تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی چیست؟

12

معماری داخلی” و “طراحی داخلی” دو عبارت هستند که از لحاظ کاربردی بسیار به یکدیگر شباهت داشته و حتی کارفرمایان این دو را به اشتباه جایگزین هم می دانند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم تعریف جامع و کاملی از آن‌ها داشته باشیم، سپس وظایف و حوزه‌ی کاری هرکدام از آن ها را مشخص کرده و در انتها به تفاوت این دو با یکدیگر بپردازیم.

یک طراح داخلی برای بازسازی هر فضا (مسکونی- تجاری) قطعاً به مشورت و نظارت یک معمار داخلی نیاز دارد. زیرا یک مهندس معمار داخلی است که اشراف کامل بر مباحثی همچون ایمن‌سازی، قوانین و مقررات ساختمان، هنر طراحی، طراحی صنعتی و علم معماری دارد.

یک معمار داخلی کار پیچیده‌تری نسبت به طراح داخلی انجام می‌دهد. یک طراح داخلی برای بازسازی هر فضا (مسکونی- تجاری) قطعاً به مشورت و نظارت یک معمار داخلی نیاز دارد.
یک معمار داخلی کار پیچیده‌تری نسبت به طراح داخلی انجام می‌دهد.

مفهوم معماری داخلی چیست و چه تفاوتی با معماری دارد؟

معماری داخلی به تعریف ویکی پدیا:« طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته شده‌است. همچنین می‌تواند طراحی نخستین نقشه برای استفاده، طراحی تجدی برای تغییر دادن طرح، یا تجدید نظر کردن در مورد طرح و استفاده‌های مطابق نیاز نیز باشد.» معماری داخلی ( Interior architecture) در حوزه‌های مختلف به یک میزان توجه و دقت دارد.

به‌طور مثال همان قدر که با هنر و فلسفه و روانشناسی سر و کار دارد، با معماری و طراحی نیز در ارتباط است.اگر بخواهیم به  تفاوت میان معماری داخلی با معماری بپردازیم باید بگوییم: دانش معماری با مسائل بزرگتر در مقیاس شهری روبرو است. در حالیکه، معماری داخلی در مقیاس کوچکتر و در فضاهای عمومی مشخص استفاده می گردد. معماری داخلی تجلی ارتباط انسان با جهان بیرونی در یک فضای محدود است.یک کارشناس معماری داخلی بر جنبه های فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و بومی فضاهای معماری تمرکز دارد. در حالی که مهندس معمار در روند کلی ساختمان نظارت دارد.

باید به این نکته اشاره کرد که وظیفه‌ی معمار فقط به ساخت خانه محدود نمی‌گردد. یک معمار باید به ارتباط ساختمان با محیط پیرامونش همچون مسیر رفت و آمد به فضای سبز ساختمان، مشکلات پارکینگ، نظم و ترتیب قرارگیری باغچه ها و… را توجه کند.

«رشته ی معماری داخلی نقاط مشترک بسیاری با طراحی داخلی و دکوراسیون دارد اگر چه بطور مشخص بر روی مسائل معماری و سازه‌ای تمرکز دارد»
«رشته ی معماری داخلی نقاط مشترک بسیاری با طراحی داخلی و دکوراسیون دارد اگر چه بطور مشخص بر روی مسائل معماری و سازه‌ای تمرکز دارد»

طراحی داخلی چیست و حوزه‌ی فعالیت یک طراح داخلی کجاست؟

جامعه “طراحان داخلی آمریکا (ASID)” طراحی داخلی را چنین تعریف کرده‌اند:« متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی کسب کرده‌است.» مهم ترین بخش حرفه‌ی یک (interior designer) ، داشتن هنر و درک خواسته ها و نیاز مردم از یک فضا و تغییر آن به سمت و سوی خلق فضای کاربردی، آرامش بخش و زیبا است. طراحان داخلی وظایف و مسئولیت های متفاوتی دارند برخی از وظایف آن‌ها عبارتند از:

  1. یک طراح داخلی به‌سرعت با کارفرما ارتباط موثر برقرار می‌کند و خواسته های او را به شیوه‌ای کاملاً حرفه ای و فنی اجرا می‌کند.
  2. یک طراح داخلی مسئولیت انتخاب و چیدمان لوازم منزل و مبلمان، رنگ، نور و… را هم می‌تواند انجام دهد. در حقیقت این بخش در حوزه‌ی کاری دکوراسیون داخلی است ، ولی یک طراح داخلی قادر به انجام آن است.
  3. یک طراح داخلی باید مهارت های نرم افزاری کامل و جامع همچون (CAD)، (۳D Home Design)، (RoomSketcher) و حتی (AutoDesk) را داشته باشد و بتواند نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی طراحی و ارائه دهد.
طراحی داخلی یکی دیگر از جنبه‌های مهم در بازسازی و یا ساخت بناست که بخش ساختن و طراحی داخلی خانه را از نظر هنری، بصری و کارکردی به عهده می‌گیرد. در واقع این رشته حد وسط میان طراحی دکوراسیون و معماری داخلی است و شانه به شانه‌ی هر دو حرکت می‌کند.
طراحی داخلی یکی دیگر از جنبه‌های مهم در بازسازی و یا ساخت بناست که بخش ساختن و طراحی داخلی خانه را از نظر هنری، بصری و کارکردی به عهده می‌گیرد. در واقع این رشته حد وسط میان طراحی دکوراسیون و معماری داخلی است و شانه به شانه‌ی هر دو حرکت می‌کند.

 تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

همان طور که قبلاً هم اشاره شد باتوجه به تشابه زیاد حوزه‌ی فعالیت معماری داخلی و طراحی داخلی این دو اصطلاح گاهی در زیر گروه یکدیگر قرار می‌گیرند. اما اگر به بررسی، فعالیت و وظایف هرکدام از آن ها بپردازیم، می‌توانیم تفاوت کار این دو با یکدیگر را متوجه شویم.

یک مهندس معمار داخلی باید ساختار مواد و مصالح را بشناسد و پیشنهاد استفاده از هر مصالح را با توجه به سبک و فضای کاربردی بدهد. نیازهای پروژه را مرور کند، طرحی با توجه به بودجه کارفرما و قوانین و مقررات انجام دهد. باید به نرم افزارهای معماری و نرم افزارهای طراحی مسلط باشد تا بتواند به بهترین نحو طرح خود را به کارفرما ارائه داده و از آن دفاع کند.

در حالی که وظیفه طراح داخلی صرفاً خلق یک اثر هنری نیست که تنها از منظر زیبایی‌شناسی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. از طرفی دیگر یک کار کاملاً خشک فنی و مقرراتی هم نیست، بلکه دشوارتر و ظریف تر از این دو است. چون باید هر دو نقش را ایفا کند، اما هیچ کدام از آنها هم نباشد!

به‌ طور مثال تفکیک فضاهای داخلی به فضاهای کوچکتر همچون اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی و … در حوزه‌ی فعالیت معماران داخلی است. علاوه‌ بر این کف‌سازی، تغییرات سازه‌ای در بنا، لوله کشی، جابه‌جایی دیوار و…. را هم یک معمار داخلی سازمان‌دهی کرده و انجام می‌دهد. کارهای اجرایی بعدی به ترتیب با “طراح داخلی” و “دکوراسیون داخلی” است.

اگر قصد دارید پس از کف‌سازی داخلی منزل، آن را کفپوش کنید و یا کفپوشش را تغییر دهید باید از یک طراح داخلی کمک بگیرید. طراح داخلی با توجه به مسائلی همچون انتقال صدا و خواص صوتی کفپوش، اشتعال پذیری، محل خروج گاز، الزامات الکترسیته ساکن و… نوع مناسب کفپوش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

در گام سوم کار دکوراسیون داخلی شروع می گردد. او مسئول انتخاب نوع و رنگ و بافت و الگوی کفپوش‌ است. در نهایت برای درک بیشتر تفاوت این طراحی داخلی و معماری داخلی، شما می‌توانید به مقاله‌های جامعی که در این مورد در سایت “استادکار” موجود است، مراجعه کنید.

شاید بتوان در مورد طراحی داخلی این گونه صحبت کرد که این حرفه، قادر است تا کارآمدترین فضای ممکن را به زیباترین و دلپذیرترین شکل با توجه به عناصر و مولفه‌های مختلف معماری خلق کند.
شاید بتوان در مورد طراحی داخلی این گونه صحبت کرد که این حرفه، قادر است تا کارآمدترین فضای ممکن را به زیباترین و دلپذیرترین شکل با توجه به عناصر و مولفه‌های مختلف معماری خلق کند.

سخن ‌آخر

ساخت و ساز و معماری قدمتی دیرینه دارد. می‌توان نیاز به محلی برای اسکان را از نیازهای اساسی بشر دانست که در گذر زمان همیشه درگیر آن بوده‌است. یکی از ویژگی‌های جالب این بناهای به جای مانده، معماری داخلی آن‌ها است که علاوه بر زیبایی، بسیار کاربردی و محکم هستند. به گونه‌ای که کاملاً نیازهای محیطی و فیزیکی ساکنینش را برطرف می‌کردند. ما در این مقاله سعی کردیم مفهوم معماری داخلی را در ابتدا بیان کرده و به تفاوت آن با طراحی و دکوراسیون داخلی بپردازیم. امید است که این مقاله پاسخگوی سوال‌های شما باشد. پیشنهاد می کنیم اگر علاقه مند هستید که بدانید چگونه طراح دکوراسیون داخلی شوید؟ مقاله بعدی ما را بخوانید .

منابع: ویکی پدیا | کارین دیزاین | dengarden | معماری نگاه | study.com

12 نظرات
  1. زهرا موسوی می گوید

    این مطلب فوق العاده عالی بود ??

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس از همراهی شما

  2. شیلا فربد می گوید

    بسیار عالی ?

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس از همراهی شما

  3. مریم پیروزفر می گوید

    عاااالی بود

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس از همراهی شما

  4. پریسا پناهی می گوید

    تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی رو دقیق نمیدونستم. مطلب خیلی خوبی بود.

    1. شیوا هراتی می گوید

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

  5. F می گوید

    سلام خیلى ممنون از مطالبتون
    یه سوال داشتم
    میخواستم بدونم بین این دو رشته کدوم کاربردى تر هست و بازار کار بهترى داره؟
    معمارى داخلى براى مقطع فوق دیپلم هست و طراحى محیط داخلى براى مقطع لیسانس
    با توجه به اینکه تعداد سال هایى که باید تحصیل کنى تو هر رشته فرق میکنه من موندم کدوم رشته میتونه انتخاب درست ترى باشه؟

  6. پیمان محمدی می گوید

    ممنونم بابت اطلاعاتتون استفاده کردیم.

  7. ردپنل می گوید

    ممنون از شما

  8. ردپنل می گوید

    طراحی داخلی را چقدر می‌شناسیم و یک طراح معماری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

    طراحی داخلی هنر و دانش بهینه ­سازی فضای داخلی یک ساختمان برای دستیابی به یک محیط سالم ­تر و خوشایندتر برای افرادی است که از این فضا استفاده می­ کنند. طراح داخلی شخصی است که برنامه ­ریزی، تحقیق، هماهنگی و مدیریت چنین پروژه­ هایی را انجام می­دهد. حرفه طراحی داخلی یک تخصص چند وجهی است که شامل بهبود، برنامه ریزی برای فضا، بازرسی مکان، برنامه نویسی، تحقیق، ارتباط برقرار کردن با عوامل مختلف پروژه، مدیریت ساخت و ساز و اجرای طرح می­ باشد. طراح موظف است با طراحی کاربردی استفاده­ ی موثر از فضا را ممکن سازد.

    به عبارتی ساده‌تر می توان طراحی داخلی را معماری اجزا و فضای ثابت داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی، چگونگی چیدمان فضاها و اجزا متغیر آن تعریف کرد. عملکرد یک طراح داخلی باید به گونه‌ای صورت پذیرد که پاسخ‌گو نیازها، احساسات، اقلیم‌ها و تعریف فضا از نظر نور، رنگ و مبلمان باشد. در طراحی داخلی معمار صرفاً به دنبال چیدمان گوناگون مبلمان و تغییر فضا نیست بلکه در جستجو خلق و ایجاد تغییرات اساسی در شکل و فرم کلی فضا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − دو =