مخلوط کردن مواد شوینده چه خطراتی دارد؟

1

هر یک از مواد شوینده دارای ترکیبات خاصی است که آن را مخصوص تمیزکردن اشیاء خاص یا آلودگی‌های مختلف می‌سازد. ممکن است برای تمیزکردن خانه از مواد شوینده مختلفی استفاده کنید، تا زمانی‌که این مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید شما می‌توانید از انواع مواد شوینده برای نظافت منزل استفاده کنید. اما باید بدانید کدام مواد شوینده را نباید هرگز با هم ترکیب کنید چرا که ممکن است برایتان خطراتی را بهمراه داشته باشد.

توصیه های مهم در مخلوط کردن مواد شوینده

  • هرگز آمونیاک و سفیدکننده (Bleach) را با هم ترکیب نکنید

ترکیب این دو موجب می‌شود بخار کلورامین تولید شود که یک ماده‌ی سمی و خطرناک است. اگر تصمیم دارید از دو ماده شوینده همزمان استفاده کنید حتما روی لبیل ترکیبات آن دو را نگاه کنید که هیچک آمونیاک (Ammonia) و سفیدکننده (Bleach) نداشته باشند. برخی موادی که در ترکیبات خود آمونیاک دارند شامل شیشه شور و رنگ می‌شود.

  • چرا ترکیب آمونیاک و سفیدکننده خطرناک است؟

همانطور که گفته شد ترکیب این دو ماده شوینده موجب پخش شدن گاز سمی به نام کلورامین می‌شود که در اثر تنفس آن ممکن است به مشکلاتی نظیر سرفه‌های مکرر، تنگی نفس، درد قفسه سینه، اشک آمدن چشم، خارش گلو، بینی و چشم‌ها، حالت تهوع و جمع شدن آب در ریه‌ها شود.

خطرات ترکیب مواد شوینده
چرا نباید مواد شوینده را با هم ترکیب کنیم؟
  • هرگز سرکه و سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید

وقتی یک ماده اسیدی همانند سرکه را با سفیدکننده ترکیب می‌کنید گاز کلورین تولید می‌شود. ترکیب این گاز با آب، اسید هیپوکلروس می‌سازد. پخش شدن گاز کلورین حتی به مقدار کم آسیب‌هایی از جمله خارش چشم و بینی، مشکلات تنفسی و مشکلات ریوی ایجاد می‌کند. در سطح بالاتر ممکن است منجر به سوختگی پوست، عفونت و مشکلات شدیدتری شود. حتی برخی معتقدند این گاز سمی می‌تواند منجر به مرگ شود.

  • سرکه و هیدروژن پراکسید را با هم ترکیب نکنید

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یک اکسنده متداول است که بعنوان سفید کننده استفاده می‌شود. ترکیب سرکه و هیدروژن پراکسید، اسید پراستیک تولید می‌کند. این اسید نیز همانند اسیدهای دیگر هنگام تنفس برای فرد مشکلات تنفسی و ریوی ایجاد می‌کند و از آنجایی که جذب پوست می‌شود می‌تواند به پوست آسیب برساند. این دو ماده شوینده را می‌توان به روی یک سطح خشک استفاده کرد اما هرگز نباید این دو را با هم ترکیب کرد.

  • الکل و مایع سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید

ترکیب این دو ماده شوینده موجب تولید یک ماده شیمیایی به نام کلروفرم می‌شود. کلروفرم مایع بی رنگ است که بخار آن سمی و اعتیادآور است و تنفس طولانی آن نیز کشنده است. اشتنشاق این بخار منجر به سرگیجه و بیهوشی می‌شود و در سطح بالاتر می‌تواند به دستگاه عصبی آسیب برساند.

  • تمیزکننده توالت و سفیدکننده را با هم ترکیب نکنید

شاید تصمیم بگیرید برای سفیدتر کردن کاسه توالت از ترکیب تمیزکننده توالت و سفیدکننده یا وایتکس استفاده کنید. اما ترکیب این دو ماده شوینده نیز یک اسید سمی تولید می‌کند که می‌تواند منجر به آتشسوزی شود. علاوه بر اینها همانند سایر اسیدها که از ترکیب مواد شیمیای تولید می‌شدند، این نوع اسید نیز منجر به بروز مشکلات تنفسی و اشک آمدن چشم می‌شود.

خطرات ترکیب مواد شوینده
ترکیب مواد شوینده چه خطراتی دارد؟
  • از ترکیب چند چاه بازکن به طور همزمان استفاده نکنید

اگر چاه توالت گرفته بود و خواستید آن را باز کنید، فقط از یک نوع چاه بازکن استفاده کنید و فکر نکنید ترکیب چند چاه بازکن موجب می‌شود گرفتگی چاه توالت سریع‌تر برطرف می‌شود. شاید فکر کنید در عمل همه آن‌ها قرار است یک کار را انجام دهد پس از یک ترکیب یکسان تشکیل شده‌اند، اما اینطور نیست. وجود کوچک‌ترین ماده شیمیایی در یک مایع چاه بازکن می‌تواند با ترکیب شدن با سایر مواد موجود در یک چاه بازکن دیگر، گازهای سمی تولید کند.

در کنار مواد شوینده‌ای که نباید با هم ترکیب کنید، مواد شوینده دیگری هستند که ترکیب آن‌ها نه تنها خطری ندارد بلکه می‌تواند نتیجه مثبتی نیز داشته باشد. به برخی از این ترکیبات اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب شوینده لباس با سرکه

با اضافه کردن یک پیمانه سرکه به مواد شوینده لباس می‌توانید از فواید بیشتری هنگام لباس شستن بهره ببرید. سرکه باکتری‌ها را از بین می‌برد و به لباس‌هایتان بوی خوبی می‌دهد و همچنین موجب روشن شدن لباس‌ها نیز می‌شود.

  • ترکیب مواد شوینده لباس با جوش شیرین

جوش شیرین هنگام شستشوی لباس‌ها موجب سفیدتر شدن لباس‌های سفید و براق شدن لباس‌های رنگی می‌شود. علاوه بر اینها، جوش شیرین موجب نرم شدن لباس‌ها می‌شود و هر بار که مقداری جوش شیرین هنگام لباس شستن استفاده کنید دیگر هربار نیاز به استفاده زیاد از پودر لباسشویی نخواهید داشت.

همانطور که دیدید، ترکیب برخی از مواد شوینده با یکدیگر بسیار خطرناک است چرا که اسیدها و گازهای سمی تولید می‌شود که برای سلامتی بسیار مضر است. در عین حال ترکیب برخی از مواد شوینده دیگر فوایدی نیز بهمراه دارد و می‌تواند موجب ساده‌تر شدن کار شما شود. با دانستن اینکه چه مواد شوینده‌ای نباید با هم ترکیب شوند و ترکیب کدام مواد فایده دارد، می‌توانید مواد مناسبی برای نظافت منزل به کار بگیرید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. آرمان می گوید

    سلام خواهشا به من کمک کنید. همسرم مایع سفید کننده و سرکه رو با هم مخلوط کرده و باعث شده به سرفه های شدیدی مبتلا شویم. حالا که گذشته الان باید برای از بین بردن این مسئله چکار کنیم تا این آلرژی بد از بین بره. خواهشا جواب بدید؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =