • معمولا در پتینه‌کاری‌های روی دیوار از گلیز یا لعاب استفاده می‌شود که در انواع مختلفی بر پایه‌ آب و روغن وجود دارد. لعاب‌کاری یا گلیز یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های رایج در هنر نقاشی است که در آن لایه‌های نازک رقیق شده و شفاف رنگ روی قسمت‌هایی از بوم نقاشی که کاملا خشک شده قرار می‌گیرد. لعاب‌کاری عمق بهتری روی کار ایجاد می‌کند و ترکیب آن با رنگ اصلی نیز به صورت چشمی انجام می‌شود.
  • معمولا پتینه بر پایه روغن یا آلکید دارای دوام بیشتری است، اما پیش از اجرا کردن آن روی دیوار مطمئن شوید که رنگ پس‌زمینه دیوار شما نیز روغنی باشد.
  • این کار نیاز به مهارت خاصی ندارد و تنها هزینه آن، هزینه تهیه رنگ و قلم‌مو و … است.
  • پیش از اجرای پتینه‌کاری دو رنگ روی دیوار می‌بایست آن را تمیز کرد. برای این کار از استادکار نیز می‌توانید کمک بگیرید.
خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
  • برای ایجاد جلوه گچ‌کاری شده روی دیوار از دو رنگ متضاد استفاده کنید.
  • به یک قلم‌مو برای این کار احتیاج دارید. پس از اینکه رنگ اول را زدید، آن را با یک پارچه تینری پاک کنید.
  • این تکنیک برای رنگ‌های یک خانواده جذاب به نظر می‌رسد، اما رنگ‌های متضاد بیشتر سبک پتینه‌ را نشان می‌دهند. مقاله آموزش نحوه ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان + جدول ترکیب رنگها در نقاشی را بخوانید.
  • یک روش ساده برای پتینه‌کاری دو رنگ در ساختمان استفاده از نوارهای پهن است. این کار را برای یک دیوار به عنوان دیوار شاخص انجام دهید.
  • ابتدا رنگی را به عنوان رنگ هدف یا پایه انتخاب کنید. سپس یک سایه‌روشن برای رنگ پایه انتخاب کنید یا اگر رنگ هدف شما روشن است، یک سایه تیره برای رنگ رویی انتخاب کنید.
  • دقت کنید که برای رسیدن به رنگ دلخواه، گلیز یا رنگ لعاب را درون سطل رنگ ریخته و آن‌ها را به طور یکنواخت ترکیب کنید.
  • بهتر است پیش از اجرای این ترکیب روی کل دیوار، آن را در جایی که دید ندارد، مانند دیوار پشت در، امتحان کنید تا در صورت مطلوب نبودن نتیجه، دیوار دست نخورده باقی بماند.
اجرای لعاب یا گلیز و آماده‌سازی سطح دیوار
لعاب‌کاری عمق بهتری روی کار ایجاد می‌کند و ترکیب آن با رنگ اصلی نیز به صورت چشمی انجام می‌شود.

مراحل آماده‌سازی دیوار برای پتینه‌کاری دو رنگ

ابتدا دیوار را با رنگ پایه رنگ‌آمیزی کرده و صبر کنید تا دیوار خشک شود. سپس رنگ لعاب یا گلیز را به فواصل ۱.۵ متری دیوار بزنید تا دیوار اواسط کار پتینه‌کاری خشک شود. با استفاده از یک پارچه‌ با بافت درشت، لایه رویی رنگ لعاب را پخش کنید تا به سطح کار بیشتری برسد. مقاله سوالاتی که قبل از انتخاب رنگ ساختمان باید از خود بپرسید را هم بخوانید.

1- اجرای اولین رنگ روی دیوار

با کمک قلم‌مو گلیز، اولین رنگ گلیز یا رنگ لعاب را روی دیوار اجرا کنید. آرنج خود را ثابت نگهدارید و از حرکات کوتاه و سریع مچ دست برای ایجاد الگو‌های X شکل تصادفی و نامتقارن استفاده کنید.

آموزش اجرای پتینه دیوار توسط خودتان
ابتدا رنگ لعاب را روی دیوار اجرا کنید. این کار را با حرکات سریع دست به شکل X انجام دهید.

2- اجرای رنگ دوم روی دیوار

با استفاده از همان حرکت مچ دست، نقاط خالی دیوار را با رنگ لعاب دوم پر کنید و X های بیشتری ایجاد کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمام نقاط خالی با X های رنگ دوم پر شود.

مراحل پتینه‌کاری دیوار
نقاط خالی دیوار را با رنگ لعاب دوم پر کنید و X های بیشتری ایجاد کنید.

3- محو کردن آثار قلم‌مو رنگ

به یک برس یا قلم‌مو خشک مو‌دار احتیاج دارید تا روی دیوار ضربه بزنید. به آرامی از یک طرف شروع کنید و قلم‌مو را از یک سمت دیوار به طرف دیگر بکشید. قلم‌مو را بعد از قرار دادن روی دیوار بچرخانید و با حرکت دادن آرنج بالا و پایین بکشید.

مراحل پتینه‌کاری دورنگ روی دیوار
برای محو کردن آثار رنگ از یک برس خشک کمک بگیرید و با زدن ضربات نقطه‌ای و چرخشی آن را محو کنید.

4- پاک کردن رنگ لعاب اضافی

مقداری از یک پارچه با بافت درشت را در دست خود به شکل یک توپ درآورید. همانند استفاده از برس نقطه‌ای، پارچه را از یک سمت دیوار به طرف دیگر بکشید. وقتی یک سمت پارچه به عرض ۱ متر را کاملا به رنگ آغشته کردید، سعی کنید از سمت بی‌رنگ آن استفاده کنید.

همان حرکتی را که برای پخش کردن رنگ لعاب استفاده کردید، دوباره در این مرحله انجام دهید. با آغشته شدن تمام سطوح پارچه به رنگ، آن را برعکس کرده و دوباره جمع کنید. در صورتی که پارچه کاملا به رنگ آغشته شد، از یک تکه پارچه جدید استفاده کنید.

آموزش پتینه‌کاری دورنگ در نقاشی ساختمان
رنگ لعاب اضافی را با کمک پارچه‌ای خشک بگیرید.

5- یکدست و یکنواخت کردن رنگ

یک قلم‌موی نرم و خشک بردارید و آن را روی گلیز یا رنگ لعاب بکشید تا سطوح ناهموار برطرف شوند. با حرکت دادن قلم‌مو به شکل 8 روی دیوار، رنگ‌ها در یکدیگر ترکیب و محو کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
مراحل برجسته‌کاری دیوار برای تغییر دکوراسیون منزل
یک قلم‌مو را به صورت افقی و به شکل 8 روی دیوار حرکت دهید تا سطوح ناهموار را برطرف کنید.

پتینه‌کاری دو رنگ با اسفنج

شما می‌توانید این مراحل را به جای قلم‌مو و پارچه با اسفنج نیز انجام دهید. اسفنج نیز می‌تواند طرح بافت‌دار روی رنگ اصلی دیوار شما ایجاد کند. پس بعد از رنگ کردن سطح زیرین و خشک شدن آن، می‌توانید با اسفنج رنگی متضاد روی آن بزنید. این کار را به صورت ضربه‌ای تکرار کنید تا طرح دلخواه روی دیوار ایجاد شود. اگر احساس کردید رنگ زیادی روی اسفنج زدید، با استفاده از یک تکه کاغذ رنگ اضافی را بگیرید. اگر از این روش خوشتان آمد، مطلب آموزش نقاشی با شابلون روی دیوار منزل را هم بخوانید.

چطور با اسفنج پتینه‌کاری کنیم؟
روی اسفنج را به رنگی متفاوت از رنگ اصلی آغشته کرده و به صورت ضربه‌ای به دیوار بزنید.

پتینه‌کاری دو رنگ با پارچه مچاله شده

به جای اسفنج می‌توانید یک پارچه را مچاله کرده یا به صورت نواری وردنه شکل درآورید. سپس آن را داخل رنگ دوم زده و به صورت وردنه روی دیوار بکشید تا بافت ایجاد شود. سعی کنید پارچه را به صورت تصادفی روی دیوار بکشید تا بافت زیبایی خلق شود.

تکنیک‌های ایجاد بافت و پتینه‌کاری دو رنگ روی دیوار با پارچه مچاله شده
یک پارچه را مچاله کرده یا به صورت نواری لوله کنید و روی دیوار مانند وردنه حرکت دهید.

پتینه‌کاری دو رنگ با نوار پهن

در این روش برای این دو رنگ روی دیوار ایجاد کنید، بخش هایی از دیوار را با نوارهای پهن بپوشانید. سپس به کمک پارچه یا اسفنج روی نقاط خالی دیوار با رنگ دوم بافت ایجاد کنید. در انتها نوار‌های پهن را از روی دیوار بکنید تا نتیجه کار را مشاهده کنید. این کار را برای دیوار مرکزی انجام دهید تا محیط خانه شما را شلوغ نشان دهد. شما می‌توانید مراحل بالا را خودتان انجام دهید یا آن را به تیم استادکار بسپارید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

سخن آخر

با پتینه‌کاری می‌توانید این هنر ایتالیایی را به خانه خود آورید و دکوراسیون‌تان را با رنگ سایه روشن هماهنگ کنید. سرعت اجرای پتینه‌کاری دو رنگ بالاست؛ به همین دلیل اگر برای تغییر دکور خانه خود عجله دارید، این روش انتخاب مناسبی است.

منبع: thisoldhouse

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 15 =