مقایسه هود کانال‌دار و هود بدون کانال | فواید و معایب هر کدام چیست؟

2

هود آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین وسایلی است که وجود آن در آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی می‌خواهید برای آشپزخانه خود یک هود تهیه کنید باید بدانید انواع هود آشپزخانه به دو دسته هود کانال‌دار و هود بدون کانال تقسیم می‌شوند. با توجه به اینکه آشپزخانه شما چه سبکی دارد و خودتان چه مدل هودی را ترجیح می‌دهید می‌توانید از بین انواع هود یکی را انتخاب کنید. اما بد نیست درباره مزایا و معایب هود کانال‌دار و هود بدون کانال اطلاعات بیشتری کسب کنید. شاید این روش بتواند بهتر به شما کمک کند هود مورد نظرتان را بیابید.

ابتدا توضیح کوتاهی درباره هود آشپزخانه و عملکرد آن به شما می‌دهیم.

  • هود آشپزخانه چیست؟

هود آشپزخانه وسیله‌ای است که با فاصله‌ای استاندارد، بالای گاز قرار می‌گیرد و با استفاده از یک فن، دود، بخار، چربی و هر چیزی که حین غذا پختن در فضا پخش می‌شود را جمع آوری می‌کند. هود آشپزخانه نقش تهویه کننده هوا را ایفا می‌کند و می‌تواند به خوبی هوای آشپزخانه را تصفیه کند. هود آشپزخانه وقتی هنگام آشپزی فعال باشد مانع پخش شدن چربی و چسبیدن آن به سقف و دیوار آشپزخانه می‌شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت، هود آشپزخانه وسیله‌ای است که آشپزخانه شما را تمیز نگه می‌دارد و می‌تواند بوی غذا را کاهش داده و هوای مطبوعی را در آشپزخانه ایجاد کند.

همانطور که گفته شد به طور کلی می‌توان هود آشپزخانه را در دو دسته بندی هود کانال‌دار و بدون کانال تقسیم کرد. فرقی نمی‌کند از چه مدل هودی استفاده می‌کنید، در هر حال بعد از مدتی نیاز است تا فیلتر هود را تعویض کرده و یا هود آشپزخانه را تمیز کنید. در ادامه با هر یک از این دو نوع هود آشنا می‌شویم.

  • هود کانال‌دار چیست؟

هود کانال‌دار برای آشپزخانه جزیره‌ای
هود کانال‌دار برای آشپزخانه جزیره ای

معمول‌ترین مدل هود آشپزخانه که شاید نسبت به سایر مدل‌ها بیشتر رایج باشد، هود کانال‌دار است. هرچند طراحی برخی آشپزخانه‌ها طوری است که امکان استفاده از این مدل هود در آن وجود ندارد. چرا که هود کانال‌دار باید طوری نصب شود که بتواند هر آنچه را در خود جمع می‌کند از طریق کانال به بیرون آشپزخانه هدایت کند. به همین دلیل این مدل هود محدودیت جا دارد.

اگر تصمیم دارید از هود کانال‌دار در آشپزخانه خود استفاده کنید باید جای مشخصی برای آن داشته باشید. همچنین فضا برای نصب کانال آن نیز باید موجود باشد.

  • هود بدون کانال چیست؟

انواع هود کانال‌دار و هود بدون کانال
هود بدون کانال به راحتی زیر کابینت آشپزخانه نصب می شود

هود بدون کانال تقریبا هر جایی قابل استفاده است. از آنجایی که دیگر نیازی ندارد کانالی برای خارج کردن هوای آشپزخانه به بیرون نصب شود، بنابراین دستتان در انتخاب این نوع هود باز است. هود بدون کانال در عوض طور دیگری عمل می‌کند. این نوع هود هوا را به داخل خود برده و فیلتر می‌کند، سپس آن را دوباره به داخل آشپزخانه باز می‌گرداند. در حقیقت از فرآیند گردش برای تهویه هوا استفاده می‌کند. فیلتر این مدل هود حاوی کربن فعال یا زغال است که کمک می‌کند بو، دود و چربی موجود در هوا از بین برود و هوای تصفیه شده به داخل فضا بازگردد.

وقتی از هود بدون کانال استفاده می‌کنید باید حواستان به فیلتر آن باشد. فیلتر این مدل هودها را باید در سال یک یا دوبار تمیز یا تعویض کنید. این تمیزکردن و یا تعویض فیلتر موجب می‌شود هود شما عملکرد بهتری داشته باشد.

  • مقایسه هود کانال‌دار و هود بدون کانال

با مقایسه مزایا و معایب هر یک از این دو مدل هود، شما می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید و متوجه شوید کدام برای آشپزخانه شما مناسب است.

مزایا و معایب هود کانال‌دار

انواع هود کانال‌دار و هود بدون کانال
هود کانال‌دار نیاز به فضای بیشتری برای نصب شدن دارد.
  • هود کانال‌دار اغلب در آشپزخانه‌های صنعتی به کار می‌رود. استفاده از این مدل هود برای آشپزخانه‌های خانگی که گاز بزرگی دارند پیشنهاد می‌شود. چرا که گاز بزرگتر می‌تواند دود و آلودگی بیشتری ایجاد کند که می‌بایست از فضا خارج شود.

 

  • هود کانال‌دار مناسب خلاص شدن از شر بخار و رطوبتی که در اثر پختن غذا در آشپزخانه ایجاد می‌شود است. چرا که این مدل هود دیگر با کمک فیلتر هوا را تصفیه نکرده و دوباره به آشپزخانه باز نمی‌گرداند.

 

  • یکی از معایب هود کانال‌دار این است که باید حتما در جایی قرار بگیرد که قابلیت نصب کانال داشته باشد. همین مساله انتخاب هود کانال‌دار را برای بسیاری از آشپزخانه‌ها غیرممکن می‌کند.

 

  • برخی معتقدند هود کانال‌دار عملکرد بهتری نسبت به هود بدون کانال، دارد و بی سر و صداتر است. اما این مساله بسیار به برند، سایز، مدل هود و اینکه چقدر خوب از آن مراقبت می‌کنید دارد و فرقی نمی‌کند کدام مدل هود را تهیه کنید.

 

مزایا و معایب هودهای بدون کانال

  • آنچه ناتوانی هود کانال‌دار بود حالا توانمندی هود بدون کانال است. نبود نیاز به نصب کانال موجب می‌شود هود بدون کانال به راحتی در هر دکوراسیونی جا بگیرد. بنابراین نگرانی درباره نصب این مدل هود وجود نخواهد داشت.
انواع هود کانال‌دار و هود بدون کانال
فیلتر هود بدون کانال را باید تمیز کنید تا عملکرد دستگاه بالاتر برود.
  • نکته ای که به آن اشاره شد، نصب هود بدون کانال را نسبت به هود کانال‌دار راحت‌تر می‌سازد. برخی هودهای بدون کانال حتی قابلیت زمانبندی شدن دارند. شما می‌توانید تنظیم کنید چه زمانی به طور خودکار روشن شوند.

 

  • هرچند هود بدون کانال هم بی عیب و نقص نیست. از آنجایی که این مدل هود هوا را به داخل آشپزخانه باز می‌گرداند، آشپزخانه شما می‌تواند بسیار مرطوب شود. میزان دسیبل هود بدون کانال اغلب کمی بالاتر از هود کانال‌دار است، چرا این فن این مدل هود معمولا نیاز به انرژی و قدرت بیشتری دارد. هرچند این مساله باز هم به فاکتورهای خاصی از جمله برند هود آشپزخانه، سایز و مدل آن خواهد داشت.

 

  • نکته‌ای که بسیاری از افراد فراموش می‌کنند، تمیزکردن هود آشپزخانه است. فیلتر هود آشپزخانه باید تعویض یا تمیز شود. بسیاری از افراد این کار را انجام نمی‌دهند. این تعویض می‌تواند هزینه بر باشد و یکی از معایب این مدل هود به شمار برود.

 

  • چگونه بهترین هود را برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

با مزایا و معایب هر دو مدل هود کانال‌دار و هود بدون کانال آشنا شدید. شاید تا به اینجا هود مورد نظر خودتان را انتخاب کرده باشید. اما با این حال ما سعی می‌کنیم کمی بیشتر شما را در انتخابتان همراهی کنیم. قبل از خرید هود آشپزخانه نیاز است این چند سوال را از خودتان بپرسید.

نصب هود کانال‌دار هزینه بیشتری نسبت به نصب هود بدون کانال خواهد داشت.

آیا درباره نصب هود در هر نقطه از آشپزخانه دستتان باز است؟

اگر در آشپزخانه خود فضایی برای ایجاد کانال داشته باشید، انتخاب شما بین هود کانال‌دار و هود بدون کانال به سایر مزایا و معایب این دو باز می‌گردد. اما اگر چنین فضایی در آشپزخانه نداشته باشید، انتخاب شما به هود بدون کانال محدود خواهد شد. یا اگر تحت هر شرایطی می‌خواهی هود کانال‌دار داشته باشید، باید هزینه کرده و فضایی برای آن در آشپزخانه ایجاد کنید.

چقدر کیفیت هوا و رطوبت موجود در آشپزخانه برای شما مهم است؟

مقایسه هود کانال‌دار و هود بدون کانال
هود بدون کانال ممکن است موجب مرطوب شدن فضای آشپزخانه شود.

پاسخ این سوال ساده است، اگر هوای مرطوب آشپزخانه شما را اذیت می‌کند، بهتر است به فکر انتخاب هود کانال‌دار باشید. اگر با گردش هوا در آشپزخانه و رطوبت گاه به گاه آن مشکلی ندارید، هود بدون کانال بهترین انتخاب شما خواهد بود. این سوال بسیار مهم است، چرا که برای برخی افراد ممکن است هوای تهویه شده و بازگشته در آشپزخانه خوشایند نبوده و یا حتی حساسیتی به آن داشته باشند. در این صورت با دانستن این نکته، می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

چه بودجه‌ای در نظر دارید؟

انواع هود کانال‌دار و هود بدون کانال

خرید هود در هر حال برای شما هزینه در بر خواهد داشت. اما بودجه شما به این هزینه ختم نمی‌شود بلکه باید هزینه نصب هود را نیز در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید فضایی در آشپزخانه برای هود کانال‌دار ایجاد کنید، باید بدانید این کار هزینه بالایی برای شما خواهد داشت. اگر بودجه شما محدود است بهتر است همان مدل هودی که قبلا استفاده می‌کردید را انتخاب کنید. این کار موجب می‌شود پول زیادی خرج نکنید و استرسی نیز بابت نتیجه نهایی نداشته باشید. اما از سوی دیگر، اگر به دنبال تعویض هود قدیمی به منظور تهیه یک نوع هود جدید هستید باید تمام هزینه‌های آن را در نظر بگیرید تا ببینید آیا بودجه مناسب برای این کار را دارید یا خیر.

نتیجه نهایی

با دانستن مزایا و معایب هود کانال‌دار و هود بدون کانال و پاسخ دادن به سوالات کمکی، دیگر می‌دانید چطور یک هود مناسب برای آشپزخانه خود تهیه کنید. هرچند در نهایت این به انتخاب شما بستگی دارد که کدام مدل هود را تهیه کنید. هر چند هر کدام از مدل‌های نام برده شده نیز در خود انواع مختلفی هود دارند که با گذر کردن از این مرحله تازه به انتخاب از بین آن‌ها خواهید رسید. شما کدام مدل هود را انتخاب می‌کنید؟

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام. وقت بخیر. مشکلی که هود آشپزخانه ما و دیگر اهالی ساختمان دارد این است که کانال هود برای تمامی واحدها بصورت مشترک استفاده شده، یعنی هر 5 واحد هود آشپزخانه شان وارد یک کانال مشترک برای تخلیه می‌شود. متاسفانه این کار و نقص سازنده باعث شده بو و صدای طبقات دیگر در هر طبقه فهمیده شود. پیاز سرخ میکنن بوش میاد، سیگار میکشن بوش میاد، بلند حرف میزنن صداشون قابل تشخیصه، تمرین ساز میکنن صداش میاد. خلاصه مشکل ساز شده برای ما. خوشحال میشم اگه بتونین راهنمایی کنین که چطور این مشکل رو حل کنیم

  2. پیمان عرشی می گوید

    من برای مشکل مشابه، یک فن در پشت بام گذاشتم و برای روشن و خاموش کردن آن از پریز ریموت دار استفاده کردم. اگر تعداد واحدها زیاد باشد و موافقت تمام واحدها جلب شود، می‌توانید از کلید تایمری استفاده کنید که باید برای آن سیم کشی شود و مانند روشنایی راه‌پله که بعد از زدن کلید تا مدتی چراغ‌ها روشن می‌ماند، فن نیز با زدن کلید توسط هر واحد، تا مدتی روشن بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × سه =