انواع جزیره آشپزخانه و مزایا و معایب هر مدل

0

برای آشپزخانه به دنبال یک ایده جدید هستید که جای اُپن یا میز آشپزخانه را بگیرد؟ نظرتان درباره محلی برای قرار دادن سینک آشپزخانه چیست؟ جزیره آشپزخانه تمامی این ویژگی‌ها را به صورت یک جا برایتان فراهم می‌کند. در این پست استادکار قصد داریم درباره خوبی‌ها و بدی‌های هر یک از انواع جزیره آشپزخانه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کدام یک از انواع جزیره آشپزخانه را انتخاب کنیم؟ چرا؟

«آشپزخانه به تنهایی یک خانه است.» اولین باری که این جمله به ذهنم رسید بیشتر از اینکه تعجب کنم، شگفت زده شدم. چون یک واقعیت سر راست بود که بدون هیچ حاشیه‌ای به مهم‌ترین بخش یک خانه اشاره می‌کرد. بنابراین امروز بدون حاشیه به سراغ یکی از اجزای کاربردی در آشپزخانه‌های مدرن  می‌رویم و بخشی از باید و نبایدهایی که پیش از انتخاب استایل و سبک انواع جزیره آشپزخانه باید در نظر بگیرید را معرفی می‌کنیم.

چرا انواع جزیره آشپزخانه کاربردی هستند؟ هر کسی برای این سوال پاسخ منحصر به فردی دارد که بیشتر تفاوت آن مربوط به تصوراتی است که افراد در مورد اجزای آشپزخانه رویایی‌شان دارند. با این حال انواع جزیره آشپزخانه این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که ضمن استفاده مفید از فضا، چند کارایی را به صورت منسجم و فشرده فراهم کنید. سبک آشپزخانه‌های اُپن قبلا به شما این اجازه را می‌داد که به عنوان میز غذاخوری از آن استفاده کنید، این ویژگی در برخی از انواع جزیره آشپزخانه نیز وجود دارد. از دیگر خصوصیات جزیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزودن فضای ذخیره‌سازی بیشتر در قالب کابینت‌ها
  • جایگزینی برای میز غذاخوری
  • استفاده به عنوان کانتر و میز کار آشپزخانه
  • محلی برای نصب سینک ظرفشویی
  • با قابلیت نصب گاز رومیزی و..

در ادامه نگاهی به برخی از مدرن‌ترین انواع جزیره آشپزخانه و معایب و مزایای هر یک می‌اندازیم.

۱- جزیره آشپزخانه چرخان

انواع جزیره آشپزخانه چرخان شبیه ارابه است. شاید کمی با دیدن این مدل شوکه شوید ولی مطمئنا دوستداران خودش را دارد. مهم‌ترین خوبی این مدل فرم چرخ دستی مانند آن است که امکان چرخش و جابه‌جایی را برایش فراهم می‌کند. آن را از هر سمت آشپزخانه می‌توانید به سمت دیگر ببرید.

امتیاز مثبت: ارزان و قابلیت حرکت آسان

امتیاز منفی: مدل جزیره چرخان دارای چرخ است و زمانی که این چرخ‌ها را ثابت و قفل کنید برای دسترسی به کابینت‌های داخلی آن نمی‌توانید به راحتی آن را بچرخانید. همین طور که می‌بینید، مزیت این مدل به نوعی برای آن امتیاز منفی هم محسوب می‌شود.

اگر چرخ‌های مدل جزیره آشپزخانه چرخان را حذف کنید یک جزیره کوچک و جمع و جور در اختیار دارید که برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک مناسب است و تنها قابلیت حمل را ندارد.

انواع جزیره آشپزخانه
این مدل برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک مناسب است. هر زمان احساس کردید کمی در دست و پا است آن را به گوشه دیوار هل بدهید تا بخشی از کابینت‌های موجود باشد. در عین حال همچنان یک میز کار کنجی در آشپزخانه‌تان خواهید داشت.

۲- جزیره آشپزخانه U شکل

انواع جزیره آشپزخانه U شکل شما را به یاد یک کاسه گود میاندازد که پر از کابینت است. این دقیقا همان آشپزخانه رویایی سرآشپزها و افرادی است که بیشتر ساعات روز خود را در این محل و برای تدارک انواع غذا، دسر، کیک و شیرینی می‌گذرانند.

امتیاز مثبت: جزیره آشپزخانه U شکل، بسیار بزرگ و جادار است و می‌توانید از سه ردیف کامل فضای ذخیره‌سازی و کابینت به همراه امکانات مختلف مثل گاز رومیزی، سینک و.. برخوردار شوید.

امتیاز منفی: این مدل قطعا یکی از بزرگترین و رویایی‌ترین انواع جزیره آشپزخانه است ولی آیا برای نصب آن فضای کافی در اختیار دارید؟ اگر دوست ندارید برای تهیه غذا از محیط آشپزخانه خارج شوید شاید ایده خوبی باشد ولی در این مدل شما کنج‌های دو طرف آشپزخانه را که می‌توانست محل مناسبی برای افزایش فضا خالی در دکوراسیون داخلی باشد را از دست می‌دهید.

انواع جزیره آشپزخانه
جزیره به شکلU میز کار کامل به همراه ابزار مختلف آشپزی را در اختیارتان می‌گذارد ولی برای نصب آن باید فضای زیادی داشته باشید در غیر این صورت محیط خانه را بسیار کوچک‌تر می‌کند.

۳- میز یا جزیره؟

یکی دیگر از انواع جزیره آشپزخانه دارای یک سطح صاف با چهار پایه است. این فرم در واقع شبیه یک میز است که می‌توانید برای آن طبقه نصب کرده و به عنوان یک جزیره در تهیه غذا از آن استفاده کنید.

امتیاز مثبت: اگر می‌توانید یک میز ساده چوبی برای آشپزخانه درست کنید، پس نصب و پیاده‌سازی یک جزیره به شکل میز برایتان آسان است. اگر دوست دارید برای آن طبقه و چند قلاب هم نصب کنید. برای آویزان کردن دستمال آشپزخانه و ظروف و ابزار آشپزی خوب است.

امتیاز منفی: این مدل فاقد فضای ذخیره‌سازی اضافی است و به جز یک طبقه، محل مناسبی برای قرار دادن وسایل آشپزخانه در اختیارتان نمی‌گذارد.

انواع جزیره آشپزخانه
جزیره آشپزخانه به شکل میز برای زمانی که فضای کم و یا مستطیلی شکل خالی در محیط آشپزخانه دارید، مناسب است. میز جزیره آشپزخانه را می‌توانید در ابعاد و انواع مختلف تهیه کنید.

۴- کابینت با رویه سنگ اسلب

این مدل جزیره آشپزخانه دقیقا مشابه یک کابینت دو یا چهار درب ساده است ولی بخش رویه آن با یک موادی از جنس کانتر آشپزخانه مثل سنگ‌های اسلب یا چوب و.. پوشانده می‌شود.

امتیاز مثبت: تهیه و ساخت این مدل نسبت به انواع جزیره آشپزخانه دیگر ساده‌تر است ولی اگر سطح رویه آن را از نوع سنگی انتخاب کنید ممکن است کمی گران قیمت‌تر باشد.

امتیاز منفی: بخشی پشتی این مدل از جزیره آشپزخانه برای اتصال و تکیه دادن به دیوار مناسب است چون هیچ دسترسی به داخل آن نخواهید داشت ولی اگر در فضای آشپزخانه جا به اندازه کافی وجود دارد دو نمونه از این مدل را از قسمت پشت به همدیگر بچسبانید. به این صورت فضای بیشتری از نظر تعداد کابینت‌ها و هم سطح رویه به عنوان میز کار در اختیار دارید.

انواع جزیره آشپزخانه
سنگ اسلب کاربردهای مختلفی در دکوراسیون داخلی دارد. شما می‌توانید از سنگ‌های مرمر، کوارتز یا گرانیت به عنوان رویه در جزیره آشپزخانه استفاده کنید.

۵- جزیره آشپزخانه L شکل

حرکت مهره اسب در بازی شطرنج را بخاطر بیاورید، دو خانه عمودی و یک خانه افقی. دقیقا به شکل حرف L است. با این تفاوت که شما در این نوع جزیره آشپزخانه از ابتکار عمل بیشتری برخوردارید.

امتیاز مثبت: می‌توانید از فضاهای کوچک و خالی محیط آشپزخانه برای نصب و راه اندازی این سبک جزیره استفاده کنید بدون اینکه نگران شلوغ شدن فضای کاری باشید. همچنین امکان قرار دادن تعدادی صندلی و استفاده از یک پهنای جزیره به عنوان میز غذاخوری وجود دارد.

امتیاز منفی: اینکه انواع جزیره آشپزخانه به شکل L، فضای آماده‌سازی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد یک نکته مثبت نیست؛ این سبک طراحی محیط آشپزخانه را خرد می‌کند و باعث کاهش کارایی در حرکت و دسترسی به سایر بخش‌ها در حین آماده سازی غذا می‌شود و در صورتی که برای افزایش تعداد کابینت‌ها بیش از حد طراحی آن گسترش پیدا کند، بخش‌های گوشه ای و زاویه‌دار آن قابلیت دسترسی را کاهش می‌دهند.

انواع جزیره آشپزخانه
این یک مدل خلاقانه از جزیره آشپزخانه به شکل L است که از فضای داخلی آن به عنوان صندلی برای میز غذاخوری استفاده می‌شود.

۶- جزیره‌های ترکیبی

این مدل از جزیره‌های آشپزخانه را می‌توانید هم برای پخت و پز و هم به صورت یک میز غذاخوری استفاده کنید. در واقع می‌توان آن را یک ساختمان دو طبقه در نظر گرفت که طبقه اول برای آشپزی و طبقه دوم برای صرف غذا مناسب است.

امتیاز مثبت: در این مدل این دو بخش پخت و پز و میز به زیبایی از همدیگر تفکیک شده‌اند، در همین حین که به کودک‌تان عصرانه می‌دهید می‌توانید برای آماده کردن شام نیز تدارکات لازم را ببینید.

امتیاز منفی: طراحی دو طبقه از فضای پخت و پز در این مدل جزیره کاسته و آن را به صرف غذا اختصاص داده است. با این وجود در صورت لزوم می‌توانید از طبقه بالایی برای آشپزی نیز استفاده کنید.

انواع جزیره آشپزخانه ترکیبی را می‌توانید در فرم‌های مستطیلی و دایره‌ای برای آشپزخانه خود طراحی کنید. البته در مدل دایره‌ای ممکن است دسترسی به کابینت‌ها کمی برایتان دشوارتر باشد.

انواع جزیره آشپزخانه
یک مدل از جزیره آشپزخانه ترکیبی (Cook/Eat). برای رویه این مدل جزیره می‌توانید بنا به سلیقه خود از سنگ یا چوب استفاده کنید.

۷- جزیره آشپزخانه کامل

در جزیره آشپزخانه کامل شما مانند یک کانتر آشزخانه می‌توانید به تمامی بخش‌ها نظیر شیر آلات و سینک، کابینت و فضای ذخیره‌سازی، میزکار و.. دسترسی داشته باشید.

امتیاز مثبت: این مدل جزیره یک فضای کمکی برای آشپزی نیست، بلکه یک آشپزخانه جزیره‌ای است.

امتیاز منفی: شما باید هزینه‌های بیشتری برای لوله‌کشی و نصب سینک، برقکاری و نصب گاز رومیزی صرف کنید. همچنین بخشی از فضای ذخیره‌سازی کابینت‌های جزیره به همین دلیل کم می‌شود.

انواع جزیره آشپزخانه
این مدل از جزیره را می‌توانید بخشی از مبلمان خانه در فول فرنیش بدانید که تمامی امکانات یک آشپزخانه دوم مانند: میز کار بزرگ و جادار با مجموعه‌ای از تأسیسات جزیره‌ای برای آشپزخانه و.. را برایتان فراهم می‌کند.

نظرات و پیشنهادات

مدل‌های جزیره آشپزخانه را بر اساس کاربردها و فرم‌های گوناگون آن می‌توان به ۷ دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که در این پست استادکار نکات مثبت و منفی هر یک از آن‌ها را بررسی کردیم.

جزیره آشپزخانه رویایی شما چه شکلی است؟ تصورات خودتان را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:   Thespruce | Forbes

خدمات کابینت سازی استادکار

کابینت‌سازی

  • طراحی و ساخت کابینت آپارتمان، فروشگاهی و دکوری
  • طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه مدرن و کلاسیک
  • ساخت کابینت ام دی اف، های گلاس، ترموود، چوبی و فلزی
  • تعمیر و نصب کابینت دیواری و زمینی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هجده =