والان پرده چیست؟ عکس انواع مدل والان اینجاست

0

والان پرده، پارچه‌های پرده‌ای کوتاهی هستند که برخلاف پرده‌های معمولی که کل پنجره را پوشش می‌دهند، فقط قسمت بالای پنجره را می‌پوشانند. هدف اصلی استفاده از والان پرده، پوشاندن میل پرده و قسمت بالایی پرده است. در عین حال والان پرده در دکوراسیون نیز نقش دارد، به همین دلیل گاهی با پنل مخصوص خود در جایش نصب می‌شود. انواع والان پرده طرح‌ها و مدل‌های متنوعی دارد که در این مطلب به متداول‌ترین مدل‌های آن اشاره می‌کنیم.

والان پرده را هم می‌توان به طور تکی استفاده کرد هم به روی پرده. بنابراین هر یک از این مدل‌های والان می‌توانند به تنهایی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

والان پرده مدل دستمال گردن (Ascot)

این مدل والان پرده طوری طراحی شده است که بریدگی‌های آن شبیه به دستمال گردن آقایان است. نوک تیزی که برای هر برش این والان در نظر گرفته می‌شود، دلیل اصلی این نام است. این مدل والان پرده مناسب برای اتاق پذیرایی بوده و ظاهری رسمی‌تر به اتاق می‌بخشد، به‌خصوص اگر همراه با پرده آویخته شود. این مدل والان پرده اغلب از جنس‌های تجملاتی‌تر نظیر ابریشم یا مخمل دوخته شده و گاهی برای تزیینات بیشتر، منگوله هم به آن آویخته می‌شود.

اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌ترین متخصص‌ها در زمینه دوخت پرده و والان، سفارش شما را آماده کنند، از تیم حرفه‌ای استادکار در این زمینه کمک بگیرید.

دوخت و نصب پرده

دوخت و نصب پرده

  • طراحی و دوخت پرده حریر، پارچه‌ای و توری
  • دوخت پرده ساده، پیله‌دار و والان پرده
  • تعمیر و نصب ملزومات پرده، چوب پرده‌، کتیبه، تاج پرده و غیره
  • تعمیر و نصب پرده لوردراپه، کرکره‌ای، شید، زبرا و غیره
دریافت این خدمت از استادکار
انواع والان پرده | والان مدل دستمال گردن | مدل والان پرده
والان مدل دستمال گردن

والان تاب دار (Swag)

این مدل والان بسیار استادانه دوخته می‌شود و یک پارچه یکدست است که با حالتی تاب‌دار در بالای میل پرده قرار می‌گیرد و ادامه آن از دو طرف آویزان می‌ماند. این نوع والان پرده با هر جنسی دوخته می‌شود و در هر اتاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل والان پرده به خودی خود طرح‌های مختلفی دارد و هیچ ساختار یکسان و همیشگی نخواهد داشت. این مدل می‌تواند برای والان پرده پذیرایی مناسب باشد.

بیشتر بدانید: نکاتی که باید هنگام نصب میل پرده در نظر بگیرید

انواع والان پرده | والان تاب دار | مدل والان پرده
والان تاب دار

والان پرده ساده و پاکتی (Rod Pocket)

این مدل والان پرده را می‌توان متداول‌ترین مدل و ارزان‌ترین آن دانست. دوخت این نوع والان ساده است و فقط نیاز به یک نوع پارچه با دوخت و برش ساده دارد. معمولا از مدل والان ساده و پاکتی برای پوشاندن میل پرده استفاده می‌شود و نسبت به مدل‌های دیگر غیررسمی‌تر است. در عین حال نصب این مدل والان پرده بسیار ساده است و نیاز به کمک افراد حرفه‌ای و نصاب نیست.

این نوع پرده برای مدل والان آشپزخانه بسیار مناسب است، زیرا در عین دلنشین بودن، غیر رسمی و به صرفه است. در مطلب ۲۰ مدل پرده آشپزخانه که فضا را روشن می‌کنند می‌توانید دکوراسیون بهتری برای خانه داشته باشید.

انواع والان پرده | والان ساده و پاکتی | مدل والان پرده
والان ساده و پاکتی

والان پرده بالونی/ پفکی (Balloon)

همان‌طور که از نامش پیداست، این مدل والان پرده همانند بالون است که ظاهری پف کرده و توپر دارد و بخاطر ظاهر پفکی که دارد با نام والان پفکی نیز شناخته شده است. معمولا والان بالونی از پارچه‌های نخی سبک دوخته می‌شود و در رنگ‌ها و مدل‌های متنوعی موجود است. از این مدل والان اغلب به‌عنوان پرده آشپزخانه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پرده آشپزخانه : چگونه برای آشپزخانه پرده مناسب انتخاب کنیم؟

انواع والان پرده | والان پفکی یا بالون | مدل والان پرده
والان پفکی یا بالون

والان مدل شال گردن (Scarf)

این مدل والان همانند والان تاب‌دار، یک تکه است. پارچه والان همانند شال گردن به دور میل پرده پیچیده می‌شود و از دو طرف آویزان می‌ماند. این مدل نه خیلی رسمی است نه عادی و غیررسمی و معمولا از پارچه‌های سبک دوخته می‌شود. نصب این مدل والان پرده یکی از آسان‌ترین‌ها است.

بیشتر بدانید: بایدها و نبایدهای نصب انواع پرده

انواع والان پرده | والان مدل شال گردن | مدل والان پرده
والان مدل شال گردن

پنل تکی (Stand-alone)

اگرچه همه این مدل والان‌ها را می‌توان به صورت تکی هم استفاده کرد، اما استند تکی مدلی است که صرفا فقط به صورت تکی استفاده می‌شود. از پنل تکی معمولا برای پنجره آشپزخانه استفاده می‌شود، چراکه خیلی حالت رسمی و مناسب برای اتاق‌ پذیرایی ندارد.

انواع والان پرده | والان پنل تکی | مدل والان پرده
والان پنل تکی مناسب برای پنجره آشپزخانه

والان پرده رولی (Roll-up)

این نوع والان پرده نیز از جمله والان‌هایی است که به تنهایی بسیار کاربرد دارد. به‌خصوص برای اتاق خواب و آشپزخانه می‌توان از این والان به تنهایی استفاده کرد و فقط برای جلوگیری از آفتاب و نور آن را باز و بسته کرد. اما علاوه بر این‌ها، این والان می‌تواند چهره شیک‌تری نیز داشته باشد و همانند پنل بالای پرده قرار بگیرد. والان پرده رولی را والان دلیجانی نیز می‌نامند، چراکه شبیه به پرده‌های کالسکه‌های قدیم است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مدل پرده اتاق خواب

انواع والان پرده | والان رولی | مدل والان پرده
والان رولی

کتیبه (Cornice)

کتیبه نیز نوعی والان حساب می‌شود با این تفاوت که همانند قابی، میل پرده و ناحیه اطراف آن را می‌پوشاند. کتیبه معمولا از جنس چوب است و از مواد سبکی ساخته می‌شود و طرح رویه آن مشابه جنس و رنگ پرده قرار می‌گیرد. در برخی خانه‌ها، کتیبه پنجره به صورت حکاکی شده از قبل وجود دارد. اما در بقیه مواقع باید به طور جداگانه با طرح و مدل مورد نظر مشتری تهیه شده و در جای خود نصب گردد. مدل نصب والان کتیبه به اندازه نصب والان معمولی، ساده نیست و نیاز به کمک افراد با تجربه دارد.

بیشتر بدانید: چگونه رنگ پرده را با دکوراسیون ست کنیم؟

انواع والان پرده | والان کتیبه | مدل والان پرده
والان کتیبه

والان جعبه پلیسه‌ای (Box Pleat)

والان جعبه پلیسه‌ای همان‌طور که از نامش پیداست، به شکل یک جعبه صاف و محکم بوده و در فواصل مختلف پلیسه یا تا خورده است. این مدل والان برای پنجره کوچک (به علت نیاز به پارچه بیشتر در اثر تا خوردن‌های متعدد) در اتاق نشیمن و یا فضاهای نیمه‌رسمی گزینه مناسبی است.

انواع والان پرده | والان جعبه پلیسه ای | مدل والان پرده
والان جعبه پلیسه‌ای به شکل یک جعبه صاف و محکم بوده و در فواصل مختلف پلیسه یا تا خورده است.

والان گره‌ای (Tie Top)

یک گزینه زیبا و عالی دیگر برای محیط‌های غیررسمی مثل آشپزخانه یا حمام، والان گره‌ای است. این نوع والان با گرده زدن بندهای پرده به راحتی به میله مخصوص بسته می‌شود. پارچه‌هایی که برای این مدل والان استفاده می‌شوند، معمولا سبک هستند. یکی از نقاط مثبت این نوع والان، نصب ساده آن است.

انواع والان پرده | والان گره ای | والان گره‌ای | مدل والان پرده
یکی از نقاط مثبت والان گره‌ای، نصب ساده آن است.

مدل گوشواره پرده

گوشواره پرده به دنباله تزئینی والان پرده گفته می‌شود که در ادامه شکل هلالی والان، آویزان می‌ماند. گوشواره پرده ممکن است هم در دو طرف کار دیده شود و هم در وسط والان پرده که اصطلاحا به آن مدل “وسط گوشواره” می‌گویند. یکی از بهترین پارچه‌ها برای مدل گوشواره پرده، پارچه تافته و پارچه ساتن است که شکل خود را حفظ می‌کند. البته بسته به مدل گوشواره پرده، می‌توان از پارچه‌های سبک‌تر مثل حریر هم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: با ترند پرده ۲۰۲۲ پوشش پنجره را به روز نگه‌ دارید

انواع والان پرده | گوشواره پرده
گوشواره پرده ممکن است هم در دو طرف کار دیده شود و هم در وسط والان پرده.

انواع والان پرده برای فضاهای مختلف خانه

مدل والان پرده پذیرایی

استفاده از والان پرده پذیرایی راه نسبتا ارزان و خلاقانه‌ای برای ایجاد تغییر در دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق پذیرایی است. در ادامه برخی از بهترین مدل‌های والان پرده پذیرایی را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته مهم که برای پرده اتاق پذیرایی باید بدانید

مدل دستمال گردن برای والان پرده پذیرایی

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، والان پرده دستمال گردنی، معمولا دارای یک یا چند لبه مثلثی با نوک رو به پایین، مثل دستمال گردن آقایان است و پایین این والان می‌تواند با عناصر تزئینی کامل شود. اگر مبلمان اتاق نشیمن شما تک رنگ و ساده است، از یک والان پرده پذیرایی دستمال گردنی گلدار استفاده کنید تا پنجره‌های اتاق به نقطه کانونی اصلی اتاق تبدیل شوند. اما اگر مبلمانتان طراحی برجسته و شلوغ دارد، یک والان پرده ساده با رنگی هماهنگ با مبلمان انتخاب کنید تا اتاقتان بیش از حد شلوغ نشود.

مدل دستمال گردن برای والان پرده پذیرایی
والان پرده دستمال گردنی در پذیرایی

مدل شال گردن برای والان پرده پذیرایی

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این مدل والان پرده پذیرایی برای اتاق‌های پذیرایی کاملا رسمی استفاده کنید. می‌توانید والان پرده شال گردنی خود را روی یک چوب پرده خاص و تزئین شده بیندازید و یا گوشواره‌ پرده آن را با نگهدارنده‌های زیبا جمع کنید. سعی کنید برای والان پرده پذیرایی، از پارچه‌ای ضخیم برای ظاهری شاهانه استفاده کنید. یک ایده متفاوت دیگر هم استفاده از دو والان پرده شال گردنی با رنگ‌های متفاوت اما تکمیل‌کننده با پارچه‌های حریر و ظریف است که در هم تنیده شده و جلوه‌ای لطیف به اتاق پذیرایی شما می‌دهند.

مدل شال گردن برای والان پرده پذیرایی
والان پرده شال گردنی در پذیرایی

مدل کتیبه برای والان پرده پذیرایی

اگر به دنبال ظاهری مرتب برای اتاق پذیرایی سنتی خود هستید، سراغ یک والان پرده پذیرایی کتیبه‌ای با الگوی گلدار جذاب بروید. همچنین برای به چشم آمدن ساختار و خطوط تمیز یک اتاق پذیرایی مدرن، بهتر است از والان پرده کتیبه‌ای ساده و بدون طرح استفاده کنید. دقت کنید که ارتفاع کتیبه بیشتر از یک ششم ارتفاع کل پنجره نباشد.

بیشتر بخوانید: ۴ ایده کاربردی برای دکوراسیون تلفیقی سنتی و مدرن

مدل کتیبه برای والان پرده پذیرایی
کتیبه پرده در پذیرایی

مدل بالونی/پفکی برای والان پرده پذیرایی

والان پرده بالونی با جمع شدن و پف کردن، جلوه‌ای بی نظیر و نمایشی ایجاد می‌کند. مدل بالونی، بهترین انتخاب برای والان پرده پذیرایی سنتی و مدل قدیمی است که به‌طور معمول از پارچه‌های سبک‌تر دوخته شده و جلوه‌ای توپر به پنجره اتاق پذیرایی شما می‌دهد. می‌توانید والان پرده را با رنگی که چند درجه از رنگ دیوارها تیره‌تر است، تهیه کنید تا ظاهری ظریف ایجاد کند.

بیشتر بدانید: ۷ نکته مهم که هنگام دوخت پرده اتاق پذیرایی باید بدانید

مدل بالونی / پفکی برای والان پرده پذیرایی
والان پرده بالونی در پذیرایی

مدل والان آشپزخانه

استفاده از والان پرده، به هر آشپزخانه‌ای زیبایی و تنوع می‌بخشد بدون اینکه زیادی جلوی نور پنجره را بگیرد. پیش از انتخاب مدل والان، انواع مدل پرده آشپزخانه از ساده تا مدرن را انتخاب کنید.

مدل گره‌ای برای والان آشپزخانه

بهترین مدل والان آشپزخانه، والان پرده گره‌ای است. این مدل والان معمولا از پارچه‏‌های نخی و سبک دوخته می‌شود. اگر آشپزخانه شما شلوغ و پروسیله است، می‌توانید پارچه‌ای ساده و تک رنگ برای مدل والان آشپزخانه انتخاب کنید و بر عکس، اگر چیدمان کلی آشپزخانه شما ساده و مرتب است، می‌توانید با استفاده از پارچه‌ای گلدار یا راه راه برای مدل والان آشپزخانه، کمی تنوع و رنگ به محیط اضافه کنید.

دوخت و مدل نصب والان آشپزخانه گره‌ای تقریبا ساده است. بنابراین اگر به استفاده از چرخ خیاطی آشنا هستید، می‌توانید با پارچه‌های باقی‌مانده ملحفه‌ها یا لباس‌های قدیمی که دیگر استفاده نمی‌شوند هم، یک والان گره‌ای خاص و مقرون به‌صرفه برای آشپزخانه‌تان تهیه کرده و آن را نصب کنید.

مدل گره ای برای والان آشپزخانه
والان پرده گره‌ای در آشپزخانه

مدل والان اتاق خواب

اگر به دنبال راهی نسبتا آسان برای تنوع دادن به اتاق خود یا فرزندان‌تان هستید، می‌توانید از والان اتاق خواب بهره بگیرید.

مدل جعبه پلیسه‌ای برای والان اتاق خواب

همان‌طور که بالاتر گفتیم، والان جعبه پلیسه‌ای گزینه مناسبی برای فضاهای نیمه‌رسمی است. بنابراین اگر اتاق خواب شما سبکی مدرن دارد، می‌توانید از این والان برای تنوع دادن به فضای اتاق خوابتان استفاده کنید. اگر تعداد پلیسه‌ها کمتر باشد، این والان ظاهر غیر رسمی‌تری خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که والان جعبه پلیسه‌ای انتخابی مناسب مدل والان برای پنجره کوچک است. بنابراین اگر اتاق خوابتان پنجره‌ای سرتاسری دارد، بهتر است تا حد امکان مدل دیگری از والان را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ تخت خواب و تاثیر آن بر دکوراسیون اتاق خواب

مدل جعبه پلیسه ای برای والان اتاق خواب
والان پرده جعبه پلیسه‌ای در اتاق خواب

مدل کتیبه برای والان اتاق خواب

می‌توانید با نصب کتیبه روی پرده‌های اصلی اتاق خواب فرزندان‌تان و رنگ‌آمیزی کتیبه با رنگ‌های شاد و انرژی بخش کودکانه و یا چسباندن برچسب‌های مورد علاقه کودکتان روی آن، حس و حالی جدید به اتاق خواب بدهید. بایدها و نبایدهایی که هنگام انتخاب پرده اتاق کودک باید بدانید، کمکتان می‌کند تا نتیجه بهتری بگیرید.

مدل کتیبه برای والان اتاق خواب
کتیبه پرده اتاق خواب

انواع والان پرده بر اساس جنس

والان نخی

پارچه‌های نخی، یکی از رایج‎‌ترین انتخاب‌ها برای والان پرده هستند. البته پارچه نخی انواع مختلفی دارد، اما تقریبا تمامی آن‌ها برای دوخت والان نخی مناسب هستند. والان نخی نسبتا سبک است و به راحتی اتو می‌شود.

والان نخی | جنس والان پرده
پارچه‌های نخی، یکی از رایج‎ترین انتخاب‌ها برای والان پرده هستند.

والان ابریشمی

پارچه‌های ۱۰۰ درصد ابریشم، با ظاهر براق‌ و کلاسیک، جلوه‌ای بسیار خاص به والان پرده می‌دهند. اما پارچه سیلک به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و در مقابل رطوبت هم مقاومت کمی دارد. بنابراین والان پرده ابریشمی باید حتما آستری داشته باشد تا در اثر نور خورشید کمرنگ نشود. این پارچه همچنین برای آشپزخانه و اتاق‌هایی با رطوبت بالا مناسب نیست.

والان ابریشمی | جنس والان پرده
پارچه‌های ۱۰۰ درصد ابریشم، با ظاهر براق‌ و کلاسیک‌شان، جلوه‌ای بسیار خاص به والان پرده می‌دهند.

والان ساتن

ساتن پارچه‌ای رایج برای صنعت پرده‌دوزی است. ساتن ظاهری براق دارد و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. والان ساتن برای فضاهای رسمی خانه مثل اتاق پذیرایی مناسب است. ساتن نور را به سختی از خود عبور می‌دهد و لختی و ریزش زیبایی را روی والان پرده ایجاد می‌کند. ساتن به علت ضخامتش انتخاب مناسبی برای تهیه والان پرده مدل جعبه پلیسه‌ای است.

والان ساتن | جنس والان پرده
والان ساتن برای فضاهای رسمی خانه مثل اتاق پذیرایی مناسب است.

والان مخمل ساده

پارچه مخمل ساده، یکی از گزینه‌های محبوب برای دوختن والان پرده است. به خصوص اگر به دنبال حریم شخصی بیشتر باشید، مدل والان مخمل ساده، یکی از بهترین انتخاب‌ها است. سنگینی پارچه مخمل همچنین باعث می‌شود صدای بیرون هم کمتر به داخل برسد. مدل والان مخمل ساده بهترین انتخاب برای اتاق خواب افرادی است که به نور حساس هستند، زیرا حضور این والان در بالای پنجره باعث می‌شود، نور دیرتر به اتاق وارد شود.

اگر از مخمل برای والان پرده اتاق پذیرایی استفاده می‌کنید، رنگ آن را با رنگ مبلمانتان تطبیق دهید. والان مخمل در ترکیب با پرده حریر، بسیار زیبا می‌شود. همچنین اگر فضای اتاق شما شلوغ است، بهتر است از مدل والان مخمل ساده استفاده کنید تا فضا بیش از پیش شلوغ به نظر نیاید. اما در غیر این صورت، انواع طرح‌دار پارچه مخمل هم در بازار موجود است.

البته باید در نظر داشته باشید که پارچه مخمل معمولا نیاز به پاکسازی حرفه‌ای دارد، بنابراین برای خانه‌تکانی باید آن را به خشک‌شویی تحویل دهید. پس اگر به دنبال والان پرده‌ای هستید که خودتان بتوانید آن را به راحتی در خانه تمیز کنید، والان مخمل، گزینه خوبی برای شما نیست.

بیشتر بخوانید: ۳ روش برای شستن و لکه‌گیری پرده مخمل

والان مخمل | جنس والان پرده
والان مخمل در ترکیب با پرده حریر، بسیار زیبا می‌شود.

والان نمدی

استفاده از نمد برای والان پرده، می‌تواند به خصوص برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن خصوصی‌تر خانه، انتخاب مناسبی باشد. برای والان نمدی، بهتر است از پارچه نمدی نازک دو میلی‌متری استفاده کرد. والان نمدی عایق نور و صدای نسبتا خوبی است. یکی از کارهای خلاقانه‌ای که می‌توان روی والان نمدی انجام داد، ایجاد طرحی ساده روی آن با سوراخ‌های کوچک است. رد شدن نور از این حفره‌ها در بالای پرده، منظره زیبا و متفاوتی را ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به دوخت سخت‌تر نمد نسبت به سایر پارچه‌ها، بهترین مدل والان نمدی، والان پرده ساده و پاکتی است.

والان نمدی | جنس والان پرده
والان نمدی عایق نور و صدای نسبتا خوبی است.

چند نکته که باید درباره والان پرده بدانید:

  • وقتی می‌خواهید والان را به دور میل پرده بیندازید، باید دقت داشته باشید که پارچه به اندازه کافی داشته باشید. برای مدل‌هایی نظیر والان شال گردن که یک پارچه باید چند بار پیچیده و از اطراف آویزان بماند، مطمئن شوید به اندازه مورد نیاز پارچه دارید.
  • والان نباید بیش از یک‌سوم بالای پنجره را بگیرد. اگر والان خیلی بزرگ باشد، پنجره کوچک به نظر می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید پنجره کوچک دیده شود، والان بزرگ‌تری انتخاب کنید.
  • رنگ پرده و والان آن را یکسان انتخاب کنید.
  • از مدل‌های ترکیبی کمک بگیرید و به یک مدل خاص بسنده نکنید. شما می‌توانید خلاقیت بسیاری در نحوه آویختن پرده و والان آن داشته باشید. می‌توانید در صورت بلند بودن دنباله دو طرف والان، آن را با انواع مدل گوشواره پرده هم تزیین کنید.
  • والان‌ها را می‌توان با انواع مختلفی از پارچه و در طرح‌های مختلف اجرا کرد. همه چیز بستگی به سبک طراحی داخلی خانه شما دارد. مثلا برای یک خانه با دکوراسیون مینیمال، مدل والان مخمل ساده و برای خانه‌ای با سبک هنری والان نمدی می‌تواند مناسب باشد، اما برای خانه‌ای بزرگ با سبک چیدمان کلاسیک، ممکن است والانی به مدل شال گردن و از جنس حریر یا ابریشم گزینه بهتری باشد.

سخن پایانی

پرده نقشی اساسی در دکوراسیون خانه دارد، به‌خصوص برای اتاق‌هایی نظیر پذیرایی که بیشتر در دید افراد و میهمانان است، نیاز است تا کمی تزیینات بیشتری وجود داشته باشد و مدل پرده والان‌دار می‌تواند ترکیب بی‌نظیری به فضا ببخشد. والان پرده نه‌تنها در پوشاندن نقوص دیوار اطراف پرده و پنهان کردن میل پرده کاربرد دارد، بلکه از آن برای شیک‌تر و چشم نوازتر کردن پرده اتاق نیز استفاده می‌شود.

والان می‌تواند همانند یک قاب پرده را در بربگیرد و نظم و ترتیب خاصی به آن ببخشد. والان پرده انواع مختلفی دارد که هم به‌طور تکی و هم در کنار پرده اتاق قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه می‌خواهید چه نوع دکوراسیونی برای اتاقتان داشته باشید و والان را برای چه اتاقی مدنظر دارید، می‌توانید از مدل‌های معرفی شده استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای پرده اتاق پذیرایی بهتر است از والان‌های شیک‌تر و یا کتیبه استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =