تمیز کردن با سرکه : کاربرد سرکه در نظافت خانه و آشپزخانه

0

اگر درخانه یک دبه سرکه دارید، می توانید با استفاده از آن کارهای زیادی انجام دهید. در ذهن خیلی از ما سرکه تنها برای درست کردن ترشی و یا تمیز کردن رسوب شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما کاربردهای این ماده ارزشمند آنقدر متنوع و زیاد است که می توان آن را یک ماده جادویی و معجزه گر دانست. اگر می خواهید با معجزه های تمیز کردن با سرکه آشنا شوید، مطالعه این گزارش را از دست ندهید.

طیف استفاده از سرکه در نظافت آنقدر گسترده است که در ۶ بخش مختلف به آن خواهیم پرداخت.

در ابتدا در مورد کاربردهای سرکه در نظافت آشپزخانه صحبت می کنیم؛ سپس راجع به کاربردهای تمیز کردن با سرکه در اتاق کار نکاتی را ذکر می کنیم. در ادامه به سراغ کاربردهای سرکه در نظافت خانه خواهیم رفت. پس از آن در مورد کاربردهای سرکه در نظافت لباسها صحبت می کنیم و سپس به سراغ موارد مصرف سرکه در سرویس های بهداشتی می رویم و در نهایت بخش پایانی هم موارد استفاده از سرکه در بهداشت فردی خواهد بود. البته در پایان راجع به موارد منع تمیز کردن با سرکه نکاتی را یادآوری می کنیم.

کاربردهای سرکه در نظافت آشپزخانه : معجزات تمیز کردن با سرکه

  • برق انداختن ظروف استینلس استیل

ظروف کرومی یا استینلس استیل (فولاد ضدزنگ) را با اسپری کردن سرکه بر رویشان تمیز کنید و برق بیندازید.

تمیز کردن ظروف استینلس استیل با سرکه
تمیز کردن ظروف استینلس استیل با سرکه
  • تمیز کردن ظروف و یا زیورآلات نقره ای

ظروف نقره و یا زیورآلات نقره ای تان را برای سه ساعت در نصف پیمانه سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین قرار دهید. بعد آنها را با آب سرد بشوئید و کاملا خشک کنید.

  • پولیش کردن ظروف برنجی و مسی

سرکه سفید را به نسبت مساوی با نمک یا جوش شیرین ترکیب کنید و این خمیر را برای تمیز کردن ظروف برنجی یا مسی استفاده کنید. با یک دستمال حوله ای این خمیر را روی ظروف بمالید و صبر کنید تا تمیز شوند. بعد ظروف را با آب سرد بشوئید و با یک دستمال نرم برق بیندازید.

  • تمیز کردن قیچی

هرگز قیچی های خانه را با آب نشوئید؛ چون خیس کردن قیچی باعث زنگ زدگی تدریجی آن می شود. به جای آن، تیغه های قیچی را با یک دستمال تمیز و سرکه پاک و سپس خشک کنید

  • بازکردن گرفتگی و ضدعفونی کردن راه آبها

برای بازکردن گرفتگی راه آبها می توانید از سرکه استفاده کنید. نصف پیمانه جوش شیرین را در یک پیمانه سرکه حل کرده و آن را در راه آب سینک یا هرراه آب دیگری که دچار گرفتگی شده بریزید. معمولا حالت فومی شکلی از راه آب بیرون می آید. وقتی این فوم ناپدید شد، با شدت، آب گرم را در این راه آب بریزید و بعد از پنج دقیقه آب سرد را با شدت باز کنید. با این کار هم گرفتگی راه آب برطرف شده و هم آن را ضدعفونی می کنید.

  • تمیز کردن قهوه ساز

سرکه و آب گرم را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و این مخلوط را در مخزن آب ریخته و دکمه جوشیدن آب را بزنید. بعد از اتمام کار، سه بار آب تمیز را در مخزن ریخته تا بجوشد و آن را دور بریزید تا داخل مخزن کاملا شسته شود. این کار باعث می شود تا قهوه ساز شما از این به بعد سریعتر کار کند. چون محیط داخلی آن کاملا تمیز شده و رسوبهای آن از بین رفته اند.

  • پاک کردن لکه های چربی

برای پاک کردن لکه های چربی از سطوح مختلف کابینت می توانید سرکه سفید و آب را به نسبت برابر با هم ترکیب کنید. تمیز کردن با سرکه باعث می شود تا بوی چربی کابینت ها هم از بین برود.

  • مایع پاک کننده و آنتی باکتریال

شما می توانید از سرکه به عنوان مایع پاک کننده و نظافت روی گاز، سینک و کانترها استفاده کنید.

تهیه اسپری ضدعفونی کننده با سرکه
تهیه اسپری پاک کننده با سرکه
  • تمیز کردن مایکروویو

تمیز کردن مایکروویو معمولا کار سخت و زمانگیری است ولی با استفاده از سرکه این کار خیلی ساده خواهد شد. یک پیمانه سرکه سفید را با یک پیمانه آب در یک کاسه بریزید و کاسه را در داخل مایکروویو قرار دهید. یک قاشق چوبی در داخل مایع بگذارید. مایکروویو را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روشن کنید. وقتی کار تمام شد، به آرامی کاسه را از مایکروویو بیرون بیاورید. حالا با یک اسفنج مرطوب داخل مایکروویو را تمیز کنید. بخار آب و سرکه باعث نرم شدن چربی های داخل مایکروویو می شوند و به راحتی و بدون تلاش می توانید همه لکه ها را پاک کنید.

  • تمیز و ضدعفونی کردن یخچال

یک پیمانه سرکه سفید، دو پیمانه آب گرم، ۱۰ قطره عصاره روغن لیمو.. این مواد را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و سپس آن را در داخل یخچال اسپری کرده و یک تا دو دقیقه صبر کنید. سپس آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. آب گرم و سرکه، بوهای نامطلوب داخل یخچال را از بین می برند و عصاره لیمو هم به ضدعفونی کردن فضای داخلی یخچال کمک خواهد کرد.

  • جلوگیری از ایجاد خش و خش برروی سینک و اجاق گاز

شست‌وشوی اجاق گاز با استفاده از پارچه یا حوله‌ی نرم و سرکه‌ی سفید یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز، برق انداختن آن و همچنین جلوگیری از ایجاد خط و خش روی اجاق گاز است.

کاربرد سرکه در نظافت اتاق کار

  • وسایل الکترونیکی

سرکه قابلیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد. شما می توانید کامپیوتر، لپ تاپ، ماوس، پرینتر، دستگاه فکس و سایر وسایل اداری تان را با ترکیب سرکه و آب ضدعفونی کنید. قبل از هر چیز این دستگاه های الکترونیکی را از برق بکشید. بعد یک واحد سرکه و یک واحد آب را با هم ترکیب کنید. کمی از این محلول را روی یک دستمال تمیز اسپری کرده و آن را خوب بچلانید تا آبی از دستمال نچکد. حالا می توانید با این دستمال نمناک، وسایل الکترونیکی تان را تمیز کنید.

برای تمیزکردن نمایشگرها با این محلول، حتما قبل از شروع کار بروشور نمایشگر را مطالعه کنید.

تمیز کردن وسایل الکترونیکی با سرکه
تمیز کردن وسایل الکترونیکی با سرکه

کاربرد سرکه در نظافت خانه

  • برطرف کردن بوی بد سیگار و یا غذای سوخته

اگر حس می کنید که بوی سیگار روی لباسها و وسایل خانه شما باقی مانده، سرکه را بیاورید. در یک کاسه کوچک سرکه سفید ریخته و این کاسه را در جایی که بوی بد حس می شود قرار دهید، در کمتر از یک روز، این بوی بد از بین خواهد رفت. برای از بین بردن بوی سیگار از لباسها، می توانید آنها را در سرکه بخسیانید و سپس بشوئید.

اگر بوی سیگار در فضای اتاق پیچیده، یک دستمال تمیز را با سرکه مرطوب کرده و آن را در فضای اتاق تکان دهید تا بوی سیگار را به خودش جذب کند. این تکنیک به مراتب کاربردی تر از استفاده از خوشبوکننده های هواست.

استفاده از سرکه برای از بین بردن بوی بد سیگار
استفاده از سرکه برای از بین بردن بوی بد سیگار
  • تمیز کردن لبه های پنجره ها

معمولا نظافت لبه های پنجره ها کار سختی است. اما با سرکه هیچ کاری غیرممکن نیست. سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. سپس یک دستکش نخی سفید بپوشید و یا یک حوله ظریف دور انگشتانتان بپیچید و دستتان را در سطل حاوی این محلول جادویی فرو کنید و حالا انگشتانتان را روی لبه پنجره ها بکشید. یک سطل آب تمیز هم کنار دستتان بگذارید و گهگاهی دستکش یا حوله روی انگشتانتان را در آن تمیز کنید.

  • تمیز کردن دیوارها با استفاده از سرکه

برای تمیز کردن دیوارهای خانه باید این مواد را با هم ترکیب کنید.

  • یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی
  • یک لیتر آب گرم
  • یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سفید

این مواد را با هم ترکیب کرده و ده دقیقه صبر کنید تا محلول آماده شود و سپس کارتان را شروع کنید.

اگر هرگوشه خانه تان لکه های کپک زدگی را مشاهده می کنید، نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست. سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و روی این سطح بکشید تا به راحتی این لکه ها را پاک کنید.

تمیز کردن لکه های کپک زدگی با سرکه
تمیز کردن لکه های کپک زدگی با سرکه
  • تمیز کردن دکمه های پیانو

سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. یک دستمال را با این مخلوط مرطوب کنید و خوب بچلانید و با این دستمال کلیدهای پیانو را تمیز کرده و سپس خشک کنید.

تمیز کردن کلیدهای پیانو با سرکه
تمیز کردن کلیدهای پیانو با سرکه
  • بوگیری کردن ظروف و فضاهای کوچک

برای ضدعفونی کردن ظرف ناهار، صندوق عقب ماشین، جاکفشی خانه و فضاهای کوچک، فقط به کمی سرکه نیاز دارید. یک تکه نان را در سرکه بخیسانید و سپس آن را در این فضای بسته و کوچک قرار دهید و بگذارید شب تا صبح بماند تا بوهای نامطبوع از بین برود

  • برق انداختن آجرها

اگر می خواهید آجرهای اطراف شومینه منزل را برق بیندازید، از سرکه استفاده کنید. این آجرها را با یک برس نرم و با استفاده از ترکیب یک پیمانه سرکه با یک بطری آب گرم تمیز کنید. این محلول را می توانید برای تمیزکردن کاشی های کف و یا داخل شومینه هم استفاده کنید.

  • پاک کردن لکه های جای لیوان روی میزها

خیلی وقتها که لیوان نوشیدنی تان را از روی میز برمی دارید، یک لکه دایره ای شکل روی میز باقی می ماند. برای پاک کردن این لکه ها می توانید مخلوطی با نسبت مساوی سرکه و روغن زیتون تهیه کنید و با استفاده از این مخلوط و یک دستمال تمیز این لکه ها را پاک کنید. برای پاک کردن لکه های گرد زیر لیوان از روی سطوح چرمی کافی است سرکه سفید را با اسفنج روی چرم بکشید.

لکه لیوان برروی میز
لکه لیوان برروی میز
  • تمیز کردن فرش یا قالیچه

اگر فرش یا قالیچه شما کهنه و خاک خورده شده، به راحتی می توانید آن را دوباره احیا کنید. در یک سطل آب یک پیمانه سرکه سفید بریزید. جارو دستی تان را در سطل فرو برده و روی فرش را جارو کنید. نیازی هم به آبکشی فرش نخواهید داشت

  • از بین بردن لکه های فرش

یک پیمانه سرکه سفید و دو قاشق غذاخوری آب را مخلوط کنید و از این ترکیب برای تمیز کردن لکه های فرش استفاده کنید. به علاوه می توانید یک اسپری مخصوص هم درست کنید. یک واحد سرکه را با  ۵واحد آب ترکیب کنید. در یک بطری اسپری دیگر، ۵ واحد آب را با یک واحد آمونیاک غیرسمی ترکیب کنید.

اول محلول سرکه را روی لکه ها اسپری کنید. کمی صبر کنید و سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. حالا محلول آمونیاک را روی لکه اسپری کرده و مجددا پاک کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا لکه ها کاملا پاک شوند.

  • از بین بردن خراشهای روی چوب

با استفاده از سرکه می توانید کاری کنید تا خراشهای روی چوب کمتر دیده شوند. سرکه تقطیر شده و کمی ید را در یک ظرف کوچک با هم ترکیب کنید و با یک برس کوچک یا مسواک روی خراشهای چوب بکشید. برای آنکه بتوانید رنگی مشابه با رنگ چوبتان ایجاد کنید باید میزان ید یا سرکه را کم و زیاد کنید.

  • برق انداختن سطوح چوبی

آیا پنل های چوبی شما کدر شده است؟ نیم لیتر آب گرم، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۴ قاشق غذاخوری سرکه سفید را در یک سطل کوچک ترکیب کنید. در سطل را ببندید و به خوبی آن را تکان دهید. این مخلوط را با یک پارچه تمیز بر روی سطوح چوبی مدنظرتان بزنید و چند دقیقه صبر کنید و سپس با یک پارچه تمیز و خشک آن را پاک کنید.

برق انداختن پنل های چوبی با سرکه
برق انداختن پنل های چوبی با سرکه
نظافت ساختمان و مشاعات:

نظافت ساختمان و مشاعات

  • نظافت راه پله
  • شستن دیوارها و نرده ها
  • نظافت مشاعات، پارکینگ و حیاط
  • پاک کردن شیشه پنجره های داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

کاربرد سرکه در نظافت لباسها

  • پاک کردن لکه های جوهر

اگر لکه جوهر روی لباستان ریخته اصلا نگران نباشید. با یک اسفنج سرکه سفید را روی لکه ها بمالید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا لکه ها کاملا پاک شوند. سرکه سفید رنگ لباستان را خراب نمی کند.

  • تمیز کردن باقی مانده چسب برچسب ها

اگر لباس تازه ای خریده اید و بعد از کندن برچسب قیمت آن، بقایای چسب روی لباس باقی مانده، از سرکه سفید استفاده کنید.

  • جلوگیری از رنگ دادن لباسهای جین

اگر لباسهای جین شما رنگ می دهند، بهترین کار استفاده از سرکه است. یک سطل برداشته و آن را با آب سرد پر کنید و سپس یک پیمانه سرکه سفید به آن اضافه کنید. لباس جینتان را پشت و رو کرده و آن را دست کم برای یک ساعت در این سطل قراردهید. می توانید یک شب تا صبح هم لباس جین را در سطل بگذارید. بعد از در آوردن لباس از سطل، آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. می توانید یک پیمانه سرکه در ماشین لباسشویی ریخته و یا فقط همان پودر شستشوی لباسهای تیره را استفاده کنید. لباس جین تان را با سردترین دمای آب ممکن بشوئید و بعد در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

جلوگیری از رنگ دادن لباسهای جین با سرکه
جلوگیری از رنگ دادن لباسهای جین با سرکه

کاربرد سرکه در سرویسهای بهداشتی

  • ازبین بردن بوی حوله ها

اگر حس می کنید که حوله های حمام و دستشویی شما بوی بدی می دهند و یا کپک زده اند، ترکیبی از سرکه و جوش شیرین تهیه کنید و این حوله ها را در این محلول خیسانده و سپس بشوئید تا بوی بدشان از بین برود

  • ضدعفونی کردن وان حمام

شما می توانید از سرکه برای ضدعفونی کردن وان حمام استفاده کنید

  • تمیز کردن کاسه توالت

تمیز کردن با سرکه یکی از روشهایی است که به بهترین نحو ممکن توالت فرنگی شما را برق می اندازد. برای نظافت توالت فرنگی نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست؛ سرکه به خوبی می تواند در این زمینه کمک حال شما باشد. شب هنگام، سرکه را در کاسه توالت ریخته و صبح به آرامی داخل کاسه را برس بکشید و ببینید که سرکه چه معجزه ای کرده است.

اگر شیرآلات و مخصوصا سری دوش حمام شما رسوب گرفته، با ترکیب سرکه و جوش شیرین می توانید خیلی راحت این رسوبها را از بین ببرید. سر دوش را در یک کیسه پلاستیکی حاوی مخلوط سرکه و جوش شیرین قرار دهید و بگذارید شب تا صبح بماند. صبح که سر دوش را از کیسه دربیاورید، می بینید که هیچ خبری از رسوبها نیست

ازبین بردن رسوب شیرآلات با سرکه
ازبین بردن رسوب شیرآلات با سرکه

کاربرد سرکه در بهداشت فردی

  • از بین بردن بوی بد پا

وقتی بحث بوی بد کفش مطرح می شود، بهترین کار این است که شما مشکل منبع این بوی بد که پاهایتان است را برطرف کنید. چند بار در هفته پاهایتان را در تشتی حاوی آب و سرکه قرار دهید تا بوی بد پاهایتان برای همیشه از بین برود

  • ساخت تونر خانگی پوست صورت

با ساخت این تونر خانگی می توانید pH پوستتان را تنظیم کرده و باکتری های روی پوست صورت را از بین ببرید و در عین حال پوست صورتتان را شفاف کنید. برای این کار به سرکه سیب نیاز دارید. میوه سیب مملو از پتاسیم، اسید مالیک و کلسیم است و تبدیل شدن آن به سرکه باعث ایجاد ویتامین ها و مواد معدنی زیادی می شود. شما باید به سرکه سیب قرص آسپیرین اضافه کنید. قرص آسپیرین دارای اسید سالیسیلیک است که در مراقبت از پوست نقش پررنگی دارد. این محلول، چربی اضافه روی پوستتان را از بین می برد و مانع از شل شدن پوست صورت می شود و سلولهای مرده پوست را برمی دارد.

  • ساخت شامپو و نرم کننده طبیعی مو

سرکه می تواند در براق شدن موهایتان نقش پررنگی ایفا کند. برای ساخت شامپوی معجزه آسا با سرکه، علاوه بر سرکه سیب، به شامپوی بچه، روغن زیتون و شیر نارگیل نیز نیاز دارید:

یک چهارم پیمانه شیر نارگیل (هم خودتان می توانید آن را تهیه کنید و هم می توانید به صورت آماده خریداری کنید)

یک سوم پیمانه شامپوی بچه

۱ قاشق چای خوری ویتامین E ، یا روغن زیتون و یا روغن بادام

۱۰ تا ۲۰ قطره عصاره روغنی

در ابتدا شیر نارگیل و شامپوی بچه را در بطری بریزید و سپس یک قاشق چایخوری ویتامین E یا روغن زیتون و یا روغن بادام را اضافه کنید و بعد از اضافه کردن عصاره روغنی، بطری را حسابی تکان دهید تا این مواد با هم ترکیب شوند.

(برای تهیه شیر نارگیل هم کافی است که نصف پیمانه نارگیل خرد شده را با یک پیمانه آب گرم در غذاساز یا خردکن بریزیدو تقریبا ۲۰ بار آن را میکس کنید. سپس ماده به دست آمده را در یک توری ریز و یا یک پارچه تمیز ریخته و آن را بچلانید تا شیر نارگیل خارج شود. دوباره نارگیل را داخل خردکن ریخته و یک پیمانه آب گرم دیگر رویش بریزید و این کار را سه بار تکرار کنید. درپایان شما ۴ پیمانه شیرنارگیل خانگی خواهید داشت).

مراحل تهیه شامپو با سرکه و شیر نارگیل
مراحل تهیه شامپو با سرکه و شیر نارگیل

چیزهایی که هرگز نباید با سرکه تمیز کنید

اگرچه تمیز کردن با سرکه برای اکثر وسایل و لوازم نتیجه مثبتی دارد، اما در برخی موارد هم استفاده از سرکه برای نظافت، اثر عکس می دهد. چون حالت اسیدی سرکه ممکن است باعث آسیب رسیدن به برخی وسایل شود. برای تمیز کردن این وسایل هرگز سراغ سرکه نروید:

  • سنگهای گرانیت و مرمر روی کانتر

هرگز نباید مواد اسیدی از جمله سرکه را روی سنگهای طبیعی مثل گرانیت و مرمر استفاده کرد. چون باعث کدر شدن و از بین رفتن درخشش این سنگها می شود

  • چاقوی آشپزخانه

اگر می خواهید چاقوی آشپزخانه شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، هرگز نباید به فکر تمیز کردن با سرکه بیفتید. چون اسیدها عمر چاقوها را کم می کنند.

  • اتو کردن لباسها

استفاده از سرکه هرگز به بافت پارچه و لباسها آسیب نمی زند ولی می تواند به بخشهای داخلی اتوی شما آسیبهایی وارد کند.

سخن آخر

بعد از مطالعه این گزارش، قطعا به معجزه های تمیز کردن با سرکه پی برده اید و دریافته اید که بی دلیل نبود که ما سرکه را یک ماده جادویی نامیدیم؛ بدون هیچ تردیدی سرکه می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات روزمره زندگی ما، به ویژه در امور نظافتی باشد. بارها شده بود که برای نظافت خیلی از بخشها سختی زیادی می کشیدیم و یا با ابهاماتی روبرو می شدیم که حالا با کمک گرفتن از سرکه می توانیم این مشکلات را حل کنیم. اگر شما در موارد دیگری از سرکه کمک گرفته اید و به نتیجه مطلوبی رسیده اید، حتما تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =