۶ ایده فوق العاده برای دکوراسیون داخلی کتابخانه + تصاویر

1

کتاب‌خوانی در یک فضای گرم و دلنشین می‎تواند لذت مطالعه را افزایش دهد. یکی از نکات ریز و ظریف در طراحی دکوراسیون داخلی، انتخاب فضایی برای کتاب خواندن است. حضور کتابخانه‌ها در دکوراسیون منزل بسیار مهم و اساسی است، زیرا به خانه گرما و هویت ‌بخشیده و از طرفی دیگر نشان دهنده‌ی طرز تفکر و شخصیت شماست. بنابراین در تزیین خانه حتماً به دکوراسیون داخلی کتابخانه فکر کرده و بدان اهمیت دهید.در این مقاله هدف ما ارائه ایده‌های مختلف برای داشتن یک کتابخانه شیک و جادار است. ما به شما کمک خواهیم کرد تا براساس دکوراسیون داخلی منزلتان، یک کتابخانه‌ی ساده یا فانتزی و شاید هم کلاسیک انتخاب کنید با استادکار همراه باشید .

برای طراحی دکوراسیون کتابخانه همیشه نیاز به یک اتاق اختصاص ندارید.
برای طراحی دکوراسیون کتابخانه همیشه نیاز به یک اتاق اختصاص ندارید. البته داشتن یک اتاق مخصوص کتاب خواندن بسیار بهتر و لذت بخش‌تر است. اما در دنیای مدرن امروزی که خانه‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند، داشتن این امکان شاید برای همه میسر نباشد.

اگر شما هم با نظر ما موافقید با ما همراه باشید تا چند ایده برای خلق یک دکوراسیون دوست داشتنی برای کتابخانه در خانه و.. آشنا شوید. در ادامه چند ایده برای طراحی دکوراسیون کتابخانه مدرن را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

  1. طراحی قفسه‌ی کتاب در بالای میز کار

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، اگر فضای داخلی شما کوچک است، می‌توانید یک کتابخانه‌ی کوچک در بالای میز کار خود طراحی کنید که تا سقف ادامه داشته باشد. برای دسترسی به طبقات بالاتر می‌توان از نردبان استفاده کرد.

اگر فضای داخلی شما کوچک و محدود است، می‌توانید یک کتابخانه‌ی جمع وجور در بالای میز کار خود طراحی کنید که تا سقف ادامه داشته باشد.
اگر فضای داخلی شما کوچک و محدود است، می‌توانید یک کتابخانه‌ی جمع وجور در بالای میز کار خود طراحی کنید که تا سقف ادامه داشته باشد.
  1. دکوراسیون داخلی کتابخانه در اطراف در ورودی

اگر در اطراف در ورودی فضای مطلوبی دارید که می‌توانید یک قفسه‌ی توکار طراحی کنید، از این فضا حتماً استفاده کرده و یک کتابخانه‌ی ساده در آن به صورت توکار قرار دهید.

فضای اطراف در ورودی یک فضای پرت است که معمولاً از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود
فضای اطراف در ورودی یک فضای پرت است که معمولاً از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود، طراحی یک کتابخانه‌ی ساده در این قسمت باعث شده تا این فضا تبدیل به یک فضای کاربردی شود.
  1. کتابخانه در اتاق خواب

اگر دوست دارید که یک فضای خصوصی و دنج در کنار کتاب‌ها داشته باشید و در عین حال محدودیت فضا امکان داشتن یک اتاق برای کتاب خواندن به شما نمی‌دهد، بهترین مکان برای کتابخانه اتاق خواب شماست.

طراحی یک کتابخانه‌ی ساده و فانتزی در بالای تخت و یا در قسمت پشتی و یا تاج تخت به شما کمک می‌کند که هروقت اراده کردید تا یک کتاب بخوانید، بدون هیچ دردسری به خواسته‌ی خود برسید.  فقط کافی است دستتان را دراز کرده و یک کتاب از قفسه‌ی بالای سرتان و… بردارید و در تخت نرم و گرم خود به مطالعه بپردازید. به همین راحتی و شیرینی!

می‌توان با طراحی یک کتابخانه‌ی دیواری با کتاب‌های رنگی فضای اتاق خواب را روح نواز و الهام‌بخش کرد.
می‌توان با طراحی یک کتابخانه‌ی دیواری با کتاب‌های رنگی فضای اتاق خواب را روح نواز و الهام‌بخش کرد.
  1. کتابخانه در راهرو

فضای راهروها یک دالان تنگ و تاریک و بدون استفاده است که معمولاً هیچ کاربردی نداشته و قسمتی از متراژ خانه را هدر می‌دهد. طراحی دکوراسیون کتابخانه در این فضا می‌تواند رنگ و لعابی دوباره به راهروها داده و آن‌ها را به یک فضای کاربردی تبدیل کند. تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، باریک و تاریک بودن آنهاست که باید با نورپردازی مناسب این مسئله را حل کرد.

دیوار راهرو معمولاً تنها دیواری در منزل است که بدون استفاده می‌ماند، طراحی قفسه‌های کتاب در این قسمت باعث تغییر حال و هوای راهروها خواهد شد.
دیوار راهرو معمولاً تنها دیواری در منزل است که بدون استفاده می‌ماند، طراحی قفسه‌های کتاب در این قسمت باعث تغییر حال و هوای راهروها خواهد شد.
  1. ترفندهای خلاقانه برای طراحی قفسه کتاب در کمد لباس، آشپزخانه، زیرپله، پشت مبل

در یک آپارتمان کوچک که شما محدودیت فضایی دارید، تأمین یک محل اختصاصی برای کتاب‌ها کار راحتی نیست. می‌توانید در کنار لباس‌ها، در جزیره‌ی آشپزخانه و یا هر فضای محدود دیگری که دارید، کتاب‌هایتان را قرار دهید. کافی است که کمی خلاق باشید و با ترفندهای مناسب از فضا به نحو احسن استفاده کنید.

کدل کتابخانه دیواری ساده
قفسه در فضای زیر میز آشپزخانه به شما کمک می‌کند تا در حین آشپزی کتاب بخوانید. می‌توانید کتاب‌ها و مجلات تغذیه و آشپزی خود را در این فضا قرار داده و در عین حال فضای دکوراسیون خود را تغییر دهید.
فضای زیر پله برای قرار دادن قفسه‌های کتاب بسیار مناسب و مطلوب است.
فضای زیر پله برای قرار دادن قفسه‌های کتاب بسیار مناسب و مطلوب است. فرم پله‌ها به قفسه‌بندی و تقسیم‌بندی کتاب‌ها بسیار کمک می‌کند.

اگر خانه‌ی شما کوچک است بنابراین وسایلی که می‌توانند جادار باشند، برای شما بسیار مطلوب و مناسب خواهد بود. یکی از این وسایل کارآمد، مبلمان‌ها هستند. می‌توانید مبلمانی تهیه کنید که پشت یا جلوی آنها دارای قفسه و کمد باشد و به این شکل کتابهایتان را داخل آن‌ها قرار داده و از داشتن کتابخانه‌ای جمع و جور لذت ببرید.

مبلمانی که پشت یا جلوی آنها دارای قفسه و کمد باشد می‌تواند به شما کمک کند که یک کتابخانه‌ی جمع و جور داشته‌باشید.
مبلمانی که پشت یا جلوی آنها دارای قفسه و کمد باشد می‌تواند به شما کمک کند که یک کتابخانه‌ی جمع و جور داشته‌باشید.
  1. قفسه کتاب در گوشه و کنار منزل

اتاق نشیمن معمولاً پر از وسائل مختلف است که فضا را شلوغ و نامنظم کرده‌است. یکی از راه حل‌های بسیار مناسب برای سامان دادن به این بی‌نظمی استفاده از میزهای جلوی مبلی چند طبقه است که می‌توانید کتاب‌ها را در قسمت پایینی آن قرار داده و روی میز را برای کارهای دیگر خالی نگه دارید.

استفاده از میزهای جلوی مبلی چند طبقه است که می‌توانید کتاب‌ها را در قسمت پایینی آن قرار داده و روی میز را برای کارهای دیگر خلوت نگه دارید.
استفاده از میزهای جلوی مبلی چند طبقه است که می‌توانید کتاب‌ها را در قسمت پایینی آن قرار داده و روی میز را برای کارهای دیگر خلوت نگه دارید.

روش دیگر استفاده از کتابخانه‌های بزرگ و سرتاسری در اتاق‌نشیمن است. اگر دکوراسیون منزل شما به صورت کلاسیک بوده، استفاده از یک کتابخانه کلاسیک چند طبقه به همراه وسایل تزیینی گران قیمت، تابلوهای نقاشی، قاب عکس‌های قدیمی یا آیینه های ساده در میان قفسه‌ها فضا را شیک‌تر و جذاب‌تر می‌کند. علاوه بر این، استفاده از رنگ‌های سنگین و گرم می‌تواند هماهنگی دکوراسیون منزل شما را افزایش دهد.

تلفیق کتابخانه با دکوراسیون کلاسیک به شما کمک می‌کند تا فضا را از حالت رسمی و خشک به فضایی دلنشین و مطبوع تبدیل کنید.
تلفیق کتابخانه با دکوراسیون کلاسیک به شما کمک می‌کند تا فضا را از حالت رسمی و خشک به فضایی دلنشین و مطبوع تبدیل کنید.

اگر تمایل ندارید که تمام سطح دیوار را از قفسه‌ی کتاب پر کنید، می‌توانید از قفسه‌های کوچک در لبه‌های سقف استفاده کنید. این قفسه‌ها جلوی دید نیستند اما دسترسی به آن‌ها راحت است. این ایده در منازلی که سقف بلند دارند می‌تواند به فضای خانه معنا بخشیده و در عین حال دکوراسیون را تغییر دهد.

طراحی قفسه کتاب در فضاهای مخفی همچون نزدیک سقف به شما کمک می‌کند که یک دکوراسیون متفاوت در خانه داشته باشید
طراحی قفسه کتاب در فضاهای مخفی همچون نزدیک سقف به شما کمک می‌کند که یک دکوراسیون متفاوت در خانه داشته باشید و در عین حال که قفسه‌ها را در بالای دیوار نصب کرده‌اید، در دسترس و دید همگان نیز نیست. این ایده‌ را می‌توان در خانه‌هایی که سقف بلند دارند، استفاده کرد.

اگر از مبلمان نشیمن و یا صندلی‌های نیمکتی در اتاق نشیمن استفاده می‌کنید، می‌توانید از فضای پایینی آن برای جا دادن کتاب استفاده کنید. نشیمن‌های کنار پنجره و یا صندلی‌های نیمکتی محل بسیار خوبی برای قرار دادن کتاب‌ها هستند و در عین حال در ایجاد یک فضای متفاوت و دوست داشتنی هم بسیار موثر هستند.

نشیمن‌های کنار پنجره و یا صندلی‌های نیمکتی محل بسیار خوبی برای قرار دادن کتاب ها هستند
نشیمن‌های کنار پنجره و یا صندلی‌های نیمکتی محل بسیار خوبی برای قرار دادن کتاب ها هستند و در عین حال در ایجاد یک فضای متفاوت و دوست داشتنی هم بسیار موثر هستند.

انواع طراحی کتابخانه

کتابخانه‌های خانگی در دو مدل قابل حمل و غیر قابل حمل طراحی شده‌اند. تقریباً تمامی مثال‌های گفته شده در قسمت پیشین در گروه کتابخانه‌های غیرقابل حمل قرار می‌گیرند.

  • کتابخانه غیرقابل حمل

ساخت کتابخانه‌های غیر قابل حمل با توجه به اینکه هماهنگ با دکوراسیون داخلی منازل طراحی می‌شوند، بهتر است. طرح‌های آن ها خاص ، متفاوت و کاملاً مطابق با سلایق شما خواهد بود، تنها ایرادی که می‌توان از آن‌ها گرفت، جابه جایی‌ آن‌هاست که در هنگام تعویض خانه امکان آن وجود ندارد.

کتابخانه‌های غیر قابل حمل هماهنگ با دکوراسیون داخلی منازل طراحی شده‌اند و زیباتر و جذاب‌تر از نوع قابل حمل آن هستند
کتابخانه‌های غیر قابل حمل هماهنگ با دکوراسیون داخلی منازل طراحی شده‌اند و زیباتر و جذاب‌تر از نوع قابل حمل آن هستند
  • کتابخانه های قابل حمل

این کتابخانه‌ها به صورت ساده تا فانتزی، کوچک یا بزرگ بسته به نیاز مشتری طراحی می‌شوند. شکل‌های آن‌ها بسیار متنوع بوده و معمولاً به دلیل قابل حمل بودن جای زیادی را در خانه اشغال نمی‌کنند. این کتابخانه‌ها در انواع ساده دیواری تا مدل‌های خلاقانه و متفاوت در بازار موجودند.

این کتابخانه‌ها به دلیل قابل حمل بودن معمولاً جای زیادی را در خانه اشغال نمی‌کنند.
این کتابخانه‌ها به دلیل قابل حمل بودن معمولاً جای زیادی را در خانه اشغال نمی‌کنند.

بهترین جای کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل

محل کتابخانه در خانه یکی از نکات مهمی است که در طراحی آن باید به آن توجه داشت. همان طور که گفته شد، استفاده از قفسه‌ی کتاب و کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل باعث زیباتر و جذابتر شدن آن می‌شود. اگر خوش شانس باشید و منزل بزرگی داشته باشید می‌توانید اتاقی جداگانه برای کتابخانه‌ی خانگی خود در نظر بگیرید.

یک فضای خصوصی و دنج که می‌توانید ساعاتی را در هفته در آن طی کنید. برای مشخص کردن جای کتابخانه‌ی بزرگ و سرتاسری باید آن را به عنوان نقطه‌ی کانونی دکوراسیون اتاق در نظر بگیرد. پس از اینکه جای کتابخانه در منزل مشخص شد، باید به فضای نشستن آن فکر کنید که چیدمان کنار کتابخانه‌ی شما چگونه باشد. دقت داشته‌باشید هنگامی که تعداد صندلی شما بیش از یکی است، باید آن‌ها را به گونه‌ای بچینید که پشت هم قرار نگرفته و فضا گرم‌تر و خودمانی‌تر شود. مسئله‌ی بعدی که باید به آن توجه کرد، نورپردازی این فضاست.

آیا این فضا نور کافی دارد؟ روشنایی عمومی و طبیعی آن چگونه است؟ آیا نیاز به نورهای تشدید کننده همچون دیوارکوب‌ها و یا چراغ های کار و… هست؟ نکته‌ی آخر که باید به آن توجه کنید، استفاده از وسائلی است که این فضا را گرم‌تر و راحت‌تر می‌کند. مانند یک قالیچه یا فرش در کف، چند بالش بر روی صندلی، در فصل سرد یک پتوی نرم و راحت و… تمامی موارد گفته شده می‌تواند این فضای خصوصی و دنج را برای شما بسازد.

همان طور که قبلاً هم اشاره شد، اگر شما منزل کوچکی دارید باز هم می‌توانید این فضای دنج و راحت را برای خود داشته باشید. استفاده از یک کتابخانه در قسمت‌هایی از خانه که به صورت بدون استفاده مانده‌اند مانند آنچه قبلاً به آن اشاره شد می‌تواند به شما کمک کند تا به رویای داشتن یک کتابخانه‌ی شخصی برای خود برسید. پس از رویاهایتان دست نکشید و خلاق باشید!

استفاده از قفسه‌ی کتاب و کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل باعث زیباتر و جذابتر شدن آن می گردد.
استفاده از قفسه‌ی کتاب و کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل باعث زیباتر و جذابتر شدن آن می گردد.

سخن آخر

دکوراسیون یک اتاق بدون کتابخانه به مانند یک بدن بدون روح است. تنها مشکلی که وجود دارد، کمبود فضاست. استفاده از کتابخانه‌های شیک و کم‌جا به مانند آنچه قبلا به آن اشاره شد به شما کمک می‌کند تا رنگ، روح و گرما را به خانه‌ی خود آورده و فضا را از حالت خشک و رسمی خارج کنید. فرم و طراحی کتابخانه‌های امروزی برخلاف گذشته بسیار متنوع و متفاوت هستند.

کتابخانه‌های کلاسیک و رسمی تا مدل‌های ساده و فانتزی گرد، نیم دایره، مثلثی شکل و.. از جمله انواع کتابخانه‌ها هستند که امروزه در بازار به وفور موجودند. کافی است تا شما هرآنچه دوست دارید و مطابق سلیقه‌ی شما و فضای مورد نظرتان است را انتخاب کرده و از بازار به صورت آماده خریداری کنید.

شاید هم تمایل داشته باشید که یک کتابخانه اختصاصی برای خود داشته باشید در آن صورت هم امکان تهیه‌اش به راحتی وجود دارد. کافی است با همکاران ما در “استادکار” در ارتباط باشید تا  محصولات زیبا، مطمئن و باکیفیت را به آسانی و بدون دغدغه در اختیارتان قرار دهند.

منابع: interiordecoration | thespruce

1 نظر
  1. محمدحسین محبیان می گوید

    بسیار عالی
    ایده های جدیدی برای من داشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − پانزده =