کفپوش پی وی سی pvc چیست و چه کاربردی دارد؟

7

امروزه افراد تمایل زیادی دارند تا عناصر و نماد‌های طبیعت را در دل دکوراسیون منزل و یا هر فضای داخلی که دوست دارند، جای داده و از آن‌ها بهره ببرند. کفپوش های پی وی سی pvc یکی از انواع کفپوش‌ها بوده که با طرح های متنوع و شبیه چوبش طرفداران زیادی در میان طراحان دکوراسیون و مردم عادی اما آشنا و علاقه‌مند به دکوراسیون پیدا کرده‌است. ما در این مقاله ابتدا در مورد جنس و کیفیت این محصول صحبت کرده و در ادامه به کاربردهای آن در دکوراسیون و… می پردازیم. پس در ابتدا با این سوال شروع خواهیم کرد که….

کفپوش پی وی سی pvc چیست؟

کفپوش پی وی سی یا “پلی وینیل کلراید” (Polyvinyl chloride) که با علامت اختصاری (PVC ) نیز شناخته می‌شود، نوعی پلاستیک پرکاربرد است که در ابزار و وسایل مختلف از آن استفاده می‌کنند. به‌طور مثال پنجره و یا لوله‌های pvc یکی از ساده‌ترین واژه‌ها است که همه‌ی ما بارها نام آن‌ها را شنیده‌ایم. کفپوش‌های پی ‌وی ‌سی قیمت مناسبی دارند و به دو شکل تایل و ورقه‌ای برای مصارف مسکونی و تجاری استفاده می‎‌شوند.

ضخامت آن‌ها معمولاً دو تا سه میلی‌متر بوده و نوع ورزشی کفپوش‌ها تا پنج میلی‌متر ضخامت دارد. این کفپوش‌ برای نصب نیاز به کف‌سازی داشته و با چسب به سطح چسبانده می‌گردد. از نوع دو میلیمتری آن برای اتاق خواب و نوع سه میلیمتری آن، برای اماکن پر رفت‌و‌آمد خانه همچون آشپزخانه، سالن و پذیرایی استفاده می‌کنند. یکی از انواع کفپوش‌های پی و ی سی، طرح چوب است که به دلیل شباهت ظاهری‌اش به پارکت در مدل و رنگ‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند.

کفپوش‌های پی ‌وی ‌سی قیمت مناسبی دارند و به دو شکل تایل و ورقه‌ای برای مصارف مسکونی و تجاری استفاده می‎‌شوند.
کفپوش‌های پی ‌وی ‌سی قیمت مناسبی دارند و به دو شکل تایل و ورقه‌ای برای مصارف مسکونی و تجاری استفاده می‎‌شوند.

انواع لایه‌های تشکیل دهنده کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش‌های PVC از چند لایه تشکیل شده‌اند. این لایه‌ها عبارتند از:

  • لایه پوششی و یا رویه کفپوش

این لایه بی‌رنگ اما شفاف است و مقاومت زیادی در برابر خراش دارد. هرچه ضخامت این آن بیشتر باشد، در مقابل تردد و رفت و آمد کمتر آسیب می‌بیند. اما در نهایت باید گفت ضخامت آن با میکرون‌متر انداره‌گیری می‌گردد.

  • لایه دکور یا روکش پی وی سی

این لایه که در اصطلاح به لایه روکش شهرت دارد، همان لایه‌ای است که با طرح چوب و یا رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • لایه اصلی کفپوش

این لایه وزن و فشار حاصل از رفت و آمد را تحمل می‌کند. جنس این لایه از PVC نرم و منعطف ساخته شده و در واقع ضخامت کفپوش توسط این قسمت تعیین می‌گردد

بیشتر بدانید علت پرز دادن فرش دستباف

کفپوش پی وی سی از پرس‌کردن چند لایه تشکیل شده‌ که به صورت خلاصه عبارتند از لایه پوششی یا رویه کفپوش، لایه دکور یا روکش
کفپوش پی وی سی از پرس‌کردن چند لایه تشکیل شده‌ که به صورت خلاصه عبارتند از لایه پوششی یا رویه کفپوش، لایه دکور یا روکش و در نهایت لایه اصلی که وزن و فشار ناشی از رفت و آمد را تحمل کرده و ضخامت کفپوش وابسته به آن است.

مزایا کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش pvc لایه‌ای محافظ در دو نوع ساده و آجدار دارد. نوع آجدار آن برجستگی‌های بسیار ریزی داشته و از سر خوردن و یا جابه‌جایی اجسام جلوگیری می‌کند. این کفپوش‌ها مزایای بسیار متنوع و خوبی دارد که طراحان دکوراسیون را معمولاً ترغیب می‌کند تا از آن استفاده کنند. مزایایی همچون:

  • قابلیت شست و شوی آسان
  • ضد آب و ضد رطوبت
  • دارای روکش مقاوم در برابر حرارت و اسید
  • دارای خاصیت ضد‌الکتریسیته
  • نگهداری و نظافت آسان
  • زیبایی ظاهر
  • قیمت مناسب در مقایسه با پارکت و لمینت
  • عایق صوتی و حرارتی مناسب
  • متنوع در طرح و رنگ‌های گوناگون
  • نصب راحت و بی‌دردسر
  • مقاوم در برابر ضربه و سایش
  • ضدحریق و ضدلغزش
  • طول عمر بالا، قابل استفاده بین ۱۵ الی ۱۰ سال

بیشتر بدانید اهمیت شستشوی لباس نو قبل از پوشیدن

کفپوش پی وی سی در دهه ۱۹۳۰ اختراع شد اما بعد از جنگ جهانی دوم، در دنیای معماری به عنوان یک عامل موثر در دکوراسیون شناخته شد.
کفپوش پی وی سی در دهه ۱۹۳۰ اختراع شد اما بعد از جنگ جهانی دوم، در دنیای معماری به عنوان یک عامل موثر در دکوراسیون شناخته شد. در دهه ۱۹۵۰ کفپوش PVC، به عنوان یک رقیب بزرگ با سایر کفپوش‌ها شد و همه امتیازها را از آن خود کرد.

معایب کفپوش pvc  چیست؟

در کنار مزایای کفپوش‌های پی وی سی، معایبی هم این محصول داشته که در ادامه به آن اشاره خواهیم‌کرد:

  • غیرطبیعی‌بودن

همان‌طور که قبلاً هم گفته‌شد، این محصولات جنسی پلاستیکی داشته و از نفت و مواد شیمیایی ساخته‌شده‌اند. کفپوش‌های پی وی سی تجزیه‌ناپذیر بوده و به طبیعت باز نمی‌گردند.

  • انعطاف‌پذیری بیش از حد

اگر قصد استفاده از این محصول را در دکوراسیون منزل خود مخصوصاً در اتاق پذیرایی دارید، باید به این نکته اشاره کنیم که ظاهر کفپوش‌ها به دلیل حالت نرم و انعطاف‌پذیرشان می‌توانند توسط پایه‌های میز و مبل خراب شوند. به همین دلیل شما نمی‌توانید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید، مگر آن که دوباره پایه‌ها را سر جای قبلی خود که فرو رفته‌اند، قرار دهید.

  • نور خورشید

کفپوش‌های پی وی سی مانند پارکت‌های چوبی به نور فرابنفش خورشید حساس هستند و در صورتی‌که در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند به مرور رنگشان از بین رفته و محو می‌گردند.

یکی دیگر معایب این کفپوش سخت بودن تعمیر آنهاست. این کفپوش را نمی‌توان از روی کف بلند کرد، باید آن را از کف جدا کرده و یک کفپوش دیگر جایگزین نمود.
یکی دیگر معایب این کفپوش سخت بودن تعمیر آنهاست. این کفپوش را نمی‌توان از روی کف بلند کرد، باید آن را از کف جدا کرده و یک کفپوش دیگر جایگزین نمود.

نصب کفپوش‌های پی وی سی چگونه انجام می‌گردد؟

نصب این نوع کفپوش‌ها در چهار مرحله انجام می‌شود.

  • مرحله اول زیرسازی

کف هر فضا معمولاً مرطوب بوده و نیاز به زیرسازی دارد. برای زیرسازی باید ابتدا سیمان، پودرسنگ و بتن را ترکیب کرده و سپس کمی آب به آن اضافه نمود تا ملات رقیق گردد. غلظت ملات باید به گونه‌ای باشد که بتوان با کاردک پهن آن را در دو جهت عمود برهم کشید و هرگونه پستی و بلندی را از بین برده و سطحی صاف را ایجاد کرد. اگر خلل و فرج‌های سطح عمیق‌تر باشند، باید از ملات ماسه و سیمان کمک گرفت.

گاهی کفپوش‌ها را با فاصله اجرا می‌کنند و بین تایل‌ها را با پروفیل‌های طولی تو پُر از فلزات سنگین (مانند برنز) پُر می‌کنند.
گاهی کفپوش‌ها را با فاصله اجرا می‌کنند و بین تایل‌ها را با پروفیل‌های طولی تو پُر از فلزات سنگین (مانند برنز) پُر می‌کنند. این طرح در مواقعی استفاده می‌گردد که نصابان قرار است طرح خاصی را در وسط یا قسمت مشخص شده از کف اجرا کنند. این طراحی نیاز به دقت کافی در مرحله‌ی برش و اجرا دارد تا بعد از مدتی بر اثر تردد از جا کنده و یا شل نشود.
  • مرحله نظافت و نصب کفپوش پی‌وی‌سی

در مرحله‌ی بعدی، کف کار را باید کاملاً از هر گونه آلودگی همچون خاک و چربی و روغن پاک کرد. دقت کنید که زیرسازی انجام شده کاملاً خشک شده‌باشد. پس از نظافت‌ باید نصب کفپوش‌ها را شروع کرد. برای این کار در ابتدا باید از چسب استفاده نمود. بهترین چسب برای نصب، “چسب صنعتی” است که در کفاشی از آن استفاده شده و به “چسب فوری” مشهور است.

چسب را باید هم به کف زیر کار و هم پشت کفپوش‌های pvc زد . زمان مناسب نصب کفپوش‌ها ، زمانی است که چسب تقریباً خشک شده‌باشد. می‌توان انگشت را به سطح چسب خورده زده و زمان آن را متوجه شد. در ابتدا بخش‌هایی که چسب زده شده را باید در نوبت اول سریع نصب کرد.

چسب فوری بسیار اشتعال‌زا است. بنابراین قبل از اجرا، پنجره‌ها را کاملاً باز کرده تا گاز تصعید شده خارج گردد.
چسب فوری بسیار اشتعال‌زا است. بنابراین قبل از اجرا، پنجره‌ها را کاملاً باز کرده تا گاز تصعید شده خارج گردد. از مصرف سیگار در حین کار و یا هرگونه وسیله‌ی گرمایشی برای تسریع در خشک شدن چسب جداً خوداری کنید.
  • مرحله‌ی آخر، قرنیز

در خانه‌هایی که کف آن لمینت و یا کفپوش‌ شده، معمولا ً از قرنیز استفاده می‌کنند. پس از نصب کفپوش یا لمینت دور تا دور خانه یک فضای باز قرار می‌دهند تا تایل‌ها بتوانند منبسط و منقبض گردند. این فضا علاوه بر زشت‌کردن کف، معمولاً محلی برای جمع شدن گرد و خاک هم می‌شود. قرنیزها به عنوان راه چاره می‌تواند به شما کمک کرده و یک کف یکدست و زیبا به شما ارائه دهند.

در خانه‌هایی که کف از جنس سرامیک یا سنگ بوده نیز، با ایجاد یک جدا کننده بین دیوار و کف به کمک قرنیز، جلوه زیباتری می‌توان به خانه بخشید، همچنین برای گوشه‌هایی که بصورت مناسب گچ یا نقاشی نشده‌اند نیز، می‌تواند ایده‌ای مناسب باشد.

رنگ قرنیز را باید با توجه به رنگ کفپوش با دو تا سه درجه اختلاف انتخاب کرد.
رنگ قرنیز را باید با توجه به رنگ کفپوش با دو تا سه درجه اختلاف انتخاب کرد.

سخن آخر

یکی از بخش‌های مهم در دکوراسیون فضاهای مسکونی و یا تجاری انتخاب کفپوش مناسب است. کفپوش‌های پی وی سی که تحت عنوان “وینیل” هم شناخته شده‌اند یکی از انواع آن‌ها بوده که هزینه و قیمت به‌صرفه‌ای داشته و همچنین به دو صورت تایل و ورقه‌ای در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در گذر زمان کیفیتش بهبود یافته‌است.

مقاومت در برابر پارگی و خط و خش و ضد رطوبت بودن و… که در بالا به ان اشاره شده همگی طراحان داخلی را ترغیب می‌کند که از این محصول در طراحی دکوراسیون استفاده کنند. اما کفپوش‌های وینیل در کنار محاسن فراوانشان دارای معایبی هم هستند که به ان‌ها اشاره کردیم. “استادکار” می‌تواند خدمات باکیفیت و متنوعی برای نصب انواع کفپوش‌ها به شما ارائه دهد. نصابان ما قادرند انواع کفپوش‌ها را در خانه و شرکت شما نصب کرده و یک کار تمیز و با کیفیت به شما تحویل دهند.

نصب کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • نصب کفپوش لمینت کف
  • تعمیر و لق‌گیری لمینت
  • تعمیر و تعویض کفپوش‌های خراب و پوسیده
  • انواع کفپوش ضد آب، طرح چوب، عایق صوتی
دریافت این خدمت از استادکار

منابع: خانه‌من | سژین | دیجی پارکت | articlesfactory | بهفرم

7 نظرات
  1. امیر حسنی می گوید

    سلام و تشکر بابت مقاله خوبتون؛
    من یه سوالی در مورد کابین روشویی pvc داشتم. میخواستم بدونم کابینت روشویی pvc الگانته کابین با ضد آب چه فرقی داره؟! آیا جنس کابینت ضد آب که الگانته باشه هم همون pvc هست؟ ممنون میشم کمک کنید

  2. بهترین متخصص چشم پزشکی می گوید

    مشکلات چشمی ممکن است ، نشانه ای از بیماری های خطرناک دیگر باشد. مشکلات رایج چشمی شامل گل مژه ، ریزش اشک چشم ، خشکی چشم ، آب مروارید ، آب سیاه می باشد که احتمال دارد در طول زندگی با یکی از اختلالات رایج گفته شده دچار شوید.

  3. نحوه صحیح لاک زدن می گوید

    اما گاهی اوقات نتیجه لاک زدن چندان رضایت بخش نیست زیرا بعضی از افراد نمی توانند به صورت حرفه ای لاک بزنند . لاک زدن روی ناخن به مهارت کافی نیاز دارد. هرچند که لاک زدن توسط یک سالن آرایشی مانیکور ، توصیه بهتری است ، اما خودتان نیز می‌توانید با کمی دقت ، لاک‌های مورد علاقه خودتان را روی ناخن‌های تان امتحان کنید . اگر این کار را به صورت حرفه‌ای و ماهرانه‌ای انجام دهید ، لاک تا یک هفته روی ناخن دوام دارد.

  4. هزینه سم زدایی به روش Urod می گوید

    در نظر گرفتن هزینه سم زدایی به روش Urod یکی از موضوعات مهم در سم زدایی Urodاست که باید مطرح شود. زیرا انجام سم زدایی به روش Urod در هر مرکزی یکسان نیست و متفاوت خواهد بود.مقاله ای که قرار است ارائه شود در رابطه با سم زدایی Urod یا سم زدایی فوق سریع است. احتمالا شما هم جزء کسانی هستید که سم زدایی Urod را برای سم زدایی در نظر گرفته اید یا مشتاق هستید که اطلاعات جامع تری را در مورد سم زدایی Urod به دست بیاورید، پس با ما همراه باشید.راه های مختلفی برای درمان اعتیاد موجود است. راه هایی که سر و ته شان به درمان اعتیاد ختم شده و قرار است به وسیله همین راه ها و شیوه ها معتاد از دام اعتیاد بیرون کشید.

  5. کاشت مو چگونه انجام می شود؟ می گوید

    ریزش مو یکی از مشکلات بسیار آزار دهنده خانم ها و آقایان است. به صورت طبیعی هر روز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو از بین می‌ رود که اگر رویش دوباره پیدا نکنند فرد کم کم با مشکل طاسی سر مواجه می ‌شود. روش های مختلفی برای رفع ریزش مو و همچنین طاسی سر وجود دارد.

  6. لیزر موهای زائد می گوید

    لیزر موهای زائد یک عملکردی است که در طی آن موهای ناخواسته در نواحی مختلف در بدن مانند صورت، پشت لب، پیشانی، گوش و گردن، شکم و ناحیه تناسلی، چانه و گونه رشد می‌نماید، از طریق پالس‌های لیزر، فولیکول موجود بر روی مو از بین می‌رود. این عمل سال‌هاست برای از بین بردن موهای زائد بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد و نکته‌ای که باید مدنظر قرارداد این است که تحت نظارت متخصصین این رشته باید صورت بگیرد تا از ایجاد عوارض احتمالی جلوگیری شود.

  7. کمپ ترک اعتیاد می گوید

    آمار اعتیاد بالاست. همین باعث شده تا شاهد تاسیس تعداد بالایی کمپ ترک اعتیاد در ایران باشیم. کسرت تاسیس این مراکز، به نوبه‌ی خود هم باعث خوشحالی است، و هم جای نگرانی دارد. شاید تعجب کنید که چگونه زیاد شدن مراکز ترک اعتیاد موجب می‌شوند که نگران باشیم! یکی از دلایل نگرانی، تاسیس کمپ‌های غیرمجاز در کنار کمپ‌های مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − چهار =