راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی

0

گرم کردن خانه در فصل‌های سرد از جمله کارهاییست که انرژی بسیاری صرف آن می‌شود. بیشتر افراد معتقدند هزینه‌هایی که به صورت ماهانه خرج انرژی یا گرمایش و سرمایش خانه خود می‌کنند پس از اجاره خانه از بالاترین خرج‌های زندگیشان است. اما غافل از اینکه خیلی راحت می‌توانند این هزینه را کم کرده در عین حال گرمای مطلوبی در خانه داشته باشند. علاوه بر این‌ها، گرمایش زمین یکی از مهم‌ترین مسائل روز است که هر شخصی با صرفه جویی در مصرف انرژی می‌تواند تاثیری به روی آن بگذارد. بنابراین چه فقط می‌خواهید هزینه‌هایتان را کاهش دهید یا تاثیری به روی کره زمین داشته باشید، این نکات می‌توانند به گرم کردن خانه در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی به شما کمک کند.

راهکارهای گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی

  1. از گرمای نور آفتاب برای گرم کردن خانه کمک بگیرید

در روزهایی که آفتاب در آسمان دیده می‌شود از فرصت استفاده کنید و از گرمای طبیعی برای اتاق‌های جنوبی خود بهره مند شوید. حتی در فصول سرد نیز آفتاب اندک گرمایی از خود دارد. بنابراین پرده‌ها را کنار بزنید و بگذارید به داخل خانه شما بتابد و به گرم کردن خانه کمک کند. به هنگام غروب که دیگر آفتابی در آسمان نمی‌بینید پرده‌ها را بکشید تا گرمای بدست آمده از بین نرود. این کار یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید برای صرفه جویی در مصرف انرژی در زمستان به کار بگیرید.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
نور آفتاب نه تنها به گرمای خانه کمک می‌کند بلکه وجود نور طبیعی در خانه یکی از اصول فنگ شویی خانه است که از اهمیت بالایی برخوردار است
  1. در خانه لباس‌های گرم به تن کنید

فصل زمستان زمان استفاده از لباس‌های گرم است. اما نه فقط خارج از خانه. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای صرفه جویی در مصرف انرژی انجام دهید این است که پیش از گرم کردن خانه، خودتان را گرم نگه دارید. در هر حال هدف از گرم کردن خانه نیز گرم شدن خودمان است و دلمان نمی‌خواهد احساس سرما کنیم یا حتی بخاطر سرما بیمار شویم. بنابراین شاید بهتر باشد ابتدا به میزان کافی و مطلوبی لباس بر تن کنیم سپس نسبت به تنظیم دمای خانه خود اقدام کنیم.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
بخش زیادی از گرمای بدن به گرم کردن پاها بستگی دارد. هرچه پاهایتان را گرم‌تر نگه دارید احساس گرمای بیشتری خواهید کرد.
  1. از وسایل گرما بخش در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید

علاوه بر این‌ها، می‌توانید از وسایلی در خانه استفاده کنید که با نگه داشتن گرما در خود به گرم کردن خانه کمک می‌کنند. مثلا اگر در یک شهر خیلی سرد هستید از پرده ضخیم استفاده کنید. کفپوش موکت نیز نسبت به کفپوش سنگی گرمای بیشتری در خود نگه می‌دارد بنابراین می‌تواند کمک کند با درجه دمای کمتر، گرمای بیشتری در خانه خود داشته باشید.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
کفپوش موکت نسبت به سایر کفپوش‌ها گرمای بیشتری در خود نگه می‌دارذ و می‌تواند انتخاب خوبی برای اتاق خواب باشد.
  1. گرمای خانه را در شب کم کنید

فرقی نمی‌کند از چه وسیله‌ای که برای گرم کردن خانه خود استفاده می‌کنید. به هنگام شب درجه گرمای خانه را تا ۱۵ درجه کم کنید. با کاهش دمای سیستم گرمایشی به مدت هشت ساعت می‌‌توانید به خوبی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در مقابل، از پتوی گرم برای گرم کردن خود در طول شب استفاده کنید و حتما لباس گرم به تن کنید. همچنین فراموش نکنید، دمای مطلوب اتاق می‌تواند در بهتر خوابیدن شما کمک کند.

  1. فقط اتاق‌هایی که استفاده می‌کنید را گرم کنید

اگر در خانه خود اتاقی دارید که کمتر استفاده می‌کنید یا همانند اتاق میهمان یا انباری جایی است که اصلا استفاده نمی‌شود، نیازی نیست سیستم گرمایشی اتاق روشن باشد. فقط کافیست درب اتاق را ببندید تا سرمای آن مانع گرم شدن خانه نشود. با این کار می‌توانید در کاهش هزینه‌های مربوط به گرمایش نیز نقش داشته باشید. حتی اگر لازم بود گاهی از این اتاق‌ها استفاده کنید نیز شاید بهتر باشد فقط از یک بخاری برقی کوچک برای مدت زمانی که در آن اتاق هستید استفاده کنید.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
گرمای خانواده گرمابخش خانه نیز خواهد بود.
  1. سیستم گرمایشی خانه خود را بررسی کنید

اگر از شوفاژ برای گرم کردن خانه استفاده می‌کنید نسبت به هواگیری و سرویس آن اقدام کنید. این کارها را بهتر است پیش از راه اندازی سیستم گرمایشی خانه انجام دهید تا در طول زمستان نسبت به کارکرد صحیح سیستم گرمایش خانه مطمئن باشید. گاهی ممکن است انجام ندادن یک سرویس ساده موجب شود سیستم گرمایشی خانه شما انرژی زیادی مصرف کند اما در مقابل گرمای مطلوبی به خانه شما نبخشد. بنابراین شما مجبورید هزینه بیشتری بابت گرمای کمتر پرداخت کنید.

  1. هوای خانه را مرطوب نگه دارید

در فصل زمستان هوای داخل خانه شما خیلی خشک خواهد شود. رطوبت هوا می‌تواند به گرم کردن خانه کمک کند. هر چه هوای مرطوب‌تری داشته باشید احساس گرمای بیشتری می‌کنید. بنابراین می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا استفاده کنید و در عین حال درجه دمای سیستم گرمایشی را کاهش دهید تا رطوبت به گرم کردن خانه کمک کند. علاوه بر این‌ها، یک روش طبیعی‌تر و کم هزینه‌تر برای مرطوب کردن هوای خانه استفاده از گیاهان آپارتمانی است.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
رطوبت هوای خانه را بیشتر کنید تا گرمای خانه نیز متعادل‌تر شود.
  1. به روی عایق بندی کردن سرمایه گذاری کنید

در طول سال اغلب انرژی زیادی بخاطر خارج شدن هوای گرم و سرد از خانه هدر می‌رود. برای صرفه جویی در مصرف انرژی و گرم کردن خانه در فصل زمستان باید کاری کنید که این اتفاق نیفتد. عایق بندی بهترین کاریست که می‌توانید انجام دهید. ساده‌ترین کار این است که درزهای در و پنجره‌ها را بپوشانید تا گرما از خانه خارج نشود. تهیه درزگیر برای انجام دادن این کار هزینه‌ای نخواهد داشت اما هدر رفتن انرژی و گرمای خانه برایتان هزینه بالایی در بر خواهد داشت.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
یک روش ساده برای نگه داشتن گرما درون خانه گرفتن درز پنجره‌ها است.
  1. از هواکش فقط در مواقع ضروری استفاده کنید

هواکش‌ها اغلب در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شوند تا بوی بد یا رطوبت را خارج کنند. اما هواکش‌ها می‌توانند گرمای خانه شما را نیز به بیرون منتقل کنند. فقط در صورت لزوم از هواکش استفاده کنید و تا جای ممکن آن را مدت زیادی روشن نگذارید و خیلی زود خاموش کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

  1. لامپ‌های LED و کم مصرف را جایگزین کنید

این نکته شاید به گرما یا سرمای خانه شما مرتبط نباشد اما برای صرفه جویی در مصرف انرژی و گرمایش زمین موثر است. از لامپ‌های LED و کم مصرف در خانه استفاده کنید. حتی برای نقاطی همانند تراس یا حیاط خانه که نیاز به نور در شب دارند نیز باید از همین نوع لامپ‌ها استفاده کنید چرا که تا ۷۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و ۲۵ برابر سایر لامپ‌های قدیمی دوام خواهند آورد. علاوه بر این‌ها، نورهای LED گرمایی از خود ساتع نمی‌کنند بنابراین برای طبیعت بخصوص زمین نیز مفید واقع خواهید شد. هرچند همیشه پیشنهاد می‌شود لامپ‌ها را در شب فقط در شرایط ضروری و در کمترین حالت روشن بگذارید.

راهنمای کامل گرم کردن خانه و صرفه جویی در مصرف انرژی
برای صرفه جویی در مصرف انرژی از نورهای LED و لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید.

سخن پایانی

گرم کردن خانه کاری نیست که بخواهید در فصل سرد زمستان از آن بگذرید. شما دوست دارید در خانه خود دمای مطلوبی داشته باشید و احساس راحتی بیشتری کنید. اما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در این پست این کار را در کنار هزینه کمتر و سازگارتر با محیط زیست انجام دهید و خود و خانواده‌تان زمستانی گرم و مطلوب را پشت سر بگذارید.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =