اکسنت وال چیست و در طراحی آن چه نکاتی مهم است؟

0

حتما شما نیز پا به بعضی خانه‌ها یا مراکز اداری گذاشته‌اید که در آن رنگ یکی از دیوارها با بقیه متفاوت بوده است. اکسنت وال یا دیوار شاخص، دیواری با رنگ و بافت یا متریال متفاوت بوده که امروزه به یکی از جذاب‌ترین ترندهای دکوراسیون تبدیل شده است. به نظر می‌رسد اکسنت وال‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری مناسبی که به فضا می‌دهند، همیشه محبوب باقی خواهند ماند و شما به راحتی می‌توانید بقیه اجزای دکوراسیون خود را با آنها هماهنگ کنید. اگر می‌خواهید اکسنت والی که طراحی می‌کنید، خاص و جذاب باشد، نیاز است به باید و نبایدهایی که در این مقاله ارایه شده توجه کنید.

اکسنت وال چیست؟

اکسنت وال که به آن دیوار شاخص هم می‌گویند، یک دیوار داخلی یا خارجی است که می‌تواند رنگ، سایه، طرح یا متریال و بافت متفاوتی با دیوارهای اطراف داشته باشد. امروزه استفاده از آجر آنتیک برای اکسنت وال مرسوم است. بسیاری افراد دیوار پشت تلویزیون یا دیوار شومینه را به‌عنوان اکسنت وال یا دیوار برجسته و شاخصی که می‌خواهند بیشتر در معرض دید باشد، انتخاب می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید دیوار شومینه همان جایی باشد که نگاه‌ها را به خود معطوف کند، بهتر است ابتدا دستی به سر و روی شومینه خود بکشید و مطلب ایده‌هایی برای بازسازی شومینه را بخوانید.

ایده‌هایی برای اجرای اکسنت وال

رنگ ساده انتخاب نکنید

رنگ‌های یکدست ساده زیبا هستند. اما اگر می‌خواهید اکسنت وال شما شاخص باشد، بهتر است به چیزی فراتر از رنگ‌های یکدست ساده فکر کنید. خودتان را محدود به یک رنگ خاص نکنید و می‌توانید به کاغذ دیواری‌های زیبای طرح‌دار فکر کنید. در صورتی‌که دیوار را رنگ کرده‌اید، از نوارهایی برای دلربا کردن آن استفاده کنید. رنگ‌های متالیک نیز جذابیت خاصی به دیوار می‌بخشند. همچنین پنیته کاری دو رنگ نیز تکنیک دیگری برای جلوه بخشیدن به دیوار شاخص شماست.

ایده‌های خلاقانه برای طراحی اکسنت وال یا دیوار شاخص با نقوش سنتی
برای اینکه اکسنت وال شما جلوه فریبنده‌تری داشته باشد، رنگ‌های ساده را فراموش کنید و به نقش‌و‌نگارهای جذاب فکر کنید.

بافت را فراموش نکنید

تنها به رنگ کردن اکتفا نکنید. آیا به استفاده از سنگ، کاشی یا آجر به جای رنگ روی اکسنت وال خود فکر کرده‌اید؟ همچنین قفسه‌بندی دیوار می‌تواند در اتاقی که فاقد ویژگی‌های معماری و کمبود فضا است، به عنوان یک اکسنت وال جذاب و کاربردی مانند کتابخانه به کار شما بیاید. اکسنت وال همچنین می‌تواند شامل گالری عکس یا آثار هنری یا حتی دیوار پارچه‌ای باشد. در ترندهای اخیر افزودن شومینه برقی روی دیوار شاخص نیز مد شده است.

راز برجسته سازی دیوارها این است که آنها انعطاف‌پذیرترین سلاح‌های مخفی در دکوراسیون شما هستند و در حقیقت تنها قاعده برای اکسنت وال‌ها همین است که دیوار را نسبت به بقیه دیوارها متمایز کند و قاعده و قانون خاصی هم در این برجسته‌سازی وجود ندارد.

شما حتی می‌توانید یک قالیچه زیبای ایرانی را وسط دیوار بزرگ خود نصب کنید یا با انواع نقاشی ساختمان برجسته و سه بعدی از اکسنت والی که ایجاد کرده‌اید، لذت ببرید! اگر مهارتی در نقاشی ساختمان ندارید، این کار را به متخصصان استادکار بسپارید.

خدمات نقاشی ساختمان در استادکار

نقاشی ساختمان

  • رنگ آمیزی و نقاشی دیوار
  • رنگ آمیزی و نقاشی سقف
  • پتینه کاری دیوار
  • اجرای انواع رنگ‌های روغنی، اکرولیک و پلاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

به دنبال اکسنت وال در یک اتاق با رنگ خنثی بروید

اگر اتاقتان با رنگ‌های خنثی پر شده، اکنون وقت آن است که به طراحی یک اکسنت وال فکر کنید. اکسنت‌ وال‌ها می‌توانند با رنگ‌های خنثی و روشن به خوبی هماهنگ شوند. حتی با اکسنت وال می‌توانید دیوارهایی به رنگ‌های تند قرمز و زرد بیافرینید. در پالت رنگ‌بندی خنثی، یک دیوار قهوه‌ای تیره نیز به همان اندازه چشمگیر است.

خانه‌ای را تجسم کنید که تمام دیوارهای آن سفید بوده و دیوار پشت تلویزیون به رنگ آبی تیره متمایل به سورمه‌ای درآمده باشد. شاید تصور چنین رنگی به شما حس خفگی و کوچک شدن فضا و سرما را بدهد. اما این ترکیب در کنار دیگر دیوارهای سفید و پارکت‌های چوبی، هم حس گرما و هم حس تناسب با اجزا به وجود می‌آورد. پس از تغییرات نترسید و برای طراحی دیوار شاخص دل به دریا بزنید. نهایت هم اگر از آن رنگ خوشتان نیامد، دوباره قلموی مناسب را به دست بگیرید و رنگی دیگر بزنید یا نقاشی با شابلون را امتحان کنید.

از رنگ‌های تند و برجسته غافل نشوید

همان‌طور که در بالا هم گفتیم از به کارگیری رنگ‌های تند و زنده نترسید. می‌توانید حتی اگر کوسن‌هایی به رنگ سرخابی یا بنفش دارید، یکی از دیوارهای کم‌عرض خانه خود را به این رنگ‌ها درآورید و از نتیجه‌ای که می‌بینید شگفت‌زده شوید. هر رنگی روی این دیوارها می‌تواند روحیه شما را تغییر دهد.

نکات انتخاب ترکیب رنگ مناسب دیوار شاخص یا اکسنت وال در دکوراسیون داخلی نشیمن
جسارت به خرج دهید و در طراحی اکسنت وال خود رنگ‌های تند و پر‌رنگ را نیز تجربه کنید.

رنگ دیوارهای دیگر را در نظر بگیرید

البته استفاده از رنگ‌های تند و پررنگ به این معنی نیست که هر رنگی دوست دارید به اکسنت وال بزنید. بلکه شما باید رنگ دیوارهای دیگر را نیز در نظر گرفته و رنگ مکمل آنها را انتخاب کنید. بیشتر اکسنت وال‌ها زمانی ایده‌آل به نظر می‌رسند که دو سه درجه نسبت به رنگ دیوار کناری خود پررنگ‌تر باشند. اکسنت وال رنگی در یک اتاق کاملا سفید خیره‌کننده است. تضاد یک دیوار با سایه روشن رنگی در کنار دیوار سفید حتی می‌تواند مدرن و برجسته به نظر برسد. شما می‌توانید این رنگ را طوسی انتخاب کنید تا از هماهنگی آن با سفید شگفت‌زده شوید.

رنگ اکسنت وال خود را با رنگ‌های خنثی متعادل و هماهنگ کنید. دیوارهای خنثی بهتر است به رنگ‌هایی مانند خاکستری، استخوانی، کرم، طوسی مایل به خاکستری یا بژ انتخاب شوند تا در کنار دیوار رنگی شما جذاب جلوه کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید که اکسنت وال خود را در یک اتاق کاملا سفید اجرا کنید، تضاد رنگی با رنگ‌های تناژ ملایم را کاهش دهید تا این تفاوت زیاد به چشم نیاید. مثلا اکسنت وال خود را به رنگ آبی ملایم یا نسکافه‌ای درآورید.

فقط به دیوارها فکر نکنید

درست است که اکسنت وال یعنی دیوار شاخص، اما در شاخص کردن بخشی از دکوراسیون منزل خود تنها به دیوارها فکر نکنید. حتی می‌توانید یک سقف شاخص برای خود بسازید. آیا تاکنون به سقف به این منظور توجه کرده‌اید؟ یک ترند دکوراسیون شیک روی سقف خود پیاده کنید و آن را با کناف‌کاری و نورپردازی جذاب کنید.

حتی می‌توانید رنگی به جز سفید به سقف خود بزنید. سقف‌های شاخص را می‌توان با رنگ‌های ملایم یا زنده رنگ‌آمیزی کرد. استفاده از گچ‌بری تاج سقف یا قرنیز‌های مخصوص سقف می‌تواند به ایجاد تمایز میان رنگ روشن دیوارها و رنگ متمایز سقف کمک کند و ظاهر شیک‌تری به آن بدهد. در مورد روش‌های نصب قرنیز این مقاله را بخوانید.

استفاده از سقف با رنگ متمایز به عنوان اکسنت وال در دکوراسیون اتاق خواب
تنها دیوارهای عمودی اکسنت وال نمی‌شوند، کمی سرتان را بچرخانید تا ببینید سقف نیز می‌تواند به عنوان دیوار شاخص با رنگی متمایز مشخص شود.

دیوار مناسب را انتخاب کنید

هنگام انتخاب اکسنت وال خود هدفمند باشید. فضاهایی که ویژگی‌ معماری خاصی ندارند، می‌توانند از یک دیوار شاخص خصوصا با تغییر بافت مانند آجر آنتیک و … بهره‌مند شوند. دیواری را انتخاب کنید که بتوانید به خوبی روی آن مانور دهید. برای مثال رنگ‌آمیزی دیواری که پنجره دارد، شاید نتواند آن جلوه‌ای که باید را اعمال کند و اتاق را تحت تاثیر قرار دهد.

کاغذ دیواری را فراموش نکنید

کاغذ دیواری روشی عالی برای اجرای اکسنت وال است. کاغذ دیواری‌های جدید و شیک می‌توانند ظاهری ایده‌آل به دیوار شاخص شما بدهند و کیفیت زیبایی آن را برای سال‌ها حفظ کنند. برای یک سبک شیک به دنبال کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های زیبا باشید. برای مستاجران نیز کاغذ دیواری موقت که به راحتی کنده می‌شود، راهکاری هوشمندانه برای شخصی‌سازی دیوار خانه‌ آنهاست. نصب کاغذ دیواری یکی‌دیگر از خدمات استادکار است که با کلیک روی قسمت زیر می‌توانید از مشاوره استادکار نیز بهره مند شوید.

خدمات قابل ارائه در سرویس نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری

  • اجرا و نصب کاغذ دیواری های خارجی و ایرانی
  • اجرای کاغذ دیواری پذیرایی، اتاق خواب و سه بعدی
  • اجرای کاغذ دیواری روی سقف
  • زیرسازی دیوار و سقف برای اجرای کاغذ دیواری
دریافت این خدمت از استادکار

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله استادکار خواندید، اکسنت وال دیواری متمایز نسبت به دیگر دیوارها از لحاظ رنگ، جنس، متریال و … است. شما این دیوار را در نه‌تنها در اتاق پذیرایی خود، بلکه حتی می‌توانید در اتاق خواب و آشپزخانه خود نیز اجرا کنید. تنها کافی است نکاتی که در این مطلب ارائه شد را نقشه راه خود قرار دهید. شما چنین ترندی را در منزل خود پیاده کرده‌اید؟ در مورد رنگ اکسنت وال خانه خود برای ما کامنت بگذارید.

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =