انواع کمد دیواری و قفسه بندی اتاق و نحوه نصب چگونه است؟

0

کمد دیواری یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های هر اتاق خواب برای نظم بخشیدن به وسایل آنجاست. مهمترین ویژگی‌های انواع کمد دیواری، داشتن فضای کافی برای وسایل و هماهنگی با دکوراسیون اتاق است و باعث شده ساخت کمد دیواری همواره متقاضیان زیادی داشته باشد. کمدهای دیواری در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، متناسب با دکوراسیون هر اتاق و طبق سلیقه و سفارش صاحب خانه ساخته می‌شوند.

همچنین در زمان ساخت این وسیله، قفسه‌بندی کمد دیواری به نحوی انجام می‌شود که فضای مناسب‌تری برای وسایل فراهم آورد. انواع کمد دیواری، محل اصلی نگهداری انواع وسایل خانه، کیف، کفش و لباس هستند. همچنین می‌توان از آنها برای نگهداری رخت‌خواب، وسایل برقی کوچک و چمدان‌ها بهره گرفت. کمد دیواری انواع متفاوتی دارد.

در این مقاله به انواع کمد دیواری، جنس و کیفیت ساخت، طرح کمد دیواری اتاق خواب و قیمت تمام‌شده آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا با هر آنچه برای انتخاب، طراحی و ساخت یک کمد لباس جدید لازم است، آشنا شوید.

آیا نصب کمد دیواری ضرورت دارد؟

یکی از مشکلاتی که در خانه‌های کوچک و نقلی وجود دارد، مشکل کمبود فضا برای قرار دادن لباس‌ها، رخت‌خواب و سایر وسایل است. بدون شک وجود یک کمد لباس جدید و اصولی برای هر اتاق خواب، لازم خواهد بود. نکته‌ای که برای طراحی کمد اتاق خواب کوچک وجود دارد، این است که باید از فضاهای عمودی اتاق حداکثر بهره را گرفت.

در یک اتاق خواب کوچک می‌بایست کمد را از کف تا سقف طراحی کرد. قفسه‌بندی کمد دیواری هم باید به نحوی باشد که امکان نگهداری وسایل در ابعاد و اندازه‌های متفاوت را فراهم آورد. قسمت پایین کمد را می‌توان به چند ردیف کشو اختصاص داد، قسمت وسط هم بهترین فضا برای رگال لباس است. قسمت بالایی کمد هم که دسترسی مناسبی ندارد، به وسایلی اختصاص دارد که نیاز کمتری به آنها خواهد بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بدون وجود یک کمد دیواری مناسب، لباس‌ها و وسایل جایی نخواهند داشت. در نتیجه اتاق خواب همیشه شلوغ و نامنظم به نظر خواهد رسید. اما با وجود یک کمد دیواری در اتاق خواب، علاوه بر برقراری نظم، دکوراسیون اتاق هم شیک و کامل خواهد شد.

در این زمینه بیشتر بدانید: نحوه مرتب کردن کمد لباس ؛ چگونه از شلختگی فرار کنیم.

رنگ و طرح انواع کمد دیواری اتاق خواب هماهنگ با تخت‌خواب و دراور
طرح کمد دیواری اتاق خواب باید به صورتی باشد که با تخت‌خواب و دراور هماهنگ باشد. به این ترتیب دکوراسیون اتاق خواب، شیک و یک‌دست دیده می‌شود.

برای اطلاع از خدمات متنوع استادکار و دریافت آنها، اپلیکیشن ما را دانلود نمایید:

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

انواع کمد دیواری 

کمد دیواری دارای انواع متفاوتی است و معمولاً بر اساس جنس و نحوه باز و بسته شدن درب‌ها دسته‌بندی می‌شوند که رایج‌ترین دسته‌بندی برای انواع کمد دیواری است. دسته‌بندی کمدهای دیواری بر اساس جنس، شامل کمد دیواری ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی، های‌گلاس، چوبی و … می‌شود.

انواع کمد دیواری بر اساس نحوه‌ عملکرد درب‌ها هم شامل کمد دیواری ریلی، کلاسیک، کشویی و آکاردئونی است. در ادامه، مزایا و معایب هر مدل کمد را بررسی خواهیم نمود.

بیشتر بخوانید: چطور بهترین کمد دیواری اتاق خواب را انتخاب کنیم؟

۱- انواع کمد دیواری بر اساس جنس

  • کمد دیواری از جنس ام‌دی‌اف

امروزه، ام‌دی‌اف محبوب‌ترین و رایج‌ترین جنس برای یک کمد دیواری است. ساده‌ترین روش برای طراحی و ساخت یک کمد دیواری ام‌دی‌اف، ساخت آن همراه با بدنه کامل خواهد بود. روکش‌های انواع کمد دیواری ام‌دی‌اف، مات یا براق هستند. مزیت انتخاب جنس ام‌دی‌اف این است که طرح برجسته دارد. این برجستگی باعث استحکام بیشتر و افزایش مقاومت آن در برابر خط و خش می‌شود.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل سفارش ساخت کمد دیواری

کشوها و قفسه‌بندی کمد دیواری ام دی اف (MDF) اتاق خواب
انواع کمد دیواری از جنس ام‌دی‌اف، بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شود. حُسن دیگر آن هم این است که عمر آن بالاست.
  • کمد دیواری با متریال پی‌وی‌سی

بدنه و مغز این مدل کمدها از جنس ام‌دی‌اف بوده که با یک روکش ضد آب پی‌وی‌سی پوشانده شده است. ساخت انواع کمد دیواری از جنس پی‌وی‌سی، گران تمام می‌شود. اما این کمدها، ظاهری شکیل و منحصر به فرد دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را بخوانید: درب پی وی سی (pvc) یا درب ضد آب چیست؟

  • کمد دیواری از جنس های‌گلاس

این مدل کمد دیواری هم مانند کمد دیواری پی‌وی‌سی، از بدنه و مغزی ام‌دی‌اف ساخته می‌شوند. اما این کمدهای دیواری، روکش های‌گلاس با ظاهری براق و جذاب دارند. بنابراین انواع کمد دیواری های‌گلاس، می‌توانند نمای دکوراسیون اتاق خواب شما را به کلی تغییر بدهند و بیشتر در منازل لاکچری دیده می‌شوند.

این نوع کمد دیواری معایبی نیز دارد که مهم‌ترین آن خش‌پذیری زیاد آن است. بنابراین هنگام استفاده از آن، باید احتیاط کرد تا ظاهر شیک و درخشان آن، سالم بماند.

خواندن این مقاله هم مفید است: با اتاق خواب بدون کمد چکار کنم؟

کمد دیواری ام دی اف در دکوراسیون اتاق کودک با درب های‌گلاس بنفش
پیشنهاد می‌کنیم کمد دیواری اتاق کودک را های‌گلاس انتخاب نکنید. چون امکان خراشیدن و خش افتادن روی سطح آن بسیار زیاد است.

۲- انواع کمد دیواری بر اساس عملکرد درب آن

  • کمد دیواری با درب ریلی

کمدهای دیواری ریلی از محبوب‌ترین انواع کمد دیواری هستند. درب‌های این نوع کمد، در چارچوب و روی یک ریل جابه‌جا می‌شود. مزیت این نوع درب‌ها، کاهش فضای مورد نیاز مقابل کمد دیواری است. در حقیقت، کاربرد درب‌های ریلی در بهینه‌سازی فضای اتاق خواب، نقش مهمی دارد.

لازم به ذکر است که بخشی از فضای داخل کمد، به ریل اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین اگر عرض کمد کم باشد، اجرای کمد دیواری ریلی مناسب نخواهد بود. توجه به ریل‌ها و یراق‌آلات در این نوع کمد بسیار حائز اهمیت است.

پس برای ساخت انواع کمد دیواری با درب ریلی، حتماً از ریل و یراق‌آلات مرغوب استفاده کنید. چون انواع بی‌کیفیت آن سریع خراب می‌شوند و هزینه اضافی روی دست شما خواهند گذاشت. این نوع از کمد دیواری، مناسب اتاق خواب‌های کوچک است.

نمایی از طرح کمد دیواری اتاق خواب کوچک با درب ریلی
طرح کمد دیواری اتاق خواب کوچک، باید با درب ریلی باشد تا فضای کمتری از اتاق خواب را اشغال نماید. قفسه‌بندی کمد دیواری کوچک هم باید هوشمندانه انجام شود تا فضای بهتری برای همه وسایل فراهم آورد.
  • کمد دیواری کلاسیک

کمد دیواری کلاسیک در بین انواع کمد دیواری، رایج‌ترین و ساده‌ترین مدل است. درب‌های کمد در مدل کلاسیک، لولا دارند و به سمت بیرون باز می‌شوند. بزرگ‌ترین عیب انواع کمد دیواری کلاسیک این است که فضای زیادی برای باز و بسته شدن درب‌ها اشغال می‌شود. معمولاً لولاها یا یراق‌آلات انواع کمد دیواری کلاسیک، نیاز به رسیدگی مداوم دارند. این نوع کمد دیواری، اصلا مناسب اتاق خواب‌های کوچک نیست.

این مقاله را هم بخوانید: نصب لولای درب چگونه انجام می‌شود؟

نمایی از طرح کمد دیواری کلاسیک سفید در اتاق خواب بزرگ
طرح کمد دیواری اتاق خواب بزرگ، می‌تواند به صورت کلاسیک انتخاب شود. چون فضای کافی برای باز شدن درب‌ها وجود دارد.
  • کمد دیواری کشویی

کمد دیواری کشویی به تنهایی کاربرد زیادی ندارد. اما کمد دیواری ترکیبی از ریلی و کشویی یا کلاسیک و کشویی، بسیار رایج است. این نوع از کمد دیواری محبوب در ایجاد تنوع چیدمان نقش مهمی دارد. در ضمن کشوها، فضای کمد دیواری را تقسیم‌بندی می‌نمایند. انواع کمد دیواری کشویی نیز مانند کمد دیواری کلاسیک، فضای زیادی اشغال می‌کنند.

به همین دلیل مناسب خانه‌ها و اتاق خواب‌های کوچک نیستند. معمولاً از این نوع کمد، به عنوان کمد دیواری تلویزیون نیز استفاده می‌شود.

چیدمان لباس در کمد دیواری اتاق کودک با قفسه‌بندی کشویی و آویز
بهتر است کمد دیواری اتاق کودک از نوع کشویی انتخاب شود. چراکه فضای راحت‌تری برای نگهداری لباس‌ها، کفش‌ها و اسباب بازی‌های کودک در اختیار شما خواهد گذاشت.
  • کمد دیواری ترکیبی

کمد دیواری ترکیبی شامل مجموعه‌ای از انواع کمدهای ریلی، کلاسیک و کشویی در کنار یکدیگر است. این کمدها همدیگر را تکمیل می‌کنند و به بهینه‌سازی فضای کمد کمک می‌کنند. به این ترتیب به چیدمان وسایل داخل آن، نظم می‌دهند. استفاده از کمد دیواری ترکیبی برای فضاهایی با متراژ بزرگ پیشنهاد می‌شود.

چیدمان و قفسه‌بندی انواع کمد دیواری با درب ریلی شیشه‌ای در اتاق خواب
بهتر است قفسه‌بندی کمد دیواری ترکیبی در بخش بالایی آن انجام شود. به این ترتیب، وسایلی هم که کمتر مورد نیاز هستند، مرتب و منظم چیده می‌شوند.
  • کمد دیواری با درب آکاردئونی (تاشو)

مکانیزم درب‌های آکاردئونی به گونه‌ای است که درب‌ها با عرض کم، به کمک لولاهایی، به صورت تاشو روی هم قرار می‌گیرد. سپس درب‌ها در یک طرف کمد جمع می‌شوند. در صورت باز شدن کامل درب‌ها، دسترسی کامل به تمام قسمت‌های داخلی کمد امکان‌پذیر است. در ضمن، فضای زیادی توسط درب ها اشغال نمی‌شود.

انواع کمد دیواری آکاردئونی، در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شوند. اما باید دقت داشت که عرض درب‌ها نباید زیاد باشد، چراکه عریض بودن آنها باعث ایجاد مشکل در باز و بسته شدن و در نتیجه تاب برداشتن درب‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: درب آکاردئونی چیست؟ + معایب، مزایا و امنیت درب آکاردئونی

شما می‌توانید برای استفاده از خدمات تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب، با کارشناسان حرفه‌ای استادکار در تماس باشید:

تعمیرات مبلمان و سرویس خواب

تعمیرات مبلمان و سرویس‌خواب

  • تعمیر مبلمان اداری، راحتی، استیل، چرمی، پارچه ای و...
  • ساخت سرویس خواب، کمد، ویترین و تمامی منسوجات چوبی
  • تعمیر و تغییر مدل رویه مبلمان
  • رنگ کاری مبلمان و منسوجات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار

نحوه محاسبه متراژ و قیمت حدودی کمد دیواری

چگونگی طراحی و ساخت انواع کمد دیواری در اتاق خواب، به سه عامل مهم بستگی دارد:

  • متراژ کل فضای اتاق خواب شما
  • میزان بودجه شما
  • متراژ مورد نیاز برای کمد دیواری

متراژ کل فضای اتاق خواب، بر تعیین متراژ کمد دیواری موثر است. همچنین، میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای طراحی و ساخت کمد لباس جدید خود هزینه کنید، نیز در نتیجه نهایی اثرگذار است. در ضمن، میزان فضایی که برای جا دادن وسایل خود در کمد دیواری نیاز دارید هم یک فاکتور تعیین کننده است.

قیمت تعمیر و ساخت کمد دیواری اتاق خواب متغیر است و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. برخی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی کمد دیواری عبارتند از:

  • ابعاد و اندازه کمد دیواری
  • جنس درب
  • تعداد کشوها
  • قفسه‌بندی کمد دیواری
  • میزان مرغوبیت یراق‌آلات
  • طرح کمد دیواری اتاق خواب
  • دستمزد و اجرت سازنده و نصاب

از آنجایی‌که کمد دارای عمق است، قیمت ساخت آن بر اساس مترمکعب محاسبه می‌شود. اما اگر از عمق استاندارد کمد (بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر) استفاده کنید، می‌توانید محاسبه قیمت کمد را بر اساس مترمربع انجام دهید. محاسبه آنلاین قیمت کمد دیواری، طبق فرمول زیر انجام می‌شود:

قیمت کمد = عرض کمد* ارتفاع کمد* قیمت واحد به مترمربع

در حال حاضر قیمت تعمیر و ساخت انواع کمد دیواری، از ۲۳۵ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان، متغیر است. این قیمت بسته به متریال، یراق‌آلات و دستمزد مربوطه دارد.

بیشتر بخوانید: برای تعمیر کابینت آشپزخانه خودتان دست به کار شوید

مراحل نصب

در این بخش، ابتدا به وسایل مورد نیاز برای نصب انواع کمد دیواری اشاره خواهیم کرد:

  • اره چرخشی یا فارسی‌بر
  • دریل
  • چکش
  • تراز
  • متر
  • مداد و گچ
  • پیچ و میخ
  • گونیای چوبی یا فلزی
یک نجار در حال نصب شلف و قفسه‌های کمد دیواری سفید
اگر می‌خواهید اقدام به ساخت کمد دیواری اتاق کودک نمایید، جهت ایمنی خود و کودک، حتما او را از محل دور نمایید.

برای نصب کمد دیواری، چند مرحله کار انجام می‌شود که آنها را به ترتیب خواهیم گفت:

  1. ابتدا با توجه طرح کمد دیواری اتاق خواب و با بهره‌گیری از اندازه‌های گرفته شده، چارچوب کمد روی دیوار ساخته و نصب می‌شود.
  2. در مرحله بعد، باید تخته چوب‌ها را برای قفسه‌بندی کمد دیواری برش داد. برای قرار دادن تخته چوب‌های بریده شده در داخل کمد، نیاز به قطعه چوب‌های نگهدارنده‌ است. بنابراین در مرحله بعد چوب‌های نگهدارنده را نیز باید آماده نصب کنیم.
  3. برای قفسه‌بندی کمد دیواری، ابتدا باید چوب‌های نگهدارنده را نصب کرده و سپس تخته چوب‌ها را روی آنها قرار دهیم. برای نصب چوب‌های نگهدارنده، باید از دستگاهی به نام تراز استفاده کنیم. این دستگاه باعث می‌شود تخته چوب موازی با سطح زمین نصب شود.
  4. در مرحله بعد هم لولای درب‌ها را روی چارچوب و روی درب می‌بندیم، سپس درب‌ها را روی لولاها نصب می‌کنیم.
  5. مرحله آخر هم نصب یراق‌آلات از جمله دستگیره‌های درب و کشوها و قفل درب‌هاست.

بیشتر بدانید: با انواع لولا و ویژگی های هرکدام بیشتر آشنا شوید

جمع‌بندی

در این مقاله شما با انواع کمد دیواری آشنا شدید. همچنین در مورد مزایا و معایب هر کدام اطلاعات کافی کسب کردید. مراحل نصب کمد دیواری در اتاق خواب را هم یاد گرفتید. به این ترتیب می‌توانید برای ساخت یک کمد لباس جدید یا کمد دیواری اتاق کودک، دست به کار شوید. توجه داشته باشید که اگر کمد دیواری، هماهنگ با دکوراسیون اتاق و متناسب با نیاز افراد طراحی شود، بهترین نتیجه حاصل می‌گردد.

اگر شما برای ساخت کمد لباس جدید یا تعمیر کمد دیواری، تخصص کافی ندارید، استادکار در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. همکاران باتجربه ما، خدمات نجاری و تعمیرات چوب را در اسرع وقت، با هزینه مناسب و با بهترین کیفیت، به شما ارائه خواهند نمود. پس جهت ثبت درخواست خود، گزینه “دریافت این خدمت از استادکار” را در کادر پایین انتخاب کنید:

نجاری و تعمیرات چوب

نجاری و تعمیرات چوب

  • تمامی خدمات نجاری و ساخت سازه های چوبی
  • طراحی ساخت و نصب سرویس های چوبی
  • طراحی و ساخت کمد دیواری، سرویس خواب، بوفه، دراور، ویترین، میز، صندلی
  • تعمیر و نصب انواع مصنوعات چوبی
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + دو =