با ساخت شمع معطر در خانه، از رایحه آن لذت ببرید

0

استفاده از شمع معطر در خانه یکی از ترفندهای جذاب برای ایجاد رایحه‌‎ دلنشین و همچنین تزئین خانه است. اگر اهل استفاده‌ فراوان از شمع معطر در خانه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ ساخت آن بروید. ساخت شمع معطر در خانه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید آن‌ها از فروشگاه‌ها است، چراکه معمولاً شمع‌های بزرگ معطر در فروشگاه‌ها گران‌قیمت هستند. آیا به استفاده از شمع معطر در خانه علاقه دارید؟ به نظرتان ساخت شمع معطر به چه مقدار هزینه و زمان احتیاج دارد؟

ساخت شمع معطر در خانه با هزینه‌ای کم

اگر عادت دارید خانه را با شمع تزئین کنید تا عطر خوش آن در منزلتان جاری باشد، باید سراغ گزینه‌های ارزان‌تر برای تهیه‌ این شمع بروید. ساخت شمع معطر راهکاری ارزان برای استفاده‌ دائمی از آن‌ها در منزل است و فرآیندی آسان محسوب می‌شود. بسیاری از شما دوست دارید هم‌زمان از چند شمع معطر در خانه استفاده کنید و از رایحه‌‎ دلچسب آن‌ها سرمست شوید. بنابراین به‌جای آنکه این عادت جذاب را به دلیل گرانی ترک کنید، برای کاهش هزینه‌ تهیه‌ این شمع‌‌ها می‌توانید شمع‌سازی با قالب را تجربه کنید.

این کار را می‌توانید با انواع موم طبیعی و اسانس‌های روغنی انجام دهید و از سادگی آن شگفت‌زده شوید. تنها چیزی که برای انجام این کار نیاز دارید، عبارتند از: قالب‌های ساخت شمع، موم شمع‌سازی، اسانس‌های روغنی محبوبتان و یک شیشه بسیار مقاوم در برابر حرارت حاصل از ریختن مواد شمع ذوب‌شده. هنگامی‌که وسایل شمع‌سازی را آماده کردید، ساختن هم‌زمان چند شمع کار سختی نخواهد بود و به همین دلیل در روزهای نزدیک به عید به راحتی می‌توانید علاوه بر تزئین خانه، شمع‌های کوچکی نیز به‌عنوان عیدی برای عزیزانتان داشته باشید.

خرید قالب شمع و وسایل شمع‌سازی | آموزش شمع سازی با قالب شیشه‌ای در خانه
شیشه‌ها در اندازه‌های مناسب، قالب جذابی برای ساخت شمع معطر هستند.

بیشتر بخوانید: چطور عمر شمع را بیشتر کنیم؟

وسایل مورد نیاز برای ساخت شمع معطر

  • موم شمع‌سازی
  • شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت
  • کفگیر سیلیکونی
  • اسانس روغنی
  • فیتیله‌های مخصوص شمع‌سازی
  • قیچی مخصوص برش فیتیله (فیتیله‌گیر)
  • وسیله‌ای برای نگه داشتن فیتیله در بالای ظرف، هنگام ریختن مایع اولیه (گیره‌ فیتیله، مداد، چوب بستنی و…)
  • قابلمه بخار دوتایی (دو قابلمه روی هم برای دریافت حرارت غیر مستقیم حاصل از بخار)

طرز ساخت شمع معطر در خانه

مرحله‌ اول: ظرف شیشه‌ای مورد نظرتان را آماده کنید

قبل از شروع ذوب موم و مخلوط کردن اسانس‌ها، به ظرفی نیاز دارید که مخلوط موم خود را داخل آن بریزید. برای ایمنی بیشتر، توصیه می‌کنیم شمع‌ها را فقط در ظروف شیشه‌ای محکم در برابر حرارت بسازید. می‌توانید از شیشه‌های بانکه‌ کوچک استفاده کنید. سراغ شیشه‌های خیلی بزرگ نروید تا مجبور نشوید تمام مخلوط خود را تنها داخل یک شیشه بریزید.

اگر شیشه‌ حاوی شمعی دارید که قبلاً استفاده شده اما هنوز دوستش دارید، می‌توانید باقی‌مانده‌ موم را از داخل شیشه پاک کرده و ظرف را مجدد برای ساخت شمع عطری استفاده کنید. هنگامی‌که شیشه را کاملاً شستید و خشک کردید، این شیشه برای استفاده‌ مجدد قابل استفاده است و زمان آن رسیده که به سراغ ذوب موم شمع بروید.

آموزش مراحل ساخت شمع معطر در ظرف شیشه‌ای برای دکوراسیون و آروماتراپی
اولین قدم ساخت شمع معطر، انتخاب ظرف مناسب برای آن است.

مرحله‌ دوم: اندازه‌گیری موم پیش از ساخت شمع معطر

تعیین اندازه‌ موم مورد نیاز برای هر شمع کار آسانی است. برای این منظور باید ظرف شیشه‌‌ای مورد نظرتان را با پوسته‌های موم تا سطحی که می‌خواهید شمع بالا بیاید، پر کنید. سپس پوسته‌ها را داخل قابلمه مخصوص بریزید و مجدد به همان میزان پوسته‌های موم را داخل شیشه بریزید و اندازه بگیرید. در واقع باید دوبرابر اندازه‌ نهایی شمع، موم ذوب کنید. زیرا دانه‌های موم پس از ذوب شدن، حجم کمتری اشغال می‌کنند و تقریباً نصف می‌شوند. به همین دلیل برای تهیه‌ هر شمع به اندازه‌ دوبرابر حجم نهایی، به پوسته‌های موم نیاز دارید.

مقدار پارافین مورد نیاز برای ساخت شمع عطری در جاشمعی شیشه‌ای
برای تهیه‌ هر شمع باید اندازه‌ دوبرابر حجم نهایی، موم ذوب کنید.

مرحله‌ سوم: موم را ذوب و سپس با اسانس معطر مخلوط کنید

پس از اندازه‌گیری پوسته‌های موم، آن‌ها را با استفاده از یک قابلمه‌ بخار دو تکه روی حرارت متوسط غیر مستقیم ذوب کنید. اگر این قابلمه‌ دو تکه را در منزل ندارید، می‌توانید یک کاسه‌ فلزی را روی قابلمه‌ای که با آب پر شده است، قرار دهید و موم را داخل این کاسه ذوب کنید. با استفاده از یک کفگیر سیلیکونی به آرامی تکه‌های موم را به هم بزنید.

هنگامی‌که موم کاملاً ذوب شد، زمان آن رسیده که 10 الی 20 قطره از اسانس روغنی را به مواد ذوب‌شده اضافه و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. برای نمونه در ساخت شمع معطر می‌توانید در ترکیب یک شمع حدود 400 گرمی، از 6 قطره روغن اسانس اکالیپتوس و 6 قطره اسانس روغنی اسطوخودوس استفاده کنید. همچنین شمع معطر قهوه از محبوب‌ترین‌ها در بین شمع‌های خوش‌رایحه به شمار می‌رود.

بهترین روش ذوب کردن موم برای شمع عطری با بخار آب در خانه
موم را داخل ظرف بریزید و با کمک بخار ذوب کنید.

بیشتر بخوانید: روش های پاک کردن لکه شمع از لباس و فرش

مرحله‌ چهارم: فیتیله را ثابت کنید و موم را بریزید

در این مرحله از ساخت شمع معطر باید فیتیله را در جای خود ثابت کنید و قبل از ریختن موم ذوب‌شده، فیتیله باید در ته ظرف شیشه‌ای قرار گیرد. در انتهای هر فیتیله، باید یک صفحه‌ای فلزی و دایره‌ای برای ثابت نگه داشتن در انتهای ظرف وصل باشد که به آن پایه‌ نگه‌دارنده‌ فیتیله‌ شمع می‌گویند. این دایره صاف فلزی کوچک را باید داخل موم ذوب‌شده فرو کنید و بعد از آغشته شدن، آن را در مرکز کف شیشه قرار دهید.

فیتیله را تا سفت شدن موم ثابت نگه دارید تا در نهایت فیتیله بتواند صاف بایستد. اگر فیتیله در جای خود ثابت نماند و از کف ظرف کنده شد، می‌توانید از گیره‌ فیتیله در بالای ظرف استفاده کنید. اگر ظرف مورد نظر شما برای ساخت شمع معطر دهانه‌ پهنی دارد، برای ثابت نگه داشتن فیتیله می‌توانید دو تکه چوب در بالای ظرف قرار دهید و فیتیله را به آن قلاب کنید. حالا وقت آن رسیده که موم ذوب‌شده را با دقت از روی حرارت بردارید و داخل شیشه‌ مقاوم در مقابل گرما بریزید.

فیتیله شمع از کجا بخریم؟ طریقه فتیله‌گذاری برای شمع‌سازی با قالب شیشه‌ای
جای فیتیله باید در ظرف ثابت شود.

مرحله‌ پنجم: اجازه دهید تمام مواد شمع یک‌دست و سفت شود

معمولاً چند ساعت طول می‌کشد تا موم شمع کاملاً سفت شود، بنابراین اجازه دهید شمع‌ها یک شب به همان صورت بمانند. بعد از آنکه شمع کاملاً سفت شد، باید طول فیتیله را کوتاه کنید. یادتان باشد که همیشه فیتیله‌ شمع را قبل از سوزاندن کوتاه کنید. برای انجام این کار می‌توانید از قیچی استفاده کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم سراغ فیتیله‌گیر بروید تا بتوانید راحت‌تر و تمیزتر فیتیله را کوتاه کنید. هنگامی‌که تقریباً به اندازه‌ 6 میلی‌متر فیتیله را کوتاه کردید، شمع شما آماده‌ سوختن است.

تهیه وسایل شمع‌سازی برای آموزش قدم به قدم ساخت شمع معطر در منزل
فتیله شمع را پس از سفت شدن موم به اندازه مناسب کوتاه کنید.

در آخر

ساخت شمع معطر از هنرهای جذاب در خلق اکسسوری‌های تزئینی است. قبل از شروع به شمع‌سازی، عطر مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعد از ساخت اولین شمع و یافتن مهارت‌های کافی، این کار را تکرار کنید و به سراغ رایحه‌های مختلف و محبوبتان بروید.

منبع: better homes and gardens

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − ده =