آشنایی با انواع کلید الکترونیکی و ویژگی های آن

0

انواع کلید الکترونیکی کدامند و کاربردهای آن‌ها چیست؟ تقسیم بندی این کلیدها به لحاظ عملکرد، چطور انجام می‌شود؟ کلیدهای لحظه‌ای کدامند و کلیدهای دائمی چه نوع عملکردی دارند؟ کلیدهای تک پل و دو پل چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کارایی هر یک از آن‌ها چیست؟ احتمالا شما نیز سوالاتی در این زمینه داشته و در حل مساله انواع و اقسام کلیدهای برق، با چالش‌هایی برخورد داشته‌اید. برای شناخت بهتر این ابزار الکترونیکی، در ادامه با استادکاران بخش برق و تاسیسات برقی، همراه بوده و توضیحات موجز و کاربردی را دنبال نمایید.

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در جای جای زندگی ما نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و شاید به هیچ عنوان به چشم ما آنچنان که باید و شاید مهم جلوه نکند، کلید الکترونیکی است. رد پای یک کلید الکترونیکی را می‌توانیم در زندگی الکترونیکی خود ببینیم؛ به گونه‌ای که بسیاری از کارها و نیازهای ما به آن وابسته است. اما یک کلید الکترونیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما در این مطلب از استادکار همراه شوید تا با انواع کلید الکترونیکی (کلیدهای لحظه‌ای مانند کلید فشاری الکترونیکی تا کلیدهای دائمی مانند کلیدهای روشن و خاموش) آشنا شوید.

هر آنچه که باید از انواع کلید الکترونیکی بدانید

انواع کلید الکترونیکی یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین وسایل در خانه و هرجای دیگری که مدارهای الکترونیکی وجود دارند، محسوب می‌شوند. بیشتر انواع کلید الکترونیکی به صورت لمسی، فشاری و … هستند اما تمامی آن‌ها به یک منظور طراحی شده‌اند. در حالی که بسیاری از کلیدهای الکترونیکی برای روشن و خاموش نمودن چراغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کلیدهای الکترونیکی دیگر می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. آنچه که در ادامه مطلب خواهید خواند، توضیحی ساده از انواع کلید الکترونیکی است. با ما همراه شوید.

بیشتر بدانید تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی چگونه انجام می‌شود؟

انواع کلید الکترونیکی کدامند؟ کلیدهای الکترونیکی در انواع مختلفی وجود دارند و می توانند در مدارهای الکترونیکی گوناگون به کار گرفته شوند.
انواع کلید الکترونیکی کدامند؟ کلیدهای الکترونیکی در انواع مختلفی وجود دارند و می توانند در مدارهای الکترونیکی گوناگون به کار گرفته شوند.

کلید الکترونیکی چیست و چه عملکردی دارد؟

یک کلید در واقع نوعی قطعه است که می‌تواند باز و یا بسته بودن مدار الکتریکی را کنترل نماید. در واقع انواع کلید الکترونیکی است که اجازه عبور جریان و جاری شدن آن را در مدار صادر می‌کند. به معنی ساده‌تر برای کنترل کردن جریان، سیستم‌ها به کلید وابسته هستند.

وضعیت یک کلید الکترونیکی می‌تواند در دو حالت باز یا همان روشن، بسته یا همان خاموش متغیر باشد. در حالتی که کلید بسته است، این قطعه همانند نوعی شکاف عمل می‌کند که اجازه عبور جریان را به بخش‌های مختلف مدار نمی‌دهد. اما زمانی که یک کلید الکترونیکی در حالت باز است، جریان می‌تواند به راحتی در مدار عبور کرده و در کل سیستم پخش شود. در واقع کلید در حالت روشن همانند یک سیم رسانا عمل می‌کند.

در یک بخش بندی کلی، کلیدهای الکترونیکی به کلیدهای لحظه ای و کلیدهای دائمی تقسیم بندی می شوند.
در یک بخش بندی کلی، کلیدهای الکترونیکی به کلیدهای لحظه ای و کلیدهای دائمی تقسیم بندی می شوند.

تقسیم بندی کلید الکترونیکی

در کل انواع کلید الکترونیکی دو تقسیم بندی کلی تحت عنوان کلیدهای لحظه‌ای و دائمی دارند:

  • کلیدهای لحظه‌ای

آن دسته از کلید الکترونیکی محسوب می‌شوند که در لحظه عمل می‌کنند. به این معنا که تا زمانی اجازه عبور جریان را به مدار می‌دهند، که فشرده شوند. بوق ماشین، کیبور کامپیوتر و لپ‌تاپ از جمله کلید‌های الکترونیکی لحظه‌ای محسوب می‌شوند. این دسته از کلیدها تحت عنوان کلید فشاری الکترونیکی نیز شناخته می‌شوند. کلیدهای فشاری در اندازه‌ها بزرگ و کوچک، درخشان و نوری و سبک‌های کلاسیک تولید می‌شوند و می‌توانند به شکل سطحی و یا پایه‌ای نصب شده و حتی روی قاب قرار گیرند.

یکی از انواع کلید الکترونیکی و کلیدهای لحظه ای، کلیدهایی هستند که تنها در لحظه عمل می کنند و اجازه عبور جریان با برداشتن دست از روی کلید متوقف خواهد شد.
یکی از انواع کلید الکترونیکی و کلیدهای لحظه ای، کلیدهایی هستند که تنها در لحظه عمل می کنند و اجازه عبور جریان با برداشتن دست از روی کلید متوقف خواهد شد.
  • انواع کلیدهای لحظه‌ای

  1. کلیدهای فشاری الکترونیکی
  2. صفحه کلید ماتریسی
  3. کلید لحظه‌ای جویستیک (کلیدهای اهرمی که به سمت چپ و راست فشرده می‌شوند)
  4. کلید های مغناطیسی
  • کلید‌های دائمی

دسته دیگر کلیدها از انواع کلید الکترونیکی را باید کلیدهای دائمی بدانیم. این کلیدها با یک مرتبه فشرده شدن در یک وضعیت قرار می‌گیرند و تا لحظه‌ای که حالت جدیدی برای آن‌ها انتخاب نشود، در وضعیت قبلی می‌مانند؛ مانند کلید‌های برق یا همان کلیدهای روشن و خاموش.

  • انواع کلیدهای دائمی

  1. کلید تاگل یا همان کلیدهای روشن و خاموش
  2. کلید DIP یا دیپ سوئیچ یا همان کلیدهای پایه دار روی برد
  3. شستی های فشاری وضعیت یا کلید های Latch  (این کلیدها از انواع کلید الکترونیکی ، با فشرده شدن در همان وضعیت می‌مانند.)
انواع کلید الکترونیکی در بخش بندی دیگر می توانند به کلیدهای تک پل تک حالته، تک پل دو حالته، دو پل دو حالته و کلید XPYT تقسیم شوند.
انواع کلید الکترونیکی در بخش بندی دیگر می توانند به کلیدهای تک پل تک حالته، تک پل دو حالته، دو پل دو حالته و کلید XPYT تقسیم شوند.

انواع کلید الکترونیکی

در تقسیم بندی دیگر، انواع کلید الکترونیکی به شرح زیر است:

  1. تک پل، تک حالت یا SPST
  2. تک پل، دوحالت یا SPDT
  3. دو پل، دو حالت یا DPDT
  4. کلید XPYT
  • کلید الکترونیکی تک پل، تک حالت یا SPST

کلیدهای SPST ساده‌ترین نوع از انواع کلید الکترونیکی محسوب می‌شود. این کلید تنها دارای ورودی و یک خروجی هستند و برای کلیدهای روشن و خاموش، بیشترین کاربرد را دارند. همچنین ظاهر این دسته از کلیدها بسیار ساده و معمولی هستند و برای نصب به دو پایانه نیاز دارند. همچنین لازم به ذکر است که کلید الکترونیکی تک پل، تک حالت یا SPST از جمله کلیدهای دائمی محسوب می‌شوند.

  • کلید الکترونیکی تک پل، دوحالت یا SPDT

نوع دیگری از انواع کلید الکترونیکی ، کلیدهای SPDT هستند که سه پایانه دارند. این کلیدها دارای یک پایانه مشترک و همچنین دو پایه برای اتصال به یک پایه مشترک هستند. این کلیدها برای زمانی کاربرد دارند که بین دو منبع توان حق انتخاب داشته باشیم.

  • کلیدهای دو پل، دو حالت یا DPDT

در تعریف این نوع از کلیدها از انواع کلید الکترونیکی باید بگوییم که کلیدهای DPDT در واقع دو کلید SPDT با ۶ پایانه هستند که می‌توانند دو مدار را به طور جداگانه کنترل نمایند.

یکی از انواع کلید الکترونیکی کلیدهای XPYT هستند که اتصالات پیچیده ای دارند.
یکی از انواع کلید الکترونیکی کلیدهای XPYT هستند که اتصالات پیچیده ای دارند.
  • کلید XPYT

نوع دیگر غیر رایج از کلیدها، کلید XPYT از انواع کلید الکترونیکی است که ظاهری عجیب دارند و اتصالات آن ها نیز پیچیده هستند.

سخن پایانی

کلید الکترونیکی چیست و چه عملکردی دارد؟ با توجه به آنچه که در بالا اشاره کردیم، اکنون می‌توانید با دقت بیشتری رد پای انواع کلید الکترونیکی به ویژه کلید فشاری الکترونیکی را ببینید و رصد نمایید. با این اوصاف به نظر می‌رسد که بسیاری از کارهای روزمره ما وابسته به این کلیدها هستند و عدم وجود آن‌ها به معنای مختل شدن بسیاری از سیستم‌ها خواهد بود.

منبع: melec.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + هفت =