هر آنچه که باید در مورد مبدل اولیه و ثانویه پکیج بدانید

0

مبدل اولیه و ثانویه پکیج به اجزایی از پکیج که وظیفه تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتورها را بر عهده دارند، گفته می‌شود. درواقع کار مبدل ثانویه در پکیج این است که با انتقال گرما از طریق لوله‌های مسی و با استفاده از حرارت غیرمستقیم، آب مصرفی را گرم کند. در ادامه با استادکار همراه باشید تا با هم با هر آن چیزی که لازم است در مورد مبدل اولیه و ثانویه پکیج بدانید آشنا شوید و در مورد جهت نصب مبدل ثانویه پکیج اطلاعات مفیدی به دست آورید.

مهم‌ترین کاربردهای مبدل اولیه و ثانویه پکیج

پکیج‌ها از لحاظ تأمین گرمایش آب و رادیاتورها، به دو نوع تک مبدل و دو مبدل تقسیم می‌شوند که در مقاله تفاوت پکیج دیواری تک مبدل و دو مبدل در چیست؟ به طور مفصل به تفاوت‌های این دو نوع پکیج پرداختیم. در پکیج‌های تک مبدل، آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتورها از طریق شعله مستقیم تأمین می‌شود و درست در لحظه‌ای که شیر آب گرم را باز می‌کنید، به دستگاه اعلام شده و آب گرم در دسترس قرار می‌گیرد.

در پکیج‌های تک مبدل آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتورها از طریق شعله مستقیم تأمین می‌شود
در پکیج‌های تک مبدل آب گرم مصرفی و گرمایش رادیاتورها از طریق شعله مستقیم تأمین می‌شود

 در پکیج‌های دو مبدل روش تأمین گرمایش به روش متفاوت صورت می‌گیرد؛ در این نوع پکیج‌ها دو نوع مبدل وجود دارد که گرمایش رادیاتورها توسط مبدل اصلی یا اولیه و گرمایش آب از طریق مبدل ثانویه یا صفحه‌ای انجام می‌شود. به این صورت که مبدل اولیه پکیج ایران رادیاتور و هر برند معتبر دیگری وظیفه تأمین گرمایش رادیاتورها و شوفاژها را بر عهده دارد. کار مبدل ثانویه در پکیج این است که با عبور آب از لوله‌های گرم شده آن، آب گرم مصرفی خانه تأمین می‌شود و آب سرد با قرار گرفتن در مجاورت آب گرم، هر بار گرم می‌شود و مورد مصرف قرار می‌گیرد.

در این نوع پکیج‌ها که به آن‌ها دو مبدله گفته می‌شود، آب با هیچ شعله مستقیمی در تماس نیست و همین موضوع موجب می‌شود که رسوب کمتری بر جدار پکیج ایجاد شود و آب تنها از تماس با لوله‌های داغ شده مسی در پکیج شروع به گرم شدن کند. برای مکان‌هایی که میزان آب مصرفی به نسبت بیشتر است، معمولاً بهتر است از این نوع پکیج‌ها استفاده شود. اگر فکر می‌کنید مصرف آب کمی دارید، می‌توانید از پکیج‌های تک مبدل استفاده نمایید و هزینه کمتری برای خرید پکیج خود کنید. به علاوه از آنجایی که این نوع پکیج‌ها رسوب کمتری دارند، اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که رسوب و سختی آب بیشتر است شاید بهتر باشد که از پکیج دو مبدل استفاده نمایید.

بیشتر بدانید آموزش کامل نحوه تعویض فیلتر و صافی برگشت پکیج

در مناطقی که رسوب آب زیاد است بهتر است از پکیج دو مبدل استفاده شود.
در مناطقی که رسوب آب زیاد است بهتر است از پکیج دو مبدل استفاده شود.

کار مبدل ثانویه در پکیج

در پکیج‌های دو مبدل معمولاً مبدل اولیه و ثانویه پکیج هر کدام در بخشی جداگانه قرار گرفته‌اند. مبدل اولیه در قسمت فوقانی محفظه مربوط به احتراق واقع شده است و یک ورودی و یک خروجی دارد که وظیفه تأمین گرمایش محیط را بر عهده دارد. در مقابل، مبدل ثانویه که زیر محفظه احتراق قرار گرفته است در اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر از مبدل اصلی و اولیه بوده و وظیفه گرم کردن آب مصرفی توسط مدار گرمایشی را بر عهده دارد که این مدارها نیز توسط همان مبدل اولیه گرم می‌شوند.

در مبدل ثانویه لوله‌های گرمایشی در دو مسیر مخالف هم قرار گرفته‌اند. به طوری که مبدل اولیه توسط شعله گرم می‌شود و سپس آب گرم موجب گرم شدن مبدل ثانویه می‌شود و این مبدل نیز به طور غیر مستقیم روی گرم شدن آب مصرفی تأثیر می‌گذارد. زمانی که آب گرم را باز کنید، آب سرد وارد پکیج می‌شود و به برد فرمان می‌دهد که دستگاه روشن شود. در این هنگام مبدل اولیه گرم می‌شود، گرما را به مبدل ثانویه منتقل می‌کند و آب مصرفی گرم در دسترس قرار می‌گیرد. در زمستان که پکیج در حالت زمستانه قرار دارد، سنسور‌ها میزان دمای آب را به برد دستگاه گزارش می‌دهند. سپس این دما با دمای تنظیم شده مقایسه می‌شود و اگر مقدار آن کمتر از میزان تعیین شده باشد، دستگاه شروع به فعالیت کرده و با روشن شدن مشعل آب شروع به گرم شدن می‌کند.

در پکیج‌های دو مبدل مبدل اولیه و ثانویه پکیج هر کدام در بخشی جداگانه قرار گرفته‌اند.
در پکیج‌های دو مبدل مبدل اولیه و ثانویه پکیج هر کدام در بخشی جداگانه قرار گرفته‌اند.

جهت نصب مبدل ثانویه پکیج

جهت نصب مبدل ثانویه پکیج معمولاً باید طوری باشد که فلشی که روی شیارهای بافت آن وجود دارد، به سمت چپ قرار بگیرد و اگر هیچ شیاری در آن وجود نداشته باشد، بهتر است با امتحان کردن جهت نصب مبدل ثانویه پکیج را بررسی کنید؛ به عبارت دیگر، اگر مبدل به خوبی بر سر جای خود محکم نمی‌شود و یا پیچ‌های آن درست بسته نمی‌شوند، باید جهت آن را عوض کنید. گاهی نیز ممکن است در زمان نصب متوجه این موضوع نشوید و بعد از آن مشاهده کنید که از کنار مبدل آب نشت می‌کند.

کلام آخر

آگاهی از نحوه کارکرد پکیج‌های دو مبدل و تفاوت‌هایی که با پکیج تک مبدل دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به نیاز و شرایط خود انتخاب شایسته‌تری داشته باشید و از طرفی با آگاهی در مورد نوع کاربرد قطعات و تجهیزات هر دستگاه در صورت نیاز سریع‌تر اقدام به سرویس و تعویض قطعات نمایید. همکاران ما در استادکار با ارائه خدماتی حرفه‌ای و به روز می‌توانند در نصب و راه‌اندازی انواع پکیج و خدمات پس از آن جهت تعمیر و سرویس دستگاه به شما کمک کنند.

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =