تفاوت کفپوش و پارکت چیست؟

0

تعویض پوشش کف منزل یا شرکت یکی از تغییرات بسیار اثرگذار در دکوراسیون خانه یا محل کسب شما است که می‌تواند آن را بسیار شیک و متفاوت کند. به نظر شما کفپوش بهتر است یا پارکت؟ اصلاً تفاوت کفپوش و پارکت در چیست؟ کدام گران‌تر است؟ کیفیت پارکت بهتر است یا کفپوش ؟ سوال‌هایی این چنینی اولین مسئله است که می‌تواند ذهن هر فردی را در بازسازی و یا تغییر دکوراسیون داخلی دچار سردرگمی و نگرانی کند. افراد معمولاً  اطلاعاتی در مورد انواع کفپوش ها نداشته و نمی‌دانند که با توجه به نوع نیازشان کدام محصول مناسب آنهاست. ما در این مقاله، ابتدا انواع کفپوش را به شما معرفی کرده و سپس به تفاوت میان سه نمونه از آن ها با یکدیگر به صورت کامل و جامع می‌پردازیم:

انواع کفپوش چیست؟ تفاوت پارکت با کفپوش در چیست؟

کف پوش‌های ساختمان در طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف در بازار موجود هستند. کفپوش‌های سرامیکی، موزاییکی، سنگ، لمینت (Laminateپارکت (Parquet)، (PVC)  یا “وینیل” از انواع مختلف این محصولات هستند که بنا به کارایی و جنس و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعاً شما هم عبارت‌های پارکت، لمینت، کفپوش‌های پی وی سی را بارها شنیده‌اید. آیا فرق کفپوش با پارکت را می‌دانید؟

پارکت(Parquet)

پارکت یکی از پرطرفداترین کفپوش‌های چوبی لوکس و مجلل است که قرن‌ها است در منازل از آن استفاده می‌گردد. جنس این کفپوش‌ها از درختانی همچون بلوط و کاج و زبان گنجشگ و بامبو و افرا است. برای تولید پارکت، چوب درختان را به الوار تبدیل کرده و سپس به ابعاد کوچک برش داده و به یکدیگر می‌چسبانند و در انتها روی آن‌ها را ساب و لاک می‌زنند. پارکت به خانه گرما و حس طبیعت می‌دهد و در تغییر ظاهر خانه بسیار موثر است. استفاده از چوب به عنوان کفپوش در کف منزل در کنار مزایا و زیبایی‌هایش، مشکلاتی همچون دشواری در نظافت، بادکردن پارکت هنگامی که در معرض رطوبت قرار بگیرد و گران بودن هم دارد.

پارکت های چوبی با توجه به اینکه از لایه های بریده شده چوب درختان تولید می شوند، علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فردشان، دوستدار محیط زیست هم هستند.
پارکت‌های چوبی با توجه به اینکه از لایه‌های بریده شده چوب درختان تولید می‌شوند، علاوه بر زیبایی خاص و منحصر به فردشان، دوستدار محیط زیست هم هستند.

لمینت (Laminate)

کفپوش لمینت از چندین لایه مواد (HDF) یا ” الیاف فشرده ” ساخته شده و ظاهری بسیار شبیه پارکت داشته و به آن پارکت لمینت هم گفته می‌شود. این کفپوش مستقیماً از چوب ساخته نشده است، هرچند که سطح ظاهری‌اش طرح و نگار چوب را دارد. امروزه در دکوراسیون منزل از پارکت لمینت‌ها بسیار بیشتر استفاده می‌گردد. این محصول در میان مخاطبان محبوبیت بسیاری دارد. برخی از محاسن پارکت لمینت عبارتند از:

  • متنوع‌ بودن در طرح و رنگ
  • مقاوم در برابر آب تا ۱۲ ساعت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • بافت طبیعی
  • استفاده مجدد
  • لمینت‌ها نسبت به کفپوش پی‌وی‌سی گران‌ترند اما نسبت به پارکت‌های چوبی ارزان‌تر هستند
با توجه به مزایای پارکت لمینت ها امروزه در دکوراسیون منزل از آن ها بیشتر استفاده می شود و محبوبیت بسیار فراوانی دارند.
با توجه به مزایای پارکت لمینت‌ها امروزه در دکوراسیون منزل از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود و محبوبیت بسیار فراوانی دارند.

کفپوش پی وی سی(PVC)

کفپوش‌های (Polyvinyl chloride) یا کفپوش پی وی سی از چندین لایه مختلف همچون PVC و فایبرگلاس (Fiberglass) تشکیل شده‌است. اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد جنس آن‌ها صحبت کنیم باید بگوییم جنسی پلاستیکی داشته و از مواد نفتی ساخته شده‌است. این کفپوش هم دارای مزایایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • دارای جنسی انعطاف‌پذیر و نرم
  • قیمت به صرفه و ارزان
  • تنوع فراوان
  • ضد آب
  • مقاومت در برابر آتش
  • به دلیل عایق گرما بودن در زمستان‌ها گرم و در تابستان سرد هستند.
کفپوش PVC بسیار انعطاف پذیر بوده و نرم و ضدآب است. این کفپوش ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می کنند.
کفپوش PVC بسیار انعطاف‌پذیر بوده و نرم و ضدآب است. این کفپوش‌ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می‌کنند.

تفاوت پارکت و لیمنت در چیست؟

این دو بایکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند که در مقاله‌ای دیگر در “استادکار” به صورت کامل و جامع در مورد آن ها صحبت شده است. اما اگر بخواهیم تفاوت این دو را  به صورت خلاصه بیان کنیم، می‌توان به تفاوت آن‌ها در نحوه ی نصب، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر اجسام نوک تیز و دوام و قیمت و تعویض و طرح و زیبایی و نگهداری اشاره کرد.

تفاوت پارکت لمینت با کف‌پوش PVC چیست؟

در این قسمت همان طور که قبلاً اشاره شد به تفاوت میان پارکت لمینت و کفپوش پی وی سی می پردازیم:

  1. ضخامت لمینت نسبت به PVC بیشتر است. لمینت ضخامتی در حدود ۷٫۸ تا ۱۲ میلی متر داشته در حالی که کفپوش پی وی سی ضخامتی برابر با دو تا سه میلی متر دارد . این پارکت ها به علت استفاده از فوم در زیر آن ها عایق حرارت بوده و کم صداتر هستند.
  2. کف پوش های PVC کاملاً ضدآب بوده و می توان آن ها را با خیال راحت شست. اما لمینت کاملاً ضد آب نیست. به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه بهتر است از کفپوش های پی وی سی استفاده کرد.
  3. لمینت نسبت به PVC گران تر است، اما زیبایی بیشتری دارد.
  4. کف‌پوش PVC مانند پارکت‌ با چسب به کف متصل می‌شود. در نتیجه هم به کف اصلی آسیب می‌زند و هم نمی‌توان آن‌ها را چند بار استفاده کرد. در حالی که لمینت را می‌توان چندین بار استفاده کرد و به خاطر عدم استفاده از چسب برای اتصال، آسیبی به کف زیرین خود نمی‌زند.
  5. از نظر بهداشتی لمینت بسیار بهتر از کف‌پوش‌های PVC است. کف‌پوش‌های پلاستیکی معمولاً از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند.
  6. لمینت و پارکت در برابر ضربه مقاوم تر بوده و به همین علت بر اثر قرار گرفتن وسایل سنگین بر رویشان کوبیده یا له نمی‌گردند، در حالی که کف‌پوش‌های پلاستیکی چنین ضخامتی ندارند.
  7. پارکت لمینت ها در برابر خط و خش مقاوم تر هستند. زیرا بر روی لمینت ها یک لایه اکسید آلومینیوم پوشیده شده که باعث مقاومت بیشتر آن ها می گردد.
  8. پارکت های لمینت پس از نصب نیاز به قرنیز دارند. اما کفپوش ها نیاز به قرنیز یا اسکوتی نداشته و شما می توانید برای زیبایی بیشتر از قرنیز استفاده کنید در غیر این صورت ضروری و لازم نیست.
  9. نصب کفپوش های پی وی سی بسیار راحت بوده و کافی است که شما فقط چسب آن را خریداری کنید. در حالی که کفپوش های لمینت نیاز به زیر لایه دارند.
  10. نگهداری از کف‌پوش PVC دردسر کمتری نسبت به لمینت دارد.
لمینت انعطاف کمتری داشته و ظاهری بسیار شبیه به چوب سخت دارد. در حالیکه کفپوش های پی وی سی از جنس پلاستیک نرم بوده و راه رفتن بر روی آن ها صدای کمتری نسبت به لمینت تولید می کند.
لمینت انعطاف کمتری داشته و ظاهری بسیار شبیه به چوب سخت دارد. در حالی که کفپوش های پی وی سی از جنس پلاستیک نرم بوده و راه رفتن بر روی آن ها صدای کمتری نسبت به لمینت تولید می کند.

سخن پایانی:پارکت بهتر است یا کفپوش؟

پارکت ها یکی از پرطرفدارترین کفپوش ها در طراحی دکوراسیون منزل است که جذابیت طراحی را دو چندان می کند. اما مقایسه پارکت یا کفپوش کار درستی نیست زیرا متریال و جنس و کارایی و حتی قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است. بهتر است در مرحله ی اول بودجه ی خود را تعیین کنید. سپس با توجه به کارایی، زمان ، دوام و.. یکی از این دو کفپوش متفاوت را انتخاب کنید.

اگر شما به دنبال استفاده از یک کفپوش منحصر به فرد با هر قیمتی هستید و مشکلی با شرایط سخت نگهداری پارکت یا لمینت نداشته، زیبایی، کیفیت و دوام کفپوش برای تان در اولویت است، یکی از این دو را انتخاب کنید تا دکوراسیون خاص و متفاوتی برای منزل یا شرکت خود بسازید. اما اگر بودجه ی محدودی داشته و با توجه به موقعیت محلی که از آن استفاده می کنید ضدآب بودن و نگهداری آسان، ضدحریق بودن محصول برایتان یک اصل مهم و اساسی است، کفپوش های وینیل یا پی وی سی گزینه ی مناسبی برای شماست.

منابع: ویکی دکو | کیلید | the Spruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =