سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون کدام است؟

0

اگر به دنبال طراحی دکوراسیون شیک و مناسبی برای خانه خود هستید، بهتر است با انتخاب یک سبک دکوراسیونی مشخص، اصول و قواعد آن را پیش گرفته و خانه‌تان را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. در این میان، تنوع بالای سبک‌های دکوراسیونی می‌توانند پاسخگوی نیازهای افراد متفاوت با سلیقه‌های مختلف شوند. در این مطلب از وب‌سایت استادکار با شما هستیم تا به طور مشخص در رابطه با یکی از ساده‌ترین و در عین حال شیک‌ترین سبک‌های دکوراسیونی یعنی سبک اسکاندیناوی صحبت کنیم تا اگر شما هم طرفدار زیبایی در عین سادگی هستید، بتوانید طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود را به بهترین شکل به انجام برسانید.

سبک اسکاندیناوی کدام است؟

سبک اسکاندیناوی نوعی از طرحی معاصر است که تأکید آن بیشتر بر سادگی و در عین حال، کاربردی بودن فضاهاست، به همین دلیل هم هست که در بسیاری از شرایط، آن را با سبک مینیمال اشتباه می‌گیرند. این سبک، ظاهری ملایم و ظریف، ولی در عین حال پیچیده دارد و به راحتی می‌تواند شما را به وجد آورد.

تمرکز بیشتر سبک اسکاندیناوی بر المان‌ها و عناصر معاصر است و تا جای ممکن نیز از ریزه‌کاری‌ها و تجملاتی که در سبک‌های سنتی دیده می‌شوند، دوری می‌کند. این سبک از دکوراسیون داخلی، بیشترین تمرکز خود را بر جنبه‌های عملی و کاربردی فضا می‌گذارد، حتی اگر لازم باشد مبلمان و وسایل مورد استفاده را به حداقل رساند! به همین دلیل هم احساس راحتی موجود در این نوع از طراحی، موجب شده تا افراد بسیاری آن را بهترین انتخاب برای خانه خود بدانند.

بیشتر بدانید: چطور خانه را به سبک نئوکلاسیک چیدمان کنیم؟

دکوراسیون منزل به سبک اسکاندیناوی با مبلمان مینیمال مدرن و ساده
این سبک با شباهت بسیار به سبک مینیمال از سادگی بسیاری برخوردار است.

تاریخچه سبک اسکاندیناوی

به طور کلی می‌توان گفت تاریخچه سبک اسکاندیناوی به اواخر قرن بیستم میلادی در شمال اروپا باز می‌گردد. اولین کشورهایی هم که سبک اسکاندیناوی را به رسمیت شناختند و به آن علاقه بسیاری پیدا کردند، شامل نروژ، سوئد، دانمارک و همین‌طور ایسلند می‌شوند.

فراگیری و شناخت این سبک در سال‌های 1951 تا 1970 با اعطای جایزه لونینگ به طراحان برجسته اسکاندیناوی به مراتب بیشتر از قبل شد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، بعد از مدتی هم این سبک دکوراسیونی آرام‌آرام به سایر نقاط جهان انتقال پیدا کرده و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار شد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، وجود احساس راحتی بسیار در طراحی این سبک، توجه افراد بسیاری را جلب خواهد کرد.

بیشتر بدانید: ۶ ایده ساده برای اجرای سبک بوهو در دکوراسیون

تاریخچه سبک اسکاندیناوی در چیدمان مبلمان منزل
راحتی این سبک به مرور زمان موجب محبوبیت آن در سطح جهان شد.

المان‌های مهم در طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی

برای آنکه بتوان تفاوت‌های میان سبک اسکاندیناوی با سبک‌های مشابه آن را به خوبی درک کرد، لازم است که اصول اولیه و المان‌های مهم در طراحی داخلی به این سبک را به طور کامل شناخت. به همین دلیل نیز در ادامه شما را با مهم‌ترین عناصر سبک اسکاندیناوی آشنا خواهیم کرد:

مبلمان ساده

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، سادگی در انتخاب وسایلی همچون مبلمان، شرط اول طراحی به سبک اسکاندیناوی است. فضای خانه‌ای با این سبک باید بیشتر زمینه‌ سبک و راحتی داشته باشد. در کنار این نیز استفاده از مبلمان مدرن، براق و ساده، آن هم با رنگ‌های روشن می‌تواند فضای یکدست و زیبایی را خلق نماید.

کاربرد مبلمان ساده و مینیمال در چیدمان به سبک اسکاندیناوی
مبلمان ساده رکن مهمی از طراحی به این سبک به حساب می‌آیند.

کف‌پوش چوبی

اصل بعدی به کف‌پوش‌ها مربوط می‌شود. سبک اسکاندیناوی همیشه از ما می‌خواهد که با هدف ایجاد محیطی روشن و باطراوت قدم برداریم. به همین دلیل نیز با انتخاب کف‌پوش‌هایی با رنگ روشن می‌توان تا حدودی به این هدف نزدیک شد. معمولاً استفاده از کف‌پوش‌های چوبی، آن هم با چوب‌های بلوط یا اش، فضای خانه شما را به سبک اسکاندیناوی نزدیک‌تر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: معرفی سبک صنعتی در دکوراسیون و هرچه باید بدانید

مدل پارکت و کفپوش چوبی روشن در دکوراسیون اسکاندیناوی
کف‌پوش‌های چوبی و روشن می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای سبک اسکاندیناوی باشند.

دکوری‌های ساده

این سبک از ما نمی‌خواهد که وسایل و لوازم تزئینی‌مان را کنار بگذاریم، بلکه پیشنهاد می‌دهد با استفاده از لوازم تزئینی ساده، فضای خانه‌مان را یک‌دست و راحت کنیم. به همین دلیل نیز بهتر است در وهله اول از کمترین میزان لوازم تزئینی استفاده کنید. توصیه ما این است که وسایل تزئینی‌تان را به مواردی همچون آباژور معاصر، قاب عکس ساده، لوازم تزئینی شیشه‌ای و… خلاصه کنید.

کاربرد لوازم دکوراتیو و وسایل تزیینی ساده در دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی
ساده‌ترین و مختصرترین وسایل تزئینی می‌توانند خانه شما را زیباتر سازند.

نظم فضا

سبک اسکاندیناوی مخالف سفت و سخت شلوغی و به‌هم‌ریختگی است! به همین دلیل نیز لازم است در زمان طراحی منزل خود، هرگونه بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی را برطرف نموده و فضای مرتب و منظمی داشته باشید. توصیه ما این است که برای رسیدن به این هدف، از وسایلی همچون انواع کمد، کابینت، شلف و… استفاده نمایید.

بیشتر بدانید: طراحی داخلی هتل‌ها با بررسی سبک‌های رایج و ترند ها

نظم‌بخشی به خانه با انواع کمد و شلف دیواری و کابینت
در این سبک باید خانه‌ای منظم و مرتب داشته باشید.

رنگ‌های خنثی

اگر تصمیم به طراحی دکوراسیون منزل خود، آن هم به سبک اسکاندیناوی دارید، بهتر است به سراغ رنگ‌های ملایم و مات و همین‌طور خنثی بروید. به همین دلیل هم معمولاً رنگ‌هایی همچون آبی کمرنگ، طوسی، کرم، سفید و… از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با این حال شما می‌توانید از رنگ‌های دیگری همچون مشکی، قهوه‌ای و… نیز استفاده نمایید.

استفاده از ترکیب رنگ خنثی و روشن در سبک دکوراسیون اسکاندیناوی
رنگ‌های خنثی و روشن، عناصر مهمی از این سبک به حساب می‌آیند.

نور طبیعی

در سبک اسکاندیناوی استفاده از نور طبیعی، اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هم هست که معمولاً خانه‌هایی با این نوع از طراحی دارای پنجره‌های بزرگی هستند. بهتر است در این طراحی با کمک نور طبیعی و انعکاس آن در وسایلی با رنگ‌های روشن، محیط خانه‌تان را واقعی‌تر و آرامش‌بخش‌تر کنید.

بیشتر بدانید: بررسی کامل دکوراسیون داخلی ایتالیایی سبک تاریخی،قدیمی و مدرن

اصول نورپردازی و استفاده از نور طبیعی در معماری داخلی اسکاندیناوی
نور طبیعی، عنصر مهمی از این سبک است.

متریال چوب و فلز

استفاده از عنصر چوب در این سبک صرفاً به کف‌پوش‌ها مختص نمی‌شود، بلکه معمولاً توصیه می‌شود در این طراحی، متریال چوب به مبلمان و وسایلی همچون میز جلومبلی و ناهارخوری نیز راه پیدا کند. در کنار این نیز استفاده از وسایلی با پوشش فلز و قرارگیری آن در کنار چوب، وجود این سبک را در خانه شما پررنگ‌تر خواهد کرد.

کاربرد مبلمان چوبی و فلزی در چیدمان دکوراسیون منزل به سبک اسکاندیناوی
دو عنصر چوب و فلز نیز در این سبک از جایگاه خوبی برخوردار هستند.

گیاهان آپارتمانی

دکوراسیون اسکاندیناوی نیز همچون بسیاری دیگر از سبک‌های دکوراسیونی از شما می‌خواهد که بخش زیادی از طراوت و سرزندگی خانه‌تان را با استفاده از گیاهان آپارتمانی تأمین نمایید. به همین دلیل نیز از میان ضروریات این سبک می‌توان به استفاده از گل و گیاه اشاره کرد.

بیشتر بدانید: دکوراسیون مدرن یا سبک پست مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

کاربرد گیاهان آپارتمانی در نشیمن و پذیرایی با دکوراسیون اسکاندیناوی
حضور گیاهان آپارتمانی در این سبک نیز همچون سایر سبک‌های دکوراسیونی بسیار مهم است.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی در فضاهای مختلف

شما می‌توانید این سبک را در فضاهای متفاوتی از خانه یا محل کارتان به کار ببرید. در ادامه به طور مشخص به هرکدام از این فضاها می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اتاق‌خواب به سبک اسکاندیناوی

در طراحی اتاق‌خواب به این سبک بهتر است پیش از هر چیز با انتخاب رنگ‌های خنثی، پس‌زمینه‌ای از این سبک را فراهم کرده و بعد هم با انتخاب حداقل وسایل تزئینی، تخت خواب ساده و ظریف و همین‌طور استفاده از گیاهان آپارتمانی مناسب با فضا، سبک اسکاندیناوی را در اتاق‌خواب خود پررنگ‌تر نمایید.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی با ترکیب رنگ خنثی و کفپوش چوبی
رعایت نکات مهم در این سبک می‌تواند اتاق‌خواب شما را زیباتر سازد.

آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه به این سبک، کار چندان سختی نیست و شما می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. پیش از هر چیز، داشتن کابینت به سبک اسکاندیناوی با سادگی تمام، آن هم به رنگ‌های خنثی و روشن، بخش زیادی از پروسه طراحی‌تان را به انجام خواهد رساند.

در کنار این نیز بهتر است تا حد ممکن، فضای آشپزخانه‌تان را خلوت و مرتب کرده و از بروز هرگونه بی‌نظمی و شلوغی نیز جلوگیری نمایید. یادتان باشد که پرده آشپزخانه شما نباید چندان کلفت و ضخیم باشد، بلکه بهتر است با انتخاب پرده‌ای ظریف و نازک از ورود نور طبیعی به داخل خانه، استقبال کنید.

بیشتر بدانید: دکوراسیون منزل به سبک انگلیسی چه ویژگی‌های دارد؟

دکوراسیون آشپزخانه به سبک اسکاندیناوی با کابینت سفید و لوازم استیل
داشتن آشپزخانه‌ای به سبک اسکاندیناوی قطعاً شما را به وجد خواهد آورد.

نشیمن به سبک اسکاندیناوی

در قدم اول باید به سراغ مبلمان ساده و در عین حال شیک و کاربردی بروید. همان‌طور که اشاره شد، مدل‌های براق و مدرن می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. در کنار این نیز انتخاب رنگ مناسب و البته خنثی برای مبلمان و به دنبال آن دکوراسیون نشیمن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

یادتان باشد که وسایل تزئینی نشیمن منزل نباید پرزرق‌وبرق و لوکس باشند، بلکه در وهله اول انتخاب دکوری‌های مختصر و بعد از آن تا جای ممکن ساده، حرف اول را خواهد زد! در نهایت نیز یادتان باشد که تأثیر گیاهان آپارتمانی را در فضای نشیمن خود دست کم نگیرید.

دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک اسکاندیناوی با مبلمان ساده و کاربردی
داشتن مبلمانی ساده و در عین حال کاربردی شرط مهمی از طراحی نشیمن شما خواهد بود.

فضاهای اداری به سبک اسکاندیناوی

انتخاب میز و صندلی و مبلمان اداری ساده و مختصر در قدم اول و بعد از آن هم داشتن کف‌پوش چوبی با رنگ روشن می‌تواند فضای اتاق کار شما را به سبک اسکاندیناوی نزدیک‌تر کند. سعی کنید اتاق کار خود را تا حد امکان با وسایل تزئینی پر نکنید، بلکه صرفاً به تعدادی قاب عکس و تابلوی ساده اکتفا نمایید.

بیشتر بدانید: مینیمالیسم در معماری داخلی : خصوصیات سبک مینیمال

دکوراسیون دفتر کار به سبک اسکاندیناوی با مبلمان اداری ساده چوبی و فلزی
سعی کنید در انتخاب مبلمان اداری خود به سراغ ساده‌ترین مدل‌ها بروید.

ترکیب رنگی در طراحی داخلی

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، انواع رنگ در سبک اسکاندیناوی به طور معمول شامل رنگ‌های خنثی و روشن می‌شوند و در کنار این وجود رنگ‌هایی همچون قهوه‌ای، مشکی و… نیز این انتخاب‌ها را تکمیل خواهند کرد. با این حال ایجاد هماهنگی و انسجام در فضای خانه، آن هم با کمک انتخاب ترکیب رنگی مناسب، شرط مهمی از طراحی سبک اسکاندیناوی به حساب خواهد آمد.

به همین دلیل نیز بهتر است برای جلوگیری از یکنواختی، کسل‌کنندگی و خستگی فضای خانه در برخی از شرایط به سراغ رنگ‌های جسورانه‌ای همچون قرمز و نارنجی نیز بروید. با این حال بهتر است در زمان استفاده از این رنگ‌ها، احتیاط را در نظر داشته باشید تا استفاده اشتباه از آن‌ها موجب بروز بی‌قراری و به‌هم‌ریختگی در فضای خانه نشود. یادتان باشد که شما می‌توانید با آزمون و خطا، شکل درست و موردپسند خود را در خانه‌تان پیاده کنید.

نکات مهم انتخاب بهترین ترکیب رنگ در سبک اسکاندیناوی
دقت در انتخاب رنگ در این سبک، تأثیر بسیار زیادی در زیبایی آن خواهد داشت.

جمع‌بندی

اگر به داشتن خانه‌ای منظم، خلوت و در عین حال شیک علاقه دارید، بهتر است با انتخاب سبک اسکاندیناوی خیال خود را راحت کنید. این سبک با وجود تمامی اصول و قواعد خود، کار طراحی و چیدمان را برای شما سخت نمی‌کند، بلکه در عین حال که کمترین زحمتی را برایتان به دنبال ندارد، می‌تواند فضایی ساده، راحت و بسیار زیبا را فراهم سازد.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 8 =