فلسفه وابی سابی : کاربردهای Wabi-Sabi در طراحی و چیدمان خانه

0

فلسفه وابی سابی و حسن ایده‌های طراحی آن نسبت به سایر سبک‌ها چیست؟ در این پست استادکار قصد داریم شالوده اصلی وابی سابی را معرفی کرده و طرح‌های جدیدی برای پیاده‌سازی آن در فضای داخلی منزل ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

چگونه فلسفه وابی سابی را در ایده‌های طراحی خانه اجرا کنیم؟

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که افراد به طور مداوم برای داشتن بهترین جنبه‌های زندگی در حد کمال تلاش می‌کنند. داشتن خانه‌ای عالی، کار خیلی خوب یا یک خانواده کامل تنها بخشی از تلاش‌های انسان برای رسیدن به رشد و کامیابی هستند. این گرسنگی مداوم انسان برای کسب برترین‌ها میزان استرس افراد را افزایش می‌دهد.این افراد در انتها یک جامعه یا در سطح گسترده‌تر یک کشور پیشرو را تشکیل میدهند که همواره به دنبال کسب چیزهای بیشتری از داشته‌های فعلی خود هستند.در حالی که بعضی معتقدند؛ اگر انسان‌ها توجه کمی به فلسفه  وابی سابی داشته باشند میتوانند خود را از تصویر یک زندگی عالی آزاد کنند، با آرامش بنشینند و از مفهوم زندگی لذت ببرند.

شاید برای شما هم پیش آمده است، که فکر می‌کردید به اقلام جدیدی در زندگی نیاز دارید ولی پس از تهیه کردن آن‌ها حتی باز هم احساس کامل بودن نکرده‌اید. یا شاید در گذشته یک سبک زندگی مینیمالیستی (با دستیابی به چیزهای کوچک خرسند بودید) داشته‌اید ولی اکنون فضایی دنج و دلپذیر در زندگی خود می‌خواهید. شما در آستانه درک روش زندگی الهام گرفته از فلسفه وابی سابی قرار دارید که میتواند باعث شود تا بیشتر و بیشتر زندگی کنید و از زندگی کردن خود لذت ببرید.

فلسفه وابی سابی در دکوراسیون خانه
طراح داخلی رزلیند ویلسون معتقد است: ذات انسانی تا حدودی به سمت فلسفه ژاپنی وابی سابی تمایل دارد. زیرا در هسته اصلی خود از یکپارچگی اشیا و فرآیندهای طبیعی قدردانی می‌کند. پس جای تعجب نیست که استفاده از مواد طبیعی نظیر چوب و سنگ در دکوراسیون خانه القا کننده حس آرامش است. در تصویر یک تشتک از جنس برنج آلیاژ با چکش‌کاری خیره کننده که در هند ساخته شده برای دکوراسیون سرویس بهداشتی استفاده شده است.

 وابی سابی : ناهنجاری زیبایی است

مفهوم و فلسفه وابی سابی چیست؟ وابی سابی که در بودیسم Zen تاسیس شده یک مفهوم ژاپنی پیرامون پذیرش و درک نواقصی است که ما را احاطه کرده است. به عبارت دیگر فلسفه وابی سابی در مورد تصدیق نقص‌ها و ناپایداری‌های زندگی است و همچنین قدردانی از زیبایی دنیای طبیعی و همه چیزهایی که با آن در ارتباط هستند. فلسفه وابی سابی در بسیاری از جنبه‌های زندگی وجود دارد. مانند رابطه ما با خود و دیگران برای لذت بردن از غذایی که تازه آماده شده یا اثاثیه موروثی خانواده (هر وسیله‌ای مثل یک تکه لباس ساده، یک مبل و..).

طراحی داخلی مبتنی بر فلسفه وابی سابی

در سال ۲۰۱۷ بیشترین تمرکز طراحی روی «Hygge» یک رویکرد طراحی اسکاندیناویایی بر روی ایجاد فضای داخلی ساده و آرامش بخش معطوف بود و امسال زمان خوبی برای مهاجرت به الهام بخش ژاپنی «Wabi Sabi» برای بهبود کیفیت زندگی است. وقتی در مورد خانه و طراحی آن صحبت می‌کنیم، وابی سابی نمی‌تواند توسط خرید چندی از اقلام  بدست آید. Wabi Sabi را میتوان در جزئیات فریبنده وسایل آشپزخانه قدیمی، مبلمان دست ساز منحصر به فرد خانه‌‌تان و مواد طبیعی مثل چوب و سنگ پیدا کرد.

توجه داشته باشید که پر کردن خانه از مجموعه‌ای از اقلام جدید و مدرن تنها احساس فشاری بر روی ما ایجاد می‌کند که تلاش آن روی حفظ وضعیت و تصویری بی نظیر از ما معطوف است. با این حال با پیروی از فلسفه وابی سابی میتوانیم با غلبه بر نواقص فضای داخلی خانه، محیطی هماهنگ و زنده را در زندگی خود خلق کنیم که باعث ایجاد نشاط و حس طراوت می‌شود.

واقعیت انکارناپذیر این است که ما نیاز به تهیه اقلامی جدید در زندگی خود داریم ولی اگر برای تهیه آن از فلسفه وابی سابی پیروی کنیم، یک سرمایه‌گذاری پایدار و مطمئن برای سبک زندگی‌مان انجام داده ایم.

از مواد طبیعی استفاده کنید

از آنجایی که بخش مهم فلسفه وابی سابی در مورد ارتباط با زمین است؛ جای تعجبی وجود ندارد که در روند طراحی داخلی به استفاده از مواد طبیعی متکی است. نکته کلیدی در انتخاب مواد، اصالت است. به جای تهیه لوازم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های بزرگ و پر زرق و برق از گالری‌های صنایع دستی خرید کنید.

فلسفه وابی سابی در چیدمان منزل
فقط به این دلیل که یکی از رویکردهای وابی سابی ارزشمندی نواقص است به این معنی نیست که هرج و مرج پر از خشونت را تحمل می‌کند. خانه‌ای که از چیدمان وابی سابی بهره می‌برد باید به شدت سازماندهی شود تا الهام‌بخش صلح و آرامش باشد. اما این سازماندهی نباید به یک وسواس تبدیل شود. اگر به یک زیبایی‌شناسی حداقلی دست بیابید، میتوان گفت که در نیمه راه درک فلسفه وابی سابی قرار دارید؛ اما فقط نیمه راه. به یاد داشته باشید که دلیل اصرار سادگی به دلیل مفهوم عام آن نیست بلکه بیشتر در مورد یک نظم است که برای جذب آرامش به آن نیاز دارید.
فلسفه وابی سابی در چیدمان منزل
در وابی سابی همه چیز در مورد پذیرش و تجلیل از اصالت است. داشتن یک دکوراسیون بی‌نظیر و با آمیزه‌ای از وقار و اصالت موروثی اصلا سخت نیست. همه چیزهای کوچکی که مدت‌ها در انبار خانه‌تان خاک می‌خورند یا به دلیل اینکه از مد افتاده‌اند سعی می‌کنید از دستشان خلاص شوید، دقیقا امروز به کارتان می‌آیند. گلیم‌های دستی و پارچه می‌بافید؟ چرا به عنوان رومیزی یا پادری از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. یک میز چوبی دست‌ساز حتی ظروف قدیمی یا گلدان‌هایی که از یک بازارچه محلی خریداری کرده‌اید، میتوانند یکی از اجزای جدید دکوراسیون وابی سابی باشند.

سادگی هیچ وقت از مد نمی‌اُفتد

زمانی که عناصر طراحی خود را آماده کردید، وقت آن فرا رسیده که آنها را به نحوی کنار یکدیگر قرار دهید که نتیجه درخشان و خیره‌کننده باشد. همچنین فضای کافی در محیط وجود داشته باشد تا در صورت امکان یک عنصر طبیعی را به فضای اتاق خود اضافه کنید. برای اجرای وابی سابی در دکوراسیون باید یک نقطه کانونی در نظر بگیرید. یک ایده خوب این است که دکوراسیون را حول مبلمان ایجاد کنید و تا حد امکان از فضاهای منفی فاصله بگیرید. هنگامی که لوازم جانبی و اجسام دکوراتیو را فراهم می‌کنید به اهداف کاربردی آن نیز توجه کنید. کاسه‌ها و ظرف‌های تزیینی همواره یک انتخاب ایده‌آل و درست هستند. در صورت تمایل میتوانید چند گیاه آپارتمانی یا کاکتوس جنگلی و بیابانی در آن‌ها قرار دهید در این صورت فضای اتاق نیز تازه و با طراوت می‌شود.

فلسفه وابی سابی در چیدمان منزل
همه چیز نیاز به هماهنگی ندارند. ممکن است تطبیق بیش از اندازه شخصیت خانه را محترم بشمارد ولی آیا احساس دلپذیری در قلب ساکنین هم ایجاد می‌کند؟ هدف کلی این است که در چیدمان و فرنیش منزل از اقلامی استفاده کنیم که ضمن حفظ سادگی دارای فاکتورهای وابی سابی نظیر طبیعی بودن و اصالت باشند.سعی نکنید اشیا را به طور هدفمند با یکدیگر جفت کنید. بلکه با افزودن چیزهایی که دوست دارید (حتی اگر به معنای عام زیبا نباشند) خانه خود را تزیین کنید. بدون شک این نواقص مبتنی بر فلسفه وابی سابی درست و به جا هستند.
فلسفه وابی سابی در چیدمان منزل
مواد ارگانیک و عناصر برگرفته از طبیعت، اجزای اصلی یک خانه دارای چیدمان وابی سابی هستند. علاوه بر این ناخالصی‌های طبیعی موجود در گیاهان، چوب‌ها و سنگ‌ها مانند یک ابزار یادآوری هستند که هر روز می‌گویند: «اگر خوب نگاه کنید، میتوانید در نواقص زیبایی بیابید». برای به حداکثر رساندن این یادآوری‌های سودمند و خوب میتوانید از مبلمان چوبی، گیاهان گلدانی یا گل‌های تازه در دکوراسیون اتاق استفاده کنید. استادکار به شما کمک می‌کند تا در حوالی خود یک نجار برای ساخت دکوری ساده یا یک مبل چوبی پیدا کنید.
نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

نواقص را در آغوش بگیرید

مرحله آخر در طراحی و چیدمان بر اساس وابی سابی در مورد استفاده ابزاری از نواقص محیط برای ایجاد اصالت است. یک شومینه قدیمی که کاشی یا سنگ قسمت جلوی آن شکسته است با اندکی دقت قابل ترمیم است. به ویژه که با شومینه همخوانی دارد و به نوعی روح خانه به شمار می‌رود. شما نمیتوانید روح خانه را با یک سنگ جدید تعویض کنید. وابی سابی به دنبال یافتن زیبایی از دل اشیای ناقص است. لبه‌های خشن یک کاسه تزیینی که پس از شکستن، دوباره به هم چسبانده شده یا تخت خواب قدیمی‌تان با آن میله‌های فلزی بدقواره همان زیبایی‌های پنهانی هستند که فلسفه وابی سابی آن‍‌ها را دوباره کشف می‌کند.

فلسفه وابی سابی در چیدمان منزل
شاید در نگاه اول چیزی جز چند صندلی مختلف که دور یک میز غذاخوری جمع شده‌اند به چشمتان نیاید. اما با اندکی دقت و تأمل متوجه می‌شوید که تمامی صندلی‌ها در عنصر طبیعی بودن وابی سابی با یکدیگر مشترک هستند. به عبارت دیگر تمامی صندلی‌ها حتی در حد پایه از جنس چوب هستند.

توجه داشته باشید که بین درک ذات وابی سابی و زندگی بین طرحی که برگرفته از هرج و مرج‌های زندگی روزمره‌تان است تفاوت وجود دارد و این وجه تمایز در درک نواقص و اصالت شخصی خلاصه می‌شود.

همین طور که شلوغی و عدم وجود فضای کافی در منزل میتواند انرژی منفی ایجاد کند. راه‌های مختلفی برای از بین بردن این احساس منفی نیز در دسترس است. یکی از این روش‌ها بکاربردن فلسفه وابی سابی در چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی خانه است. از دیگر راهکارها میتوان به فنگ شویی اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود  برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پست قبلی استادکار با عنوان «۸ راهکار مهم در فنگ شویی خانه» را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات

فلسفه وابی سابی راهی برای  پیدا کردن زیبایی‌های محیط پیرامون در نواقص است. طراحی از هر نقطه‌ای میتواند آغاز شود. رویکرد Wabi-Sabi که از قرن ۱۵ بر ایده‌های طراحی زمان معاصر تاثیر گذاشته، بر ایجاد اصالت در همه جنبه‌های زندگی متمرکز است. اگر از فلسفه وابی سابی در طراحی و چیدمان منزل و محیط کار خود استفاده کرده‌اید میتوانید تجربیات خود و تاثیرات آن بر محیط و روحیات‌تان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + یک =